Beyma SM212 bygge

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Erik_E

Beyma SM212 bygge

Inläggav Erik_E » 2015-12-26 01:45

Hej Faktiskt.se!
Skapade mig ett konto för fem minuter sen och tänkte göra en tråd om mitt redan påbörjade bygge.

När jag för fyra år sedan köpte en villa så tänkte jag att nu ska här byggas en stereo som kan poppa rejäla Db :twisted:
Men budgeten var inte utan begränsningar. Jag började med ett hifikit Acustic Symfoni byggsats som jag drev med ett behringer EP4000.
Det lät dock inte direkt vad jag eftersträva.. Jag var ute efter ett ljud som man upplever på live konsert och klubbar. Det ska inte bara höras det ska kännas!
Men ändå vara balanserat och klart.
Jag köpte då hem lite värre doningar :P Dubbla Beyma 18p100fe i 242 liters låda avstämda till 45Hz och drivna av ett begagnat Crown XTI4000 rådde bot på avsaknaden av bas. Och så har det sett ut sen dess, när man väl var klar så slutade jag reflektera över så mkt hur det lät. Jag hängde upp ljudisolerande gardiner runt rummet för det skulle vara lite behagligare att spela riktigt högt.

Men så nu i höst så tyckte jag det var dags för att uppgradera. Jag hade två tolv tums PA basar samt diskanthorn på vinden som jag byggde ett par test lådor till, det lät inte alls bra..
Tankarna gick ganska snart till Beyma som jag sen tidigare varit nöjd med. Började undersöka element med ett brett register.
Bestämde mig för dubbla SM-212 och deras t2030 diskant.

Nu ska vi se här om jag får till nå bilder.
Funkar det att bara bifoga?
Bilagor
DSC_0042förminskad.jpg
Här är stommen klar för att börja limmas på sidor
DSC_0042förminskad.jpg (240.53 KiB) Visad 2041 gånger
DSC_0003förminskad.jpg
Här har jag börjat skruva ihop stommen. Bafflarna i ek står och väntar på behandling
DSC_0003förminskad.jpg (240.88 KiB) Visad 2041 gånger
DSC_0092förminskad.jpg
På den andra bilden syns dom gamla Acoustic Symfoni som numera står hos svärfar och har sällskap av en nybyggd sub av två Delta-12LFA.
DSC_0092förminskad.jpg (235.03 KiB) Visad 2041 gånger
DSC_0104förminskad.jpg
Första bilden är hur rummet står just nu. Sub med en SM212 och t2030 i tillfälliga lådor för att lära känna dom lite, även om lådorna är för små. Hornet som sitter i används inte.
DSC_0104förminskad.jpg (235.6 KiB) Visad 2041 gånger

Användarvisningsbild
Erik_E

Re: Beyma SM212 bygge

Inläggav Erik_E » 2015-12-26 02:04

Bilderna hamnade visst i fel ordning.. nåväl dom syns iaf.

Som ni ser är lådorna något bakåtlutade. Dom är nu 1200mm höga men sen ska jag sätta på en fot som är 200 och däri ska porten sitta.
Lådorna kommer bli ungefär 150-160 liter minus element, lite svårt att beräkna när sidorna är välvda.
Men fråga ett jag har är vad ni rekommenderar att stämma av dom till för frekvens?
Som jag försökt förklarat tidigare så är jag inte den som vill ha helt linjära byggen. Tror jag i vilket fall, har aldrig mätt upp något jag byggt!
Men jag skulle tro att det finns en skaplig puckel neråt i frekvensen.
Just nu funderar jag på att stämma av dom runt 70Hz så det blir en skjuts vid 80 och sen dela mot suben strax där under?

Andra frågan jag har är angående diskant placeringen.
Ena basen högst upp och en ungefär på mitten av lådan för att få bäst spridning både när man sitter i soffan samt står upp.
Sätta diskanten mitt emellan, i den vänstra lådan vid vänstra kanten och i den högre till höger kanten??
Man kan ana att jag skissat upp den layouten på ena bilden om man tittar noga.

Tacksam för synpunkter :)
Bilagor
lådförslag.jpg
lådförslag.jpg (227.79 KiB) Visad 2036 gånger

Doofus

Inläggav Doofus » 2015-12-26 04:33

Ska du dela dom neråt så skulle nog jag bygga dom slutna, har du någon information om elementen du ska använda ?

Du verkar inne på en d'appolito konfiguration, det har ju en funktion. Frågan är vad du söker ? Om du önskar behaga stående lyssnare vet jag inte vad som är bäst, antingen hänger du högtalaren högt på väggen och tiltar dom neråt, eller så står dom på golvet med diskanten placerat högt och du tiltar dom uppåt (vilket du verkar göra).

Välkommen till forumet !
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Erik_E

Inläggav Erik_E » 2015-12-26 11:24

Det jag upplever hos testlådan just nu (60 liter sluten) är att den saknar mycket i övre basen. Därför tvingas jag dela mot baslådan runt 100Hz plus lägga en lite eq.
Och baslådan skulle låta bättre om jag delade den lägre.

Var tvungen att googla d'appolito konfiguration.
Det är bara ett annat namn för MTM?

Okej diskantfrågan kanske blev lite snurrig. Lådorna kommer stå på golvet.
Om jag frågar såhär då. Finns det någon fördel med att sätta diskanten nära ena kanten när man har bred baffel?
Senast redigerad av Erik_E 2015-12-26 12:01, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Erik_E

Inläggav Erik_E » 2015-12-26 11:29

Doofus

Inläggav Doofus » 2015-12-26 13:36

d'appolito är väl efternamnet på han som upptäckte att man kunde placera elementen i just MTM konfiguration för att minska off axis loobing effekten runt delningsfrekvensen. Det var effekten jag undrade över om du sökte.

Jag tittade lite på elementet i Basta och runt 32 liter slutet med 70% dämpning i lådan ser väldigt trevligt ut för användning från 80-2000 hz.
Bild
Men du har alltså testat i en ännu större låda och inte funnit att det lät bra ? Då vet jag inte alls, finns det någon högtalare du speciellt gillar så kanske man får ett hum om vilka preferenser du har ?

Det är nog inte så enkelt angående diskantplaceringen, det kommer bero en hel del på vilken delningsfrekvens du använder och vilka mått baffeln har. Är det rent kosmetiskt eller har du någon annan tanke ?
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Erik_E

Inläggav Erik_E » 2015-12-28 00:06

Nej det var inte den effekten specifikt jag var ute efter men antar det inte skadar :)

Basta är ett bra program alltså?
Det ser helt annorlunda ut i WinISD men där kanske inte rummets effekter visas?
Nej jag tyckte det var lite tunt i nuvarande testlåda.. Preferenser på märken har jag dåligt med. Har lyssnat på en kompis alldeles för dyra bang olufsen, visst det lät bra.
Men det är inte riktigt det soundet jag är ute efter. Det bästa ljudet jag upplevt måste varit på Metallica konsert :D
Alternativt summburst eller någon annan valfri EDM scen.

Diskanten delar jag just nu vid ca 3500 och tycker det låter bra.
Jag tänkte om det fanns någon vettiga anledning funktionsmässigt. Men det lär väl vara marginellt.

Doofus

Inläggav Doofus » 2015-12-30 11:58

Erik_E skrev:Nej det var inte den effekten specifikt jag var ute efter men antar det inte skadar :)

Basta är ett bra program alltså?
Det ser helt annorlunda ut i WinISD men där kanske inte rummets effekter visas?
Nej jag tyckte det var lite tunt i nuvarande testlåda.. Preferenser på märken har jag dåligt med. Har lyssnat på en kompis alldeles för dyra bang olufsen, visst det lät bra.
Men det är inte riktigt det soundet jag är ute efter. Det bästa ljudet jag upplevt måste varit på Metallica konsert :D
Alternativt summburst eller någon annan valfri EDM scen.

Diskanten delar jag just nu vid ca 3500 och tycker det låter bra.
Jag tänkte om det fanns någon vettiga anledning funktionsmässigt. Men det lär väl vara marginellt.

Basta är ett väldigt bra program ! Nej roomgain tror jag inte man kan se i winISD.
Är det inte så att du bara har för mycket nivå i diskant och basmodulerna ?

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-12-30 12:09

Välkommen till Faktiskt.

Henrik

Användarvisningsbild
Erik_E

Inläggav Erik_E » 2016-02-16 17:54

Visade sig att jag skulle vara hemskt dålig på det här med uppdatera projekttråd 8O
Högtalarna är klara och spelar musik sen ungefär en vecka tillbaka.
Bilagor
DSC_0078komp.jpg
Såhär limmades alltså boardskivor på stommen
DSC_0078komp.jpg (96.86 KiB) Visad 1650 gånger
DSC_0080.JPG
Provade både en och två skivor åt gången
DSC_0080.JPG (55.69 KiB) Visad 1650 gånger
DSC_0124.JPG
Överskottet bortfräst. Sex lager på varje sida.
DSC_0124.JPG (184.54 KiB) Visad 1650 gånger
DSC_0144.JPG
Samma procedur med foten/basreflexporten. Fast i enklare format
DSC_0144.JPG (64.68 KiB) Visad 1650 gånger
DSC_0160.JPG
Limmades sedan fast. Kommer inte ihåg vad limmet hette men ett vanligt motagelim
DSC_0160.JPG (65.78 KiB) Visad 1650 gånger
DSC_0162.JPG
Nu börjar man se helheten
DSC_0162.JPG (180.05 KiB) Visad 1650 gånger
DSC_0169.JPG
Ekskivan som ska limmas på baffeln har blivit fräst för att försänka elementen. Och inoljade
DSC_0169.JPG (97.12 KiB) Visad 1650 gånger
DSC_0173.JPG
Spacklade och klara för färg. Mest nertill som det gick åt spackel. Foten hade blivit något smalare än den stora kroppen, den fick mycket bättre tryck vid limningen
DSC_0173.JPG (167.27 KiB) Visad 1650 gånger
DSC_0175.JPG
Baksidan
DSC_0175.JPG (157.55 KiB) Visad 1650 gånger
DSC_0255.JPG
Tada!
DSC_0255.JPG (181.06 KiB) Visad 1650 gånger

Användarvisningsbild
Erik_E

Inläggav Erik_E » 2016-02-16 18:01

Tio bifogade bilder var maximum så här kommer resten. :D
Bilagor
DSC_0259.JPG
Satt fast dämpning på innerväggarna. Blandat med gammal biltema fluff och linisolering ifrån vinden
DSC_0259.JPG (193.74 KiB) Visad 1650 gånger
DSC_0265.JPG
Dags för elementen att hoppa över från dom tillfälliga lådorna till dom nya
DSC_0265.JPG (79.59 KiB) Visad 1650 gånger
DSC_0266.JPG
Såhär står dom nu alltså. Ptja utseendet får väl duga antar jag!
DSC_0266.JPG (196.36 KiB) Visad 1650 gånger
DSC_0271.JPG
Fancy terminaler och kablage från biltema
DSC_0271.JPG (172.95 KiB) Visad 1650 gånger
DSC_0272.JPG
Provspelning pågår
DSC_0272.JPG (75.18 KiB) Visad 1650 gånger
DSC_0280.JPG
Elktroniken bestående av Crown XTI4000, Crown XLS2500, Behringer A500, Behringer CX3400(delningsfilter) och Behringer DEQ2496(DSP)
DSC_0280.JPG (92.45 KiB) Visad 1650 gånger

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2016-02-16 18:34

Snyggt!
Typiskt min smak gällande finish!

Användarvisningsbild
Erik_E

Inläggav Erik_E » 2016-02-16 18:55

Hur låter det nu då?
Ja det låter en hel del. Det märks att det är en stor konarea högt upp i frekvenserna för det liksom griper tag i saker och det känns som dom kan få vad som helst att vibrera (och låta illa). Det märks också att dom stora midarna spelar mkt mera riktat än mina gamla.
Men jag är ändå nöjd med spridningen i höjdled eftersom dom sitter i olika nivå. Vinkeln på baffeln och jag också nöjd med.
Jag delar dom vid 3500hz mot diskanten.
Diskanten vet jag inte riktigt vad jag kan säga om. Det låter diskant?
Det rör sig också rejält nedåt. Midbasen är tight som sjutton och den går rätt djupt ner. Man kan dela allt ifrån 50hz till 100 mot baslådan och det ändå låter bra. Dock så funderar jag på hur precis delingsfiltret är runt dom här frekvenserna.. Ska undersöka saken vidare.

Jag hade besök av en god vän i lördags som hade med sig en mätmick :)
Micken var kopplat via en mickförstärkare och var därför inte rätt kalibrerad. Man hade behövt en extern Db mätare för att få till det.
Det var lite trix för att få programmet att tycka det var rätt nivå på signalen. Samtidigt som det inte var för högt eller för lågt i rummet.
Så jag vet inte hur mkt man kan tolka ut ur mätningarna. Men jag bifogar lite bilder ändå.

Det vi gjorde var alltså att sätta upp en mick på lyssningsposition. Vred om delningsfrekvensen så att alla register fick spela utanför sina tänkta områden. Sen spelade vi en kanal åt gången. Dvs när vi mätte höger diskant så vreds allt annat av osv.
På första bilden är sen graferna sammanlagda. Rätt eller fel?
Vattenfallen som jag lagt upp visar att utrullningstiden är mellan 120 och 180 ms i stort sett över hela registret förutom vid 40hz.
Vad kan man säga om det? Vad kan man göra för att förbättra akustiken?
Provade att köpa hem en bal med Isover Piano. Dvs glasull. Gick runt lite i rummet och tyckte att ett av hörnen hade mest bas, ställde dit hela traven. Provade att mäta baskurvan igen men kunde varken se eller höra någon skillnad.
Kvällen gick hemskt fort och jag kan konstatera att man kan mäta ungefär hur länge som helst.
Så jag har sonika beställt mig en UMIK-1 som är på väg hem till mig nu.

Men i den stora hela så låter högtalarna bra. Jag har i flertalet låtar konstaterat att där finns detaljer jag aldrig hört förut.
Min vän med micken som förövrigt jobbar lite smått som ljudtekniker tyckte att man kunde höra exakt hur många ms reverb dom hade lagt på rösterna. Antar det är ett bra betyg.
Nackdelen med att allt kommer upp till ytan är ju att man hör allt skräp i musiken. Och all musik man har på dålig kvalite :cry:
Bilagor
DSC_0281.JPG
Isover Piano som står i ett hörn och skäms
DSC_0281.JPG (211.55 KiB) Visad 1618 gånger
Waterfall mid left 2.jpg
Vattenfall på mid left
Waterfall mid left 2.jpg (99.28 KiB) Visad 1624 gånger
Subb.jpg
Vattenfall på baslådan
Subb.jpg (84.9 KiB) Visad 1624 gånger
Mid.jpg
Mellanregister
Mid.jpg (79.66 KiB) Visad 1624 gånger
Bas.jpg
Baslådan
Bas.jpg (65.46 KiB) Visad 1624 gånger
Alla 1-24 smoth.jpg
Här är alla register tillsamanns.
Alla 1-24 smoth.jpg (84.47 KiB) Visad 1624 gånger
Senast redigerad av Erik_E 2016-02-16 19:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Erik_E

Inläggav Erik_E » 2016-02-16 19:28

Ja just det. Innan vi började mäta så var vi tvungen att prova den inbyggda Auto EQ funktionen på DEQ2496an.
HAHA! :lol: Den tyckte det var något för mkt bas kan man säga.
Och när den var klar lät dubbla 18 tummare och 4 12or som en jäkla väckarklocksradio :mrgreen:

Så ja. Jag eftersträvar inte ett helt rakt sträck kan jag konstatera.
Faktum är att jag tycker det låter ganska vasst där runt 4000hz området. Har provat lägga på olika filter för att sänka. Men det är svårt att få till bra. Spelar man en ballad med kvinnlig röst tex så låter det genast som man håller något framför högtalaren.
Men vrider man på en metall låt med distande gitarrer så vill jag skruva ner hur mycket som helst.
Exprimenterar också med den dynamiska eqn. Samma sak där, vill dämpa diskanten när man höjer signalen så det blir lite skönare för öronen.

Sen funderar jag på baslådan. Ser många här på forumet som har kurvor ner till 20hz eller mindre!
Nu när jag har så kraftiga toppar som går att dela lågt så kanske jag ska sänka resonansfrekvensen på baslådan lite?

Återgå till DIY-forum