Vad ska man köpa för Tuner

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n3mmr

Vad ska man köpa för Tuner

Inläggav n3mmr » 2006-01-03 17:14

nu när man måste (DABbade mig, jo...) ha en FMradio.

Denon TU-S10 hade varit maffe, men den som fanns på ebay kommer jag p g a slarv att missa.

Men om man inte vill lägga över 2000:-, men vill ha nåt bra nog för P2???
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-01-03 17:23

Pioneer ska enligt vad som sagts i MoLten i alla fall förr om åren ha haft generellt goda tuners. Jag är inne på min andra, FD-204 RDS efter att tidigare ha ägt FD-203. De fås normalt för en femhundring eller mindre. Det är länge sedan jag använde den, men jag vill minnas att den lät helt OK. Kanske har andra med större radiovana andra förslag?

Med vänlig hälsning

Pekka Johansson
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-01-03 17:42

Om du får tag i en gamal accuphase (beg) så ær det bara att klappa till. Gamla technics från sent 70-tal, sansui, pioneer, m.fl gjorde också fina radioapprater. Revox gjorde en riktigt fin också.
Sånna hær apparater kan man få før en spottstyver. Mycket køpværda och ofta bættre æn dagens nya och trista produkter.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-01-03 17:47

en micromega med digitalutgång
eller naim
dayseqera
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-01-03 17:54

Man måste dock tänka på att köper man en 70-talare kan dom behöva trimning för att man ska slippa "radiosurret". Bortsett från detta lät många tuners ruskigt bra på den tiden. Tandberg 3001 och 3011 var otroligt bra tuners (tyvärr sålde jag min 3011, något jag ångrar djupt idag). Harman Kardon har också gjort några fina saker, såväl vintage som nyare saker. Själv kör jag numera en tre år gammal Denon som låter mycket bra. Med bra antennsignal (gäller iofs alla tuners och är viktigare än man tror) låter den suveränt på P2, detta för ca 1500:- ny.

Ett tag hade jag en Cyrus-tuner, men den var nog bland det sämsta jag lyssnat på. Svängde bra i sann Linn-anda, men rått och hårt ljud. Trots kanonantenn med mycket bra signalkvalitet.

/ B

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-01-03 18:40

PekkaJohansson skrev:Pioneer ska enligt vad som sagts i MoLten i alla fall förr om åren ha haft generellt goda tuners. Jag är inne på min andra, FD-204 RDS efter att tidigare ha ägt FD-203. De fås normalt för en femhundring eller mindre. Det är länge sedan jag använde den, men jag vill minnas att den lät helt OK. Kanske har andra med större radiovana andra förslag?

Med vänlig hälsning

Pekka Johansson

Du har PM
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-01-03 18:43

Jag tror som Bill50 att Tanberg kan vara intressanta.

Andra intressanta kan vara även äldre Yamaha. Det fanns en värsting, 1000-nå´nting som av somliga kännare anses vara bland det finaste man kan skaffa sig.

Den där guld-Denonen ska visst vara väldigt grym också.

Kanske helt fel, men jag har fått en känsla av att Pioneers alla tunrar inte är så bra som alla säger. Jag har en på jobbet som jag inte alls låter mig impas av. Kanske den där F91 eller vad det nu hette, kan vara nå´t.

Hursomhelst bör man nog satsa på en riktigt bra antenn om man vill kunna njuta fullt ut.

Eller så köper man sig en digitalradio... :roll:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-01-03 19:17

Jag har en gammal tuner från Technics ST-Z450 som härrör från slutet av 70-talet. Den låter inte så kul, ljudet är lite för mjukt i min smak och dessutom hade man för mycket pilottonsrester i LF-signalen vilket inte var så bra när man spelade in på kassett. Nu har jag en Reciever från H-K som låter väldigt bra.... alltså enligt mig. Nu är det så att jag har kabel hemma så jag vet inte hur bra det blir med en egen extern antenn.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-01-03 20:33

Jag har en Technics-tuner från början på 90-talet, den absolut sista som inte var RDS, ST-G570L.

Jag valde den när det begav sig därför att den bästa Tuner jag hört rent ljudmässigt(även om den inte var mest störningsfri) var Technics ST-G7, den med bakgrundsbelyst LCD-display och glaslucka, och ST-G570 har väldigt lika både prestanda, kretslösningar och funktioner till ett mycket lägre pris.

ST-G570 är mycket bra på att sortera bort bärtonsrester och med centralantenn låter den nära nog som CD, störningsfritt, ljudet är också rent och detaljerat och utsträckt både neråt och uppåt.

Men den har svagheter, den är dåligt skärmad(billig) så man bör inte ha någon högfrekvent störande apparat precis bredvid den. Och så är linjeutgången känslig så man bör ansluta den till en högklassig förstärkare/försteg för att få ut hela den ljudkvalitet den faktiskt mäktar med. Det blev jordens lyft i Tuner-ljud när jag bytte ut min Dual-förstärkare mot en Rotel, därför att Rotel-stärkaren uppenbarligen har mycket bättre komponenter i linje-signalvägen än vad Dual-stärkaren hade. Men lyckas man matcha Technincs-tunern med rätt försteg så låter den ungefär så bra som jag inbillar mig att det är möjligt att radio kan låta.

En tuner som det lär löna sig att modda till bättre OP på, eftersom mottagningen är så stark och ren.

Tidigare radioapparater jag har haft har innefattat både dyrare och billigare modeller från Sansui, Yamaha, HK och Technics.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-01-03 22:37

Johan_Lindroos skrev:Jag tror som Bill50 att Tanberg kan vara intressanta.

Andra intressanta kan vara även äldre Yamaha. Det fanns en värsting, 1000-nå´nting som av somliga kännare anses vara bland det finaste man kan skaffa sig.

Den där guld-Denonen ska visst vara väldigt grym också.

Kanske helt fel, men jag har fått en känsla av att Pioneers alla tunrar inte är så bra som alla säger. Jag har en på jobbet som jag inte alls låter mig impas av. Kanske den där F91 eller vad det nu hette, kan vara nå´t.

Hursomhelst bör man nog satsa på en riktigt bra antenn om man vill kunna njuta fullt ut.

Eller så köper man sig en digitalradio... :roll:

Om du menar DAB, så har jag redan det. På din inrådan, en gång i tiden. En videologic.

Jag provade en gång en Pioneer Fnånting, en för ca 1800 :- Lät riktigt eländigt, p g a störningskänslighet. Helt omöjligt att få till en ren signal, kändes det som, trots specialsladdar upp till taket osv.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-01-03 22:59

Om du menar DAB, så har jag redan det. På din inrådan, en gång i tiden. En videologic.

du får väl testa säljavdelningen på något norsk forum
jag var åckså på g och köpa en dab men de han och släcka sändaren över jönköping :lol:
ibland har man tur

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-01-04 10:43

Johan_Lindroos skrev:Andra intressanta kan vara även äldre Yamaha. Det fanns en värsting, 1000-nå´nting som av somliga kännare anses vara bland det finaste man kan skaffa sig.

Yamaha TX-1000. Den har jag! :D :P 8)

Det var litet kul när jag köpte den i slutet av -80-talet. Jag hade varit runt i flera butiker och tittat och lyssnat på tunrar (?) och bestämt mig för denna apparat. Den avgörande orsaken (förutom ljudet och känsligheten) var att man kan ansluta två olika FM-antenner samtidigt till den. I vilket fall som helst... Jag gick in i butiken på någon av mellandagarna (ganska exakt 16 år sedan - tiden går fort när man har roligt!) och plockade fram de bortemot femtusen kr den kostade. "Du skulle ha kommit för en vecka sedan" sa försäljaren. "Nu har vi mellandagsrea, så den kostar bara 3200 kr.". Häpp!

Och det är nog första och enda gången jag gjort ett fynd på mellandagsrean!

Hälsn. Michael

Ps. Viss reservation för ovan angivna priser - det var ju rätt länge sedan och minnet kan svika något. :wink:

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2006-01-04 11:02

Bild
Kenwood L07T om du hittar ngn!!!

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-01-04 12:01

Bild

Sån köpte jag, hittad för runda 500kr tror jag. Underbar känsla i vredet! :D

Mer om Luxman kan du läsa om här. Säkert andra också..?

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-01-04 13:20

Bild
japp då kan jag köpa en sådan skönhet :lol:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-01-04 13:33

Johan_Lindroos skrev:Andra intressanta kan vara även äldre Yamaha. Det fanns en värsting, 1000-nå´nting som av somliga kännare anses vara bland det finaste man kan skaffa sig.

Kanske var det Yamaha CT-7000 du tänkte på? Fast då är prisbilden inte så trevlig, ofta runt 1000 $.... Har haft min sedan 1981 och då var den betalbar som begagnad.

Bild

Bild

Bild

[/img]

Återgå till Köpråd