Vart håller HiFi-Sverige hus?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-01-04 13:06

Jocke skrev:.
Försäljarens kunskap lämnar ofta mycket att önska. Å andra sidan så ska de ha koll på allt som går på ström. Det som vore önskvärt vore någon typ av auktorisation för HiFi-butiker - typ smily´s för godkända restauranger. Kanske skulle det räcka att om butiken lever upp till en viss standard skulle de få rätten att sätta upp en dekal med texten "Faktiskt godkänd HiFi-butik"
/J

Tycker ju inte jag då.
Kunskap följer personer och byter dom personal så skiftar kunskapen. Sen kommer vissa känna sig dåligt bemötta hos en del och det är väl bara att kolla på forumet hur vissa bemöter varandra här ibland. Skulle hellre se att man annonserar om man har auktoriserat sin personal via kurser hos leverantörerna/tillverkarna. Det är nog enda sättet tror jag att skilja på dom butiker som anstränger sig extra.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-01-04 14:34

Ökade kunskaper genom kurser från leverantörerna/tillverkarna?

Hmmm... Fan tro't.

De kunskaper som hifi-säljarna saknar, saknar ju leverantörerna/tillverkna också - det vill säga de hos dem som håller sådana där kurser för säljarna. Allt de kan och lär ut är ju tumregler.

Det hifi-säljarna borde skaffa sig är grundläggande kunskap i fysik. Alternativt (i brist på förstnämnda) ett gott omdöme och styrka nog att vara ärliga och säga att de inte har kunskaperna.

Det förstnämnda är mycket ovanligt, men det sistnämnda kännetecknar alla de bästa hifi-säljarna jag känner - ärlighet och god smak! Det är viktigare än alla diplom från leverantörskurser.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-04 14:42

"faktisktgodkänd butik"

:lol: :lol:

Jo den blev nog säkert långlivad.. Det är ju inte så rasande många saker faktisktfolket "godkänner" i helhet.. :lol: :lol:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-01-04 14:47

Det roliga var ju att det skulle heta "faktiskt godkänd hifi-butik", och inte faktisktgodkänd, eller faktiskt-godkänd...

Jag gillar idén men inser att det måste till ett organ som påminner mer om en myndighet eller en branschorganisation än faktiskt, för att kunna dela ut sådana betygelser.

Däremot är det ju inget som hindrar att någon här på faktiskt startar en tråd där vi recenserar olika hifi-butiker.

(Till exempel kan jag göra det. Den är nu startad!)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-01-04 15:02

Menar inte att man skall lära sig av dom som hunnit läst broschyrerna innan en själv. Utan mera visat intresse ifrån butiken skulle kunna tyda på att man i alla fall gav sken av att man var öppen för ny information typ följande ställe;
http://www.homecinemas.at/
Klicka på bilden.
Klicka på texten Referenzen i den grå listen.
Klicka på Zertifikate
Scrolla

Så ser man att dom verkar ha ansträngt sig.
Grundläggande fysik är väl bra och den fick man ju i skolan bara att fräscha upp. Fast jag skulle ännu hellre vilja att expediterna tvingades att lyssna på akustisk musik minst en gång i månaden i olika sammahang.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-01-04 15:06

En säljares främsta uppgift är att se till att sälja, så mycket som möjligt men inom givna lagar
Långsiktigt handlar det också om att bygga upp förtroende så kunden kommer tillbaka och handlar, men det kan bli svårt om produkten som säljs är outslitlig och perfekt :wink:

Med auktorisationer i detta fall tror jag att varans pris skulle stiga och kunderna bemötas av en alltmer likriktad säljkår på gott och ont

Det bästa är nog om konsumenterna själva tar sitt ansvar att ta reda på det de vill och behöver, så kommer marknaden för de moraliskt tveksamma säljarna att minska automatiskt

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2006-01-04 15:07

IngOehman skrev:Jag gillar idén men inser att det måste till ett organ som påminner mer om en myndighet eller en branschorganisation än faktiskt, för att kunna dela ut sådana betygelser.
Vh, iö
Told you so.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-01-04 15:18

MP skrev:Det bästa är nog om konsumenterna själva tar sitt ansvar att ta reda på det de vill och behöver, så kommer marknaden för de moraliskt tveksamma säljarna att minska automatiskt

Det är nog så det redan nu fungerar. De som inte bryr sig handlar på Siba och OnOff. De som bryr sig letar på som de tror mer seriösa ställen.
Jag undrar vad det är som får idealister att tro att den stora massan måste uppfostras till just deras uppfattning. En typ av diktatur.
Senast redigerad av Flint 2006-01-04 15:34, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-01-04 15:24

Att ta till sig information om något som inte är ens intresse är tungt.
Gillar man apparater, fysik, lyssna på musik och ha tid att t.ex hänga på forum är det ju lättare.
Men hatar du apparater, har familj, såg en fysikbok senast för 15 år sedan och lyssnar på musik om det finns tid lite då ooch då.
Ja då är det tungt att lära sig något extra.
Nu minns jag inte exakta uppgifterna men läste att idag får vi typ samma informationsmängd på runt ett år som man för hundra år sedan fick under hela sitt liv om man blev 70 eller nått.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2006-01-04 15:27

Harryup skrev:Att ta till sig information om något som inte är ens intresse är tungt.

Nu minns jag inte exakta uppgifterna men läste att idag får vi typ samma informationsmängd på runt ett år som man för hundra år sedan fick under hela sitt liv om man blev 70 eller nått.
Vet inte om du har rät men jag "tror" på dig. Det är väl en av orsaskerna till att vi idag lever i rubrikernas värld: ingen orkar eller hinner sätta sig in i detaljerna utan rubriken får stå för kunskapen.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-01-04 15:31

MP skrev:Med auktorisationer i detta fall tror jag att varans pris skulle stiga och kunderna bemötas av en alltmer likriktad säljkår på gott och ont

Tror jag inte, kunskap måste inhämtas ifrån något ställe iaf och tid är pengar. Om säljaren ger riktiga råd så blir butiken "bättre" och kunderna borde bli nöjdare. Varans pris kan möjligen stiga men valet finns alltid att gå till SIBA, eller också värderar man bra service och betalar för det.
Men generellt är priser så pressade att det går inte att sticka ut och ta extra betalt i någon större omfattning hur bra man än är. Likriktning är ok för mig om det innebär att dom utbildas bättre vilket möjligen leder till bättre utfört arbete. Är alla ingenjörer likriktade bara för att dom läst samma kurser? Är alla HIFI tillverkare likriktade för att dom använder ingenjörer på utvecklingsavdelningen?

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-01-04 15:35

Flint skrev:
MP skrev:Det bästa är nog om konsumenterna själva tar sitt ansvar att ta reda på det de vill och behöver, så kommer marknaden för de moraliskt tveksamma säljarna att minska automatiskt

Det är nog så det redan nu fungerar. De kunder som inte bryr sig så mycket handlar där de tycker att det duger, Siba, OnOff. De som bryr sig letar på som de tror mer seriösa ställen.
Jag undrar vad det är som får idealister att tro att den stora massan måste uppfostras till just deras uppfattning.

Med idealister menar du kanske vissa ltsrepresentanter?
Jag, och kanske dom också inser ju att det finns ett samband mellan vad massan vill konsumera och vad JAG SJÄLV kan hitta i affärer tex, och till vilket pris. Alltså måste massan uppfostras :wink:

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-01-04 15:58

MP skrev:...på gott

Harryup skrev:Om säljaren ger riktiga råd så blir butiken "bättre" och kunderna borde bli nöjdare
...eller också värderar man bra service och betalar för det.

MP skrev:...och ont

Harryup skrev:Varans pris kan möjligen stiga

:wink:

Den upplyste konsumentens makt borde ju vara en ganska viktig ingrediens i en välfungerande marknadsekonomi men kan den bli det om den utgår från att den andra parten fostras för att fostra konsumenten ?
Senast redigerad av MP_inaktiv 2006-01-04 16:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-01-04 16:06

patrikf skrev:Med idealister menar du kanske vissa ltsrepresentanter?
Jag, och kanske dom också inser ju att det finns ett samband mellan vad massan vill konsumera och vad JAG SJÄLV kan hitta i affärer tex, och till vilket pris. Alltså måste massan uppfostras :wink:

Så idealismen är egentligen egoism? 8O

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-01-04 16:13

Harryup skrev:kunskap måste inhämtas ifrån något ställe iaf och tid är pengar.

Ja det är sant men en förutsättning för en fungerande demokrati

Syfter nu på individens vilja att inhämta information och använda sig av sitt kritiska tänkande, och göra sina egna val

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-01-04 19:28

Hoppas att ingen tror att jag uppskattar okunniga och ointresserade säljare :wink:

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-01-04 20:46

Det roliga var ju att det skulle heta "faktiskt godkänd hifi-butik", och inte faktisktgodkänd, eller faktiskt-godkänd...

Jag gillar idén men inser att det måste till ett organ som påminner mer om en myndighet eller en branschorganisation än faktiskt, för att kunna dela ut sådana betygelser.

Jag tycker att det vore trevligt om vi alla iklädda stiliga uniformer med mössa, bälte och batong genomförde dagliga kontroller och läxade upp den lokale HiFi-handlaren! :lol:

Skämt åsido - vanligt folk som inte "nördat" in sig som vi kommer sällan längre än till stormarknaden. HiFi-handlare är nog ofta reko men trevligt bemötande och kaffe är inget lätt sätt att bemöta slipade säljare som när de går på kurs just lär sig att sälja ännu mer och snabbare. Eftertanke och reflektion hör inte den världen till!

/Jocke

PS. Har oxå jobbat i HiFi-butik - faktiskt! Kunder är inte heller alltid det bästa sällskap man kan tänka sig!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-04 22:28

Ökade kunskaper genom kurser från leverantörerna/tillverkarna?

Hmmm... Fan tro't.

De kunskaper som hifi-säljarna saknar, saknar ju leverantörerna/tillverkna också - det vill säga de hos dem som håller sådana där kurser för säljarna. Allt de kan och lär ut är ju tumregler.

jaha.. Så sågade Iö igen alla tillverkare som okunniga igen .. Rätt larvigt anser jag.. :(

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-01-04 22:36

Mayro skrev:
jaha.. Så sågade Iö igen alla tillverkare som okunniga igen .. Rätt larvigt anser jag.. :(

Läs igen Mayro, det var ju de som håller kurser för återförsäljarna som han sågade.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-04 22:50

Det är generellt utformat hans påstående.. Kurser eller produktinfo hålls ju av alla möjliga agenter o tillverkare i alla nivåer..

Så att så grovt generellt utdömma blir rent fel..
det tycker då jag i alla fall.. 8)

Fast Iö kanske tänkte endast på info som sibasäljarna får på tex en denver för 395 kr..

Men hur fan tillverkarna kom in i så fall finner jag underligt.. Nej jag tror nog iö va ute o "sprätte på tuppkammen igen" som "the one and only" som kan... :lol:

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-01-04 23:17

EA skrev
"...Det är väl en av orsaskerna till att vi idag lever i rubrikernas värld: ingen orkar eller hinner sätta sig in i detaljerna utan rubriken får stå för kunskapen."

så sant, så. Kunskapen föraktas. Bra skrivet, Pär.
Rubrikerna idag är "the statement" eller liknande.
Jag ser i så fall ingen skillnad mellan en genomsnittlig On Off/Siba- kund och en "high-end" pucko.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2006-01-04 23:23

dimitri skrev:EA skrev
"...Det är väl en av orsaskerna till att vi idag lever i rubrikernas värld: ingen orkar eller hinner sätta sig in i detaljerna utan rubriken får stå för kunskapen."

så sant, så. Kunskapen föraktas. Bra skrivet, Pär.
Rubrikerna idag är "the statement" eller liknande.
Jag ser i så fall ingen skillnad mellan en genomsnittlig On Off/Siba- kund och en "high-end" pucko.
Tack.

Som foljd blir rubrikerna dumma. For det ar dom som pga "marknaden" spelar roll.

:?
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-05 01:08

Att just hobbyn stereo skulle innefatta folk som inte sätter sig in i det dom har intresse av finner jag rent löjan.. Min andra hobby som är bilar. Där finns folk som inte kan meka själva.. men som ändå vet vad en bra bil är.. Eller en vass motor.. detsamma gäller för hififolket..

En del kan inte tekniken. Men dom vet fasiken då saker låter bra..

Så att "uttra runt" bara för man slipar ihop lite lådor eller lödtenn är fasiken ingen garanti för att man skulle höra bättre..

Eller som i min andra hobby.. Köra bättre för man kan skruva ihop bilen då den är trasig..

Så ni är nog en del off side här med era övertro om teknikens kunnande..

Däremot så man viss kunskap skydda för missgrepp i handhavandet då man förstår VAD som sker ev..

Sedan finns det tondöva.. Lika gärna som totalt baksätesförare..

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-05 01:13

Inte för jag vet hur en highend snubbe i dina ögon blev ett "highend pucko" dimitri.. Men man brukar ibland dömma andra efter sig själv.. Det va kanske det du gjorde då du kallar en hel del hififolk för pucko.. Så tror jag i alla fall man skall tyda ditt rätt puckade ordval här..

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-01-05 10:35

Nej, inte alla som köper sk highend är pucko. Långt ifrån. Det finns många mycket bra apparater i den katetegorin och det det finns också individer som kan höra skillnader.
Men om man "shoppar" highend så är det enligt mig samma som att "shoppa" lowend.

Sen har du helt rätt i det att jag dömer efter mig själv. Tur att jag har en klok hustru och begränsat med pengar för annars hade jag varit just en highend pucko.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-01-05 12:32

Jag har hört talas om en snubbe som köpt ett par high end-högtalare (>10 000:-) helt ohört! 8O

Det skulle jag aldrig göra. Inte heller skulle jag sälja några högtalare till någon som inte ens hört dem. I synnerhet är det oseriöst att sälja utan att den man säljer till har fått en chans att lyssna ordelntligt (under goda förutsättningar), så även om det är mindre oseriöst att köpa; vem vill köpa från någon oseriös säljare? :wink:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-01-05 12:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-01-05 12:35

IngOehman skrev:Jag har hört talas om en snubbe som köpt ett par high end-högtalare (>10 000:-) helt ohört! 8O

Vh, iö

finns nog fler...hade jag obegränsat med pengar skulle nog jag göra det också...bara för att jag har råd...sån är jag......köper det jag har råd med, sen om det är bra eller om jag behöver det har mindre betydelse, dumt? ja det är det säkert...hehehe
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-01-05 12:51

Mayro skrev:
Ökade kunskaper genom kurser från leverantörerna/tillverkarna? Hmmm... Fan tro't.

Mayro skrev:Det är generellt utformat hans påstående.. Kurser eller produktinfo hålls ju av alla möjliga agenter o tillverkare i alla nivåer..

Så att så grovt generellt utdömma blir rent fel..
det tycker då jag i alla fall.. 8)

Fast Iö kanske tänkte endast på info som sibasäljarna får på tex en denver för 395 kr..

Men hur fan tillverkarna kom in i så fall finner jag underligt.. Nej jag tror nog iö va ute o "sprätte på tuppkammen igen" som "the one and only" som kan... :lol:

Mayro skrev:Att just hobbyn stereo skulle innefatta folk som inte sätter sig in i det dom har intresse av finner jag rent löjan..

Min andra hobby som är bilar. Där finns folk som inte kan meka själva.. men som ändå vet vad en bra bil är.. Eller en vass motor.. detsamma gäller för hififolket..

En del kan inte tekniken. Men dom vet fasiken då saker låter bra..

Så att "uttra runt" bara för man slipar ihop lite lådor eller lödtenn är fasiken ingen garanti för att man skulle höra bättre..

Eller som i min andra hobby.. Köra bättre för man kan skruva ihop bilen då den är trasig..

Så ni är nog en del off side här med era övertro om teknikens kunnande..

Däremot så man viss kunskap skydda för missgrepp i handhavandet då man förstår VAD som sker ev..

Sedan finns det tondöva.. Lika gärna som totalt baksätesförare..

Skall det du skriver tolkas som att folk i branschen, praktiskt taget varenda en, har prima omdöme (oavsett deras tekniska kunskaper) och att det är därför det också låter så fenomenalt utmärkt, i närapå varenda hifi-butik?

Om det är din uppfattning så ok, men jag har en avvikande.

Jag brukar tycka att de presentationer som görs av apparater i hifi-butiker brister lika mycket med avseende på tillgänglig teknisk saklig information, som de brister med avseende på att göra apparaterna rättvisa ljudmässigt. :?

Jag tror den gemensamma nämnaren är att de som står för bådadera (de som arbetar i hifi-butikerna) inte har fått chans att läsa sig yrket ordentligt. Det är inget fel på männoskorna i hifi-butikerna, men de "kurser" de gått har alltsom oftast arrangerats av andra med ungefär samma kunskapsluckor.

Det finns dock undantag och det är därför en tråd om detta har startats, där favvo-butiker plockas fram i ljuset! :P

Gör gärna inlägg i den!

Ha gärna egna åsikter, men sluta med påhoppen, att en Faktiskt-deltagare skall kritiseras (i inlägg efter inlägg) av en annan Faktiskt-deltagare som inte accepterar allas rätt att ha en åsikt, är verkligen trist. :(

Vh, iö

- - - - -

PS. Jag tror att man tänker lite snett om man tror att förmåga att höra är samma sak som förmåga att säkerställa vällljud.

Det är lika osant som att förmåga att bedöma om en motor går bättre än en annan skulle räcka för att set till så att en mindre välmående motor kommer i topptrim. Även om hifi-apparater är "färdiga och i trim" när de säljs, så återtår det en hel massa innan de prestera sitt bästa i hemmet. Både kombinerandet, uppställningen och rumshanteringen är saker som kan liknas vid motortrimning, och som sagt - förmåga att kunna höra när det är rätt ger inte per automatik färmågan att kunna åstadkomma det.

Jag delar helt din uppfattning att de allra flesta har utmärkt hör-omdöme!

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2006-01-05 13:28

The_Man skrev:
mats skrev:
plus att Rolexen håller längre, bättre konstruktion och med mera. Du glömmer sanningen.

nej mats...rolexen håller inte längre(en billig klocka kan hålla i ett helt liv...och gör den inte det så kan man ju köpa några till, till ett pris som är billigare än ett batteribyte i rolexen), men den har bättre garantier och är exklusivare....och sen så det viktigaste av allt, den visar inte bara tid, den visar även att man har pengar :wink:

Hur många procent av alla Rolex som har tillverkats tror du fungerar idag?
Hur många procent av alla klockor som Clas Ohlson har sålt tror du fungerar idag?

Fundera lite på det så kommer du nog på vilka klockor som har högst kvalitet.

Harryup skrev:Och alla schweiziska tillverkare använder en del delar som är tillverkade i asien utom kanske till vissa exklusiva enskilda modeller.

Nej. En bra schweiziskt urverk är gjort av 100 till 150 delar. Drygt hälften av dessa tillverkas av urtillverkaren själv. De andra delarna köps från (schweiziska) underleverantörer ex: delar som kostar för mycket att utveckla själv, balansfjädrar från Nivarox; dealr som kostar för mycket att tillverka själv, lagerstenar (i syntetisk rubin); delar där det redan finns en bra lösning frame, balansaxelstötdämpning från t ex Kif eller Incabloc.

De enda delar jag ö h t kan tänka mig att de skulle föpa från Asien är möjligvis mer sekundara detalje som kanske rotorkullager eller kanske riktiga specialdetaljer som t ex titan skruvar o dyl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-01-05 13:31

Min submariner var en väldigt bra klocka*, fast den var alldeles för dyr för att tappas bort. :wink:

Vh, iö

- - - - -

*Gångprecisionen var inte imponerande dock, oavsett hur ruckad den var var den inte i närheten av tillverkarens angivelser, men vem bryr sig? Så noga är det ju inte. Nuförtiden kommer ju knappt någon tid ändå...

Extra bra var att man kunde dyka med den, samt att man aldrig behövde byta batterier.

Fast båda dessa företräden har den lösning jag använder idag också - ingen klocka alls! Jag avslutade det konceptet (klockbärandet) sommaren 1999 på en hippie-festival i Ungern (solförmörkelsen ni kanske minns).

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi