Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Bra jobbat. En kabelkanal på det så når det en nivå till.
Bill50x skrev:Nattlorden skrev:Bra jobbat. En kabelkanal på det så når det en nivå till.
Kabelkanaler är fula - om man inte fäller in dem i väggen förstås.
/ B
PerStromgren skrev:Bill50x skrev:Nattlorden skrev:Bra jobbat. En kabelkanal på det så når det en nivå till.
Kabelkanaler är fula - om man inte fäller in dem i väggen förstås.
/ B
Medhåll! En rakt spikad kabel tycker jag är mycket snyggare. Kabelkanaler är kantiga och nästan alltid onödigt stora.
Elfsberg skrev:Ja, helt ok.
Men inget mot din förra setup. Den hade gjort sig bättre i samma möblemang.
Morello skrev:Hur ser väggen bakom soffan ut?
JBjorkman skrev:peh skrev:JBjorkman skrev:Stort tack Peh för snabbt svar!
Sure thing! När du lyssnat in dina Junior + får du berätta om skillnaden, eftersom du uppenbarligen fått möjlighet att jämföra.
Jag är väldigt nyfiken på om det är värt att uppgradera.
Jag ska göra ett försök att beskriva skillnaden. Jag tycker att det brukar vara svårt att sätta ord på skillnader mellan högtalare, särskilt när de är lika varandra
Jag har hört att de har haft lite struligt med leveranser men att dessutom råka märka kartongerna fel så att butikerna inte vet vad de har i lager. Synd med sånt strul när de gör så trevliga högtalare, hoppas att de reder ut problemen
Tur för mig i alla fall att de hade kvar ett par som jag kan få istället
JBjorkman skrev:- Jag tycker att Junior var lite mer på i övre mellanregistret/undre diskanten (tror jag?), precis i det där spannet som gör att man kan bli lyssningstrött. Ett fenomen jag annars mest associerar med banddiskanter, men det känns lite märkligt att det skulle skilja när det är bas-elementet som är utbytt![]()
Nattlorden skrev:JBjorkman skrev:- Jag tycker att Junior var lite mer på i övre mellanregistret/undre diskanten (tror jag?), precis i det där spannet som gör att man kan bli lyssningstrött. Ett fenomen jag annars mest associerar med banddiskanter, men det känns lite märkligt att det skulle skilja när det är bas-elementet som är utbytt![]()
Basen används nog lite högre upp än vad som är vanligt, så det stämmer nog utmärkt.
Elfsberg skrev:Junior och Junior+ har väl samma känslighet?
JBjorkman skrev:Spontant skulle jag säga att jag inte märker så stor skillnad mellan högtalarna men det är väl två saker jag kan komma på.
- Jag tycker att Junior var lite mer på i övre mellanregistret/undre diskanten (tror jag?), precis i det där spannet som gör att man kan bli lyssningstrött. Ett fenomen jag annars mest associerar med banddiskanter, men det känns lite märkligt att det skulle skilja när det är bas-elementet som är utbytt![]()
- Sen är Junior Plus är lite mer tungdrivna, jag behöver dra upp förstärkaren lite mer för att få ut samma volym i rummet. Med Junior stod förstärkaren på steg 20-40 (99) medan Junior Plus kör vi på 25-45 (99). Fortfarande inte halvvägs så det finns gott om kapacitet kvar
IngOehman skrev:Om någon tycker att de behöver vrida på mera med plus så tror jag snarare det handlar om att de låter på ett vis som gör att man VILL göra det, för det låter renare.
nilsviktor skrev:I övre mellanregistret finns en mycket liten skillnad i nivå mellan Junior och Junior Plus. Det handlar om ungefär en dB. Jag har själv aldrig lyckats höra den skillnaden. Men mina öron är väl måhända aningen uppfuckade efter tjugo år i symfoniorkester.
IngOehman skrev:Elfsberg skrev:Junior och Junior+ har väl samma känslighet?
Ja, det stämmer.
Om någon tycker att de behöver vrida på mera med plus så tror jag snarare det handlar om att de låter på ett vis som gör att man VILL göra det, för det låter renare.
Vh, iö
peh skrev:JBjorkman skrev:Spontant skulle jag säga att jag inte märker så stor skillnad mellan högtalarna men det är väl två saker jag kan komma på.
- Jag tycker att Junior var lite mer på i övre mellanregistret/undre diskanten (tror jag?), precis i det där spannet som gör att man kan bli lyssningstrött. Ett fenomen jag annars mest associerar med banddiskanter, men det känns lite märkligt att det skulle skilja när det är bas-elementet som är utbytt![]()
- Sen är Junior Plus är lite mer tungdrivna, jag behöver dra upp förstärkaren lite mer för att få ut samma volym i rummet. Med Junior stod förstärkaren på steg 20-40 (99) medan Junior Plus kör vi på 25-45 (99). Fortfarande inte halvvägs så det finns gott om kapacitet kvarIngOehman skrev:Om någon tycker att de behöver vrida på mera med plus så tror jag snarare det handlar om att de låter på ett vis som gör att man VILL göra det, för det låter renare.
Ojojoj...
Det är ju sådana här recensioner som gör att man börjar fundera på om det är akut med uppgradering! För vem vill väl ha högtalare som orsakar lyssningströtthet, och vem vill inte ha mer renhet i ljudet?![]()
Sen hejdar jag mig själv och inser att jag faktiskt är riktigt nöjd med Junior ändå! Kan bara säga grattis till JBjorkman, och välkommen i Guru-familjen!Nog blir det en uppgradering i min framtid, men känns lika bra att lägga några slantar till för QM10TWO. Juniorerna hänger sannolikt med minst ett år till. Just nu med bluesrock, signerad Rob Tognoni. Hörs!
JBjorkman skrev:
Själv tycker jag dock att deras förmåga att även kunna spela klart och tydligt på låga volymer är en av de största fördelarna. I kombination med att de sprider ljudet jämnt i rummet (och inte bara i en sweet-spot) gör att man kan ha på bra musik i bakgrunden samtidigt som man sitter umgås eller läser en bra bok
maylann skrev:Nu väntas det på nya Junior's (tack Erik för det generösa inbytet från Guru's sida) - dock har det tagit lite tid av olika och helt ok anledningar...
maylann skrev:
Längtar tills de är på plats hemma och kan kopplas till nya Hegel H80 som hämtas i helgen, det ska bli riktigt spännande att se vad de går för tillsammans.
/S
peh skrev:maylann skrev:Nu väntas det på nya Junior's (tack Erik för det generösa inbytet från Guru's sida) - dock har det tagit lite tid av olika och helt ok anledningar...
Så det finns ett uppgraderingsprogram för Junior -> Junior +?
Eller du har haft behov av någon form av garantiåtgärd?
MagnusÖstberg skrev:peh skrev:maylann skrev:Nu väntas det på nya Junior's (tack Erik för det generösa inbytet från Guru's sida) - dock har det tagit lite tid av olika och helt ok anledningar...
Så det finns ett uppgraderingsprogram för Junior -> Junior +?
Eller du har haft behov av någon form av garantiåtgärd?
Han fick hem fel högtalare från butiken.
MagnusÖstberg skrev:Han fick hem fel högtalare från butiken.
dannybrascoe skrev:Man ser ingen skillnad?
maylann skrev:Enkla förklaringen är långfingrad dotter.
Blir helt nya högtalare ändå, då de ej byter element (+).
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster