pinnen skrev:OA52 spelar i div 2 jämfört med pi60. Det är dock min högst personliga uppfattning så nu ingen tror att jag försöker hävda en slags allmän sanning. Bara min egen sanning. Jag gillar att lyssna på klassisk musik till OA52 men till Metallica funkar dom inte.
Han lär inte hålla med mig om så mycket kanske men om inte så borde väl ett par bättre gjorts?. Av samma konstruktör också då grundkonstruktionen är vad jag förstått från 70-talet.Tror jag inte ens konstruktören håller med om.
Har det helt ärligt talat hänt särskilt mycket vad gäller högtalarkonstruktioner sedan 70-talet?
Mångfald är såklart trevligt om man har en massa olika behov av sina högtalare. En del kanske ska vara vattentäta, funka bäst i en lokal typ Globen osv osv. Jag pratar om helt vanlig tvåkanal i ett vanligt vardagsrum eller ett dedikerat lyssningsrum
IÖ har väl konstruerat en hel del högtalare efter pi60 och jag gissar att han tycker att flera av dem är mer kompetenta, i alla fall om man bortser från pris och utrymmeskrav. Varför skulle han annars ha gjort de andra?
I övrigt finns det många högtalare som låter bättre än pi60, enligt mig alltså. Kanske inte nödvändigtvis till ett lägre pris, men dock.
De B&O som refererats till i denna tråd har jag tyvärr inte hört men de står högt på min (lyssnings-)lista. Mest för att "lyssna-av" själva principen, B&O's egna lösningar är jag ofta lite tveksam till. De använder gärna förbilligande lösningar, de sparar in på element och material och låter designen styra för mycket.
/ B