Behöver lite räknehjälp.. (NS3 basstöd)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

Behöver lite räknehjälp.. (NS3 basstöd)

Inläggav BPM » 2016-01-31 16:57

Kikat lite på att göra basstöd av ett gäng Aura NS3..
Data finns här: http://www.madisound.com/loudspeaker_sp ... 193-8a.pdf

Simulering i Basta ger att en sluten låda på 4L ger ett f-3dB runt 75Hz och att jag har hamnat -15dB vid de 35Hz jag försöker nå. Responsen faller snabbare än den standardlösning för roomgain som finns i Basta höjer kurvan och mitt rum ger nog sämre roomgain än Bastas uträkning men jag siktar på att i en minidsp höja kurvan jämnt i förhållande till det opåverkade tappet med upp till 10-12dB:s boost vid 35Hz och sedan lägga ett brant subsonic-filter vid 30Hz.

Galet såklart, och trots en sjuk slaglängd i dessa NS3 så är det såklart ett hopplöst projekt.

Grejen är dock att jag inte planerar att använda ett NS3-element. Jag avser att nyttja 12st...

Jag vet dock inte om detta är tillräckligt för att kunna klara av denna typ av boost om man har krav på användbart ljudtryck. I mitt fall är användbart ljudtryck detsamma som styrkor där man fortfarande kan samtala i rummet. Alla receivrar har väl kanske inte samma grundinställningar men jag spelar aldrig starkare än -15dB (och sällan starkare än -20dB) på ett par högtalare med en känslighet marginellt högre än 80dB/1w/1m..

Kan någon som har erfarenhet av elementen eller kunskap om högtalarelement i allmänhet ta en titt och se om slaglängd osv blir problematiskt eller om projektet är görbart?
Syftet är att ha ett par små Pioneer SC-N301 som "toppar" och sedan 6st av dessa NS3 per sida i ett kombinerat basstöd/stativ på 20-25L som en lounge-anläggning på övervåningen.
Redan idag använder jag en liknande lösning med 4st NS3 som stativ/basstöd per sida men i 20L basreflex avstämt till 50Hz och de har aldrig varit i närheten av att inte räcka till ljudtrycksmässigt. Djupet behöver dock i den tänkta applikationen komma ner 15Hz ytterligare och att boosta med så mycket vid de frekvenser det handlar om här kanske blir för mycket för de små krigarna trots ett större antal..

Input vore tacksam!
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Re: Behöver lite räknehjälp.. (NS3 basstöd)

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-31 17:16

Du kommer inte klara av att få tillräckligt ljudtryck på långa vägar.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-01-31 17:24

MagnusÖstberg skrev:Du kommer inte klara av att få tillräckligt ljudtryck på långa vägar.

Misstänkte det.. Trodde dock att det skulle finnas hopp då 8st i basreflex utan vidare klarar ljudtryckskravet (ner till de dryga 40Hz de spelar) även på musik med mycket information i lågbasen (som Avratz, diverse Yello..). Jag vill bara få ut 10Hz extra i basen och alternativet för det är ju en sluten låda och tyvärr i den applikationen en jäkla massa boost..
Får väl skaffa en liten aktiv sub istället. Gillade bara sleeper-tanken det skulle innebära att lira 30-35Hz med 3"-element..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-31 18:29

Tar vi bort porten så behöver vi i runda slängar tre gånger så många element, och vill vi ner 10Hz till så är det inte fel att dubblera det nummer vi nu har. Så typ 24 stycken 3" med den slaglängden elementet har är väl lämpligt då. Per kanal alltså. Och det antalet får vi dubbla för varje 3db vi sedan tycker att vi behöver boosta.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-01-31 18:37

MagnusÖstberg skrev:Tar vi bort porten så behöver vi i runda slängar tre gånger så många element, och vill vi ner 10Hz till så är det inte fel att dubblera det nummer vi nu har. Så typ 48 stycken 3" med den slaglängden elementet har är väl lämpligt då. Per kanal alltså.

Det vore ju något...*s*
19mm Peak to Peak är kanske inte så mycket att hänga i julgranen när konarean är så liten.
Får testa Normans idé då om att boosta med en konding. I 5L låda per element så funkar tydligen en så låg avstämning som 40Hz med en konding så i en låda på 30L per sida så borde det kunna krypa lite.. Nu vet jag inte (ännu) hur jag kopplar 6st element per sida (de ska drivas med en kanal per sida) till en passande impedans men när jag väl har den klar för mig så blir det ju en smal sak att räkna om värdet på kondingen till det korrekta.
Lämpligast känns väl att parallellkoppla 3st (2.67 Ohm) och sedan seriekoppla till ytterligare 3st parallellkopplade. Borde bli 5.33 Ohm nånting.. Känns passande.

Då kan jag passa på att fråga... Om man delar vid 80Hz, spelar det då någon roll hur man placerar elementen? Kan man sätta dem på baksidan av lådan så de spelar mot väggen, eller på sidorna med t.ex 3st per sida?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2016-01-31 19:23

BPM skrev:19mm Peak to Peak är kanske inte så mycket att hänga i julgranen när konarean är så liten.

19 mm är den maximala slaglängden, det intressanta är den linjära slaglängden (xmax) och den är 9.5 mm p-p.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-01-31 19:29

PontusEriksson skrev:
BPM skrev:19mm Peak to Peak är kanske inte så mycket att hänga i julgranen när konarean är så liten.

19 mm är den maximala slaglängden, det intressanta är den linjära slaglängden (xmax) och den är 9.5 mm p-p.

Njae.. Vid dessa frekvenser och med denna konarea tycker jag peak to peak är rätt intressant.. Låter kanske inte så kul vid större utslag än linjärt xmax men det säger ju lite om vad elementet tål innan det går sönder. Ett hänsyn man behöver ta i detta fall.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-31 20:17

BPM skrev:
MagnusÖstberg skrev:Får testa Normans idé då om att boosta med en konding. I 5L låda per element så funkar tydligen en så låg avstämning som 40Hz med en konding så i en låda på 30L per sida så borde det kunna krypa lite.. Nu vet jag inte (ännu) hur jag kopplar 6st element per sida (de ska drivas med en kanal per sida) till en passande impedans men när jag väl har den klar för mig så blir det ju en smal sak att räkna om värdet på kondingen till det korrekta.
Lämpligast känns väl att parallellkoppla 3st (2.67 Ohm) och sedan seriekoppla till ytterligare 3st parallellkopplade. Borde bli 5.33 Ohm nånting.. Känns passande.

Då kan jag passa på att fråga... Om man delar vid 80Hz, spelar det då någon roll hur man placerar elementen? Kan man sätta dem på baksidan av lådan så de spelar mot väggen, eller på sidorna med t.ex 3st per sida?

Den lösningen är absolut värd att prova!

Det går bra att placera dem på baksidan, eller på sidorna med för den delen. Du kanske skulle fundera på 8 per kanal?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-01-31 20:45

MagnusÖstberg skrev:Du kanske skulle fundera på 8 per kanal?

Jag skulle gärna köra 8st per kanal..eller 16 eller 32.. Tyvärr har jag bara 12st element. Jag frågade i medlemspresentationen om någon satt på element ifrån gruppköpet men inte "kommit till skott" och var villig att sälja men tyvärr nappade ingen. De finns ju inte att beställa på nära håll heller. Den versionen jag har (svart kon) verkar inte gå att få tag i längre i alla fall och att blanda färg på konerna blir ju inget snyggt..

Så.. 12st element är vad som finns. Får man tag i många fler så snackar vi inte basstöd längre iofs. Kom man upp kanske 36st totalt så snackar vi linjer..*s*
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-31 20:50

Då tycker jag din koppling du nämnde var en bra lösning - men elementen får väl egna kaviteter iallafall?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-01-31 21:20

MagnusÖstberg skrev:Då tycker jag din koppling du nämnde var en bra lösning - men elementen får väl egna kaviteter iallafall?

Spelar det någon roll? Inte för att det skulle innebära något större besvär och lådan blir bara marginellt större med 6st kaviteter á 5L men det skulle bli rätt mycket dyrare med totalt 12st basreflexrör för att inte tala om terminalpar..(även om själva kopplandet skulle kunna lösas internt med hål som efter inkoppling smältlimmas)
I mina nuvarande lådor använder de fyra elementen per sida samma 20L-kavitet med en ensam basport.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-31 21:26

Mer terminaler behöver du ju som sagt inte, men nog vill du ha egna portar och kaviteter.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-01-31 21:36

MagnusÖstberg skrev:Mer terminaler behöver du ju som sagt inte, men nog vill du ha egna portar och kaviteter.

Jag förstår fortfarande inte riktigt varför? Att sätta basar ihop med mellanregister i samma kavitet begriper jag är en dålig lösning men då de alla spelar samma signal så borde väl en gemensam kavitet göra jobbet (även om planen var 2st kaviteter med 3st element i varje)?
Vilka fördelar skulle en kavitet och port per element ge jämfört med 1 eller 2 kaviteter med motsvarande mängd portar? Visst skulle 6st kaviteter ge en sjukt välstagad låda men vi snackar ju inte XXLS här...
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-31 21:46

Ursäkta min lathet, men det går nog att söka fram väldigt mycket om den saken på forumet. Du gör förstås precis som du vill :D

Lycka till!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-01-31 21:59

MagnusÖstberg skrev:Ursäkta min lathet, men det går nog att söka fram väldigt mycket om den saken på forumet. Du gör förstås precis som du vill :D

Lycka till!

Struntar nog i det.. Att du framhärdade i frågan säger mig att du anser att det finns vinster i att göra på det sättet..och då finns det vinster att göra.

Vore rätt häftigt att i det fallet helt skippa tanken på att göra dem till stativ och istället bygga 12st små 5L-lådor att placera jämt utmed högtalarväggen. Gör jag dem tunna med en sidomonterad port skulle de få plats bakom det tyg jag har utmed hela väggen och inte synas alls..
En extern liten låda per kanal som innehåller kondingen och med en ingång/sex utgångar vore coolt.. Då kan serieparallellkopplingen skötas i lådan..
Att samtliga element kan ges stöd ifrån både bakvägg och golv i en sådan applikation gör ju inte ont heller.

Hmm..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-31 23:00

Alla dessa val :)
Jag saknar dig.

Återgå till DIY-forum