original cd - bränd cd

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-01-04 02:20

Jag hade det problemet med en brännare, inte när den brände utan när den skulle läsa så var det någonstans i mitten som problemen kom, men när jag spelade upp på en annan cd eller dvd var det inga läsproblem, det varierade också med använt media fabrikat men inte så tydligt att jag kunde säkerställa att felet låg hos mediat eller brännaren

Subjektivt upplevde jag att de utan etikett hade mer sällan problem

Användarvisningsbild
djberndt

Inläggav djberndt » 2006-01-04 03:46

Bill50x
jag tycker att din teori verkar vettig..
syre oxiderar ju aluminuim. men ifall det måste ske med någon form av elektrolyt (typ vatten) likt när järn rostar minns jag inte. ifall det är så kan man kanske tänka sig att etiketten absorberar luftfukigheten, vilket påskyndar oxideringen. vad är etiketten gjord av?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-04 03:52

Djbernt

Brända CD har en wobbler av organiskt material.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-01-04 10:30

profbd skrev:brånnarna bränner sämre mot slutet därför märks det först där när reflektionen går ner efter ett tag

Blir det sämre bränning mot slutet, säger du? Är det verifierat på något sätt eller bara en förmodan?

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-01-04 10:33

djberndt skrev:Bill50x
jag tycker att din teori verkar vettig..
syre oxiderar ju aluminuim. men ifall det måste ske med någon form av elektrolyt (typ vatten) likt när järn rostar minns jag inte. ifall det är så kan man kanske tänka sig att etiketten absorberar luftfukigheten, vilket påskyndar oxideringen. vad är etiketten gjord av?

Mer exakt har jag ingen aning, "papper med klister på" är väl förmodligen inte den info du förväntar dig :-)

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-01-04 10:33

Morello skrev:Djbernt

Brända CD har en wobbler av organiskt material.

Wobbler?

/ B

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-01-04 10:57

bill det var bara en formodan från min sida
det var ju inte så länge sedan brännartekniken var i sin linda
utväcklingen har ju gått ruggigt framåt
solen strålar påvärkar ju livslängden på skivorna
den första brånnaren och brännarprogramen var ju inte helt utan anmärkning
jag hade en sony(tvivalen)den helt stenålder när man jämför med dagens brännare
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-01-04 12:21

Att lägga en CD/CDR eller en vinyl i solen. Sånt gör man bara inte. 8O Överhuvudtaget lägger man aldrig något slag av medium i solen...inte heller fotografier.

Användarvisningsbild
paradigm

personliga reflektioner

Inläggav paradigm » 2006-01-04 12:37

Hos mig tycks det ha förekommit flera samverkande fenomen som kan göra det svårt att skilja ut de enskilda problemen.

Tidigare, hände det ofta att läsarna fick problem med läsningen mot slutet av skivan, med intermittenta "squeekande" och "skärande" missljud som följd. Detta kunde ibland avhjälpas med långsammare bränning och alltid avhjälpas med EAC, (Exact Audio Copy, ett gratisprogram på nätet).

Sen har jag haft problem med intermittenta drop-outs i flera Sony spelare.

I min ( ofrivilligt pensionerade) Sony SACD spelare XB-940, som hade ett nypris på 10 laxar, blev drop-outsen så många att jag lämnade in den till Sony i Spånga och när jag hämtade den och frågade efter den utbytta lasern, som enligt verkstan hade varit defekt och sliten, fick jag höra att den redan var kastad, eftersom jag inte hade bett dem spara den i förväg, OK?
När jag kom hem var visserligen problemen färre, men fortfarande händer det emellanåt att musiken droppar ibland, något som Sony hävdar, beror på dåliga skivor och dom ger sig inte en millimeter, trots att jag hävdar att dessa skivor fungerar alldeles utmärkt på andra spelare.

Jag misstänker starkt att de enbart justerade "Gain" och "Bias" och trodde därmed att felet var avhjälpt, men passade på att ta betalt för lite mer, eftersom de vet att kunden inte har möjlighet att avgöra ifall lasern verkligen blev bytt.

Att jag idag är så pass säker på det jag påstår, beror på att jag numer, enbart använder en Sony playstation PS1 (SCPH 5502) som CD-spelare, som har automatisk justering av "Gain" och "Bias", medan den första modellen av PS1 (SCPH 1002) som jag också har testat, har manuell justering och den kan ibland ge precis samma fenomen som min XB-940!!!

Ett annat avgörande skäl till att jag enbart använder PS1 som drivverk, är att den låter bättre än XB-940'an på alla parametrar och dessutom är helt fri från "jitter"!!!

Lägger man därtill problem som kan uppstå av etiketter och tuschpennor, så börjar det bli en smula knepigt att hålla isär begreppen och då gäller det att man har tillgång till flera uppsättningar så att man direkt kan testa i andra burkar för att se om problemen dyker upp på samma ställe eller inte.

/Rolle

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-01-04 14:13

Bill50x skrev:Jag har själv mycket lätt att skämta om saker och ting och har inga problem med en humoristisk syn på livets förtretligheter. Det vet alla som läser mina inlägg i andra trådar.

Jag vet, det var just därför din reaktion förvånade mig.

Bill50x skrev:Men det är mindre roligt om det inte ens görs ett försök till att förstå vad jag menar i min frågeställning utan att det bara viftas bort som ett skämt.

Det var verkligen inte min mening, jag tyckte jag klargjorde att jag förstod genom att skriva "aha, det var så du menade". Men, som sagt, nog om detta.

Åter till frågan: I mitt fall verkar det vara CD-spelaren som är boven i dramat. Mina hoppande skivor funkar nämligen utmärkt i datorn och i min gamla CD-spelare, men trots det måste det ju vara något med just de här skivorna också, eftersom min ordinarie spelare funkar bra med alla andra skivor.

Lustigt f.ö. att du får olika resultat med olika mjukvaror, jag kan inte förstå varför det blir så.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-01-04 15:52

Magnuz skrev:Lustigt f.ö. att du får olika resultat med olika mjukvaror, jag kan inte förstå varför det blir så.

Om jag förstått det rätt är det så här:
dBpowerAMB läser skivorna som en "vanlig" cd-spelare och när den tuggat igenom en CD får man en felrapport om några låtar inte gick att läsa.

EAC läser som en dator, dvs programmer försöker om och om igen tills det fått allting rätt. Men ibland lyckas inte ens det.

Men det är märkligare än så. Jag har två brännare (en CD och en DVD) samt en DVD-läsare i min dator. Om nu någon av dessa skulle utmärka sig som bättre eller sämre läsare tycker man att detta borde vara en konstant. Men det är det inte. Vissa skivor läser EAC bättre i DVD-läsaren, vissa skivor i någon av brännarna. Känns som om det är helt slumpmässigt. Och DET tycker jag är lite märkligt.

Vad jag nu ångrar är att jag inte har sparat de dåliga skivorna vid ombränning och på så sätt kunnat härleda om fabrikat, typ av etikett eller liknande kan ha haft betydelse. Men men, det är väl inte försent ännu....

/ B

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-01-04 16:21

Såg att det fanns något slags test på en sida: Alex Hardware

I vänstra kolumnen finns en klickbar länk - inte för jag vet om det besvarar någon fråga, men...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-01-04 17:51

Almen skrev:Såg att det fanns något slags test på en sida: Alex Hardware

I vänstra kolumnen finns en klickbar länk - inte för jag vet om det besvarar någon fråga, men...

Tackar.
Vilken av de åtta länkarna syftar du på?

/ B

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-01-04 17:56

Typ CD-R vs CDDA? (Javafönster, vet inte om det går att direktlänka.)

Ändra: Gick tydligen att direktlänka. :)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi