Svante skrev:
Absolut ska ett förstärkarsteg efter DACen inte ge påverkan i det hörbara området. En förutsättning för att nå dit är att tex tonkurvan i det hörbar området är rak, att disten är låg och - att skräpfrekvenser vid och över fs/2 filtreras bort. Gör det inte det kan de ge distorsion i förstärkare (och högtalare) och det vill man ju inte. Det kan påverka det hörbara området.
Översamplande DACars digitala rekonstruktionsfilter är ibland konstruerade så att man förutsätter ett analogt filter som faller av en aning i det hörbara området. Det digitala filtret stiger alltså lika mycket. Plockar man bort det analoga filtret får man en diskanthöjning i det hörbara området, alltså en hörbar påverkan, ett fel, som kanske kan upplevas som en förbättring om man tror att man har gjort något bra. För vem vill inte ha lite mer diskant?
Ingen sådan korrigering är nödvändig. Har gjort loopbacktester med RME ljudkort och RMAA analyser och sedan ut spdif till min DAC och tillbaks i RME - det är identiskt.
Mättre intermodulation på båda som respektive var typ 0.005% eller 0.007%.
Med och utan diffsteg på min dac har jag dock inte gjort - med diffsteg var den sämre än min gamla 16-bitars dac så den fick aldrig plats innan den modden gjordes.
Det jag framför allt upplevde var renhet i diskant utan diffsteg. Mindre ansträngd om man säger. Blir ju avgörande när man lyssnar högt och öronen fort upplever om klirrigt och ansträngt.
Att bara gå på mätdata är ju tämligen ointressant. De dynamiska aspekterna spelar så stor roll - jämfört med hur en ton/frekvenskurva(vill inte stöta mig med andra diskussionen) ser ut.
Ta exemplet från studiovärlden med mikrofoner.
Du kan köpa en piezomikrofon($15) som har ganska rak kurva 20-20k som låter absolut skit jämfört med vilken dynamisk eller kondensatormik som helst. Du skickar ett frekvenssvep av viss nivå och mäter utnivå hur mycket den avviker över registret.
Min bästa mik($500) har dessutom 15k övre gräns - vad väljer du?
Även fast Micael Jackson använde den för sin sång så finns det mickar för $2000-$3000 osv.
Kollade han på mätdata - förmodligen inte?
Vad studiomikrofoner fixar bättre som gör att det låter bättre är bl.a att frekvensgång dynamiskt vid olika ljudtryck bibehålls. Du har redan blandat frekvensinnehåll i micken, någon sjunger svagt och sedan tar i och wailar eller liknande. Så dynamiska skillnader i SPL - hur inverkar det på ton/frekvenskurva, typ.
Det är samma sak med förstärkare, hur det svarar dynamiskt eller vilken del som helst i kedjan från signal till ljudtryck i rummet.
Förstärkare har ju inte sällan musikeffekt specad för att försöka ge en bild av hur den hänger med dynamiskt men ändå inte hur hela frekvensspektrat följer med dynamiskt.
Det är väl där kondingarna i DACen kommer in - och kvaliteten att leverera energin kretsarna vill ha i varje ögonblick.
Sedan mätningar distortion - en ren sinus 1kHz, oftast vid märkeffekt för att vara sanningsenligt - och tredjetonsdisten mätes dvs den första udda övertonen som bidrar till att det låter hårt. Andratonsdist som du har rikligt av i t.ex bra bandspelare är ju bara trevligt för örat.
Liknande med intermodulationsdist - två toner och kolla vad de bildar förutom dessa två toner - säger lite men inte allt.
Du kan väl grovsortera utrustning på mätdata - det är allt.
Konstigt nog, ett väldigt avslöjade test som waterfallgrafer för högtalare är sällsynt. De visar på hur länge ett element hänger kvar på varje frekvens efter att en ton försvunnit. Det påverkar ju drastiskt hur resterande frekvensinnehåll konen skall leverera kommer att låta om konen mekaniskt är på väg tillbaks medan en annan frekvens skall återges men har mekaniskt släp från en frekvens som är borta. Studiomonitorer har dock ibland denna delen specificerad - men jag har frågat efter det hos tillverkarna men ändå inte fått det - bara typ tidningar och andra institutioner som testar, verkar det.
Har aldrig sett för hifi-stuket - men inte lästa audiofiltidningar heller, det kanske finns.
Så det finns mätdata som kunde vara värdefullt men det undanhålls oss om vi inte frågar efter det.
Vi presenteras bara med det som krävs för att sälja grejerna.
Så är inte emot mätdata - men låter det bra så är det bra.
Och Lampizators omdömen hur det lät stämde bra med mitt eget - och det blev en hybrid med Sanyo OSCONS runt 100uF+10uF tantaler rätt över också på eget bevåg. Och plötsligt vart det där extra i diskanten rent och fint. Hur märkligt som helst hur mycket det gjorde.
Har ett minnesoscilloskop numera, så jag skulle kunna titta på utgången hur det ser ut med testkurvor från RMAA eller liknande program. Men loopback jag gjorde får duga så länge - och inget konstigt att hitta där.
Nu har jag väl brutit mot alla regler igen och introducerat ännu en subtopic...