Morello skrev:IngOehman skrev:Ja, så är det kanske.
Jag undrar fortfarande var uppgiften om att JAES saknar rutiner for referentgranskning kommer från.
Det var väl det iö beskrev angående Ottala och Bengt G. Olsson?
Moderator: Redaktörer
Morello skrev:IngOehman skrev:Ja, så är det kanske.
Jag undrar fortfarande var uppgiften om att JAES saknar rutiner for referentgranskning kommer från.
All submissions will go through a peer review process to check their suitability for JAES.
paa skrev:Morello skrev:IngOehman skrev:Ja, så är det kanske.
Det var väl det iö beskrev angående Ottala och Bengt G. Olsson?
IngOehman skrev:Låter mera som en så'n dära principip!
Vh, iö
Morello skrev:Jag skulle gissa att tumregler tillika dumnregler föds ur lättjans förfärliga last kombinerat med brist på nyfikenhet.
This convention paper has been reproduced from the author's advance manuscript, without editing,
corrections, or consideration by the Review Board. The AES takes no responsibility for the contents.
Piotr skrev:Följande såg jag som inledande text i en artikel eller "convention paper" som finns i AES-biblioteket.This convention paper has been reproduced from the author's advance manuscript, without editing,
corrections, or consideration by the Review Board. The AES takes no responsibility for the contents.
Jag har möjligen missförstått innebörden. Möjligen betyder det att "the board" har godkänt innehållet utan att se något behov av att ändra eller korrigera.
PerStromgren skrev:Nej, det är nog ett sätt att publicera en artikel kvickt för att den är intressant och att granskning inte hanns med, eller nå't. Texten är en varning om att artikeln kan innehålla fel, men att dessa inte ska lasta AES utan författaren.
Morello skrev:Sådär, då är man medlem
Membership Application
Welcome to the AES Morello!
160 USD/år.
JM skrev:Potentiellt jäv skall alltid öppet redovisas vid viss medicinska publikationer.
På faktiskt har jag en känsla av att det finns en o annan jävskonflikt.
JM skrev:Potentiellt jäv skall alltid öppet redovisas vid viss medicinska publikationer.
JM
Läkartidingens författaranvisning.
"Jäv ska anges eller negeras för samtliga författare på titelsidan."
http://www.lakartidningen.se/WebFiles/S ... 202015.pdf
JM
paa skrev:PeterAkemark skrev:paa skrev:Har Peter Walker publicerat något i JAES?
Har Andrew Jones gjort det?
Vad säger det om dom som högtalarkonstruktörer, om dom inte publicerat något i JAES?
Jag fick 54 träffar på Peter Walker men 0 på A. Jones
Kan du nämna en artikel med rubrik och publiceringsdatum, som Peter Walker skrivit för JAES?
DQ-20 skrev:JM skrev:Potentiellt jäv skall alltid öppet redovisas vid viss medicinska publikationer.
JM
Att någon bedöms stå i jäv betyder inte att vederbörande inte kan eller kommer att sköta sin syssla med integritet och opartiskhet. Begreppet jäv är bara en uppsättning formella regler för att helt undvika situationer att någon skulle kunna tänkas vara påverkad av en viss relation. Det finns många andra saker som skulle kunna (eller till och med borde) ge upphov till misstro som inte täcks av jävskriterier. På det hela taget tycker jag tråden andas en övertro på regler och att deras betydelse både övertolkas och överskattas.
/DQ-20
JM skrev:DQ-20 skrev:JM skrev:Potentiellt jäv skall alltid öppet redovisas vid viss medicinska publikationer.
JM
Att någon bedöms stå i jäv betyder inte att vederbörande inte kan eller kommer att sköta sin syssla med integritet och opartiskhet. Begreppet jäv är bara en uppsättning formella regler för att helt undvika situationer att någon skulle kunna tänkas vara påverkad av en viss relation. Det finns många andra saker som skulle kunna (eller till och med borde) ge upphov till misstro som inte täcks av jävskriterier. På det hela taget tycker jag tråden andas en övertro på regler och att deras betydelse både övertolkas och överskattas.
/DQ-20
Medvetet jäv i en artikel är det mer oetiskt än omedvetet jäv om konsekvenserna blir lika?
JM
JM skrev:
Medvetet jäv i en artikel är det mer oetiskt än omedvetet jäv om konsekvenserna blir lika?
JM
JM
DQ-20 skrev:Begreppet jäv har inget med innehåll eller beslut att göra. Begreppet rör endast skälen till misstanke om varför ett resultat eller beslut skulle kunna påverkas av en relation. Det bygger på ett kontrafaktiskt resonemang. Jag tror du blandar ihop det med partiskhet. En jävsituation kan föreligga även om alla parter är överens om att ett beslut varit rättvist och utan inslag av partiskhet.
/DQ-20
JM skrev:Medveten opartiskhet på faktiskt.se är mer etiskt korrekt om aktören behöver pengarna till mat o husrum.
JM
Omfattande (heltäckande) högupplösta frekvenskurvemätningar på högtalare i ekofritt rum innehåller tillräcklig information för att kunna ge anmärkningsvärt goda utsäganden angående vad som subjektivt föredras vid lyssning i normala rum. Högtalarens frekvenskurva on-axis i ekofritt rum är mindre tillförlitligt, men även mätningar som utförs i rum, exempelvis med sound-power response eller frekvenskurvor med svepande sinus i rum är mindre tillförlitliga.
Comprehensive high-resolution anechoic frequencyresponse data on loudspeakers contain sufficient information to permit remarkably good predictions of subjective preference ratings based on listening in a normal room. Single measures, such as the on-axis frequency response, sound-power response or steady-state in-room curves, are less reliable.
Loudspeakers and Rooms for Sound Reproduction—A Scientific Review
JAES Volume 54 Issue 6 pp. 451-476; June 2006 : Toole, Harman
http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=13686
JM skrev:Alla bidrag som uppfyller kriterierna kommer lyftas till första posten.
Piotr skrev:Jo, men en granskning (innehållet som sådant samt referenser och källor) finns väl till för att just säkerställa hög vetenskaplig nivå?
Att det sedan sitter fel folk på fel plats ibland, med egenintressen, är ju beklagligt.
music4ever skrev:Piotr skrev:Jo, men en granskning (innehållet som sådant samt referenser och källor) finns väl till för att just säkerställa hög vetenskaplig nivå?
Att det sedan sitter fel folk på fel plats ibland, med egenintressen, är ju beklagligt.
"Transgressing the Boundaries: Towards a Transformative Hermeneutics of Quantum Gravity"![]()
Morello skrev:IngOehman skrev:Låter mera som en så'n dära principip!
Vh, iö
Hur var det med den där uppgiften om referentgranskning?
DQ-20 skrev:Referentgranskning (blind peer-review) hjälper inte mot allt. För att ta ett känt exempel som få naturvetare garvar åt:
https://en.wikipedia.org/wiki/Sch%C3%B6n_scandal
PerStromgren skrev:Det krävs dock ödmjukhet från både författare och granskares sida för att det ska leda i rätt riktning. Man kan ju säga att våra diskussioner här på faktiskt i många fall är en granskning av någons idéer. Tyvärr lider vi litet brist på ödmjukhet ibland, vilket visar sig i hätska ordväxlingar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster