Multikanal eller tvåkanal

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur många kanaler?

1. Tvåkanal
68
53%
2. Multikanal
61
47%

Antal röster : 129

Användarvisningsbild
Morello

Re: Multikanal eller tvåkanal

Inläggav Morello » 2016-02-12 22:17

Almen skrev:
mrGaskill skrev:Tvåkanal är väl en form av multikanal. Jämfört med singelkanal. Jag ville bara påpeka det. :-)

Jag vill också gärna tacka för påpekandet. Hade tänkt påpeka det själv, men fastnade i en utläggning om etymologin för ordet stereo. Tack!

Jag utgick i min enfald från att monofoniska system är hyggligt ovanligt - så ovanligt att de kan negligeras. :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2016-02-12 22:37

Jag har ingen bra koll på hur man "kodar" systemet.
Kanske att jag har ett 6.0?
Anläggningen används mest som tvåkanal, men innehåller möjlighet att spela flerkanal. Åtta ljudkällor, ingen separat bas och fantomcenter. Röstade på multikanal.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2016-02-12 22:41

Tvåkanal.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2016-02-12 22:53

Höger och vänster

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-02-12 22:54

Rätt person ska anmärka på vad saker kallas och märker ord här. Tvåkanal? Fonogram?

Stereo, skiva, album, cd och dvd bör man inte säga här.

Lite larvigt kanske. Spel och lek.

-"Har ni fonogram?
-"Hmmm.. Grammofon har vi"
:-)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2016-02-12 23:08

11.1

(Men tvåkanalsinspelningar avlyssnas i princip alltid via 2.1)

JM

Inläggav JM » 2016-02-12 23:10

Nu mest 0.0.0.
Men byggt en nästintill ekofri "mancave" för typ 13.4.4.

JM
Senast redigerad av JM 2016-02-13 00:02, redigerad totalt 1 gång.
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2016-02-12 23:27

Bill50x skrev:2-kanal. Bättre att satsa slantarna på två bra kedjor än att sprida ut dem på 5-7 halvdana....

/ B

Precis, varför satsa på något halvdant när man kan göra allt på riktig 8)
Musik på riktigt, bio på riktigt, mixa ljud o bild vid datorn o lyssna på bra ljud när man lagar mat - några av oss kan leva ut sina drömmar :idea: (gissa kopplingen till smileyn..)
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-02-12 23:51

Morello skrev:
Almen skrev:
mrGaskill skrev:Tvåkanal är väl en form av multikanal. Jämfört med singelkanal. Jag ville bara påpeka det. :-)

Jag vill också gärna tacka för påpekandet. Hade tänkt påpeka det själv, men fastnade i en utläggning om etymologin för ordet stereo. Tack!

Jag utgick i min enfald från att monofoniska system är hyggligt ovanligt - så ovanligt att de kan negligeras. :D

Här negligerar man på egen risk :)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-02-12 23:59

Morello skrev:
Almen skrev:

Gränsfall.
Jag har ju min semiportbla rigg för 78varvs-avspelning

Bild

fast på hemmaplan ansluter jag oftast 78-varvsspelaren till mitt 2-kanalsförsteg som är förinställt att emulera "anti-RIAA" och monokopplas när jag väljer MM-ingången.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-02-13 09:28

6.0VoG snart 7.0VoG (centerhögtalare beställd). Funderar på 2st takhögtalare till och flytta bakhögtalarna till "front high". Blir väl 7.0VoG + 2 då... :)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-02-13 10:10

idea skrev:
Bill50x skrev:2-kanal. Bättre att satsa slantarna på två bra kedjor än att sprida ut dem på 5-7 halvdana....

/ B

Precis, varför satsa på något halvdant när man kan göra allt på riktig

Medhåll!!!
:)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-02-13 12:16

Det låter som om ni egentligen vill argumentera för mono, men inte törs. ;)

Frågan om antal kanaler och den om kvalitet för en enskild signalväg är vidt skiljda. Svartvita tumregel svar i stil med satsa allt på det ena och inget på det andra, missar därför målet, missar att antalet kanaler faktiskt är en sorts kvalitet.

Med en multikanalanläggning så kan man välja om man vill lyssna multikanal eller tvåkanal gång för gång. Man slipper göra det en gång för alla.

- - -

Så frågan kan bli lite svår att svara på. Jag lyssnar nog i 9 fall av 10 på en- eller tvåkanalsinspelningar, i en eller två kanaler, och oftast sker detta i min anläggning som KAN spela multikanal, och som gör det också, då och då.

Vad skall jag rösta på då?

Sen kan jag ju tycka att det bortsett från att det hade varit bra om frågan tydligt visat om den gäller programmaterialet eller anläggningen, även hade haft med lite flera alternativ, alltså mono, tvåkanalsstereo, stereo med center, stereo med tvåkanalig surround, stereo med center och tvåkanalig surround, stereo med center, sidokanaler och bakkanaler, stereo med center, sidokanaler, bakkanaler och höjdkanaler... osv.

Ja sen kan man ju gå ett steg till och berätta hur många högtalare man använder för det antal kanaler som används. I surround-sammanhang är ju ett större antal högtalare än kanaler som regel en stor fördel.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-02-13 12:26

Att det är anläggningen som frågan gäller står i första inlägget.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-02-13 12:33

Jag har VHS och stereo-filmer med Pro Logic-kodning. Undrar vad jag borde ha röstat på egentligen.
Bio-stereo var väl ett äkta fyrkanaligt system och pro logic var hemmavarianten.
Här heter det tvåkanal eller multikanal. Konsensus. :-) Lite mystiskt när alla andra användningar av ord diskuteras.
Om nu mono negligieras, så räcker det med ett alternativ.Det beror ju vem och vilka som är i farten. :-)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-02-13 12:38

AndreasArvidsson skrev:Att det är anläggningen som frågan gäller står i första inlägget.

Problemet är att det i mitt fall är en huvudanläggning av tvåkanalstyp med multikanalskapacitet.

Vad den "är" bestäms därför som regel av programmaterialet.

Vh, iö

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-02-13 12:45

IngOehman skrev:
AndreasArvidsson skrev:Att det är anläggningen som frågan gäller står i första inlägget.

Problemet är att det i mitt fall är en huvudanläggning av tvåkanalstyp med multikanalskapacitet.

Vad den "är" bestäms därför som regel av programmaterialet.

Vh, iö

Frågan är dock gällande dess kapacitet, inte hur du brukar den. Man skulle kunna formulera om frågan som "Kan din huvudanläggning spela fler än 2st diskreta kanaler?"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-13 13:04

Helt djävla sanslöst hur det kan föreligga tvivelsmål om vad frågan avser.

Andreas A har givetvis helt rätt.

Till den det vederbör: Vänligen sluta tramsa och pseudoproblematisera frågan!
Läskunnigheten verkar lysa med frånvaro. Kanske har vederbörande druckit för mycket starksprit under fredagkvällen som inte ännu släpopt greppet om sinnet.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-02-13 13:18

satan pärkäle ja. 8) Frågan är väl ställd på ett knepigt sätt. Det är ungefär som att fonogram betyder album här. Phonorecord däremot används i US and A. Phonogram är en ljudinspelning som är en del av en/ett phonorecord.

För övrigt tog jag två ale mellan 17 och 22. Gott.
Att vara lite slapp att utrrycka sig kanske är ett tecken på syrebrist och små lungor. :-)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-13 13:32

Låter gott med ale (jag hann med en Sierra Nevada), men det var inte dig jag avsåg. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-02-13 13:48

Morello skrev:
Almen skrev:

Då har du hängt med dåligt. Mono-anläggningar blir vanligare hela tiden. Dagens ungdom tänker inte stereofoniskt. Många apparater man köper idag, och som säljs i stora antal är monofoniska (även om stereomaterial går att spela). Inte sällan ser man dessutom ungdomar dela på ett par in-ear - en var, utan en tanke på att de inte (säkert) hör samma sak.

Och inte 17 är det entydigt var gränsen mellan tvåkanalsanläggning och en flerkanalig går. Om man t ex avkodar ambiofoniskt till fler högtalare (kanske skall man inte kalla det kanaler), är det då en tvåkanalsanläggning?

Vh, iö

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-02-13 13:55

Ja, nej, okej. Ursäkt. Igen. Det här faktiskt-äventyret går riktigt dåligt. Jag dack för övrigt också en Sierra Nevada och en Lagunitas. Bäst jag gör något annat. :-)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-13 19:27

IngOehman skrev:
Morello skrev:
Almen skrev:Jag vill också gärna tacka för påpekandet. Hade tänkt påpeka det själv, men fastnade i en utläggning om etymologin för ordet stereo. Tack!

Då har du hängt med dåligt. Mono-anläggningar blir vanligare hela tiden. Dagens ungdom tänker inte stereofoniskt. Många apparater man köper idag, och som säljs i stora antal är monofoniska (även om stereomaterial går att spela). Inte sällan ser man dessutom ungdomar dela på ett par in-ear - en var, utan en tanke på att de inte (säkert) hör samma sak.

Och inte 17 är det entydigt var gränsen mellan tvåkanalsanläggning och en flerkanalig går. Om man t ex avkodar ambiofoniskt till fler högtalare (kanske skall man inte kalla det kanaler), är det då en tvåkanalsanläggning?

Vh, iö

Om det föreligger svårighet att begripa frågans innebörd, så kan jag inte annat än rekommenderatt du avstår från att svara.
Några 17-åringar med mono-system tror jag knappast frekventerar faktiskt.se, så det är inte ett problem.

I övrigt tror jag frågan är solklar för alla.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2016-02-13 19:53

Har inte didrik de geer en monoanläggning? I övrigt känner jag nog inte till några monoentusiaster på faktiskt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-02-13 20:22

Jag tycker frågan var lätt att svara på! :)
Jag kör 4.1 med en gammal större Denon-receiver. Kanske ska koppla om till 6.1 eftersom jag har två högtalare per bakkanal, enligt ett bra förslag från Johan Lindroos. Det kommer väl mest att bli 4.1 ut i alla fall, men man kan ju då ställa nivån individuellt mellan högtalarna bakom soffan som sitter högt, och de vid sidan av soffan som sitter lite lägre.
Provade en Yamaha före Denon men den gick tillbaka till säljaren. Antingen distade den för att den var trasig, eller så lät den bara så.
Helst skulle man väl haft en massa hundra Watt i uteffekt, men jag tycker nog den räcker ändå, eftersom jag har så pass lättdrivna högtalare, med Beyma 12" midbasar och SEOS-horn. Det är medvetet att satsa på lättdrivet i stället för monsterförstärkare, som ju ofta blir en mycket dyrare lösning. "Kostnaden" med lättdrivet blir ju främst högtalarnas storlek.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-13 20:30

landa skrev:Har inte didrik de geer en monoanläggning? I övrigt känner jag nog inte till några monoentusiaster på faktiskt.

Stämmer och jag har hört den.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-02-13 21:32

Jag har en multikanalskapabel anläggning som i huvudsak, med enorm marginal dessutom, spelar stereomaterial och därför svarar jag mutikanal på frågan.
Alla köp och ändringar jag gör tar hänsyn till multikanalsuppspelning först och främst.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-02-13 22:40

Morello skrev:
IngOehman skrev:
Morello skrev:

Vh, iö

Om det föreligger svårighet att begripa frågans innebörd, så kan jag inte annat än rekommenderatt du avstår från att svara.
Några 17-åringar med mono-system tror jag knappast frekventerar faktiskt.se, så det är inte ett problem.

Ur led är tiden,
när Sonab OD11 kom för ca. 40 år sedan såldes de alltid som stereopar i en kartong med gemensamt serienummer följt av ett L repektive R.
Nu säljs OD11-Cloud styckevis (dyrt) och återger alltså normalt bara mono men de kan återge båda kanalerna på samma sätt som när man trycker in monoknappen på en riktig stereoförstärkare. Det vill säga att man kan råka ut för diverse utsläckningar, för för få inspelningstekniker har tänkt på monokompatibiliteten de senaste 40 åren tror jag.
Utanför Stockholm fick vi inte tillgång till reguljära radiosändningar i stereo förrän 1976. Det var anledningen till att kvalitetsmedvetna producenter såg till att det gjordes riktiga monomixningar för radiouppspelning (bland annat) där allt hörs utan fasfel och utsläckningar och att det finns nördutgåvor som denna.
Se även mitt tidigare inlägg i början av andra sidan på denna tråd angående mono.

Bild

Sedan ungefär samma tid har jag alltid haft ambiofoni uppkopplad och aktiverat efter behag och i allmänhet genererar den ju sin skillnadssignal från de två stereokanalerna, men två av de tre fyrkanalssystemen från 1970_talet (QS och SQ tror jag de hette) var matriskodade i två diskreta signaler och det var väl urgamla Dolby Surround också, rätta mig om jag har fel.

Skjuter någon hål på den här frågeformuleringen också:
1. Kan din anläggning hantera programmaterial med högst två diskreta kanaler eller
2. Kan din anläggning hantera programmaterial med fler än två diskreta kanaler?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-02-13 22:46

lennartj skrev:
Morello skrev:
IngOehman skrev:Då har du hängt med dåligt. Mono-anläggningar blir vanligare hela tiden. Dagens ungdom tänker inte stereofoniskt. Många apparater man köper idag, och som säljs i stora antal är monofoniska (även om stereomaterial går att spela). Inte sällan ser man dessutom ungdomar dela på ett par in-ear - en var, utan en tanke på att de inte (säkert) hör samma sak.

Vh, iö

Ur led är tiden,
när Sonab OD11 kom för ca. 40 år sedan såldes de alltid som stereopar i en kartong med gemensamt serienummer följt av ett L repektive R.
Nu säljs OD11-Cloud styckevis (dyrt) och återger alltså normalt bara mono men de kan återge båda kanalerna på samma sätt som när man trycker in monoknappen på en riktig stereoförstärkare. Det vill säga att man kan råka ut för diverse utsläckningar, för för få inspelningstekniker har tänkt på monokompatibiliteten de senaste 40 åren tror jag.
Utanför Stockholm fick vi inte tillgång till reguljära radiosändningar i stereo förrän 1976. Det var anledningen till att kvalitetsmedvetna producenter såg till att det gjordes riktiga monomixningar för radiouppspelning (bland annat) där allt hörs utan fasfel och utsläckningar och att det finns nördutgåvor som denna.
Se även mitt tidigare inlägg i början av andra sidan på denna tråd angående mono.

[ Bild ]

Sedan ungefär samma tid har jag alltid haft ambiofoni uppkopplad och aktiverat efter behag och i allmänhet genererar den ju sin skillnadssignal från de två stereokanalerna, men två av de tre fyrkanalssystemen från 1970_talet (QS och SQ tror jag de hette) var matriskodade i två diskreta signaler och det var väl urgamla Dolby Surround också, rätta mig om jag har fel.

Skjuter någon hål på den här frågeformuleringen också:
1. Kan din anläggning hantera programmaterial med högst två diskreta kanaler eller
2. Kan din anläggning hantera programmaterial med fler än två diskreta kanaler?

5 kanaler finns i min förstärkare.
Men jag har aldrig använt mer än 2 då jag inte orkar möblera sönder rummet för det och dessutom inte har en bioanläggning i samma rum som skulle motivera det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-02-13 23:25

Jag tycker jag känner igen den där Beatles-boxen. Mono? Jag gav nåt liknande till farsgubben för något år sen i julklapp. Mono. Den snurrar oftast i hans rigg.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi