Den stora Guru-tråden

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-02-18 22:43

peh skrev:
MagnusÖstberg skrev:Han fick hem fel högtalare från butiken.

Nej, nu blandar du ihop maylann med JBjorkman... :P

Visst gjorde jag det :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

JBjorkman

Inläggav JBjorkman » 2016-02-19 21:46

dannybrascoe skrev:
MagnusÖstberg skrev:
peh skrev:Så det finns ett uppgraderingsprogram för Junior -> Junior +? 8O

Eller du har haft behov av någon form av garantiåtgärd?

Han fick hem fel högtalare från butiken.

Man ser ingen skillnad?

Om man vet vad skillnaden är så är det enkelt att se :) Jag hade däremot aldrig sett Junior Plus innan jag köpte dem utan bara lyssnat på Junior i butiken. Skillnaden är det stora elementet där konen är helt slät på Junior (pappkon) och Junior Plus koner är räfflade/vävda (glasfiberarmerad?).

dannybrascoe skrev:
maylann skrev:
Längtar tills de är på plats hemma och kan kopplas till nya Hegel H80 som hämtas i helgen, det ska bli riktigt spännande att se vad de går för tillsammans.

/S

Är också intresserad av den kombon. Har högtalarna men inte Hegel.
Även nyfiken på de nya Yamaha t.ex 701.

Jag är mycket nöjd med kombinationen.
Jag jämförde mot Rotel RA-12 (och befintlig surround-förstärkare från Sherwood Newcastle) när jag köpte, visserligen två olika prisnivåer (7000 eller 13000) men frågan var framförallt om Hegeln var värd skillnaden, vilket den var :)
Guru Audio Junior Plus + Hegel H80

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2016-02-19 22:14

Jag spelar med Guru Junior+ och en liten Brik-förstärkare. Jag tycker faktiskt att den driver högtalarna alldeles ypperligt, så pass bra att jag inte märkte någon tydlig skillnad när jag bytte till den från en Cambridge Audio 740A.

"Slutsatsen" som jag drar är att Junior är en ganska snäll last och att förstärkaren, såtillvida att det inte är en direkt dålig sådan, är mest avgörande när det gäller ljudtryckskapacitet.

dannybrascoe

Inläggav dannybrascoe » 2016-02-21 19:34

Hur skulle en Micromega IA-180 matcha junior +?
Det bästa är väl att lyssna själv så klart.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-02-26 17:29

Hur går det för Guru egentligen? Alla som har testat dom utomlands osv. verkar tycka att högtalarna är hur bra som helst men verkar vara många som slutat sälja dom. Väldigt synd tycker jag.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-02-26 18:26

Det har varit extrema ekonomiska problem. Dessa problem har parats med oanad inkompetens när det gäller att organisera en fungerande produktion. Att för återförsäljarna sälja sådant som man inte får levererat går ju inte.

Jag tror det är en rätt så bra beskrivning om jag säger att Guru har gjort nästan allt utom själva produkterna, helt fel. Att producera i Sverige - hos någon utomstående som kan sådant, hade fungerat mycket bättre.

Men - min förhoppning (just nu) är att företaget kan rekonstrueras till en helt ny konfiguration där företaget blir utländsk och endast utveckling (ingenjörande, visionerande och formgivning) blir kvar i Sverige. Det är ju liksom det enda vi gjort bra.

Resten (allt det företagligt viktiga) blir moderföretaget, ett som förstår sig på produktion, ekonomi och försäljning, och som i stort sett bara har det Svenska företaget till att utveckla saker, och få hjälp på mässor och liknande att berätta om produkterna.

Men vi får se.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Ljudligt

Inläggav Ljudligt » 2016-02-26 18:52

Ja jag märkte det när jag försökte köpa ett par Guru Junior från Hifi Kit. Leveranstiden var ett par månader på Valnöt i November men jag tröttnade på att vänta så jag köpte ett par Dynaudio Focus 160 istället när de i samma veva var nedsatta från 19999:- till 13990:-. Annars hade även jag haft ett par Guru Junior. Jag är mycket nöjd med mina Dynaudio Focus 160 men man undrar hur gurun hade låtit hemma i jämförelse.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2016-02-26 19:49

Du kan vara lugn, Dynaudio Focus 160 är en betydligt trevligare högtalare

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-02-26 19:51

Allt är trevligare än Guru. Och Ino, och vad som helst som jag har haft att göra med. Vi vet.

Vh, iö

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2016-02-26 20:04

Mitt omdöme gäller givetvis enbart högtalarnas kvaliteter, och då är Dynaudio Focus 160 den trevligaste av de två

Otroligt fånigt av en representant för en vara att kommentera en enskild medlem på det sättet

ante_77

Inläggav ante_77 » 2016-02-26 20:17

BORIS skrev:Mitt omdöme gäller givetvis enbart högtalarnas kvaliteter, och då är Dynaudio Focus 160 den trevligaste av de två

Otroligt fånigt av en representant för en vara att kommentera en enskild medlem på det sättet

Tror inte att du har hört på varesig Dynaudio eller Guru.
Oftast är det du som kommenterar enskilda medlemmar på forumet. Du är något finare och mer kultiverad än de flesta och då kanske man blir sån och det kan inte du hjälpa.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2016-02-26 20:39

Tack, det var fint sagt

Tur jag tryckte på ''visa detta inlägg''

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-02-26 21:39

IngOehman skrev:Det har varit extrema ekonomiska problem. Dessa problem har parats med oanad inkompetens när det gäller att organisera en fungerande produktion. Att för återförsäljarna sälja sådant som man inte får levererat går ju inte.

Jag tror det är en rätt så bra beskrivning om jag säger att Guru har gjort nästan allt utom själva produkterna, helt fel. Att producera i Sverige - hos någon utomstående som kan sådant, hade fungerat mycket bättre.

Men - min förhoppning (just nu) är att företaget kan rekonstrueras till en helt ny konfiguration där företaget blir utländsk och endast utveckling (ingenjörande, visionerande och formgivning) blir kvar i Sverige. Det är ju liksom det enda vi gjort bra.

Resten (allt det företagligt viktiga) blir moderföretaget, ett som förstår sig på produktion, ekonomi och försäljning, och som i stort sett bara har det Svenska företaget till att utveckla saker, och få hjälp på mässor och liknande att berätta om produkterna.

Men vi får se.

Vh, iö

Jag anade något i stil med detta. Jag hoppas att din vision för företaget går igenom! Hade varit otroligt kul med riktigt bra svenska högtalare där ute på marknaden.

Inte att jag kan något om att driva företag men jag har några tankar. Själv tror jag att två väldigt bra marknader för Guru hade varit England och olika delar av Asien. Folk har generellt mindre hem och speciellt England gillar folk verkligen en bra stativare(så var det iaf när jag bodde där i några år). Om man kan göra dom populära tillsammans med engelsk elektronik så kommer de sälja sig själva. I Asien misstänker jag att ett stort utbud på ytbehandlingar är viktigt -kanske qm10 med guldfärgade detaljer ;)

Med så bra högtalare som guru är så hade det bara behövts marknadsföras riktigt bra och såklart se till att produktionen fungerar. Något typ av samarbete med tillverkare av esoterisk elektronik(eller vad man skall kalla det) kanske också är en bra idé.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-02-26 23:25

Varför inte tillverka dem i Kina . . . typ ?
Chansen finns då kanske att priset kan hållas något lägre så att fler
människor kan beredas tillfälle att avnjuta goda högisar hemmavid.

Ena nyer "follkhögis" a la Carlsson rent utav, dä vore välan kuler . ? :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-02-27 00:02

Ja fy satan, det där med produktion....inte roligt.
Hoppas det löser sig.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-02-27 01:02

Laila skrev:Varför inte tillverka dem i Kina . . . typ ?

Man kan inte låta bygga färdiga hifigrejor i Kina om man inte har en egen fabrik där, annars dyker det upp en till synes exakt kopia till en bråkdel av priset innan man hinner blinka.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2016-02-27 01:19

paa skrev:
Laila skrev:Varför inte tillverka dem i Kina . . . typ ?

Man kan inte låta bygga färdiga hifigrejor i Kina om man inte har en egen fabrik där, annars dyker det upp en till synes exakt kopia till en bråkdel av priset innan man hinner blinka.

+1 som heter Guuru

Köpte ett gäng Bosss kallingar i Wuhan (jo så hette dom) i utsökt kvalité. Kvällsarbete på Boss-fabriken som såldes på bakgator. Gick tydligen köpa Fjällräven plagg där också enligt källa :-o
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-02-27 01:21

Man kan kanske köpa in sig i en redan existerande fabrik . . . typ . . . vilket jag gissar att flera
"småföretag" redan gjort med viss framgång, men jag kan naturligtvis ha fel då jag för egen del
inte har undersökt dä hele så noga. Kanske att man måste vara en "jätte" för att som utsocknes
relativt tryggt få producera i Kina ?

Då är det kanske de Baltiska staterna som återstår om man vill producera kvalitet "billigt" ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-02-27 01:43

petersteindl har utan att se ironisk ur talat om det i praktiken ekonomiskt gynnsamma i att tillverka i... Sverige.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-02-27 02:47

Det finns absolut poänger med att tillverka i Sverige.

Mina erfarenheter säger mig att den som administrerar tillverkningen och de som tillverkar, bör vara rimligt nära varandra.

Vh, iö

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-02-27 03:10

Det är väl saker som kvalitetskontroll i hela produktionsledet, logistik, säljorganisation, service osv som skall vara på plats och som nog är de stora bitarna.
Detta illustrerar ju tyvärr det att det inte räcker med en bra produkt oavsett hur bra den är om man skall sälja i företagsekonomiskt bärkraftiga volymer och utanför rena entusiastkretsar.
Personligen gillar jag Junior bäst, tycker att den är väldigt snyggt designad, stilren och med skandinavisk prägel. Det tycker jag är unikt.
Priset i sammanhanget är ju också väldigt konkurenskraftigt.
Tror den appellerar till en bredare massa.
Hoppas det går vägen med sammanslagning eller någon form av strategiskt samarbete.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2016-02-27 09:21

Flat-Pack från Kina och slutmonteringen i Sverige eller valfritt land.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2016-02-27 09:37

När Junior kom ut på marknaden recenserades den och fick ett gott omdöme i en hifi-tidning jag inte minns namnet på. Det stod också i recensionen att man lagt produktionen av kabinetten i ''the Far East'' för att hålla priset nere. Recensionen uppmärksammades på faktiskt.se men frågan om uppgiften stämmer besvarades inte.

Så igen, var det dålig journalistik, dåligt kommunicerat ifrån Guru eller är det så att kabinetten tillverkas i Fjärran Östern?

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2016-02-27 11:08

Jag är inte helt säker på vilken recension du refererar till, men jag blev intervjuad under Top Audio mässan i Milano och då sade jag att vi hade funderingar på att flytta produktionen av åtminstone kabinetten till Kina. Vi hade vid den tidpunkten all tillverkning i Sverige (med undantag av kabinetten, som kom från andra EU länder). Som det ser ut nu kommer vi att ha tillverkning i stor utsträckning i EU framöver, men en del komponenter tillverkas naturligtvis i Asien. Allra bäst vore naturligtvis att göra allt själva, som vi gjorde i början. Men vi hade problem att få till ytbehandlingen och vi letade verkligen med ljus och lykta efter duktiga lackerare, men stora serier verkade då omöjligt att få till i Sverige.

Så, jag vet inte om det var dålig journalistik eller om det var dåligt kommunicerat. Kanske varken eller?

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2016-02-27 11:09

ante_77 skrev:Flat-Pack från Kina och slutmonteringen i Sverige eller valfritt land.

Been there, done that.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-02-27 11:13

Produktion med höga kvalitetskrav är ett smärre helvete för små och halvstora aktörer. Jag vet av erfarenhet. Lycka till nilsviktor.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2016-02-27 11:22

petersteindl skrev:Produktion med höga kvalitetskrav är ett smärre helvete för små och halvstora aktörer. Jag vet av erfarenhet. Lycka till nilsviktor.

Mvh
Peter

Tack Peter! Man kan får problem av två anledningar. Antingen är man en för liten fisk i ett stort hav, dvs en liten kund till en en asstor fabrik och du hamnar nederst i prioritet. Det har hänt oss. Eller så är man ett för stor fisk, dvs en för stor kund i en för liten fabrik. Det har också hänt oss, med samma kvalitetsproblem till följd. Lösningen om man ligger i en mindre fabrik kunde vara mindre batcher månadsvis eller nåt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-02-27 11:25

nilsviktor skrev:
petersteindl skrev:Produktion med höga kvalitetskrav är ett smärre helvete för små och halvstora aktörer. Jag vet av erfarenhet. Lycka till nilsviktor.

Mvh
Peter

Tack Peter! Man kan får problem av två anledningar. Antingen är man en för liten fisk i ett stort hav, dvs en liten kund till en en asstor fabrik och du hamnar nederst i prioritet. Det har hänt oss. Eller så är man ett för stor fisk, dvs en för stor kund i en för liten fabrik. Det har också hänt oss, med samma kvalitetsproblem till följd. Lösningen om man ligger i en mindre fabrik kunde vara mindre batcher månadsvis eller nåt.

Hmm... Lagom kund i två små fabriker?

Vad är problemet med lackering? Personskicklighet eller vad man får använda för lack? Personer går ju att flytta hit (om de vill) .
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2016-02-27 11:40

nilsviktor skrev:Jag är inte helt säker på vilken recension du refererar till, men jag blev intervjuad under Top Audio mässan i Milano och då sade jag att vi hade funderingar på att flytta produktionen av åtminstone kabinetten till Kina. Vi hade vid den tidpunkten all tillverkning i Sverige (med undantag av kabinetten, som kom från andra EU länder). Som det ser ut nu kommer vi att ha tillverkning i stor utsträckning i EU framöver, men en del komponenter tillverkas naturligtvis i Asien. Allra bäst vore naturligtvis att göra allt själva, som vi gjorde i början. Men vi hade problem att få till ytbehandlingen och vi letade verkligen med ljus och lykta efter duktiga lackerare, men stora serier verkade då omöjligt att få till i Sverige.

Så, jag vet inte om det var dålig journalistik eller om det var dåligt kommunicerat. Kanske varken eller?

Det var denna som avsågs, finns tillgänglig på http://www.guruaudio.co.uk

...In many respects it’s a QM10two without the expensive bits, the main one being the cabinet, which
is made in the Far East rather than Scandinavia...

http://www.guruaudio.co.uk/pdf/Junior-Review-PDF.pdf

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-02-27 13:41

I hur stora upplagor görs Guru? Carlsson var inga stora serier och klarades bra inom Sveriges gränser.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi