Bättre ljud med skivspelare.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-01-02 23:14

Bill50x skrev:Men eftersom det knappast görs analoga inspelningar numera (möjligen några få små entusiastbolag med enstaka utgåvor) så är det nästan omöjligt att göra en adekvat jämförelse. Men jag minns de digitalinspelade vinylskivorna som dök upp under slutet -70 början -80. Dom led lite av samma ljudkaraktär som dagens cd gör. Lite urtvättat "anemiskt" eller så i jämförelse med analogt material.

Beror på vad du menar med analoga inspelningar. Om du menar om man spelar in på analoga band, så görs det vädligt många sådan. När jag undersökte mastring för en artikel (som aldrig blev av) så fick jag reda på att otroligt många inspelningar skickas till mastring från analoga band.

Om vi snackar om vilka som spelar in ALLT analogt. Inga digitala distar för gitarrer lr något sånt. Ja, då blir det nog lite mindre. Men jag säger bara en sak, jämför White Stripes förra skiva, Elephant. Den är inspelad rent analog och vinylen är analog rakt igenom ända till pick-upen (alltså AAAA vinyl) med CD versionen.

Men lustiga är att skivor som knappast är inspelade analogt, som senaste Kent, så hävdar många att vinylen låter mycket bättre. Själv så har jag inte CD att jämföra, men det kan mycket väl stämma. Det kräver lite mer av personen att föra över till vinyl, plus att ett storbolag som Kent ligger på, bryr sig hur CDn låter, medans vinylen kan låta "som den vill" enligt dom. Kan jag mycket väl tänka att så är fallet. Ska försöka testa CD versionen av den snart.

/Mattias
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-01-03 00:03

subjektivisten skrev:...jämför White Stripes förra skiva, Elephant. Den är inspelad rent analog och vinylen är analog rakt igenom ända till pick-upen...

Elephant analogt inspelad? Rats, det har jag missat. Nu gäller det att beställa innan den försvinner helt :-)

/ B

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-01-03 00:14

Någon tog upp åldrandet av fonogram, då väcktes minnet orsaken till att jag gjorde mig av med min digra skivsamling.

Tror det var ca 5 år sedan jag läste en artikel om Sveriges Radios (världens största) vinylarkiv.
Stora delar av samlingen höll på att vittra sönder och var närpå ospelbar. Förstorade foton på skivspårens tillstånd, fick mig att gå i taket.
Redan efter en spelning såg spåret eländigt ut.
Men huvudorsaken till problemet var skivmaterialet i sig vinylen, som kontinuerligt avger plastmjukgörare, utan att man ens spelar skivorna, vilket gör dem sprödare och skörare och de tål allt färre avspelningar, innan spåren är helt förstörda. :cry:

Jag tycker också att det är något magiskt och musikaliskt djupt berörande med en bra vinylavspelning, måste påpekas.

Men... kanske finns det någon helande olja som motverkar katastrofen.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-01-03 00:23

Ragnwald skrev:Men huvudorsaken till problemet var skivmaterialet i sig vinylen, som kontinuerligt avger plastmjukgörare, utan att man ens spelar skivorna, vilket gör dem sprödare och skörare och de tål allt färre avspelningar, innan spåren är helt förstörda. :cry:

Kommer du ihåg oljekrisen 1973? Då påstods skivmaterialkvaliteten sjunka rejält. Det sas att man blandade i allt möjligt skräp och gamla bildäck. Det kanske var sant.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-03 01:25

Med vilket graververk har man graverat Wihgte Stripes-albumet?
Det var väldigt länge sedan man införde digital fördröjningslänk i graververkan, varför strikt analoga vinyler är ovanligt efter cirka 1975.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-01-03 01:30

Flint skrev:
Ragnwald skrev:Men huvudorsaken till problemet var skivmaterialet i sig vinylen, som kontinuerligt avger plastmjukgörare, utan att man ens spelar skivorna, vilket gör dem sprödare och skörare och de tål allt färre avspelningar, innan spåren är helt förstörda. :cry:

Kommer du ihåg oljekrisen 1973? Då påstods skivmaterialkvaliteten sjunka rejält. Det sas att man blandade i allt möjligt skräp och gamla bildäck. Det kanske var sant.

Jag har för mig att man in högre grad började återvinna gammal vinyl och visst blev väl vinylen tunnare med tiden ?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-01-03 03:11

Ragnwald skrev:Någon tog upp åldrandet av fonogram, då väcktes minnet orsaken till att jag gjorde mig av med min digra skivsamling.

Tror det var ca 5 år sedan jag läste en artikel om Sveriges Radios (världens största) vinylarkiv.
Stora delar av samlingen höll på att vittra sönder och var närpå ospelbar. Förstorade foton på skivspårens tillstånd, fick mig att gå i taket.
Redan efter en spelning såg spåret eländigt ut.
Men huvudorsaken till problemet var skivmaterialet i sig vinylen, som kontinuerligt avger plastmjukgörare, utan att man ens spelar skivorna, vilket gör dem sprödare och skörare och de tål allt färre avspelningar, innan spåren är helt förstörda. :cry:

Jag tycker också att det är något magiskt och musikaliskt djupt berörande med en bra vinylavspelning, måste påpekas.

Men... kanske finns det någon helande olja som motverkar katastrofen.

Nja, det stämmer inte helt. Det är väldigt liten del av vinylerna som har det problemet, och som jag har för mig, har det med oljekrisen att göra.
Om man däremot frågar en som jobbar som arkivist, så är vinyl ett av dom bästa formaten för hållbarhet. En 100 årig vinylplatta kommer funka lika bra som första dagen, sålänge man tagit hand om den. Tror inte CD ens har samma hållbarhet.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-01-03 03:15

Morello skrev:Med vilket graververk har man graverat Wihgte Stripes-albumet?
Det var väldigt länge sedan man införde digital fördröjningslänk i graververkan, varför strikt analoga vinyler är ovanligt efter cirka 1975.

Det kommer jag inte ihåg vilket det var, är på jobbet nu. Nja, stort sett alla audiophile vinyler kommer än med vanliga analoga pre-heads, det visa min undersökning bland dom stora bolagen (kolla med 10-12 st). Även "vanliga" fina pressar så används analoga pre-head ofta, om det är analog master. Men, helt klart så finns det flera vinyler som gått igenom digital fördröjning, där flera ligger på 24/96 idag.

/Mattias

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-01-03 10:29

subjektivisten skrev:
Thomas_A skrev:Minns du jämförelsen av Pink Floyds "Dark Side of the Moon" som vi gjorde som hastigast? :o

Vad var det för jämförelse??
Btw, hur gick det med mätningar om frekvensomfånget via din vinylrigg?

En sunkig CD-pressnig mot en LP. Visade att just den pressningen var smörja.

Frekvensomfången har mätts och visats på forumet tidigare. Triangelvåg uppvisade övertoner på upp till ca 40 kHz (mycket låg nivå). Linjäriteten var dålig över 16-18 kHz (MM PU) och distorsionen hög (som väntat). Dvs över 16 kHz är det inte så mycket som kan förväntas återspegla originalsignalen.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-01-03 11:00

Vilken skivspelarkombination jämförde du med?

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2006-01-03 11:17

Men lustiga är att skivor som knappast är inspelade analogt, som senaste Kent, så hävdar många att vinylen låter mycket bättre. Själv så har jag inte CD att jämföra, men det kan mycket väl stämma. Det kräver lite mer av personen att föra över till vinyl, plus att ett storbolag som Kent ligger på, bryr sig hur CDn låter, medans vinylen kan låta "som den vill" enligt dom.

Pac har båda, och vi har gjort jämförelsen. Det rör sig om helt annat ljud, låter som en annan inspelning där trumljudet är mer eller mindre totalförstört på CD-utgåvan medan LP är acceptabelt - möjligen. Någon audiofilinspelning är det sannerligen inte fråga om på någon av dem. Det är inte det att vinyl är så mycket bättre, de har processat sönder CD-utgåvan - kanske för att de "bryr sig hur CDn låter" som du formulerar det. :(
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2006-01-03 11:49

Subjektivisten
Till att börja med, ingen CD har över 96 db. Personligen så är jag inte så kunnig, men det jag läst på är att det är knappast möjligt med 96 db på en CD. Något som dom som är mer kunniga kan ta upp om,

Du besparar oss alla (inklusive dig själv) tid och energi om du läser på lite innan du gör dina inlägg.
Jag har varken tid eller lust att utbilda dig.
Återigen - Dither!

Bill50 - en vild gissning: samlandet av plus- eller minuspoäng hos mig ligger inte högst upp på din prioriteringslista...
:wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-01-03 12:03

Ljudkrav skrev:Bill50 - en vild gissning: samlandet av plus- eller minuspoäng hos mig ligger inte högst upp på din prioriteringslista...
:wink:

Du har så rätt, jag är inte här för att få ryggen kliad utan för att lära mig något och ta del av andras åsikter :D

Och ha lite rolig avkoppling, det ska inte förnekas :-)

/ B

Användarvisningsbild
majjen04

Re: Bättre ljud med skivspelare.

Inläggav majjen04 » 2006-01-03 12:43

GunnarJansson skrev:Hur många här på forumet använder skivspelar-picupförstärkare. Köpte Black-Cube för några år sen. Tips från tidningen HiFi tidningen. Priset var då 5500 kr. Är nåt jag verkligen inte ångrar. Vilket ljud man får. Även vissa äldre förstärkare har ju redan skapligt ljud för LP-skivor. Men det kommer ju inte i närheten av dessa smarta förstärkare. Fler som gjort att LP-skivorna många gånger ligger bättre än många Cd-spelare. Åtminstone om allt runt omkring är i bra klass. Annars är det ju ingen mening i nåt fall. Fast nyutgåvorna med fina CD 24- bitars remastringar, remastringar och även HDCD formaten rockar ju. MVH Gunnar J.

Hej Gunnar Jansson!

kul med en som håller på med vinyl, givetvis gör jag det också.'
Min bästa skivspelare levererar "bättre" behagligare ljud än min High End cd-spelare. Visserligen kostar dock min vinylspelare mer än cd-spelaren. Både jag och min famil lyssnar dock mest på vinyl.
Som tur är finns ju nyproduserade skivor på vinyl fortfarande att köpa. Den senaste vinylskivan blev Son of a plumber med Per Gessle, den låter mycket bättre än min variant på cd.
Din Riia är också mycket bra vilket behövs för att lyfta musiken.
Mvh
Kenth

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-01-03 13:13

Du har nog lite fel där Morello. Förvisso fanns det digitala delayer i mitten av 70-talet men kvaliteten var inte så hög att det medgav full dynamik och frekvensomfång. Jag har väl ett katalogblad på olika enheter från från den tiden mennjag kan inte säga just nu hur siffrorna såg ut.... men det var nog inte större ordlängd än 10bitar. Vi hade en delay från EMT som tjänstgjorde som fördröjning av signalen innan den gick iväg till reverbet som då var en plåt från EMT 140st. Du vet att de första digitala inspelningsenheterna som blev lite vanliga var från Sony och det var en modifierad portabel Betamax video. Det här var i början av 80-talet och maskinen kunde spela in med 44,1KHz och 14bitar.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-01-03 13:36

Harryup skrev:Vilken skivspelarkombination jämförde du med?

Om du menar CD vs LP var det Morellos hemmabygge med Regaarm och Ortofon OM40. Jag tog med en LP och CD-versionen lät minst sagt burkig. MEN detta var alltså en av många pressningar på CD. Jag är övertygad om att det finns pressiningar som slår LP-versionen på fingrarna.

Mätning av frekvensrespons var på en Linn Axis med Shure V15VxMR och moddat RIAA. Minns inte skivans namn nu, men det var en testskiva.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-01-03 16:42

Ljudkrav skrev:Subjektivisten

Du besparar oss alla (inklusive dig själv) tid och energi om du läser på lite innan du gör dina inlägg.
Jag har varken tid eller lust att utbilda dig.
Återigen - Dither!

Bra, du kan inte ta en debatt. Inse dina fel och håll tyst! :lol: :wink:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-03 17:31

Nagrania skrev:

Du har nog lite fel där Morello. Förvisso fanns det digitala delayer i mitten av 70-talet men kvaliteten var inte så hög att det medgav full dynamik och frekvensomfång. .

När började Neumann med digitala fördröjningsenheter istället för att loopa bandet och ha två huvuden? Kvaliteten sa jag inget om.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-01-03 20:10

Jo men kvaliteten på det delayade ljudet är ju viktig eftersom det är den som hamnar i spåret på skivan. Jag kom just att tänka på att man i början av 80-talet talade om när en vinyl var digitalt inspelad. (44,1/14 eller 16bitar) Det var liksom en extra kvalitet om vinylen var från ett digitalt original. Jag ska min själ göra en spectrumanalys av en sådan vinyl för att se om man har använt samma typ av brant LP-filter som på dom tidiga CD-skivorna.
När började Neumann med digitala fördröjningsenheter

Det kan jag inte svara på precis men det verkar som om många fortfarande använder sig av två avspelningshuvuden. Jag tycker mig ha sett på bilder hos Steve Hoffman där dom då hade en ATR 102 med separat huvud.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-01-03 20:15

Ursäkta en oinvigd men jag tror det är av allmänt intresse att få veta vad ett graververk har en fördröjning till. Jag trodde i min enfald att man hade ett huvud och graverade spåret med. Hur funkar det?
- Militant slacker

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-01-03 20:40

Morello skrev:
Nagrania skrev:

Du har nog lite fel där Morello. Förvisso fanns det digitala delayer i mitten av 70-talet men kvaliteten var inte så hög att det medgav full dynamik och frekvensomfång. .

När började Neumann med digitala fördröjningsenheter istället för att loopa bandet och ha två huvuden? Kvaliteten sa jag inget om.

Hade de inte en mellanperiod med bucket brigade-kretsar, alltså tids- men inte amplitudkvantiferande kretsar? Jag vill också minnas en uppgift om att graververk i allmänhet hade digitala fördröjningskretsar från mitten på sjuttiotalet, men jag kan ha fel, förstås.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-01-03 20:45

Jax skrev:Ursäkta en oinvigd men jag tror det är av allmänt intresse att få veta vad ett graververk har en fördröjning till. Jag trodde i min enfald att man hade ett huvud och graverade spåret med. Hur funkar det?

Graververket måste veta i förväg hur stark signalen är för att kunna göra lämplig plats i spåret. Det vore ett stort slöseri att ha den bredd som krävs för max utsyrning på hela skivytan.

Genom att fördröja signalen så kan man använda den "tidiga" signalen att styra skärhuvudet i sidled, för att låta den fördröjda signalen göra själva gravyrjobbet.

Tekniken kalla(de)s vari-groove. (Säkert (TM), förresten.)

Blev det förståeligt?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-01-03 21:09

perstromgren skrev:Blev det förståeligt?

Japp, glasklart :D

Tackar för det.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
GunnarJansson

Inläggav GunnarJansson » 2006-01-03 21:29

Majjen, kul att du också njuter i fulla drag. Jag blandar och ger. Har en äldre Marantz Amplifier modell 1070 tiil en Nad CD-spelare med 24 bitar och med HDCD. Med bra kablar i bak. Sedan har jag en annan Marantz modell 2015 med härligt blå skalan kopplad till skivspelaren. Där det sitter en Rega-picup av den lite bättre skolan. Sen att Black-Cube inte förstör den redan bra förstärkarens fina utgång för skivspelaren. Det är en fröjd att lyssna från bägge. Väldigt kul att både ha CD:en med olika utgåvor. En gammal oremastrad och en ny remastad. Och på det ha flera olika pressningar på samma objekt som CD:ena. Man upptäcker tydligt vilka som man gärna byter bort hos Micke på Hornstull. Och tar med sig något freschare. Uriah Heeps LP-plattor på engelsk press även då Vertigo har pissljud. Medans dom Amerikanska LP:ena har gjorts i toppklass. Uriah Heeps på dom senare CD-remastringarna är i kanonklass. Och då är ju dom antagligen tagna från mastertejp. Kul också att jämföra CD-pressningarna. Skiljer lika mycket där som på LP. Skillnader Mellan länder och tid då dom gjordes är märkbar. Vad det exakt beror på är väl misstänkt dåligt grundmaterial. Precis som vid LP-pressning. Holland (Inte tidiga pressningar på 70-talet), Canadapress och andra undantag. Därav ofta låga priser. Made in EU är ju vanligt billiga. Och att som en skrev bättre ljud på DVD än CD. Undrar om han skojade. I så fall måste CD:en vara av lägsta klass. Ingen DVD kan mäta sig med en CD. Utom då Biltemas, Clas OHlsson eller liknande. Bara att läsa HIFI-Tidningen. Där dom inte ens testas i samma division. MVH Gunnar J.

Användarvisningsbild
GunnarJansson

Inläggav GunnarJansson » 2006-01-03 21:34

Ska vara och på det olika pressingar på LP-skivor. Så attt man kan jämföra mellan CD och LP. Blev lite knas där. Hoppas att ni fattar.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-01-03 22:38

GunnarJansson skrev:Och att som en skrev bättre ljud på DVD än CD. Undrar om han skojade. I så fall måste CD:en vara av lägsta klass. Ingen DVD kan mäta sig med en CD.

Nu är jag inte med. Menar du cd´n eller cd-spelaren? Och varför skulle en dvd inte kunna mäta sig med en cd? Menar du här en spelare eller skivan, dvs mediat?

För att vara tydlig: CD ( eller DVD) är den skiva som spelas
CD-spelare, eller DVD-spelare är den apparat som man spelar CD eller DVD på.

/ B

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-01-04 00:51

Jocke: Med 4 hyllmeter LP har jag inga som helst ambitioner att föra över dem till CD/HD!
Tänk er bara det att behöva göra backuper av sina LP - löjligt! Tänker jag aldrig göra.

Tänk bara att det är lätt att göra toppen kopior av musiken både som backup (att förvara i brandsäkert skåp) samt för att spela i bilen eller i bärbara spelaren.
Att dessutom slippa vända skivan mitt i och att inte få sämre ljudkvalitet när någon klampar förbi HiFi-anläggningen är ett extra plus.

Största anledningen jag ser till att köra vinyl är för att få tag på musik som inte finns på CD samt bättre mastrade skivor. Men det är musiken jag vill åt, och då får den gärna överföras till CD eller HD innan jag lyssnar på den.

GunnarJansson: Och att som en skrev bättre ljud på DVD än CD. Undrar om han skojade. I så fall måste CD:en vara av lägsta klass.

Avläsningen av CD-mediet kan oftast göras perfekt både i CD- och DVD-drivverken. Enda nackdelen för DVD-spelaren är att den även skall få in bildkretsar i samma apparat som kan orsaka störningar. Dyrare DVD-spelare kan ofta stänga av strömmen till bilddelen om CD avspelas och då försvinner denna nackdel. Kvar är precis lika förutsättningar att avspela en CD.
Dvs i princip hur mycket tid/skicklighet/pengar/... som lagts på ljuddelen i spelaren. Jag anser att det är mycket mer avgörande vilket märke och hur dyr spelare du väljer än om det är en CD-spelare eller DVD-spelare.
DVD-spelaren innehåller lite mer så den borde bli dyrare, men eftersom den troligtvis tillverkas i mycket fler exemplar så blir det svårt att säga om en bra CD eller en bra DVD borde kosta mest.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-01-04 01:38

Meridian hävdar att dom använder DVD-läsare i sina CD för att kunna läsa flera ggr under avspelning och för att dom har högre läsnoggranhet numera i mekaniken.

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2006-01-04 12:48

Subjektivisten
Bra, du kan inte ta en debatt. Inse dina fel och håll tyst!

Jösses! 8O
Du har inte förstått hur dither fungerer. Du har inte ens orkat kolla upp detta trots att jag påvisat att du har fel om CD-mediets dynamiska omfång.
Istället för att ta reda på fakta så skriver du att JAG inte kan ta en debatt, trots att det är du som haft fel.

Löjligt.

Du har ju uppenbarligen internet - slå upp dither och försök lära dig något istället för att klandra andra för dina missuppfattningar.
Det är inget dagis det här, förstår du.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-01-04 13:30

Ljudkrav skrev:Det är inget dagis det här, förstår du.

Å jag som tjodde att det var däjifjån du haj postat hela tiden.
Haj du jedan fått egen datoj, lille vän?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi