Kikat lite på att göra basstöd av ett gäng Aura NS3..
Data finns här: http://www.madisound.com/loudspeaker_sp ... 193-8a.pdf
Simulering i Basta ger att en sluten låda på 4L ger ett f-3dB runt 75Hz och att jag har hamnat -15dB vid de 35Hz jag försöker nå. Responsen faller snabbare än den standardlösning för roomgain som finns i Basta höjer kurvan och mitt rum ger nog sämre roomgain än Bastas uträkning men jag siktar på att i en minidsp höja kurvan jämnt i förhållande till det opåverkade tappet med upp till 10-12dB:s boost vid 35Hz och sedan lägga ett brant subsonic-filter vid 30Hz.
Galet såklart, och trots en sjuk slaglängd i dessa NS3 så är det såklart ett hopplöst projekt.
Grejen är dock att jag inte planerar att använda ett NS3-element. Jag avser att nyttja 12st...
Jag vet dock inte om detta är tillräckligt för att kunna klara av denna typ av boost om man har krav på användbart ljudtryck. I mitt fall är användbart ljudtryck detsamma som styrkor där man fortfarande kan samtala i rummet. Alla receivrar har väl kanske inte samma grundinställningar men jag spelar aldrig starkare än -15dB (och sällan starkare än -20dB) på ett par högtalare med en känslighet marginellt högre än 80dB/1w/1m..
Kan någon som har erfarenhet av elementen eller kunskap om högtalarelement i allmänhet ta en titt och se om slaglängd osv blir problematiskt eller om projektet är görbart?
Syftet är att ha ett par små Pioneer SC-N301 som "toppar" och sedan 6st av dessa NS3 per sida i ett kombinerat basstöd/stativ på 20-25L som en lounge-anläggning på övervåningen.
Redan idag använder jag en liknande lösning med 4st NS3 som stativ/basstöd per sida men i 20L basreflex avstämt till 50Hz och de har aldrig varit i närheten av att inte räcka till ljudtrycksmässigt. Djupet behöver dock i den tänkta applikationen komma ner 15Hz ytterligare och att boosta med så mycket vid de frekvenser det handlar om här kanske blir för mycket för de små krigarna trots ett större antal..
Input vore tacksam!