Moderator: Redaktörer
sprudel skrev:Strider mot 2a vetenskaplliga tesen!!!
Bill50x skrev:sprudel skrev:Strider mot 2a vetenskaplliga tesen!!!
Vilka är de vetenskapliga teserna och var kan man läsa om dem?
/ B
Dock inte akustiska åtgärder, eller högtalarbyte, då hörs sällan krav på blindtest. Total avsaknad av konsekvens vilket är lite tragiskt då man gärna vill franstå som vetenskapligt bevandrad.
Nattlorden skrev:Dock inte akustiska åtgärder, eller högtalarbyte, då hörs sällan krav på blindtest. Total avsaknad av konsekvens vilket är lite tragiskt då man gärna vill franstå som vetenskapligt bevandrad.
Om du funderar en stund på det så kommer du nog fram till att det är primärt ett praktiskt dilemma.
Harman har dock byggt rum som fixar snabba byten av olika högtalare till samma placering, så det går om man har en stor budget uppenbart. Att åstadkomma samma sak i eget rum är en mycket svårare sak.
Därmed inte sagt att det inte vore väldigt bra om man kan.
Det man behöver hålla i tankarna är att omkopplingstiden måste vara så nära omedelbar som det bara går... Det funkar inte att ha någon som kånkar runt och ansluter olika högtalare bakom skynket - det tar för lång tid.
Nattlorden skrev:Det är ju i omkopplingsögonblicket du verkligen uppfattar något. Tar omkopplingen två minuter så är hörselminnet nästan blankt. Och då spelar det ingen roll om du lyssnat en minut eller en månad.
Man bör i alla fall låta bli att kalla det blindtest.
sprudel skrev:....
Har man så miserablet gehör att man inte hanterar utvärderingen själv av resultatet så kan jag ju förstå det, men om bristerna är så stora i gehöret kan man ju nöja sig med något annat än en fin-stereo, tycker jag.
I så fall är man ju mer ute efter att showa off med sina prylar, och det är också OK, det är en fri värld.
sprudel skrev:... Har man så miserablet gehör att man inte hanterar utvärderingen själv av resultatet så kan jag ju förstå det, men om bristerna är så stora i gehöret kan man ju nöja sig med något annat än en fin-stereo, tycker jag. ...
Laila skrev:sprudel skrev:....
Har man så miserablet gehör att man inte hanterar utvärderingen själv av resultatet så kan jag ju förstå det, men om bristerna är så stora i gehöret kan man ju nöja sig med något annat än en fin-stereo, tycker jag.
I så fall är man ju mer ute efter att showa off med sina prylar, och det är också OK, det är en fri värld.
Var det inte övertecknad som missade att höra skillnad när en gravt distande
rörförstärkare blandade sig i leken för några år sedan*. Men "gehöret"(Vad det
nu skulle ha att göra med om man hör skillnad på olika apparajter eller inte)
kanske har vässats sedan dess . . . typ.![]()
*Hemma hos, den numera framlidne, Lech.
Nattlorden skrev:Dock inte akustiska åtgärder, eller högtalarbyte, då hörs sällan krav på blindtest. Total avsaknad av konsekvens vilket är lite tragiskt då man gärna vill franstå som vetenskapligt bevandrad.
Om du funderar en stund på det så kommer du nog fram till att det är primärt ett praktiskt dilemma.
Harman har dock byggt rum som fixar snabba byten av olika högtalare till samma placering, så det går om man har en stor budget uppenbart. Att åstadkomma samma sak i eget rum är en mycket svårare sak.
Därmed inte sagt att det inte vore väldigt bra om man kan.
Det man behöver hålla i tankarna är att omkopplingstiden måste vara så nära omedelbar som det bara går... Det funkar inte att ha någon som kånkar runt och ansluter olika högtalare bakom skynket - det tar för lång tid.
Harryup skrev:Nattlorden skrev:Det är ju i omkopplingsögonblicket du verkligen uppfattar något. Tar omkopplingen två minuter så är hörselminnet nästan blankt. Och då spelar det ingen roll om du lyssnat en minut eller en månad.
Man bör i alla fall låta bli att kalla det blindtest.
Om man inte vet vad man lyssnar på så är det blindtest. Tidsaspekten har många ggr diskuterats där folk har sagt att man får väl bestämma hur man vill om man t.ex. testar i F/E-tester. OM det är bara i omkopplingsögonblicket man kan höra skillnaden så vill det ju till att man just råkar spela något avslöjande.
Och har man inte något hörselminne kvar längre än några sekunder så spelar det ju ingen roll vilka högtalare man har. Eller? Personligen så lyssnar jag helst i veckor på grejorna än bara några snabba omkopplingar men jag ser det som att man får väl göra det som bäst passar en själv.
Harryup skrev:OM det är bara i omkopplingsögonblicket man kan höra skillnaden så vill det ju till att man just råkar spela något avslöjande.
Och har man inte något hörselminne kvar längre än några sekunder så spelar det ju ingen roll vilka högtalare man har. Eller?
mvh/Harryup
sprudel skrev:Harryup skrev:OM det är bara i omkopplingsögonblicket man kan höra skillnaden så vill det ju till att man just råkar spela något avslöjande.
Och har man inte något hörselminne kvar längre än några sekunder så spelar det ju ingen roll vilka högtalare man har. Eller?
mvh/Harryup
Jag lägger in ny is i frysen till en fabulös Gin & Tonic i Mollösund. Säg bara till när du kommer.
JM skrev:Blindtest är ovetenskaplig skit enligt Toole.
Dubbelblindtest är jobbigt för då ser man inget.
Trippelblindtest är bäst men sällsynt missbildning.
JM
Johan_Lindroos skrev:JM skrev:Blindtest är ovetenskaplig skit enligt Toole.
JM
Vad grundar på dessa (felaktiga) påståenden på?
J.E. Toole skrev:No doubleblind listening tests appear to have been done so there are no trustworthy subjective evaluations. Consequently, the resulting targets can be challenged.
DVD-ai skrev: text om helhetsintryck & detaljlyssning
sprudel skrev:Diskussioner om blindtester poppar ju upp i många trådar och tragiskt nog går ursprungssyftet vilse pga detta.
Upplevda förändringar i en setup ska enligt en del absolut följas av blindtest för att vara trovärdiga.
Elektronik, snören osv bör verifieras med blindtest. Dock inte akustiska åtgärder, eller högtalarbyte, då hörs sällan krav på blindtest. Total avsaknad av konsekvens vilket är lite tragiskt då man gärna vill franstå som vetenskapligt bevandrad.
matssvensson skrev:Min egen reflexion från blindtester är betydelsen för mig att veta vilket av testobjekten jag lyssnar till (inte vilken pryl per se, men om det är objekt A eller B). Vid tester där detta inte varit öppet har jag ganska snabbt blivit stressad av att försöka bestämma vilket av testobjekten jag lyssnar till för tillfället, och då minskar min förmåga att uppleva skillnader avsevärt. Intrycken blandas ihop. Om jag däremot vet att nu lyssnar jag på objekt A eller B, då kan jag fokusera fullt ut på eventuella skillnader. Rätt eller fel, men det är vad som funkar för mig.
Almen skrev:Det faktum att du har svårt att höra skillnad om du inte vet om det är A eller B påvisar varför man skall ABX-lyssna.
matssvensson skrev:Almen skrev:Det faktum att du har svårt att höra skillnad om du inte vet om det är A eller B påvisar varför man skall ABX-lyssna.
Bara så jag inte missuppfattar - ABX betyder att jag vet när jag lyssnar på A respektive B, men inte om X är A eller B och X kan ändras under testen?
matssvensson skrev:Min egen reflexion från blindtester är betydelsen för mig att veta vilket av testobjekten jag lyssnar till (inte vilken pryl per se, men om det är objekt A eller B). Vid tester där detta inte varit öppet har jag ganska snabbt blivit stressad av att försöka bestämma vilket av testobjekten jag lyssnar till för tillfället, och då minskar min förmåga att uppleva skillnader avsevärt. Intrycken blandas ihop. Om jag däremot vet att nu lyssnar jag på objekt A eller B, då kan jag fokusera fullt ut på eventuella skillnader. Rätt eller fel, men det är vad som funkar för mig.
Jag upplever att jag är tillräckligt ödmjuk för att kunna erkänna att jag inte hör någon skillnad om jag inte gör det. Det tror jag är en viktig egenskap i sådana här tester. ...
Almen skrev:Johan_Lindroos skrev:JM skrev:Blindtest är ovetenskaplig skit enligt Toole.
JM
Vad grundar på dessa (felaktiga) påståenden på?
Ja, just Toole verkar ju vara noggrann med blinda eller dubbelblinda test.
Här ett typiskt citat från honom (angående några tester inte utförda av honom själv):J.E. Toole skrev:No doubleblind listening tests appear to have been done so there are no trustworthy subjective evaluations. Consequently, the resulting targets can be challenged.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 20 gäster