Ljudrelaterade fakta

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Ljudrelaterade fakta

Inläggav paa » 2016-02-10 16:40

Morello skrev:
IngOehman skrev:Ja, så är det kanske.

Jag undrar fortfarande var uppgiften om att JAES saknar rutiner for referentgranskning kommer från.

Det var väl det iö beskrev angående Ottala och Bengt G. Olsson?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-02-10 16:48

All submissions will go through a peer review process to check their suitability for JAES.

Ref: http://www.aes.org/journal/authors/guidelines/
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-10 16:53

paa skrev:
Morello skrev:
IngOehman skrev:Ja, så är det kanske.

Jag undrar fortfarande var uppgiften om att JAES saknar rutiner for referentgranskning kommer från.

Det var väl det iö beskrev angående Ottala och Bengt G. Olsson?

Inget av det som skrevs angående Olsson och Otala visar att JAES saknar rutiner för referentgranskning.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-10 16:54

IngOehman skrev:Låter mera som en så'n dära principip! ;)

Vh, iö

Hur var det med den där uppgiften om referentgranskning?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-02-10 17:27

Morello skrev:Jag skulle gissa att tumregler tillika dumnregler föds ur lättjans förfärliga last kombinerat med brist på nyfikenhet.

"Tumregel" är ett ord med denotationer och konnotationer. Det kan vara intressant att ta reda på vilka dessa är både generellt och i specifika fall för att förstå vad folk menar. Man kan tänka sig flera teorifält som kan belysa frågan.

Vissa typer av tumregler handlar om "heuristics", dvs. beslutsregler som man tvingas tillämpa när det saknas tillräcklig information för att tillämpa en algoritm i syfte att nå ett analytiskt svar. Det kan också vara så att det är tidsaspekten man är ute efter - det kan ju finnas tillräckligt med information men algoritmen (det teoretiskt korrekta lösningsmönstret) tar för lång tid att tillämpa. En "bra" tumregel gör beslutsfelen hanterbara, fokuserar på de viktigaste faktorerna samt är resurssnål vad gäller information och processtid. Vår vilja att tillämpa denna typ av beslutsregler har sannolikt ett evolutionärt ursprung - ibland är det viktigt med ett snabbt om än approximativt svar. I vissa fall har det handlat om överlevnad och då kodas tumregeln genetiskt. Fördomar kan i vissa fall ses som socialt betingade tumregel på rationell grund (även om det finns en ohygglig mängd andra aspekter på det vi brukar kalla "fördomar"). Det stora problemet med vissa tumregler, i alla fall som jag uppfattat att IÖ vill uppmärksamma, är om tumregeln ger en falsk bild av de underliggande mekanismer som man vill förenkla. Det är också problematiskt om det är viktigare att nå sann kunskap om något än att nå ett beslut.

Vad gäller den akademiska debatten i tråden tycker jag den kan lämnas därhän.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-02-10 17:32

Följande såg jag som inledande text i en artikel eller "convention paper" som finns i AES-biblioteket.

This convention paper has been reproduced from the author's advance manuscript, without editing,
corrections, or consideration by the Review Board. The AES takes no responsibility for the contents.

Jag har möjligen missförstått innebörden. Möjligen betyder det att "the board" har godkänt innehållet utan att se något behov av att ändra eller korrigera.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-02-10 17:35

Piotr skrev:Följande såg jag som inledande text i en artikel eller "convention paper" som finns i AES-biblioteket.

This convention paper has been reproduced from the author's advance manuscript, without editing,
corrections, or consideration by the Review Board. The AES takes no responsibility for the contents.

Jag har möjligen missförstått innebörden. Möjligen betyder det att "the board" har godkänt innehållet utan att se något behov av att ändra eller korrigera.

Nej, det är nog ett sätt att publicera en artikel kvickt för att den är intressant och att granskning inte hanns med, eller nå't. Texten är en varning om att artikeln kan innehålla fel, men att dessa inte ska lasta AES utan författaren.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-02-10 17:42

PerStromgren skrev:Nej, det är nog ett sätt att publicera en artikel kvickt för att den är intressant och att granskning inte hanns med, eller nå't. Texten är en varning om att artikeln kan innehålla fel, men att dessa inte ska lasta AES utan författaren.

Det är så jag tolkar det också och jag upplever det negativt.

Bättre med en tunn tidning eller ett kort program på ett konvent, men korrekt och granskat. Annars blir det lite populärmagasin över det hela.. som Molt.

Det är helt ok som företeelse, men inte under en organisation som AES som de flesta nog ser som en organisation med hög vetenskapshöjd.

Sen är jag väl medveten om att det finns hiskeligt mycket riktigt bra material hos AES också. Bara så det är sagt. :)

JM

Inläggav JM » 2016-02-10 18:02

Morello skrev:Sådär, då är man medlem :)

Membership Application

Welcome to the AES Morello!

160 USD/år. 8O

Grattis och välkommen Morello!

Är medlem sedan flera år.
Databasen med tidigare publicerade artiklar är min behållning. Klent med nya publikationer.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

JM

Inläggav JM » 2016-02-10 18:27

Potentiellt jäv skall alltid öppet redovisas vid viss medicinska publikationer.
På faktiskt har jag en känsla av att det finns en o annan jävskonflikt.

Läkartidingens författaranvisning.
"Jäv ska anges eller negeras för samtliga författare på titelsidan."
http://www.lakartidningen.se/WebFiles/S ... 202015.pdf

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-02-10 18:30

JM skrev:Potentiellt jäv skall alltid öppet redovisas vid viss medicinska publikationer.

Det får vi leva med. Jag tycker inte att det är ett stort problem, med de förhållandevis få forummedlemmar som skulle kunna göra sig skyldiga till detta. Gäller det förklädd reklam av egna produkter (eller liknande anknytning) så funkar signaturen vi kräver, bra.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-02-10 18:31

JM skrev:Potentiellt jäv skall alltid öppet redovisas vid viss medicinska publikationer.
JM

Faktiskt är ju ett diskussionsforum, vad menar du egentligen?
Finns det något diskussionsforum på nätet som har jävsregler?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-02-10 19:24

JM

Att någon bedöms stå i jäv betyder inte att vederbörande inte kan eller kommer att sköta sin syssla med integritet och opartiskhet. Begreppet jäv är bara en uppsättning formella regler för att helt undvika situationer att någon skulle kunna tänkas vara påverkad av en viss relation. Det finns många andra saker som skulle kunna (eller till och med borde) ge upphov till misstro som inte täcks av jävskriterier. På det hela taget tycker jag tråden andas en övertro på regler och att deras betydelse både övertolkas och överskattas.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2016-02-10 19:34

paa skrev:
PeterAkemark skrev:
paa skrev:Har Peter Walker publicerat något i JAES?
Har Andrew Jones gjort det?
Vad säger det om dom som högtalarkonstruktörer, om dom inte publicerat något i JAES?

Jag fick 54 träffar på Peter Walker men 0 på A. Jones

Kan du nämna en artikel med rubrik och publiceringsdatum, som Peter Walker skrivit för JAES?

New Developments in Electrostatic Loudspeakers
Document Thumbnail

Predicting the performance of a loudspeaker involves a large humber of terms, some of which are only known for very simple shapes, and even these are only valid over a restricted frequency range. If a loudspeaker can be constructed with a sufficiently unrestrained and light membrane and with no other baffles or acoustical obstacles so that the whole is effectively acoustically transparent, then it can be shown by reciprocity that the transfer function reduces to a simple expression devoid of all complex and ill-defined impedances. Indeed, the acoustic pressure and phase at any point in free space can be determined from the simple measurement of the electric currents circulating in the transducer elements.

Author: Walker, Peter J.
Affiliation: Acoustical Manufacturing Company Ltd., Huntingdon, Cambs., UK
JAES Volume 28 Issue 11 pp. 795-799; November 1980
Publication Date:November 1, 1980 Import into BibTeX
Permalink: http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=3947

Click to purchase paper or login as an AES member. If your company or school subscribes to the E-Library then switch to the institutional version. If you are not an AES member and would like to subscribe to the E-Library then Join the AES!

This paper costs $20 for non-members, $5 for AES members and is free for E-Library subscribers.

Learn more about the AES E-Library

E-Library Location: (CD aes4) /jrnl7888/1980/7748.pdf

JM

Inläggav JM » 2016-02-10 19:58

DQ-20 skrev:

JM

Att någon bedöms stå i jäv betyder inte att vederbörande inte kan eller kommer att sköta sin syssla med integritet och opartiskhet. Begreppet jäv är bara en uppsättning formella regler för att helt undvika situationer att någon skulle kunna tänkas vara påverkad av en viss relation. Det finns många andra saker som skulle kunna (eller till och med borde) ge upphov till misstro som inte täcks av jävskriterier. På det hela taget tycker jag tråden andas en övertro på regler och att deras betydelse både övertolkas och överskattas.

/DQ-20

Medvetet jäv i en artikel är det mer oetiskt än omedvetet jäv om konsekvenserna blir lika?

JM

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2016-02-10 20:52

JM skrev:
DQ-20 skrev:

JM

/DQ-20

Medvetet jäv i en artikel är det mer oetiskt än omedvetet jäv om konsekvenserna blir lika?

JM

Ja. Ont uppsåt är värre en misstag p.g.a omedvetenhet.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-02-10 21:35

JM skrev:

JM

Begreppet jäv har inget med innehåll eller beslut att göra. Begreppet rör endast skälen till misstanke om varför ett resultat eller beslut skulle kunna påverkas av en relation. Det bygger på ett kontrafaktiskt resonemang. Jag tror du blandar ihop det med partiskhet. En jävsituation kan föreligga även om alla parter är överens om att ett beslut varit rättvist och utan inslag av partiskhet.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-02-10 21:52

JM

Yepp! och vad jag sett fungerar det utmärkt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

JM

Inläggav JM » 2016-02-10 21:59

DQ-20 skrev:Begreppet jäv har inget med innehåll eller beslut att göra. Begreppet rör endast skälen till misstanke om varför ett resultat eller beslut skulle kunna påverkas av en relation. Det bygger på ett kontrafaktiskt resonemang. Jag tror du blandar ihop det med partiskhet. En jävsituation kan föreligga även om alla parter är överens om att ett beslut varit rättvist och utan inslag av partiskhet.

/DQ-20

Spännande då har jag lärt mig ngt nytt idag. Tack DQ-20!

Medveten opartiskhet i en artikel är det mer oetiskt än omedveten opartiskhet om konsekvenserna blir lika?

Wikipedia.
Jäv är en rätts- eller beslutssituation där en person kan tänkas vara partisk eller där det finns någon särskild omständighet som kan rubba förtroendet för personens opartiskhet. Den som invändningen riktas mot kallas jävig. En jävig person får inte delta i beslutet i fråga eller i förberedelserna för beslutet. För att jäv ska föreligga krävs det inte att personen är partisk utan bara att situationen är sådan att det typiskt sett finns skäl att misstänka partiskhet, vilket inte alltid är helt oproblematiskt.

Reglerna för att förebygga jäv har ett dubbelt syfte nämligen dels att förhindra att någon påverkar ett beslut eller en dom otillbörligt dels att förebygga misstankar om att beslut inte tagits på sakliga grunder. Reglerna om jäv varierar mellan olika verksamheter och är typiskt sett strikta när det gäller myndighetsutövning men mindre strikta i andra sammanhang.
https://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4v

JM

JM

Inläggav JM » 2016-02-10 22:05

Medveten opartiskhet på faktiskt.se är mer etiskt korrekt om aktören behöver pengarna till mat o husrum.

JM

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-02-10 22:05

Definitionsdiskussioner är kul, semantik är nästan alltid kul. Kanske ska vi skapa en semantisk tråd.
Tror jag gör det, faktiskt, har ett uppslag baserat på några dagar gamla inlägg.
Lämpligt forum?

Öppen diskussion får det bli. :)

http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=11&t=62962
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-02-10 23:29

JM skrev:Medveten opartiskhet på faktiskt.se är mer etiskt korrekt om aktören behöver pengarna till mat o husrum.

JM

Säkert att du inte avser medveten partiskhet, skämtare där . . . typ ??? :mrgreen:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-02-10 23:33

Jag förstår inte riktigt var en jävsituation skulle komma in på Faktiskt.se?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-02-10 23:49

Enligt trådskaparen och i linja med denna tråd skriver jag följande.

Ett faktum är att Tool har kommit fram till följande konklusion:
Omfattande (heltäckande) högupplösta frekvenskurvemätningar på högtalare i ekofritt rum innehåller tillräcklig information för att kunna ge anmärkningsvärt goda utsäganden angående vad som subjektivt föredras vid lyssning i normala rum. Högtalarens frekvenskurva on-axis i ekofritt rum är mindre tillförlitligt, men även mätningar som utförs i rum, exempelvis med sound-power response eller frekvenskurvor med svepande sinus i rum är mindre tillförlitliga.

Comprehensive high-resolution anechoic frequencyresponse data on loudspeakers contain sufficient information to permit remarkably good predictions of subjective preference ratings based on listening in a normal room. Single measures, such as the on-axis frequency response, sound-power response or steady-state in-room curves, are less reliable.

Loudspeakers and Rooms for Sound Reproduction—A Scientific Review
JAES Volume 54 Issue 6 pp. 451-476; June 2006 : Toole, Harman
http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=13686

JM skrev:Alla bidrag som uppfyller kriterierna kommer lyftas till första posten.

Om JM anser att detta uppfyller kriterierna uppsatt av JM så hoppas jag detta bidrag kommer in i första posten.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-02-11 03:17

Piotr skrev:Jo, men en granskning (innehållet som sådant samt referenser och källor) finns väl till för att just säkerställa hög vetenskaplig nivå?

Att det sedan sitter fel folk på fel plats ibland, med egenintressen, är ju beklagligt.

"Transgressing the Boundaries: Towards a Transformative Hermeneutics of Quantum Gravity" :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-02-11 08:35

music4ever skrev:
Piotr skrev:Jo, men en granskning (innehållet som sådant samt referenser och källor) finns väl till för att just säkerställa hög vetenskaplig nivå?

Att det sedan sitter fel folk på fel plats ibland, med egenintressen, är ju beklagligt.

"Transgressing the Boundaries: Towards a Transformative Hermeneutics of Quantum Gravity" :mrgreen: :mrgreen:

[url]https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sokalaffären[/url]

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-02-11 09:50

Referentgranskning (blind peer-review) hjälper inte mot allt. För att ta ett känt exempel som få naturvetare garvar åt:

https://en.wikipedia.org/wiki/Sch%C3%B6n_scandal

Vetenskapliga tidskrifter har generellt sätt ganska svaga skydd mot bedrägligt beteende. Kontrollerna gäller främst "kvalitet" och relevans. Akademin förutsätter att dess medlemmar beter sig etiskt och inte skriver mot bättre vetande. De som upptäcks är nästan bara psykopater vars resultat är "för" bra. Macchiarini är ett talande aktuellt exempel. Skall man lyckas med vetenskapligt bedrägeri bör man producera förväntade resultat inom ämnets mittfåra. Det är min övertygelse att det inte är särskilt ovanligt.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-11 10:08

Morello skrev:
IngOehman skrev:Låter mera som en så'n dära principip! ;)

Vh, iö

Hur var det med den där uppgiften om referentgranskning?

Eftersom svar på frågan lyser med frånvaro utgår tills motsatsen är bevisad att det var taget ur luften i syfte att ge JAES en känga.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-02-11 10:49

DQ-20 skrev:Referentgranskning (blind peer-review) hjälper inte mot allt. För att ta ett känt exempel som få naturvetare garvar åt:

https://en.wikipedia.org/wiki/Sch%C3%B6n_scandal

Jo, att det kan gå rejält snett är inget att sticka under stol med, men det är nog det bästa system vi vet. Så länge det finns forskare som medvetet vill fuska, så går det att fuska. Det referentgranskning primärt upptäcker är när en forskare tänkt fel eller slarvat.

Granskning är ett kraftigt verktyg, i de flesta sammanhang. Det krävs dock ödmjukhet från både författare och granskares sida för att det ska leda i rätt riktning. Man kan ju säga att våra diskussioner här på faktiskt i många fall är en granskning av någons idéer. Tyvärr lider vi litet brist på ödmjukhet ibland, vilket visar sig i hätska ordväxlingar.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-02-11 10:54

PerStromgren skrev:Det krävs dock ödmjukhet från både författare och granskares sida för att det ska leda i rätt riktning. Man kan ju säga att våra diskussioner här på faktiskt i många fall är en granskning av någons idéer. Tyvärr lider vi litet brist på ödmjukhet ibland, vilket visar sig i hätska ordväxlingar.

Skitsnack!*

/DQ-20

*) Se nedan...
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi