Snålkodning, streaming, ljudkvalitet...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Piotr

Re: Snålkodning, streaming, ljudkvalitet...

Inläggav Piotr » 2016-02-09 21:43

Cortado skrev:
Piotr skrev:Det där hittar man väl på nätet?

Mjo, det gör man garanterat.. några få ord (två räcker) i Google så blir man visare! :)

Men för den late så finns Audacity på http://www.audacityteam.org. Spotify kan man hitta på.... http://www.spotify.com!

Var man hittar Audacity och Spotify vet nog de flesta redan. Var inte riktigt det jag syftade på. ;)

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-02-09 22:10

Morello skrev:
Jo, men själva handhavandet går över huvud taget inte att jömfröra med en riktig, dedikerad CD-maskin eller mostvarande. Jag blir galen på dessa små leksaker som saknar riktiga, knappar, ratar, tangentbord och skärmar!

Det fungerar i nödfall på en fest med en Marschall hanwell tex. Då jag kan acceptera bristerna med en telefon.

Plugga in en 10" laptop istället och du har en produkt som går att använda och som dessutom kostar mindre än leksakerna fårn Apple.

Det här kanske vore något för farbror? ;)

http://www.idownloadblog.com/2014/01/06 ... cessories/

Bild

Fast lite allvarlig är jag och jag tycker taktil feedback är viktigt. Min Iphone 6s har ju sådan där haptisk vibrator i sig. Det stöds inte i så många appar men det är faktiskt inte dumt och jag tror det finns en framtid där. Jag justerar volymen på förstärkaren helt via ipad eller iphone. Det fungerar det med men jag har å andra sidan inte någon snygg förstärkare med kvalitetspot i heller.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-02-09 23:36

Piotr skrev:
Cortado skrev:
Piotr skrev:Det där hittar man väl på nätet?

Mjo, det gör man garanterat.. några få ord (två räcker) i Google så blir man visare! :)

Men för den late så finns Audacity på http://www.audacityteam.org. Spotify kan man hitta på.... http://www.spotify.com!

Var man hittar Audacity och Spotify vet nog de flesta redan. Var inte riktigt det jag syftade på. ;)

Hehe.. :D

Såhär gör jag:
(Jag kör Windows, vet inte hur man gör med mac.)

(Se Audacity-skärmdumpen i tidigare inlägg och det inramade fältet, så går det nog att förstå vad jag skriver nedan..)

1) Ställer in "audio host" till Wasapi. Eftersom jag nånstans fått för mig att det skall vara bitkorrekt och yaddi-yada. Om jag har fel här så tar jag tacksamt emot tips.
( Tekniskt mumbojumbo jag inte förstår: https://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/dd371455(v=vs.85).aspx )

2) Välja vilken enhet jag spelar in på, detta gör jag med dropdownen brevid mikrofon-symbolen. Bäst resultat får man om man väljer rätt enhet, vilket bör vara den enhet man valt i Windows att spela upp ljud med.

3) Kontrollerar och ställer in så att jag spelar in i stereo, eftersom jag föredrar två kanaler framför en.

4) Trycker på röda-boll-knappen för att påbörja inspelning.
(Det går att ställa in så att den triggar på inkommande ljud, om man har lust att fippla lite)

(Nu kommer steg jag/hen gör utanför Audacity)
5) Trycker på framåt-triangelknappen i program/websida jag vill spela in ifrån.

6) När jag fått nog stoppar jag både in och uppspelning.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-02-10 01:03

Cortado skrev:
Piotr skrev:
Cortado skrev:

Hehe.. :D

Såhär gör jag:
(Jag kör Windows, vet inte hur man gör med mac.)

(Se Audacity-skärmdumpen i tidigare inlägg och det inramade fältet, så går det nog att förstå vad jag skriver nedan..)

1) Ställer in "audio host" till Wasapi. Eftersom jag nånstans fått för mig att det skall vara bitkorrekt och yaddi-yada. Om jag har fel här så tar jag tacksamt emot tips.
( Tekniskt mumbojumbo jag inte förstår: https://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/dd371455(v=vs.85).aspx )

2) Välja vilken enhet jag spelar in på, detta gör jag med dropdownen brevid mikrofon-symbolen. Bäst resultat får man om man väljer rätt enhet, vilket bör vara den enhet man valt i Windows att spela upp ljud med.

3) Kontrollerar och ställer in så att jag spelar in i stereo, eftersom jag föredrar två kanaler framför en.

4) Trycker på röda-boll-knappen för att påbörja inspelning.
(Det går att ställa in så att den triggar på inkommande ljud, om man har lust att fippla lite)

(Nu kommer steg jag/hen gör utanför Audacity)
5) Trycker på framåt-triangelknappen i program/websida jag vill spela in ifrån.

6) När jag fått nog stoppar jag både in och uppspelning.

Hmm, jag undrar om det där garanterar bitperfekthet. Eller det gör det inte, garanterat. Inte om det som strömmas till det uppspelande programmet är snålkodat, du får ju en uppackad bitström inte det snålkodade. Vill du snålkoda igen så blir det kaskadkodat.

Men det är väl (?) också så att ditt val av WASAPI inte garanterar att det uppspelande/uppackande programmet spelar med WASAPI. Eventuellt är det så att det kan ligga omsamplingar och volymkontroller emellan innan det kommer in i WASAPI. Fast jag är inte säker, någon kanske vet?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-02-10 11:52

Svante skrev:Hmm, jag undrar om det där garanterar bitperfekthet. Eller det gör det inte, garanterat. Inte om det som strömmas till det uppspelande programmet är snålkodat, du får ju en uppackad bitström inte det snålkodade. Vill du snålkoda igen så blir det kaskadkodat.

Gällande det snålkodade, vet inte om jag förstår dig rätt där, menar du att det som strömmas till mig inte är liksom "bitperfekt" mot det som är källan på Spotifys servrar?

Svante skrev:Men det är väl (?) också så att ditt val av WASAPI inte garanterar att det uppspelande/uppackande programmet spelar med WASAPI. Eventuellt är det så att det kan ligga omsamplingar och volymkontroller emellan innan det kommer in i WASAPI. Fast jag är inte säker, någon kanske vet?

Jo, du har säkert rätt. Både spotifys egna volymkontroll och Windows egna mastervolym ligger mellan, vill jag ha full amplitud så får jag dra på dessa på fullt. Då kanske Joakims PyMasVis är bättre på så vis att den inte går genom något ljudiskt i OS'et (om jag nu förstår det hela rätt).

Om ändå MasVis skulle finnas som ett plugin till Spotify. Folk som kör pluginet kan göra analyser på låtar de lyssnar på och sen skickas resultatet till någon databas och knyts mot track ID't så att den inte behöver köras igen.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-02-10 11:58

Cortado skrev:
Gällande det snålkodade, vet inte om jag förstår dig rätt där, menar du att det som strömmas till mig inte är liksom "bitperfekt" mot det som är källan på Spotifys servrar?

Tror Svante menar att:
Det som strömmas till dig är det snålkodade och ihop-packade som kommer från servern, men det du kör ut genom spdif är uppackat. Du får då antingen spara det som wav/aif/FLAC eller acceptera ytterligare en snålkodning om du vill spara ner strömmen som mp3/aac/ogg.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-02-10 12:08

Piotr skrev:
Tror Svante menar att:
Det som strömmas till dig är det snålkodade och ihop-packade som kommer från servern, men det du kör ut genom spdif är uppackat. Du får då antingen spara det som wav/aif/FLAC eller acceptera ytterligare en snålkodning om du vill spara ner strömmen som mp3/aac/ogg.

Dvs, det du menar att Svante menar är att man skulle behöva ta in den ouppackade informationen innan den når Spotify för att kolla hur Spotify snålkodat det hela? :D

.. hmm, man kanske skulle Wiresharka det där för att se om man kan hitta något. Det lär väl iofs inte vara en vanlig RTP-ström.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-02-10 12:10

Du behöver fånga strömmen från spotify innan den avkodas. På spdif utgången så är det redan PCM. Komprimerad du denna igen så får du kaskadkodning. Du vill ha ogg vorbis datan direkt från spotifys servrar.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-02-10 12:54

AndreasArvidsson skrev:Du behöver fånga strömmen från spotify innan den avkodas. På spdif utgången så är det redan PCM. Komprimerad du denna igen så får du kaskadkodning. Du vill ha ogg vorbis datan direkt från spotifys servrar.

Hmm. Fortsättning följer. :)
Bilagor
Spotify MP3.PNG
Spotify MP3.PNG (12.6 KiB) Visad 2338 gånger

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-02-10 13:26

Gissar det är Wireshark som gissar fel, det är felangett i någon header eller så ljuger Spotify om att de skulle använda Vorbis-kodning.

Edit: Ah, verkar som Webbspelaren kör med MP3.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-02-10 13:37

joakimfors skrev:Gissar det är Wireshark som gissar fel, det är felangett i någon header eller så ljuger Spotify om att de skulle använda Vorbis-kodning.

Edit: Ah, verkar som Webbspelaren kör med MP3.

Tänkte testa det också, det med webbklient och icke-webbklient, men nu behöver jag inte det. Lite sneaky dock. :)

Vet du på rak arm hur man får ut RTMP-datat komplett till en fil ur Wireshark? Jag har gjort det flera gånger med RTP men lyckas inte med RTMP.. gör väl något fel tänker jag. :)

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-02-10 13:54

Borde väl gå att kolla vad RTMP endpointen är i WS och eventuella parametrar/"kakor" och sen dumpa med rtmpdump.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-02-10 14:34

joakimfors skrev:Borde väl gå att kolla vad RTMP endpointen är i WS och eventuella parametrar/"kakor" och sen dumpa med rtmpdump.

Kanske är lite enklare att leta fram ett färdigt program som streamar ner filen så man kan MasVisa den.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-02-10 15:20

Cortado skrev:
joakimfors skrev:Borde väl gå att kolla vad RTMP endpointen är i WS och eventuella parametrar/"kakor" och sen dumpa med rtmpdump.

Kanske är lite enklare att leta fram ett färdigt program som streamar ner filen så man kan MasVisa den.

… men till det finns ju som sagt PyMasVis. ;) Borde fungera lika bra i Windows som i OS X och Linux även om det kan vara knivigare att installera de extra bibliotek som krävs där. Har ej heller testat i Windows så kanske finns en bug eller 20 som borde fixas. :D

dannybrascoe

Inläggav dannybrascoe » 2016-02-17 10:35

Ogjort skrev:I mitt radioprogram om snålkodning, talar jag med Morten Remmer, dåvarande WiMp.
Där säger han: "Det finns instrument som du inte ens HÖR, om du lyssnar till snålkodat".
Ja, ja, tänkte jag. Det var väl ändå en viss överdrift - men du vill ju marknadsföra er musiktjänst.

Men nu ger jag honom faktiskt rätt - efter en egen trestegstest är jag förvånad.
(Kolla gärna själva - om ni håller med)

1.
Jag fick en videolänk av en kompis som medverkar på inspelningen.
Snarky Puppy - I Asked : http://aodp.itunes.apple.com/apple-asse ... XKq97G8%3D
Kodningen på videon är troligen hygglig - det låter hyfsat. I all fall bättre än vanligt.

2.
På kul jämförde jag med FLAC-varianten som finns på Tidal.
Va! Körinpasset som jag trodde kom EN gång tidigt i låten, visade sig ligga kvar, upprepat i bakgrunden, redan tidigt.

3.
Då testade jag också att gå förbi datorns hörlursutgång och kopplade in min ECHO Audiofire 2 DAC
Framför allt ändrades kanalseparationen, antar jag, eftersom alla instrument fick en tydligare rumsplacering.
Vilket gjorde kören än mer tydlig - och... Nu hörde jag även pianot.

Det här var överraskande. Det är ju inte ens en usel kodning i första fallet. Och ändå!
Tyvärr kan jag ju inte backa bakåt och efterkolla en gång till, för nu när jag VET att ljuden finns där, så hör jag ju dem även i första videovarianten.
Men det här blev verkligen en aha-upplevelse.

Kanske har jag med beskrivningen redan sabbat möjligheten till samma upptäckter för andra.
Men det kan vara intressant med synpunkter, ändå.

OT:

Men det är detta programs fel att jag har TIDAL HiFi, Guru Junior Plus och är medlem här. :lol:

Chaconne

Inläggav Chaconne » 2016-02-17 15:11

PerStromgren skrev:
Piotr skrev:Håller annars med om att väl utförd snålkodning på 320kbit/s är mycket bra och knappt märkbart för de flesta med det mesta i musikväg.

Har du något exempel där de verkligen märks, då? Jag har själv inte undersökt noggrannt, men min känsla är att jag inte hör skillnad på mina CD och samma skiva återgiven av Spotify (Premium).

Jag tycker det blir tydligt på klassisk musik, särkilt piano och violin låter ofta stummare än via cd-kvalitet.

Chaconne

Inläggav Chaconne » 2016-02-17 15:13

Jag läste någonstans att spotify lägger på en limiter/kompressor på musiken också, stämmer det?

Mvh

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-02-17 15:35

Chaconne skrev:Jag läste någonstans att spotify lägger på en limiter/kompressor på musiken också, stämmer det?

Ja, om du har detta val under Advanced Settings aktiverat:

Bild
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-02-17 19:26

Piotr skrev:Mumma när en digital ljudkälla kan vara stor som en smartphone med dess pekskärm och 1TB minne. :D

Det lär inte dröja länge, om nu inte trenden vänder och alla använder molntjänster och egen lagring blir lika framtidssäkert och vanligt som floppydiskar.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-17 23:19

Medan ni sitter å fipplar med små leksaksdatorer med pekskärm, så lägger jag in en riktig CD i spelaren - utan snålkodning och internetberoende. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2016-02-17 23:33

Chaconne skrev:Jag läste någonstans att spotify lägger på en limiter/kompressor på musiken också, stämmer det?

Mvh

Nej det är varken en kompressor eller limiter, den räknar bara ut medelvolymen på alla låtar du spelar för att gamla okomprimerade mixar ska låta lika högt som moderna mixar (smidigt om du spelar upp en playlist tex), så du kommer att få lägre volym om du har funktionen aktiverad (iaf med brickwallad musik), vilket kan vara till nackdel om du lyssnar analogt med tex ett inbyggt ljudkort eftersom du då hör mer brus och störningar från grafikkort osv.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-02-17 23:38

JB: Har det ändrats eller var det aldrig något sådant inkopplat?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-17 23:50

JB skrev:

Mvh

Nej det är varken en kompressor eller limiter, den räknar bara ut medelvolymen på alla låtar du spelar för att gamla okomprimerade mixar ska låta lika högt som moderna mixar (smidigt om du spelar upp en playlist tex), så du kommer att få lägre volym om du har funktionen aktiverad (iaf med brickwallad musik), vilket kan vara till nackdel om du lyssnar analogt med tex ett inbyggt ljudkort eftersom du då hör mer brus och störningar från grafikkort osv.

Så är det inte. Jag och en kamrat förde samtal med en mjukvarunisse på Spotify och med funktionen aktiverad kan linjär överföring ej garanteras, så stäng av möget och/eller lyssna på riktiga CD's.
-Innehar F-skattsedel-

Chaconne

Inläggav Chaconne » 2016-02-17 23:59

Ja om det ändå var så enkel, mycket musik släpps inte ens på fysiska format idag.

Mvh

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-18 00:04

Chaconne skrev:Ja om det ändå var så enkel, mycket musik släpps inte ens på fysiska format idag.

Mvh

Som vadå tex?
Senast jag kollade fanns hela DIre Straits-katalogen på CD. :mrgreen:

Har bara hört talas om motsatsen. Spotify är inte stort i ett internationellt perspektiv - CD regerar ännu.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2016-02-18 00:19

Morello skrev:
Chaconne skrev:Ja om det ändå var så enkel, mycket musik släpps inte ens på fysiska format idag.

Mvh

Som vadå tex?

Har bara hört talas om motsatsen. Spotify är inte stort i ett internationellt perspektiv - CD regerar ännu.

Här i Sverige säljs inte mycket CD-skivor längre iaf, år 2015 så stod bara fysisk media (dvs både CD och vinyl) för 12% av försäljningen och digitalt (streaming och digital nerladdning) för 88%

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-18 00:24

JB skrev:
Morello skrev:

Mvh

Som vadå tex?

Här i Sverige säljs inte mycket CD-skivor längre iaf, år 2015 så stod bara fysisk media (dvs både CD och vinyl) för 12% av försäljningen och digitalt (streaming och digital nerladdning) för 88%

Sverige är dock en liten del av marknaden. GLobalt är det cirka 50/50 mellan fysisk media och sådant nedladdning etc, dvs streamingtjänsterna står för långt mindre än 50%.
I japan stod CD för nära 80%!!

Notera att såväl CD som "streaming" är digitalt.

Siffror från 2014
-Innehar F-skattsedel-

Chaconne

Inläggav Chaconne » 2016-02-18 00:28

Alla lyssnar inte på Dire Straits....

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-18 00:31

Chaconne skrev:Alla lyssnar inte på Dire Straits....

Nä, men att mycket inte skulle släppas på riktiga fonogram tror jag inte riktigt på.
Däremot finns det ju gott om artister som inte lägger ut sina alster på spotify och liknande.

Globalt verkar "streaming" stå för cirka 25%, nedladdning för 25% och riktiga fonogram för cirka 50%.

Problemet är att om man tex. vill lyssna på Dire straits med högsta tänkbara kvalitet (det vill säga första, digitala utgåvan), så finns bara en väg att gå: CD!
På spotify igger ofta de senaste, mest söndermastrade versionerna av populärmusiken. Lägg därtill snålkodning.

Spotify duger för slölyssning på jobbet, men thats it! För seriös lyssning gäller fortfarande CD eller "rippade" CD.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-18 00:35

Chaconne skrev:Alla lyssnar inte på Dire Straits....

Nej pecis va, det finns ju folk som lyssnar på hip/hop också - tro det eller ej! 8O
-Innehar F-skattsedel-

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi