Mayro skrev:Ökade kunskaper genom kurser från leverantörerna/tillverkarna? Hmmm... Fan tro't.
De kunskaper som hifi-säljarna saknar, saknar ju leverantörerna/tillverkna också - det vill säga de hos dem som håller sådana där kurser för säljarna. Allt de kan och lär ut är ju tumregler.
jaha.. Så sågade Iö igen alla tillverkare som okunniga igen .. Rätt larvigt anser jag..

Mayro skrev:Det är generellt utformat hans påstående.. Kurser eller produktinfo hålls ju av alla möjliga agenter o tillverkare i
alla nivåer..
Så att så grovt generellt utdömma blir rent fel..
det tycker då jag i alla fall..
Fast Iö kanske tänkte endast på info som sibasäljarna får på tex en denver för 395 kr..
Men hur fan tillverkarna kom in i så fall finner jag underligt.. Nej jag tror nog iö va ute o "sprätte på tuppkammen igen" som "the one and only" som kan...

Mayro skrev:Att just hobbyn stereo skulle innefatta folk som inte sätter sig in i det dom har intresse av finner jag rent löjan..
Min andra hobby som är bilar. Där finns folk som inte kan meka själva.. men som ändå vet vad en bra bil är.. Eller en vass motor.. detsamma gäller för hififolket..
En del kan inte tekniken. Men dom vet fasiken då saker låter bra..
Så att "uttra runt" bara för man slipar ihop lite lådor eller lödtenn är fasiken ingen garanti för att man skulle höra bättre..
Eller som i min andra hobby.. Köra bättre för man kan skruva ihop bilen då den är trasig..
Så ni är nog en del off side här med era övertro om teknikens kunnande..
Däremot så man viss kunskap skydda för missgrepp i handhavandet då man förstår VAD som sker ev..
Sedan finns det tondöva.. Lika gärna som totalt baksätesförare..
Skall det du skriver tolkas som att folk i branschen, praktiskt taget varenda en, har prima omdöme (oavsett deras tekniska kunskaper) och att det är därför det också låter så fenomenalt utmärkt, i närapå varenda hifi-butik?
Om det är din uppfattning så ok, men jag har en avvikande.
Jag brukar tycka att de presentationer som görs av apparater i hifi-butiker brister lika mycket med avseende på tillgänglig teknisk
saklig information, som de brister med avseende på att göra apparaterna rättvisa ljudmässigt.
Jag tror den gemensamma nämnaren är att de som står för bådadera (de som arbetar i hifi-butikerna) inte har fått chans att läsa sig yrket ordentligt. Det är inget fel på männoskorna i hifi-butikerna, men de "kurser" de gått har alltsom oftast arrangerats av andra med ungefär samma kunskapsluckor.
Det finns dock undantag och det är därför en tråd om detta har startats, där favvo-butiker plockas fram i ljuset!
Gör gärna inlägg i den!
Ha gärna egna åsikter, men sluta med påhoppen, att en Faktiskt-deltagare skall kritiseras (i inlägg efter inlägg) av en annan Faktiskt-deltagare som inte accepterar allas rätt att ha en åsikt, är verkligen trist.
Vh, iö
- - - - -
PS. Jag tror att man tänker lite snett om man tror att förmåga att höra är samma sak som förmåga att säkerställa vällljud.
Det är lika osant som att förmåga att bedöma om en motor går bättre än en annan skulle räcka för att set till så att en mindre välmående motor kommer i topptrim. Även om hifi-apparater är "färdiga och i trim" när de säljs, så återtår det en hel massa innan de prestera sitt bästa i hemmet. Både kombinerandet, uppställningen och rumshanteringen är saker som kan liknas vid motortrimning, och som sagt - förmåga att kunna höra när det är rätt ger inte per automatik färmågan att kunna åstadkomma det.
Jag delar helt din uppfattning att de allra flesta har utmärkt hör-omdöme!
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).