Moderator: Redaktörer
Det är ju ingen låda, det är en dipol.nuffe skrev:Nu är du nästan halvägsÄr det mycket oljud/skrammel från lådan?
Jag tror att det är en fördel med isolering i lådan ävan om du ska dela under 100Hz, vill minnas
att du kunde tidskompensera i ditt delningsfilter.
Henrik
Fjonkalicious skrev:Har du kalkylerat hur när kanterna på elementen kommer varandra vid ett fullt utslag på samtliga element? Ser farligt nära ut, framförallt med den typen av kraftiga element med lång slaglängd...
MagnusÖstberg skrev:Antar att elementen inte är ventilerade genom magneten
nuffe skrev:Nu är du nästan halvägsÄr det mycket oljud/skrammel från lådan?
Jag tror att det är en fördel med isolering i lådan ävan om du ska dela under 100Hz, vill minnas
Henrik
Kraniet skrev:snyggt snickrat! kan inte varit helt enkelt med alla vinklar?
häftigt bygge och det verkar ju fungera bra frekvensmässigt.
MagnusÖstberg skrev:Det är ju ingen låda, det är en dipol.nuffe skrev:Nu är du nästan halvägsÄr det mycket oljud/skrammel från lådan?
Henrik
Varför isolering?
nuffe skrev:Jag tror att det är en fördel med isolering i lådan ävan om du ska dela under 100Hz, vill minnas
Kalejdokom skrev:Kvällens montage har flutit på utan några direkta missöden. Elementen monterades:
[ Bild ]
Här en detalj som visar hur tight det blir inne i "lådan". Jag fick fräsa ur spår i bakstycket för att ge plats åt elementkorgen:
[ Bild ]
Här är alla tre sidor fixerade mot bakstycket:
[ Bild ]
Hela insatsen skjuts in från baksidan. Passformen är faktiskt helt perfekt:
[ Bild ]
Vy från baksidan:
[ Bild ]
...och från framsidan:
[ Bild ]
Dryga 20 kg inklusive den yttre lådan - på gränsen för vad som är lämpligt att kånka upp för trappan på egen hand. Men jag måste ju få gjort en första mätning innan jag släcker lampan för ikväll. Och mätningen bekräftar precis det jag förväntat mig. Jag har ju provat liknande prototyper med en och två element. Med ett tredje element får jag ytterligare lite bättre utsträckning i basen. Så här ser det ut vid mätning (närfält) mellan 15-500 Hz, helt utan filter eller EQ. Resonanspuckeln mellan 200-300 Hz kommer ju av öppningarnas storlek och går i princip att dämpa bort med isolering. Dock kommer jag att dela basarna vid ca 100 Hz, så det lär aldrig bli något reellt problem.
[ Bild ]
Och med lite EQ i botten (12dB/okt från 50Hz) får jag bra respons tillräckligt långt ner. Så här långt är jag mycket nöjd!
[ Bild ]
nuffe skrev:Nej det är samma, om du har i dämpning i form av ex isover behöver du tidskompensera dina
toppar. Basen kommer ut i rummet ca 2ms senare. Läs mer i länken så är det något lättare
att hänga med än mina kassa beskrivningar.
Henrik
matssvensson skrev:Nu återstår bara för mig att förstå hur du tänkt täta insatsen till den yttre ramen. Som det ser ut nu har du små men ändå luftspaltar mellan de olika delarna. Du har säkert tänkt ut något smart.
Kalejdokom skrev:Det borde väl inte vara något problem att isoleringen (ev inkapslad i tyg) ligger emot membranen?
Beträffande ev delay pga isoleringen så måste den ju kunna mätas på något sätt. Hur går man enklast till väga här? Funkar det att SPL-mäta vid delningsfrekvensen mot topparna, för att se när man får starkast respons? Eller gäller den metoden bara vid optimering av fasförskjutning?
Här är jag ute på okänt vatten...
Kalejdokom skrev:matssvensson skrev:Nu återstår bara för mig att förstå hur du tänkt täta insatsen till den yttre ramen. Som det ser ut nu har du små men ändå luftspaltar mellan de olika delarna. Du har säkert tänkt ut något smart.
Silvertejp? Saken är den att jag levt i tron att så små glipor i konstruktionen inte har någon betydelse vid öppen baffel/dipol. Hur menar du att de små hålrummen, jämfört med de gigantiska öppningarna fram/bak, ska kunna ha någon inverkan på ljudet?
Jag har t.ex. sett Ripol-konstruktioner, där magneterna sticker ut genom sidostyckena i lådan och där det varit millimeterstora öppningar runt magneten. Skulle det alltså punktera konstruktionen på något sätt?
Kalejdokom skrev:Men att limma mot yttre skalet är inte aktuellt.
Kalejdokom skrev:nuffe skrev:Nej det är samma, om du har i dämpning i form av ex isover behöver du tidskompensera dina
toppar. Basen kommer ut i rummet ca 2ms senare. Läs mer i länken så är det något lättare
att hänga med än mina kassa beskrivningar.
Henrik
Intressant. Frågan är hur man lämpligast placerar dämpning i den främre öppningen? Jag tänker mig en trekant intryckt mot den bakre väggen. Det mesta av de övriga väggarna består ju främst av membranyta. Eller att man kan sy en trekantig "cylinder" med isolering att skjuta in så att det täcker hela hålrummet. Det borde väl inte vara något problem att isoleringen (ev inkapslad i tyg) ligger emot membranen?
Beträffande ev delay pga isoleringen så måste den ju kunna mätas på något sätt. Hur går man enklast till väga här? Funkar det att SPL-mäta vid delningsfrekvensen mot topparna, för att se när man får starkast respons? Eller gäller den metoden bara vid optimering av fasförskjutning?
Här är jag ute på okänt vatten...
Kalejdokom skrev:Nog för att jag hade förväntningar, men det här... ja, vad ska man säga. Placebo och eget beröm, kanske. Men det här var nog det maffigaste jag hört i ett vardagsrum! Bela Fleck spelar ledigt en bra bit under 30Hz med fullt ställ. Jag spelar obehagligt starkt - utan att uppleva några problem med missljud eller koner som bottnar. En annan sak slår mig; den symmetriska monteringen av elementen bekräftar teorin om utsläckning av krafterna som annars kan göra sig påminda i en öppen baffel (och som jag märkte tydligt i min prototyp med endast ett element i). Det är anmärkningsvärt lite vibrationer utanpå "lådan".
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster