Moderator: Redaktörer

RSG skrev:Kolla in tabellen här på skillnaden mellan OB/U/H som Martin J King har mätt upp.
http://www.quarter-wave.com/OBs/U_and_H_Frames.pdf
Det är nog så att om du vill spela lägre så är det H eller Ripol som gäller.
Personligen skulle jag dock ha MYCKET (!) svårt att bygga in de där snygga basarna så de inte syns...
Jag hade kunnat att tumma mycket på max SPL för att få behålla basarna synliga, och provat in i det yttersta för att kompensera bortfallet med filter och allehanda "stuffings".
Kapacitet lär du väl ändock ha så det räcker och blir över till ditt ganska lilla rum om du inte gillar att spela riktigt högt.
RSG skrev:Å tredje sidan så finns det här lite grafer som säger att H-baffel inte alls behöver bli bättre (att jag bara orkar)...
http://musicanddesign.com/u_frame.html
Men att dämpmaterial bör testat kan man väl inte förbise![]()
/Johan
Kalejdokom skrev:Om du läser vidare i min tråd så har jag ju testat med dämpmaterial (men jag har inte redovisat någon bild på mätning):
Nu har jag testat vidare med dämpning och det som händer är i princip förväntat - peaken vid 200-300 Hz försvinner helt med lite dämpning i både främre och bakre kaviteter. Men med aktiv delning 18 dB/okt @ 80 Hz kan jag inte säga att jag hör någon skillnad med eller utan dämp. Kanske bra att ändå ha lite dämp för feel-good-faktorn.
Kalejdokom skrev:Bara för att förtydliga gällande min konstruktion, så bygger den på Ripol-teorier som jag inhämtat bl.a. från Ridtahler himself och Jazzmans bygge:
http://jazzman-esl-page.blogspot.se/201 ... erway.html
Där skriver han så här om öppningarnas storlek fram och bak i en Ripol:
"Area of front chamber opening should be 1/3 * Sd minimum for woofers having more than 10mm X-max. Area of rear chamber opening should be 1/2 to 1 SD."
Mina öppningar fram och bak ligger inom dessa rekommendationer (Fram: 0,37*Sd, Bak: 0,63*Sd) och jag betraktar nog mina basar mer som Ripoler än traditionell dipol/öppen baffel. Och, ja - jag upplever att jag kommer längre ner i frekvens med dessa jämfört med det jag testat av t.ex. Linkwitz LX-521-bas.
RSG skrev:Sitter med mobilen så...
Kolla in resonskurvorna nästan längst ner på sidan och på vänsterkanten (undamped och damped) i min senaste länk som visar på utökad respons neråt i frekvens med dämpning.
För övrigt bör väl ripolen övervägas, men jag skulle prova med lite gain i botten samt dämpning för att få behålla den underbara utsikten![]()
Men det är jag det /Johan
hi_pot skrev:Jag börjar känna mig lite orolig att den nya U-baffeln inte kan spelar så lågt. Inget man direkt stör sig på när man lyssnar på musik men några 20Hz tror ja inte på.
Eftersom jag inte hade någon mickrofon innan jag lite ivrigt dela min H-baffel och byggde två U-bafflar så vet jag inte hur lågt den spelar. Men om jag vill nå ca 20Hz med mina fina element vad är den bästa kontruktionen då? H? Ripol? W? Eller är det något helt annat jag ska göra med dom?
Kalejdokom skrev:Om du inte redan kollat in länken till Jazzman's ripol, så rekommenderar jag den om du vill prova något liknande. Utan att veta, så vågar jag nog säga att det inte är så himla noga på millimetern, hur man bygger en ripol. Det är principen som är viktigast, med öppningarna fram och bak och de ungefärliga relationerna till den effektiva membranytan. Jag är också skeptisk till att man måste låta magneterna gå igenom sidostyckena...
I min byggtråd finns testlådor med en och två basar i ripol. Båda funkade mycket bra för mig (dock med XLS-basar).
Även den W-baffel jag byggde liknande Linkwitz LX-521 finns i min byggtråd.
Kalejdokom skrev:Det där kan inte misslyckas. Men med de öppningen blir det lite mer av "vanlig" dipol. Det finns väl ingen riktig gräns för när det övergår till Ripol, men det du vinner genom att minimera öppningarna är att du trycker ner Fs så att du får lite djupare återgivning. Jag vet verkligen inte hur det går till eller varför, men det verkar funka i praktiken. Dock får du mer resonanser runt 200-300 Hz, men de kan du dämpa och filtrera bort.
För att mer likna en Ripol föreslår jag att alla tre öppningarna görs lika stora, 350 cm2 vardera. Djupet på lådan behöver inte vara mer än att elementen får plats.
Om du först bygger den som en testlåda och bara skruvar (utan lim) kan du ju ganska enkelt prova att ändra storleken på öppningarna innan du bestämmer den slutliga designen.
Kalejdokom skrev:För att mer likna en Ripol föreslår jag att alla tre öppningarna görs lika stora, 350 cm2 vardera. Djupet på lådan behöver inte vara mer än att elementen får plats.
Kalejdokom skrev:Här går det undan. Ser jättebra ut - och vad snitsigt med designen på topp/lock. Trist att det blev för trångt för slutsteget. Det är väl mitt fel, förstås (minsta möjliga öppningsarea). Har du hunnit lyssna/mäta något idag?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster