original cd - bränd cd

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
djberndt

original cd - bränd cd

Inläggav djberndt » 2006-01-02 22:00

är det någon som känner till den hörbara skillnaden mellan en originalcd och en bränd dito? dvs kopierad digitalt med en cd-brännare..

vad jag känner till så har iaf den brända skivan betydligt sämre livslängd. hur påverkas ljudet av mediats ålder? det finns nog en hel drös som sitter med snart tioåriga cd-kopior där hemma..

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-01-02 22:05

Min första cd-skiva köpte jag 1984, det var Kiss-Lick it up(tror det var min första cd)...fungerar fortfarande...om den låter sämre törs jag inte utala mig om, men tror inte den gör det...men "hembrända" skivor håller nog inte lika länge tror, framför allt så är dom inte lika tålig för fysiskt slitage...men någon skillnad på original vs bränd vet jag inte om det, jag har inte hört någon skillnad....dock är det många år sen jag kopierade en skiva
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-01-02 22:35

Det är ingen hörbar skillnad mellan en pressad CD och en bränd kopia av denna så länge originalet inte har för svåra läsfel och kopian är korrekt bränd samt att spelaren kan läsa brända skivor korrekt vilket de flesta nyare kan idag.

Brända skivor är det ingen som kan säga hur länge de håller så ombränning vart femte år eller så kanske är påkallat. Den äldsta brända skivan jag har är drygt 10 år och fortfarande spelbar. Den har läsfel men om det är senare tillkomna eller felbränt vet jag inte.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-01-03 00:14

Jag har tidigare i en annan tråd skrivit om ett antal hembrända cd som inte längre fungerar. Av någon anledning är det till 99% i slutet på cd´n (sista 3-4 låtarna) dvs ytterst på skivan som problemen kommer. Även om Kodak Gold står för de flesta problemskivorna är det också det märke jag använde mest för 4-5 år sedan.

Jag har en misstanke om att det kan vara etiketterna som jag oftast monterar på mina cd´s som kan vara boven, men det är förstås jättesvårt att veta.

Tacka vet jag vinylskivor, dom är lika spelbara efter 50 år :-)

/ B

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-01-03 00:26

Bill50x skrev:

/ B

Jo, men som jag skrev i en annan tråd, tål vinylen med stigande ålder, allt sämre att spelas av.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-01-03 00:30

Ragnwald skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Jo, men som jag skrev i en annan tråd, tål vinylen med stigande ålder, allt sämre att spelas av.

Jag såg ditt inlägg. Aldrig får man vara riktigt glad :-( Å andra sidan har jag nästan inga vinyler, som jag fortfarande gillar musiken på, som har börjat låta sämre. Och med tanke på att jag i dagarna fyllde 53 kommer dom nog hålla livet ut. Efterföljande generationer får lösa sitt musiklyssnande själva :-)

/ B

Användarvisningsbild
djberndt

Inläggav djberndt » 2006-01-03 14:27

nej, jag är också av den uppfattningen att det inte hörs någon skillnad mellan original och bränd. både teoretiskt och "irl". har dock en kompis som bestämt hävdar att det är skillnad. kan cdr-mediet i sig möjligtvis färga??

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-01-03 16:33

djberndt skrev:nej, jag är också av den uppfattningen att det inte hörs någon skillnad mellan original och bränd. både teoretiskt och "irl". har dock en kompis som bestämt hävdar att det är skillnad. kan cdr-mediet i sig möjligtvis färga??

Be kompisen prova ett original och en kopia i två spelare samtidigt utan att titta, och kolla om han (jag gissar att det är en han) kan höra skillnad.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-01-03 20:03

Jag har några kopierade skivor som jag spelat i bilen och där kan jag subjektivt, inte höra någon nämnvärd skillnad mot originalen.

Men för några år sedan, lyssnade jag på en skiva med Charlie Haden/Pat Metheny, "Beyond the Missouri sky" hemma hos en kompis, som jag givetvis genast köpte i närmaste skivaffär.
Men väl hemkommen så tyckte jag att den inte lät lika bra som hemma hos min kompis, så jag bad honom komma över med sin skiva och mycket riktigt, så var det en klar hörbar skillnad mellan våra skivor och vid en närmare granskning, visade det sig, att hans skiva var Made in USA och min var Made in France.

Självklart gick jag tillbaks med min skiva och beställde den USA pressade och när den anlände drygt två månader senare, så lät den precis som den skulle. :)

Min första misstanke var att man i Frankrike bara kopierade en USA pressad skiva, men jag tror att det måste finnas en annan förklaring, eftersom det inte nödvändigtvis måste bli en försämring vid kopieringen, såvida man inte brände allt för snabbt, med för många läsfel som följd.

VAD skillnaden faktiskt beror på, vet jag emellertid inte, bara att där FINNS en skillnad som inte borde finnas där med tanke på att det var en full-prisskiva.

/Rolle

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-01-03 20:42

Japp, fransmän har aldrig haft någon yrkesheder heller...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-01-03 20:53

paradigm skrev:Min första misstanke var att man i Frankrike bara kopierade en USA pressad skiva, men jag tror att det måste finnas en annan förklaring, eftersom det inte nödvändigtvis måste bli en försämring vid kopieringen, såvida man inte brände allt för snabbt, med för många läsfel som följd.
/Rolle

CD som du köper över disk är inte brända utan de pressas på fabriken. Däremot kan de ju ha "mastrat" originalet och det är tyvärr inte ovanligt.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-01-03 20:56

paradigm skrev:Men för några år sedan, lyssnade jag på en skiva med Charlie Haden/Pat Metheny, "Beyond the Missouri sky" hemma hos en kompis, som jag givetvis genast köpte i närmaste skivaffär.
Men väl hemkommen så tyckte jag att den inte lät lika bra som hemma hos min kompis, så jag bad honom komma över med sin skiva och mycket riktigt, så var det en klar hörbar skillnad mellan våra skivor och vid en närmare granskning, visade det sig, att hans skiva var Made in USA och min var Made in France.

...

Min första misstanke var att man i Frankrike bara kopierade en USA pressad skiva, men jag tror att det måste finnas en annan förklaring, eftersom det inte nödvändigtvis måste bli en försämring vid kopieringen, såvida man inte brände allt för snabbt, med för många läsfel som följd.

VAD skillnaden faktiskt beror på, vet jag emellertid inte, bara att där FINNS en skillnad som inte borde finnas där med tanke på att det var en full-prisskiva.

/Rolle

Det här har avhandlats tidigare, på det här forumet tror jag (?), det handlar om olika mastringar. Av någon anledning vill de Europeiska filialerna av skivbolagen mastra om skivorna för Europa.

Någon slags inkissning av revir ? Hävdande av "vi kan själva" ? Eller bara ren idioti ?

Vet ej.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-01-03 20:59

RogerGustavsson skrev:CD som du köper över disk är inte brända utan de pressas på fabriken. Däremot kan de ju ha "mastrat" originalet och det är tyvärr inte ovanligt.

OK, men vad skulle vitsen, med en mastring som förstör ljudkvalitén, kunna vara???

/Rolle

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-01-03 21:05

i skrev:Det här har avhandlats tidigare, på det här forumet tror jag (?), det handlar om olika mastringar. Av någon anledning vill de Europeiska filialerna av skivbolagen mastra om skivorna för Europa.

Någon slags inkissning av revir ? Hävdande av "vi kan själva" ? Eller bara ren idioti ?

Vet ej.

Frågar du mig skulle jag, med tanke på resultatet, utan tvekan säga, att det handlar om ren idioti!!!

/Rolle

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-01-03 21:14

paradigm skrev:OK, men vad skulle vitsen, med en mastring som förstör ljudkvalitén, kunna vara???

/Rolle

Marknadsanpassning, sägs det. Jag vet inte om det är sant men det påstås i alla fall att européer vill ha ett annat ljud och det är därför man mastrar olika. Något måste det ju nästan ligga i det också, varför skulle man annars slösa pengar på en massa extra mastring?

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-01-03 21:14

Klistra ettiketter på brända skivor kan va vanskligt. En kollega på jobbet har haft pippi på att klistra tjusiga etiketter på brända skivor (dataskivor visserligen) och många har slutat fungera ganska snabbt, oläsliga.

Jag testade att dra av etiketten på en skiva som slutat funka och DÅ följde det silvriga aluminiumskiktet med! Kvar fanns en transparent skiva. Det verkar som limmet på etiketten löste upp det reflekterande skiktet på nåt sätt. Numera är etiketter bannlysta på jobbet.

F.ö så tycker jag att brända skivor låter och funkar lika bra som köpeskivor.

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-01-03 21:22

Magnuz skrev:Marknadsanpassning, sägs det. Jag vet inte om det är sant men det påstås i alla fall att européer vill ha ett annat ljud och det är därför man mastrar olika. Något måste det ju nästan ligga i det också, varför skulle man annars slösa pengar på en massa extra mastring?

Alltså, jag har väldigt svårt att tänka mig att Europeerna vill ha musiken med sämre detaljupplösning över hela frekvensregistret och en avsevärt grötigare ljudbild som följd, för det var nämligen resultatet av denna om-mastring, om det nu var det som skivan utsattes för.

/Rolle

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-01-03 21:24

krellmaster skrev:Klistra ettiketter på brända skivor kan va vanskligt. En kollega på jobbet har haft pippi på att klistra tjusiga etiketter på brända skivor (dataskivor visserligen) och många har slutat fungera ganska snabbt, oläsliga.

Jag testade att dra av etiketten på en skiva som slutat funka och DÅ följde det silvriga aluminiumskiktet med! Kvar fanns en transparent skiva. Det verkar som limmet på etiketten löste upp det reflekterande skiktet på nåt sätt. Numera är etiketter bannlysta på jobbet.

Jag har också märkt att vissa tusch pennor gör skivorna ospelbara efter ett tag. Därför brukar jag undvika att skriva på skivan, alternativt, skriva intill centrum-hålet.

/Rolle

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-01-03 21:26

paradigm skrev:Alltså, jag har väldigt svårt att tänka mig att Europeerna vill ha musiken med sämre detaljupplösning över hela frekvensregistret och en avsevärt grötigare ljudbild som följd, för det var nämligen resultatet av denna om-mastring, om det nu var det som skivan utsattes för.

/Rolle

Ja man tycker ju det, men någon anledning måste ju finnas. Det verkar ju lika otroligt att skivbolagen skulle lägga ut pengar i onödan.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-01-03 21:29

Om läsning och bränning har gjorts korrekt så kan man göra en digital jämförelse av skivorna och få fram exakt samma data, dvs de kommer enligt teorin att låta exakt lika vid uppspelning då de är nya.

Sedan lite praktik:
En pressad CD blir som bäst när pressverktyget är nytt. Ju fler skivor som har pressats med samma verktyg destu sämre pressning av originalet. Efter ett visst tusentals pressade skivor kasseras pressverktyget och man sätter i ett nytt.
Dvs det är svårt för konsumenten att veta om pressverktyget var nästan nytt eller nästan redo att kassera när ett visst exemplar gjordes.

Om man lyckas läsa in en CD helt utan läsfel och bränner den utan fel så är den riktigt bra när den är ny. Om man har lyckats så här långt så spelar kvaliteten på originalet ingen roll.
De flesta nyare spelare har lättare att läsa brända skivor och det finns därför en del audiofiler som bränner av sina pressade CD för att de anser att de brända låter bättre vid uppspelning.

Hållbarheten på pressade skivor är ganska god, och jag har inte hört någon skillnad mellan bolag etc.
På brända skivor så är kvaliteten på skivorna mycket skiftande.
Skivor med bra kvalitet brukar ange: "Long Archival Life"
Dvs skivorna är främst till för att lagra data unger lång tid, t.ex. företags bokföringar etc som man ofta vill spara i flera 10-tal år.
Sådanna skivor bör hålla minst 50år (och det räcker för mig).
De billigaste noname skivorna kan vara så usla att de blir oläsbara på mindre än ett år.
Ett snabbt och enkelt test av en skiva är att titta genom mediet på skivan mot en lampa. Jämför gärna olika skivor. De billigaste usla släpper igenom väldigt mycket och är nästan helt genomskinliga. De med högre kvalitet är lite mindre genomskinliga.
Fast full så enkelt är det inte, för på den sidan som man inte använder kan man förståss trycka något icke-genomskinligt, och då fungerar inte detta enkla test.

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-01-03 21:30

Magnuz skrev:Ja man tycker ju det, men någon anledning måste ju finnas. Det verkar ju lika otroligt att skivbolagen skulle lägga ut pengar i onödan.

Såvida inte prestigen, har med saken att göra...

/Rolle

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-01-03 21:37

silvervarg skrev:Om läsning och bränning har gjorts korrekt så kan man göra en digital jämförelse av skivorna och få fram exakt samma data, dvs de kommer enligt teorin att låta exakt lika vid uppspelning då de är nya.

Sedan lite praktik:
En pressad CD blir som bäst när pressverktyget är nytt. Ju fler skivor som har pressats med samma verktyg destu sämre pressning av originalet. Efter ett visst tusentals pressade skivor kasseras pressverktyget och man sätter i ett nytt.
Dvs det är svårt för konsumenten att veta om pressverktyget var nästan nytt eller nästan redo att kassera när ett visst exemplar gjordes.

Om man lyckas läsa in en CD helt utan läsfel och bränner den utan fel så är den riktigt bra när den är ny. Om man har lyckats så här långt så spelar kvaliteten på originalet ingen roll.
De flesta nyare spelare har lättare att läsa brända skivor och det finns därför en del audiofiler som bränner av sina pressade CD för att de anser att de brända låter bättre vid uppspelning.

Hållbarheten på pressade skivor är ganska god, och jag har inte hört någon skillnad mellan bolag etc.
På brända skivor så är kvaliteten på skivorna mycket skiftande.
Skivor med bra kvalitet brukar ange: "Long Archival Life"
Dvs skivorna är främst till för att lagra data unger lång tid, t.ex. företags bokföringar etc som man ofta vill spara i flera 10-tal år.
Sådanna skivor bör hålla minst 50år (och det räcker för mig).
De billigaste noname skivorna kan vara så usla att de blir oläsbara på mindre än ett år.
Ett snabbt och enkelt test av en skiva är att titta genom mediet på skivan mot en lampa. Jämför gärna olika skivor. De billigaste usla släpper igenom väldigt mycket och är nästan helt genomskinliga. De med högre kvalitet är lite mindre genomskinliga.
Fast full så enkelt är det inte, för på den sidan som man inte använder kan man förståss trycka något icke-genomskinligt, och då fungerar inte detta enkla test.

Jo, jag är helt med på resonemanget, men här gällde det stora skillnader mellan två olika originalskivor (EDIT: med samma musik), där den ena (sämre) skivan var pressad i Frankrike och den avsevärt bättre, var pressad i USA, där skivan också producerades.

/Rolle

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-01-03 22:31

krellmaster skrev:Klistra ettiketter på brända skivor kan va vanskligt. En kollega på jobbet har haft pippi på att klistra tjusiga etiketter på brända skivor (dataskivor visserligen) och många har slutat fungera ganska snabbt, oläsliga.

Jag tror mig ha samma erfarenhet. Dvs jag misstänker att det är etiketterna som på något sätt förstör vissa cd´s för mig.

Efter något år eller ett par är det flera skivor där de sista låtarna har blivit ospelbara. Hur det sker kan man förstås bara spekulera i, men det KAN förstås vara etiketterna. Men varför bara de sista låtarna? Tja, de ligger ytterst. Dit når syret i luften först, kanske är det en reaktion mellan etikett-klister och syre? Eller är det så att etiketten påverkas av tex luftfuktighet och temperaturskillnader och krymper/expanderar?

Eller har etiketterna ingenting med det hela att göra utan det är andra faktorer som gör att skivorna slutar fungera?

/ B

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-01-03 23:11

Bill50x skrev:Men varför bara de sista låtarna? Tja, de ligger ytterst. Dit når syret i luften först

:?: Ligger de första låtarna längre in i själva plasten? I så fall funkar nog CD-skivor lite annorlunda än jag trodde... :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-01-03 23:36

Magnuz skrev:
Bill50x skrev:Men varför bara de sista låtarna? Tja, de ligger ytterst. Dit når syret i luften först

:?: Ligger de första låtarna längre in i själva plasten? I så fall funkar nog CD-skivor lite annorlunda än jag trodde... :)

Yepp. En cd börjar spelas av från centrum. De sista låtarna ligger längst ut. Det ser du direkt om du tittar på "spelytan" på en cd, oavsett om det är en musik- eller data-cd. Ju mindre innehåll, ju närmare mitten slutar den lite mattare ytan.

Jag har aldrig skrivit "längre in i plasten". Vad jag menar är att syret lättare kommer in i ytterkanten på etiketten/cd´n.. Syret kommer lika lätt in på insidan, dvs från centrumhålet. Men där finns inga data, dessa ligger nära två centimeter in från centrum. Och det är ungefär vid samma avstånd från ytterkanten som avspelningsproblemen kommer.

/ B

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-01-03 23:54

Aha, det var så du menade, då hänger jag med även om jag kanske tycker förklaringen låter lite osannolik.

Förresten:

Vad jag menar är att syret lättare kommer in i ytterkanten på etiketten/cd´n.. Syret kommer lika lätt in på insidan

:D :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-01-04 00:07

Ibland blir jag väldigt trött....

Man kan ju naturligtvis märka ord och göra sig lustig över mina försök till en förklaring.

Men faktum är att jag har ett relativt stort antal hembrända cd som efter ett år eller ett par har börjat krångla. Vad som är gemensamt är att det aldrig handlar om problem att läsa cd´n från början utan att problemet dyker upp på de sista låtarna. Ibland bara den sista, ibland de 5-4-3 sista.

Om ni nu är så djävla smarta kanske ni kan berätta varför detta inträffar istället för att göra er lustiga över mina spekulationer.

OK?

/ B

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-01-04 01:39

Bill50x skrev:Ibland blir jag väldigt trött....

Då tycker jag du ska gå och lägga dig. Lite skämt får man väl tåla.

Det jag kan tillägga i sakfrågan är att på de skivor jag har som min CD-spelare har problem med att spela upp (d.v.s. den börjar hacka och hoppa) så inträffar detta nästan alltid i mitten av skivan. I början och slutet funkar det som det ska. Detta gäller både brända och icke brända skivor, även om brända skivor verkar drabbas lite oftare. Jag vet inte vad det beror på, förutom att det definitivt inte är etikettklistret i mitt fall, eftersom jag inte använder etiketter. Ska jag spekulera lite skulle jag gissa att det är något med spelarens laser som gör att den får problem på ett visst ställe. Kanske har din laser svårt att fokusera (eller vad det nu kan vara) i slutet av skivorna, medan min har det i mitten?

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-01-04 01:45

enkel förklaring:ute på kanten snurrar det mycket fortare så ettorna och nollorna har svårt att hålla sig fast
därför strular det
de har helt enkelt trillat av efter ett tag :cry:
eller den seriösa förklaringen
brånnarna bränner sämre mot slutet därför märks det först där när reflektionen går ner efter ett tag
har du testat att spela av skivorna i en pioner ld-spelare?
de har en fantaskisk förmöga att spela bråkiga skivor :lol:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-01-04 02:03

Magnuz skrev:
Bill50x skrev:Ibland blir jag väldigt trött....

Då tycker jag du ska gå och lägga dig. Lite skämt får man väl tåla.

Det jag kan tillägga i sakfrågan är att på de skivor jag har som min CD-spelare har problem med att spela upp (d.v.s. den börjar hacka och hoppa) så inträffar detta nästan alltid i mitten av skivan. I början och slutet funkar det som det ska. Detta gäller både brända och icke brända skivor, även om brända skivor verkar drabbas lite oftare. Jag vet inte vad det beror på, förutom att det definitivt inte är etikettklistret i mitt fall, eftersom jag inte använder etiketter. Ska jag spekulera lite skulle jag gissa att det är något med spelarens laser som gör att den får problem på ett visst ställe. Kanske har din laser svårt att fokusera (eller vad det nu kan vara) i slutet av skivorna, medan min har det i mitten?

Nix. Det har inte med min laser att göra eftersom jag har testat i en stationär Samsung dvd-spelare och med tre olika läsare i min dator (en Pioneer dvd-läsare, en Plextor dvd-brännare och en Plextor cd-brännare). Samma problem men i olika hög grad. När det gäller dator-läsarna varierar problemet dessutom efter vilken läsare jag använder och vilken mjukvara jag utnyttjar (huvudsakligen dBpowerAMP och EAC). Jag inbillar mig därför att problemet ligger i sivan och inte i spelaren, men att olika spelare och olika mjukvaror lyckas olika bra att hantera problemet.

Jag har själv mycket lätt att skämta om saker och ting och har inga problem med en humoristisk syn på livets förtretligheter. Det vet alla som läser mina inlägg i andra trådar. Men det är mindre roligt om det inte ens görs ett försök till att förstå vad jag menar i min frågeställning utan att det bara viftas bort som ett skämt. Man kan välja att missförstå precis vad som helst, men blir det roligare för det? Vi leker och snackar OT, det är helt OK och det är vad som ger Faktiskt.se charmen, bland annat. Men det betyder inte att man måste acceptera att varje seriöst inlägg skämtas bort med idiotiska kommentarer. Nog om detta.

Att du har upplevt problem med avläsningen utan att etiketter har varit inblandande är intressant att höra. Det låter som om vissa cd-spelare har problem med avläsning av hembrännt, men att problemen kan variera beroende på läsare - eller använd brännare. Helt klart finns det anledning att hålla koll framöver, för att behöva förnya sitt mediabestånd vart annat/tredje/femte är låter inte speciellt kul.....

För visst vore det trist om all information om dagens samhälle bara skulle vara borta om hundra år?

/ B

Nästa

Återgå till Generellt om hifi