DP-322 - dipol i alla register

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Re: DP-322 - dipol i alla register

Inläggav Eri » 2016-02-07 16:47

Det skall du väl inte vara ledsen för. Då blir det ju tårta.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-07 19:38

Nej, jag satte nog smajlisarna lite fel. Den glada gubben skulle ju sitta efter födelsedagskalaset. Den ledsna gubben avsåg förstås bara att jag inte kan snickra högtalare medans jag äter tårta. Ja, nu blev det iofs semlor, men det var väl nog så bra som tårta :) .

Det positiva i sammanhanget var att vi slapp lägga tid på att laga middag, så nu är det bara att gå ner i garaget en vända igen - så får vi se hur långt jag hinner ikväll...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: DP-222 - dipol i alla register

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-08 00:27

Kvällens montage har flutit på utan några direkta missöden :) . Elementen monterades:

Bild

Här en detalj som visar hur tight det blir inne i "lådan". Jag fick fräsa ur spår i bakstycket för att ge plats åt elementkorgen:

Bild

Här är alla tre sidor fixerade mot bakstycket:

Bild

Hela insatsen skjuts in från baksidan. Passformen är faktiskt helt perfekt 8) :

Bild

Vy från baksidan:

Bild

...och från framsidan:

Bild

Dryga 20 kg inklusive den yttre lådan - på gränsen för vad som är lämpligt att kånka upp för trappan på egen hand. Men jag måste ju få gjort en första mätning innan jag släcker lampan för ikväll. Och mätningen bekräftar precis det jag förväntat mig. Jag har ju provat liknande prototyper med en och två element. Med ett tredje element får jag ytterligare lite bättre utsträckning i basen. Så här ser det ut vid mätning (närfält) mellan 15-500 Hz, helt utan filter eller EQ. Resonanspuckeln mellan 200-300 Hz kommer ju av öppningarnas storlek och går i princip att dämpa bort med isolering. Dock kommer jag att dela basarna vid ca 100 Hz, så det lär aldrig bli något reellt problem.

Bild

Och med lite EQ i botten (12dB/okt från 50Hz) får jag bra respons tillräckligt långt ner. Så här långt är jag mycket nöjd!

Bild

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2016-02-08 00:44

Har du kalkylerat hur när kanterna på elementen kommer varandra vid ett fullt utslag på samtliga element? Ser farligt nära ut, framförallt med den typen av kraftiga element med lång slaglängd...
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-02-08 01:16

Kul idé men jag delar oron av att de kommer slå i varandra.

Antar att elementen inte är ventilerade genom magneten :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-02-08 09:25

Nu är du nästan halvägs :D Är det mycket oljud/skrammel från lådan?

Jag tror att det är en fördel med isolering i lådan ävan om du ska dela under 100Hz, vill minnas
att du kunde tidskompensera i ditt delningsfilter.

Henrik

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2016-02-08 09:40

snyggt snickrat! kan inte varit helt enkelt med alla vinklar?

häftigt bygge och det verkar ju fungera bra frekvensmässigt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-02-08 10:02

nuffe skrev:Nu är du nästan halvägs :D Är det mycket oljud/skrammel från lådan?

Jag tror att det är en fördel med isolering i lådan ävan om du ska dela under 100Hz, vill minnas

Henrik
Det är ju ingen låda, det är en dipol.

Varför isolering?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-08 10:39

Fjonkalicious skrev:Har du kalkylerat hur när kanterna på elementen kommer varandra vid ett fullt utslag på samtliga element? Ser farligt nära ut, framförallt med den typen av kraftiga element med lång slaglängd...

Det är gott om plats mellan surrounden på elementen. Xmax är +/-12,5mm och det gäller ju för spolen. Surrounden slår inte lika långt och dessutom är det 60 grader vinkel mellan elementen 8) .

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-08 10:41

MagnusÖstberg skrev:Antar att elementen inte är ventilerade genom magneten :D

Nej, såklart... :roll: :) ...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-08 10:47

Henrik

Tjöta! Varför tror du att det skramlar? Den här "lådan" är stabil som en stridsvagn 8) .
Men ärligt talat har jag ingen aning ännu. Jag har inte lyssnat mer än de två mätningar jag gjorde sent igår kväll. Ingen musik eller brus har spelats. Kanske får jag tid/möjlighet att testa mer ikväll.

Och ja, kanske blir det isolering i någon form. Vi får se hur det blir efter mer lyssning och mätning. Spontant känns det fel att bomma igen öppningarna i en dipol och om det inte behövs låter jag nog bli.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-08 10:48

Kraniet skrev:snyggt snickrat! kan inte varit helt enkelt med alla vinklar?

häftigt bygge och det verkar ju fungera bra frekvensmässigt.

Nej, som sagt, varför göra något enkelt när man kan krångla till det :) .

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-02-08 10:50

MagnusÖstberg skrev:

Henrik
Det är ju ingen låda, det är en dipol.

Varför isolering?

Det dämpar de resonaser som uppstår i resp. kammare och ger djupare och torrare bas.
Läs mer i denna tråd så får du bättre svar på varför, på sidan 2,
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 5&start=30

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-08 11:22

nuffe skrev:Jag tror att det är en fördel med isolering i lådan ävan om du ska dela under 100Hz, vill minnas

Återkommer till detta. Menar du att det finns ett samband mellan isolering och tidskompensering? Eller är det två olika saker du kommenterar ovan?

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-02-08 11:28

Nej det är samma, om du har i dämpning i form av ex isover behöver du tidskompensera dina
toppar. Basen kommer ut i rummet ca 2ms senare. Läs mer i länken så är det något lättare
att hänga med än mina kassa beskrivningar.

Henrik

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-02-08 11:32

Kalejdokom skrev:Kvällens montage har flutit på utan några direkta missöden :) . Elementen monterades:

[ Bild ]

Här en detalj som visar hur tight det blir inne i "lådan". Jag fick fräsa ur spår i bakstycket för att ge plats åt elementkorgen:

[ Bild ]

Här är alla tre sidor fixerade mot bakstycket:

[ Bild ]

Hela insatsen skjuts in från baksidan. Passformen är faktiskt helt perfekt 8) :

[ Bild ]

Vy från baksidan:

[ Bild ]

...och från framsidan:

[ Bild ]

Dryga 20 kg inklusive den yttre lådan - på gränsen för vad som är lämpligt att kånka upp för trappan på egen hand. Men jag måste ju få gjort en första mätning innan jag släcker lampan för ikväll. Och mätningen bekräftar precis det jag förväntat mig. Jag har ju provat liknande prototyper med en och två element. Med ett tredje element får jag ytterligare lite bättre utsträckning i basen. Så här ser det ut vid mätning (närfält) mellan 15-500 Hz, helt utan filter eller EQ. Resonanspuckeln mellan 200-300 Hz kommer ju av öppningarnas storlek och går i princip att dämpa bort med isolering. Dock kommer jag att dela basarna vid ca 100 Hz, så det lär aldrig bli något reellt problem.

[ Bild ]

Och med lite EQ i botten (12dB/okt från 50Hz) får jag bra respons tillräckligt långt ner. Så här långt är jag mycket nöjd!

[ Bild ]

Supersnyggt. Vilken precision! Nu återstår bara för mig att förstå hur du tänkt täta insatsen till den yttre ramen. Som det ser ut nu har du små men ändå luftspaltar mellan de olika delarna. Du har säkert tänkt ut något smart.

Fortsätter du så här kommer du snart väcka liv i min egen avsomnade självbyggartarm igen :D.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-08 11:44

nuffe skrev:Nej det är samma, om du har i dämpning i form av ex isover behöver du tidskompensera dina
toppar. Basen kommer ut i rummet ca 2ms senare. Läs mer i länken så är det något lättare

Henrik

Intressant. Frågan är hur man lämpligast placerar dämpning i den främre öppningen? Jag tänker mig en trekant intryckt mot den bakre väggen. Det mesta av de övriga väggarna består ju främst av membranyta. Eller att man kan sy en trekantig "cylinder" med isolering att skjuta in så att det täcker hela hålrummet. Det borde väl inte vara något problem att isoleringen (ev inkapslad i tyg) ligger emot membranen?

Beträffande ev delay pga isoleringen så måste den ju kunna mätas på något sätt. Hur går man enklast till väga här? Funkar det att SPL-mäta vid delningsfrekvensen mot topparna, för att se när man får starkast respons? Eller gäller den metoden bara vid optimering av fasförskjutning?
Här är jag ute på okänt vatten...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-08 11:50

matssvensson skrev:Nu återstår bara för mig att förstå hur du tänkt täta insatsen till den yttre ramen. Som det ser ut nu har du små men ändå luftspaltar mellan de olika delarna. Du har säkert tänkt ut något smart.

Silvertejp :D ? Saken är den att jag levt i tron att så små glipor i konstruktionen inte har någon betydelse vid öppen baffel/dipol. Hur menar du att de små hålrummen, jämfört med de gigantiska öppningarna fram/bak, ska kunna ha någon inverkan på ljudet?

Jag har t.ex. sett Ripol-konstruktioner, där magneterna sticker ut genom sidostyckena i lådan och där det varit millimeterstora öppningar runt magneten. Skulle det alltså punktera konstruktionen på något sätt?

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-02-08 12:34

Kalejdokom skrev:Det borde väl inte vara något problem att isoleringen (ev inkapslad i tyg) ligger emot membranen?

Beträffande ev delay pga isoleringen så måste den ju kunna mätas på något sätt. Hur går man enklast till väga här? Funkar det att SPL-mäta vid delningsfrekvensen mot topparna, för att se när man får starkast respons? Eller gäller den metoden bara vid optimering av fasförskjutning?

Andra har kanske erfarenheter av att isolermaterial ligger an mot membranen. Jag kan inte säga vad som händer, men jag skulle försöka undvika det i mina egna konstruktioner för att vara på den säkra sidan. Kan kanske "skramla"/vibrera och skapa oljud annars. Jag har ju klätt in mina högtalare och det tyget vibrerar betänkligt runt baskaviteterna vid starka ljudtryck (inte helt ljudlöst när tyget vibrerar mot ramen). Något jag kommer försöka rätta till i nästa konstruktion.

Fördröjningen på grund av isoleringen syns i vanlig frekvens/fasmätning, och följdriktigen i integrationen med topparna.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-02-08 12:38

Kalejdokom skrev:
matssvensson skrev:Nu återstår bara för mig att förstå hur du tänkt täta insatsen till den yttre ramen. Som det ser ut nu har du små men ändå luftspaltar mellan de olika delarna. Du har säkert tänkt ut något smart.

Silvertejp :D ? Saken är den att jag levt i tron att så små glipor i konstruktionen inte har någon betydelse vid öppen baffel/dipol. Hur menar du att de små hålrummen, jämfört med de gigantiska öppningarna fram/bak, ska kunna ha någon inverkan på ljudet?

Jag har t.ex. sett Ripol-konstruktioner, där magneterna sticker ut genom sidostyckena i lådan och där det varit millimeterstora öppningar runt magneten. Skulle det alltså punktera konstruktionen på något sätt?

Jag kan inte säga exakt vad som händer med små glipor i konstruktionen. Men spontant skulle jag försöka undvika dem för att minimera riskerna för missljud du inte kalkylerat med.

mvh, mats

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-08 12:42

Då kanske en tejpremsa ändå inte är helt fel. Faktiskt skulle jag ju kunna lägga en mjukfog längs kanterna. Den går ju att ta bort om jag skulle behöva ta isär kanonen. Men att limma mot yttre skalet är inte aktuellt.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-02-08 12:53

Kalejdokom skrev:Men att limma mot yttre skalet är inte aktuellt.

Jag förstod det till slut av din konstruktion. En tätande fog funkar och borde kunna gå att få snygg. mvh, mats

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-02-08 13:12

Kalejdokom skrev:
nuffe skrev:Nej det är samma, om du har i dämpning i form av ex isover behöver du tidskompensera dina

Henrik

Intressant. Frågan är hur man lämpligast placerar dämpning i den främre öppningen? Jag tänker mig en trekant intryckt mot den bakre väggen. Det mesta av de övriga väggarna består ju främst av membranyta. Eller att man kan sy en trekantig "cylinder" med isolering att skjuta in så att det täcker hela hålrummet. Det borde väl inte vara något problem att isoleringen (ev inkapslad i tyg) ligger emot membranen?

I den främmre kaviteten är det bara att fylla hela utrymmet, det har jag gjort, och ja isloleringen ligger an
mot membranen men det funkar utan problem. I de bakre har jag fyllt upp mot element chassiet i hela
kaviteten dvs även på insidan och runt om (det som får plats).

Jag har byggt tygklädda ramar så man slipper se isoleringen. Du skulle ju han en baffel, det borde gå att
sätta tyg på insidan av baffeln så det täcker bas öppningen. Tror du löser det snyggt.

Angående delay, så är tyvärr inte mätning min stryrka. Har just köpt en U-mik och ska försöka lära mig mer,
har också en Room analyser men att tolka resultatet......... :? Men om man inte testar så lär man sig inget!
Först provade jag utan delay sen med 2ms delay, kan inte säga att det är någon skillnad av rang.

Henrik

PS, kom gärna på besök och se hur jag löst det.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-08 13:45

Det kan absolut vara intressant att utbyta lite erfarenhet, men jag vill komma lite längre först, så att jag vet lite mer om hur mina byggen fungerar. Återkommer...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-08 21:42

Kort uppdatering... Nu har jag testat vidare med dämpning och det som händer är i princip förväntat - peaken vid 200-300 Hz försvinner helt med lite dämpning i både främre och bakre kaviteter. Men med aktiv delning 18 dB/okt @ 80 Hz kan jag inte säga att jag hör någon skillnad med eller utan dämp. Kanske bra att ändå ha lite dämp för feel-good-faktorn :) .

Apropå feelgood, så har jag även gjort två andra saker ikväll 8) :
1. Bytt slutsteg från en 75W receiverkanal (som jag använt vid testning och mätning) till ett bryggkopplat iNuke1000. Basarna är förvisso seriekopplade till ca 12 ohm, men effekten är nog tillräcklig för att ge en hint om hur det kommer att bli med den NAD C275 som väntar på att få ta över vid permanent inkoppling.
2. Lyssnat på musik! Ja, än så länge är det dipol bara i basen (och jag har ju bara byggt "klart" en av basmodulerna). Som toppar använder jag ett par stativare från B&W, DM601-S3. Alltså 2.1 kan vi säga och...

8O 8O 8O 8O

Nog för att jag hade förväntningar, men det här... ja, vad ska man säga. Placebo och eget beröm, kanske. Men det här var nog det maffigaste jag hört i ett vardagsrum! Bela Fleck spelar ledigt en bra bit under 30Hz med fullt ställ. Jag spelar obehagligt starkt - utan att uppleva några problem med missljud eller koner som bottnar. En annan sak slår mig; den symmetriska monteringen av elementen bekräftar teorin om utsläckning av krafterna som annars kan göra sig påminda i en öppen baffel (och som jag märkte tydligt i min prototyp med endast ett element i). Det är anmärkningsvärt lite vibrationer utanpå "lådan".

Nu gäller det bara att inte tappa tempo; att bygga klart den andra basmodulen och sedan få till fronterna med toppar och sist (men inte oväsentligt) ytbehandlingen :) .

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2016-02-08 22:02

Låter som om någon har kul :D :D :D

/Johan

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-02-09 00:41

Kalejdokom skrev:Nog för att jag hade förväntningar, men det här... ja, vad ska man säga. Placebo och eget beröm, kanske. Men det här var nog det maffigaste jag hört i ett vardagsrum! Bela Fleck spelar ledigt en bra bit under 30Hz med fullt ställ. Jag spelar obehagligt starkt - utan att uppleva några problem med missljud eller koner som bottnar. En annan sak slår mig; den symmetriska monteringen av elementen bekräftar teorin om utsläckning av krafterna som annars kan göra sig påminda i en öppen baffel (och som jag märkte tydligt i min prototyp med endast ett element i). Det är anmärkningsvärt lite vibrationer utanpå "lådan".

Kul. Välkommen till dipolland. Heja, Heja, Heja! :D :D :D

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-02-09 08:45

Gött!

Undrar en sak, det med seriekoppling. Det ska var en fördel med parallel koppling, har beskrivits
i flera olika trådar här på Faktiskt.se. Men själv syndar jag :roll: har kopplat serie o parallel till
8 Ohm, ska någon gång prova att parallel koppla men det blir så lågt ohmtal med 4 st 8 Ohms
element.
Hoppas jag inte spränger C275?

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-09 09:16

Mina XLS mäter ganska exakt 4,0 ohm med ohm-meter (Re). Jag borde väl göra en impedansmätning för att se hur det ser ut. Men att parallellkoppla tre element... Dock står det ju så här i specifikationen till NAD C275: "Maximal strömkapacitet >50 A (1 ms, 1 ohm)".

Kan man tolka det som att den ändå fixar att driva så låg impedans? Vad kan hända om jag provar?

Grejen är att jag gärna vill köra basarna i stereo, annars kunde jag förstås kopplat alla sex basarna serieparallellt till 6 ohm och bryggkoppla slutsteget. Frågan är vad som blir bäst? Förmodligen hör jag ändå ingen skillnad mellan mono och stereo i basregistret.

Vad säger mobben?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-09 09:39

Vill bara tillägga, att jag i natt, efter att ha klarat av mässjazzen (Bela Fleck, Nisse Landgren, Diana Krall och Miles Davis), laddade kanonen med lite tyngre ammunition, i form av soul/RnB och syntbas, med riktigt tunga basmattor (Janet Jackson, Loreen, Sounds of Blackness, Naturally 7). Rev också av lite arenarock med Dream Theatre, Queen och Toto innan jag somnade in med ett stort leende över fejset.

Hur har man klarat att leva ett halvt sekel UTAN dipolbas :roll: ?

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum