Ogjort skrev:I mitt radioprogram om snålkodning, talar jag med Morten Remmer, dåvarande WiMp.
Där säger han: "Det finns instrument som du inte ens HÖR, om du lyssnar till snålkodat".
Ja, ja, tänkte jag. Det var väl ändå en viss överdrift - men du vill ju marknadsföra er musiktjänst.
Men nu ger jag honom faktiskt rätt - efter en egen trestegstest är jag förvånad.
(Kolla gärna själva - om ni håller med)
1.
Jag fick en videolänk av en kompis som medverkar på inspelningen.
Snarky Puppy - I Asked :
http://aodp.itunes.apple.com/apple-asse ... XKq97G8%3DKodningen på videon är troligen hygglig - det låter hyfsat. I all fall bättre än vanligt.
2.
På kul jämförde jag med FLAC-varianten som finns på Tidal.
Va! Körinpasset som jag trodde kom EN gång tidigt i låten, visade sig ligga kvar, upprepat i bakgrunden, redan tidigt.
3.
Då testade jag också att gå förbi datorns hörlursutgång och kopplade in min ECHO Audiofire 2 DAC
Framför allt ändrades kanalseparationen, antar jag, eftersom alla instrument fick en tydligare rumsplacering.
Vilket gjorde kören än mer tydlig - och... Nu hörde jag även pianot.
Det här var överraskande. Det är ju inte ens en usel kodning i första fallet. Och ändå!
Tyvärr kan jag ju inte backa bakåt och efterkolla en gång till, för nu när jag VET att ljuden finns där, så hör jag ju dem även i första videovarianten.
Men det här blev verkligen en aha-upplevelse.
Kanske har jag med beskrivningen redan sabbat möjligheten till samma upptäckter för andra.
Men det kan vara intressant med synpunkter, ändå.