Bill50x skrev:Men eftersom det knappast görs analoga inspelningar numera (möjligen några få små entusiastbolag med enstaka utgåvor) så är det nästan omöjligt att göra en adekvat jämförelse. Men jag minns de digitalinspelade vinylskivorna som dök upp under slutet -70 början -80. Dom led lite av samma ljudkaraktär som dagens cd gör. Lite urtvättat "anemiskt" eller så i jämförelse med analogt material.
Beror på vad du menar med analoga inspelningar. Om du menar om man spelar in på analoga band, så görs det vädligt många sådan. När jag undersökte mastring för en artikel (som aldrig blev av) så fick jag reda på att otroligt många inspelningar skickas till mastring från analoga band.
Om vi snackar om vilka som spelar in ALLT analogt. Inga digitala distar för gitarrer lr något sånt. Ja, då blir det nog lite mindre. Men jag säger bara en sak, jämför White Stripes förra skiva, Elephant. Den är inspelad rent analog och vinylen är analog rakt igenom ända till pick-upen (alltså AAAA vinyl) med CD versionen.
Men lustiga är att skivor som knappast är inspelade analogt, som senaste Kent, så hävdar många att vinylen låter mycket bättre. Själv så har jag inte CD att jämföra, men det kan mycket väl stämma. Det kräver lite mer av personen att föra över till vinyl, plus att ett storbolag som Kent ligger på, bryr sig hur CDn låter, medans vinylen kan låta "som den vill" enligt dom. Kan jag mycket väl tänka att så är fallet. Ska försöka testa CD versionen av den snart.
/Mattias