Hur låter det nu då?
Ja det låter en hel del. Det märks att det är en stor konarea högt upp i frekvenserna för det liksom griper tag i saker och det känns som dom kan få vad som helst att vibrera (och låta illa). Det märks också att dom stora midarna spelar mkt mera riktat än mina gamla.
Men jag är ändå nöjd med spridningen i höjdled eftersom dom sitter i olika nivå. Vinkeln på baffeln och jag också nöjd med.
Jag delar dom vid 3500hz mot diskanten.
Diskanten vet jag inte riktigt vad jag kan säga om. Det låter diskant?
Det rör sig också rejält nedåt. Midbasen är tight som sjutton och den går rätt djupt ner. Man kan dela allt ifrån 50hz till 100 mot baslådan och det ändå låter bra. Dock så funderar jag på hur precis delingsfiltret är runt dom här frekvenserna.. Ska undersöka saken vidare.
Jag hade besök av en god vän i lördags som hade med sig en mätmick
Micken var kopplat via en mickförstärkare och var därför inte rätt kalibrerad. Man hade behövt en extern Db mätare för att få till det.
Det var lite trix för att få programmet att tycka det var rätt nivå på signalen. Samtidigt som det inte var för högt eller för lågt i rummet.
Så jag vet inte hur mkt man kan tolka ut ur mätningarna. Men jag bifogar lite bilder ändå.
Det vi gjorde var alltså att sätta upp en mick på lyssningsposition. Vred om delningsfrekvensen så att alla register fick spela utanför sina tänkta områden. Sen spelade vi en kanal åt gången. Dvs när vi mätte höger diskant så vreds allt annat av osv.
På första bilden är sen graferna sammanlagda. Rätt eller fel?
Vattenfallen som jag lagt upp visar att utrullningstiden är mellan 120 och 180 ms i stort sett över hela registret förutom vid 40hz.
Vad kan man säga om det? Vad kan man göra för att förbättra akustiken?
Provade att köpa hem en bal med Isover Piano. Dvs glasull. Gick runt lite i rummet och tyckte att ett av hörnen hade mest bas, ställde dit hela traven. Provade att mäta baskurvan igen men kunde varken se eller höra någon skillnad.
Kvällen gick hemskt fort och jag kan konstatera att man kan mäta ungefär hur länge som helst.
Så jag har sonika beställt mig en UMIK-1 som är på väg hem till mig nu.
Men i den stora hela så låter högtalarna bra. Jag har i flertalet låtar konstaterat att där finns detaljer jag aldrig hört förut.
Min vän med micken som förövrigt jobbar lite smått som ljudtekniker tyckte att man kunde höra exakt hur många ms reverb dom hade lagt på rösterna. Antar det är ett bra betyg.
Nackdelen med att allt kommer upp till ytan är ju att man hör allt skräp i musiken. Och all musik man har på dålig kvalite