Den stora Guru-tråden

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Empa

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Empa » 2016-02-05 00:10

Det blir en förenklad variant av dessa. En vinkel som sitter på väggen med ett hål. Ovanpå en platta med ett hål så man kan justera vinkeln.

Bild

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2016-02-09 20:08

Så här blev dom, rätt nöjd faktiskt :)

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-02-09 21:04

Bra jobbat. En kabelkanal på det så når det en nivå till.

(Självklart Inofix :mrgreen: )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-02-09 21:23

Nattlorden skrev:Bra jobbat. En kabelkanal på det så når det en nivå till.

Kabelkanaler är fula - om man inte fäller in dem i väggen förstås.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-02-09 21:30

Om man sätter upp snygga absorbenter mellan högtalarna och TV-bänken kan ju kablarna döljas under dessa.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-02-09 21:41

Bill50x skrev:

/ B

Medhåll! En rakt spikad kabel tycker jag är mycket snyggare. Kabelkanaler är kantiga och nästan alltid onödigt stora.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2016-02-09 22:02

Hm, behöver man mjuka fötterpå en så vek konstruktion? Är inte konsolen i sig tillräkligt fjädrande?

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-02-09 22:55

Ja, helt ok.

Men inget mot din förra setup. Den hade gjort sig bättre i samma möblemang.

:D
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-02-10 07:25

PerStromgren skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Medhåll! En rakt spikad kabel tycker jag är mycket snyggare. Kabelkanaler är kantiga och nästan alltid onödigt stora.

Jag skrev Inofix, de är inte kantiga ju.

Bild

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2016-02-10 08:36

Oerhört snygg lösning med väggstativen!

Själv har jag precis blivit med Guru (juniorer) och slås av hur otroligt små dom är - och hur stort dom spelar! Har dock en ogynnsam placering i ett dåligt rum, men ändå, gåshudsfaktorn är väldigt hög.

/en nöjd john

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-10 14:28

Hur ser väggen bakom soffan ut?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2016-02-10 21:12

Ja någon slags kabelgrej blir det, men en dag i taget :)

Elfsberg skrev:Ja, helt ok.

Men inget mot din förra setup. Den hade gjort sig bättre i samma möblemang.

:D

Hehe ja, men jag är nöjd nu också, finns inte lika mycket tid att spela musik nu som förut :)

Morello skrev:Hur ser väggen bakom soffan ut?

På ena sidan soffan är det ett fönster och andra sidan är det lite tavlor.

Inget akustikfixat alls.

JBjorkman

Inläggav JBjorkman » 2016-02-11 22:37

JBjorkman skrev:
peh skrev:
JBjorkman skrev:Stort tack Peh för snabbt svar!

Sure thing! När du lyssnat in dina Junior + får du berätta om skillnaden, eftersom du uppenbarligen fått möjlighet att jämföra. :D

Jag är väldigt nyfiken på om det är värt att uppgradera.

Jag ska göra ett försök att beskriva skillnaden. Jag tycker att det brukar vara svårt att sätta ord på skillnader mellan högtalare, särskilt när de är lika varandra :)

Jag har hört att de har haft lite struligt med leveranser men att dessutom råka märka kartongerna fel så att butikerna inte vet vad de har i lager. Synd med sånt strul när de gör så trevliga högtalare, hoppas att de reder ut problemen :(

Tur för mig i alla fall att de hade kvar ett par som jag kan få istället :D

Jag tror bestämt att jag har lovat en jämförelse mellan Junior och Junior plus nu när de har spelats in ungefär lika mycket. Jag brukar som sagt ha svårt att sätta fingret på vad som skiljer högtalare åt men jag ska göra ett försök :)

Nu har Junior Plus spelats in i ca 30 timmar, vilket var ungefär vad jag hann göra med mina Junior innan jag lämnade tillbaka dem så det blir väl mest rättvist. Sen vet jag inte om det här med att spela in förstärkaren är relevant eller en av alla HiFi-myter, men förstärkaren är också ny och har därmed spelats timme 0-30 på Junior och 30-60 på Junior plus.

Spontant skulle jag säga att jag inte märker så stor skillnad mellan högtalarna men det är väl två saker jag kan komma på.
- Jag tycker att Junior var lite mer på i övre mellanregistret/undre diskanten (tror jag?), precis i det där spannet som gör att man kan bli lyssningstrött. Ett fenomen jag annars mest associerar med banddiskanter, men det känns lite märkligt att det skulle skilja när det är bas-elementet som är utbytt :?
- Sen är Junior Plus är lite mer tungdrivna, jag behöver dra upp förstärkaren lite mer för att få ut samma volym i rummet. Med Junior stod förstärkaren på steg 20-40 (99) medan Junior Plus kör vi på 25-45 (99). Fortfarande inte halvvägs så det finns gott om kapacitet kvar :)

Frågan var om det är värt en uppgradering? Där är jag lite tveksam. Om man ska köpa ett nytt par högtalare och funderar på om det är värt 2000 till för Plus så säger jag Ja.
Är det då värt att betala 12000 för att byta ut ett par Junior mot ett par Junior Plus? Jag skulle inte göra det, så stor är inte skillnaden men det beror väl på hur mycket du får ut av att sälja dina begangnade Juniorer :)
Guru Audio Junior Plus + Hegel H80

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2016-02-11 23:01

Imponerande jämförelse. Jag tror inte jag hade träffat så rätt om jag bara lyssnade men dina iakttagelser stämmer bra med den verkliga skillnaden mellan Junior och Junior Plus. Du måste ha grymma öron. Avundsjuk.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-02-11 23:08

Ja verkligen imponerande JBjorkman. Där fick vi ju svaret på skillnaden iaf :)

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-02-12 11:02

Junior och Junior+ har väl samma känslighet?
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-02-12 11:07

JBjorkman skrev:- Jag tycker att Junior var lite mer på i övre mellanregistret/undre diskanten (tror jag?), precis i det där spannet som gör att man kan bli lyssningstrött. Ett fenomen jag annars mest associerar med banddiskanter, men det känns lite märkligt att det skulle skilja när det är bas-elementet som är utbytt :?

Basen används nog lite högre upp än vad som är vanligt, så det stämmer nog utmärkt.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-02-12 14:18

Nattlorden skrev:
JBjorkman skrev:- Jag tycker att Junior var lite mer på i övre mellanregistret/undre diskanten (tror jag?), precis i det där spannet som gör att man kan bli lyssningstrött. Ett fenomen jag annars mest associerar med banddiskanter, men det känns lite märkligt att det skulle skilja när det är bas-elementet som är utbytt :?

Basen används nog lite högre upp än vad som är vanligt, så det stämmer nog utmärkt.

Jag har för mig att basen (eller ska man säga "det större elementet") i QM10 inte exakt (eller inte bara?) är högt delad men gör ett "inhopp" högre upp i frekvens än vad som är gängse.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-02-12 14:46

Elfsberg skrev:Junior och Junior+ har väl samma känslighet?

Ja, det stämmer.

Om någon tycker att de behöver vrida på mera med plus så tror jag snarare det handlar om att de låter på ett vis som gör att man VILL göra det, för det låter renare. ;)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2016-02-12 16:54

I övre mellanregistret finns en mycket liten skillnad i nivå mellan Junior och Junior Plus. Det handlar om ungefär en dB. Jag har själv aldrig lyckats höra den skillnaden. Men mina öron är väl måhända aningen uppfuckade efter tjugo år i symfoniorkester.

Användarvisningsbild
peh

Inläggav peh » 2016-02-12 22:38

JBjorkman skrev:Spontant skulle jag säga att jag inte märker så stor skillnad mellan högtalarna men det är väl två saker jag kan komma på.
- Jag tycker att Junior var lite mer på i övre mellanregistret/undre diskanten (tror jag?), precis i det där spannet som gör att man kan bli lyssningstrött. Ett fenomen jag annars mest associerar med banddiskanter, men det känns lite märkligt att det skulle skilja när det är bas-elementet som är utbytt :?
- Sen är Junior Plus är lite mer tungdrivna, jag behöver dra upp förstärkaren lite mer för att få ut samma volym i rummet. Med Junior stod förstärkaren på steg 20-40 (99) medan Junior Plus kör vi på 25-45 (99). Fortfarande inte halvvägs så det finns gott om kapacitet kvar :)

IngOehman skrev:Om någon tycker att de behöver vrida på mera med plus så tror jag snarare det handlar om att de låter på ett vis som gör att man VILL göra det, för det låter renare. ;)

Ojojoj...

Det är ju sådana här recensioner som gör att man börjar fundera på om det är akut med uppgradering! För vem vill väl ha högtalare som orsakar lyssningströtthet, och vem vill inte ha mer renhet i ljudet? :roll:

Sen hejdar jag mig själv och inser att jag faktiskt är riktigt nöjd med Junior ändå! Kan bara säga grattis till JBjorkman, och välkommen i Guru-familjen! :D Nog blir det en uppgradering i min framtid, men känns lika bra att lägga några slantar till för QM10TWO. Juniorerna hänger sannolikt med minst ett år till. Just nu med bluesrock, signerad Rob Tognoni. Hörs!
Rock me, Amadeus!

JBjorkman

Inläggav JBjorkman » 2016-02-15 22:58

nilsviktor skrev:I övre mellanregistret finns en mycket liten skillnad i nivå mellan Junior och Junior Plus. Det handlar om ungefär en dB. Jag har själv aldrig lyckats höra den skillnaden. Men mina öron är väl måhända aningen uppfuckade efter tjugo år i symfoniorkester.

Oj, det är inte mindre än att man börjar fundera på om det är placebo som är i farten :) Eller om det är någon annan effekt som jag tolkar. Om det är så att de spelar "renare" ur någon form av objektiv synvinkel (som Ingvar antyder) så kanske det är det så att det är det jag reagerar på snarare än en låg nivåskillnad :? Kanske även förstärks av att rummet inte är färdiginrett (vi flyttade nyligen), vi har tre väggar betong/glas och en vägg med bokhyllor (gardinerna kom just upp) och inga tavlor ännu.

IngOehman skrev:
Elfsberg skrev:Junior och Junior+ har väl samma känslighet?

Ja, det stämmer.

Om någon tycker att de behöver vrida på mera med plus så tror jag snarare det handlar om att de låter på ett vis som gör att man VILL göra det, för det låter renare. ;)

Vh, iö

Fullt möjligt, jag har inte mätt något utan bara observerat ett fenomen :) Då kan vi konstatera att Junior Plus är åtminstone fem procentenheter bättre än Junior :P (för dem som tycker att ökad volym = ökad glädje i alla fall).
Själv tycker jag dock att deras förmåga att även kunna spela klart och tydligt på låga volymer är en av de största fördelarna. I kombination med att de sprider ljudet jämnt i rummet (och inte bara i en sweet-spot) gör att man kan ha på bra musik i bakgrunden samtidigt som man sitter umgås eller läser en bra bok :)

peh skrev:
JBjorkman skrev:Spontant skulle jag säga att jag inte märker så stor skillnad mellan högtalarna men det är väl två saker jag kan komma på.

IngOehman skrev:Om någon tycker att de behöver vrida på mera med plus så tror jag snarare det handlar om att de låter på ett vis som gör att man VILL göra det, för det låter renare. ;)

Ojojoj...

Det är ju sådana här recensioner som gör att man börjar fundera på om det är akut med uppgradering! För vem vill väl ha högtalare som orsakar lyssningströtthet, och vem vill inte ha mer renhet i ljudet? :roll:

Sen hejdar jag mig själv och inser att jag faktiskt är riktigt nöjd med Junior ändå! Kan bara säga grattis till JBjorkman, och välkommen i Guru-familjen! :D Nog blir det en uppgradering i min framtid, men känns lika bra att lägga några slantar till för QM10TWO. Juniorerna hänger sannolikt med minst ett år till. Just nu med bluesrock, signerad Rob Tognoni. Hörs!

Jag skulle inte vilja överdriva "lyssningstrött". Det är inget jag störde mig på när jag hade dem men det är den bästa liknelsen jag kan komma på för att beskriva skillnaden i hur aktiva/intensiva(/ättriga?) de är i en viss del av registret. Som sagt så tycker jag inte att skillnaden motiverar en uppgradering (om man inte får ett riktigt bra begagnatpris) men däremot är det värt att betala extra om man ändå ska köpa ett par. Tycker jag :D
Guru Audio Junior Plus + Hegel H80

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2016-02-16 11:00

JBjorkman skrev:
Själv tycker jag dock att deras förmåga att även kunna spela klart och tydligt på låga volymer är en av de största fördelarna. I kombination med att de sprider ljudet jämnt i rummet (och inte bara i en sweet-spot) gör att man kan ha på bra musik i bakgrunden samtidigt som man sitter umgås eller läser en bra bok :)

Måste bara få ge en +1:a på det där. Alltså, så oerhört rent, djupt och inspirerande, redan vid låg volym - det är magi! Det är så oerhört fascinerande och ger tillgång till upplevelser i vardagen (dvs. när man inte kan vrida upp volymen) som gör att jag verkligen fångas av det jag lyssnar/tittar på - om det så bara är en sitcom via Netflix ihop med familjen. Och då tyckte jag ändå att mina tidigare högtalare var synnerligen bra på just detta.

/en john som är nykär, precis som man ska vara

maylann

Inläggav maylann » 2016-02-18 02:01

Hej alla.

Ny här - fast ej ny på Guru...
Har kört mina vita Junior på Rega Brio-r/Dac sedan lanseringen för några år sedan och varit kalasnöjd!
Slutar aldrig förvånas av "spannet" dessa spelar på.

Nu väntas det på nya Junior's (tack Erik för det generösa inbytet från Guru's sida) - dock har det tagit lite tid av olika och helt ok anledningar...

Längtar tills de är på plats hemma och kan kopplas till nya Hegel H80 som hämtas i helgen, det ska bli riktigt spännande att se vad de går för tillsammans.
Har jag tur kommer de imorgon (håller tummarna), om fraktfirman vill väl och jobbar efter normal hastighet.

Kanske laddar upp ett foto när de är på plats (igen)...

Mera Guru till folket tycker nog jag - även om man får tåla att vänta lite ibland.

/S

Användarvisningsbild
peh

Inläggav peh » 2016-02-18 09:41

maylann skrev:Nu väntas det på nya Junior's (tack Erik för det generösa inbytet från Guru's sida) - dock har det tagit lite tid av olika och helt ok anledningar...

Så det finns ett uppgraderingsprogram för Junior -> Junior +? 8O

Eller du har haft behov av någon form av garantiåtgärd?
Rock me, Amadeus!

dannybrascoe

Inläggav dannybrascoe » 2016-02-18 10:15

maylann skrev:
Längtar tills de är på plats hemma och kan kopplas till nya Hegel H80 som hämtas i helgen, det ska bli riktigt spännande att se vad de går för tillsammans.

/S

Är också intresserad av den kombon. Har högtalarna men inte Hegel.
Även nyfiken på de nya Yamaha t.ex 701.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-02-18 18:06

peh skrev:
maylann skrev:Nu väntas det på nya Junior's (tack Erik för det generösa inbytet från Guru's sida) - dock har det tagit lite tid av olika och helt ok anledningar...

Han fick hem fel högtalare från butiken.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

dannybrascoe

Inläggav dannybrascoe » 2016-02-18 18:14

MagnusÖstberg skrev:
peh skrev:

Han fick hem fel högtalare från butiken.

Man ser ingen skillnad?

maylann

Inläggav maylann » 2016-02-18 19:27

Enkla förklaringen är långfingrad dotter. ;-)
Blir helt nya högtalare ändå, då de ej byter element (+).

Kommer nog först på måndag. Men kan nog vänta lite när det blir uppgradering ändå. :-D

Användarvisningsbild
peh

Inläggav peh » 2016-02-18 22:42

MagnusÖstberg skrev:Han fick hem fel högtalare från butiken.

Nej, nu blandar du ihop maylann med JBjorkman... :P

dannybrascoe skrev:Man ser ingen skillnad?

Där var det visst jag som redde ut att det går att se skillnad på baselementen.

maylann skrev:Enkla förklaringen är långfingrad dotter. ;-)
Blir helt nya högtalare ändå, då de ej byter element (+).

Aha! Tur i oturen. Bra service. Mina högtalare håller väl dock minst garantitiden ut, hoppas jag. :)
Rock me, Amadeus!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi