Moderator: Redaktörer
Alexi skrev:Om de lyckas ha kontroll över konen så är det ur infra synpunkt bra med hög Qms. Jag tycker inte den verkar särskilt lämpad som bilbas dock. Verkar som de faktiskt tänkt den just för relativt stora slutna lådor
Både LMS och PI har som sagt för högt totalt Q, skulle vilja ha den mycket närmare 2.boom skrev:Alexi skrev:Om de lyckas ha kontroll över konen så är det ur infra synpunkt bra med hög Qms. Jag tycker inte den verkar särskilt lämpad som bilbas dock. Verkar som de faktiskt tänkt den just för relativt stora slutna lådor
LMS har ett qms värde på 7.6
Alexi skrev:Både LMS och PI har som sagt för högt totalt Q, skulle vilja ha den mycket närmare 2.boom skrev:Alexi skrev:Om de lyckas ha kontroll över konen så är det ur infra synpunkt bra med hög Qms. Jag tycker inte den verkar särskilt lämpad som bilbas dock. Verkar som de faktiskt tänkt den just för relativt stora slutna lådor
LMS har ett qms värde på 7.6
Alexi skrev:Behövs en hyggligt stor låda för 18", för att minska låddist minst 250liter, men helst borde det nog vara dubbelt, Qs ,50 såklart
petersteindl skrev:Alexi skrev:Behövs en hyggligt stor låda för 18", för att minska låddist minst 250liter, men helst borde det nog vara dubbelt, Qs ,50 såklart
Alexi, de två element vi pratar om har Vas som skiljer sig mycket. Sätter du båda elementen i resp 250 liter så kommer båda dessas parametrar i låda att bli tämligen lika. Vid 500 liter finns det viss skillnad men den är nästan försumbar som jag ser det. Skillnaden i element är att det ena existerar, medans det andra är en önskedröm.
Eftersom skillnaden i stort sett är försumbar så är det bättre att gå på det existerande elementet.
Eggmannens filosofi
Boom har faktiskt näsa för extrembasar![]()
MvH
Peter
IngOehman skrev:Knepiga frågor det där, och det enda man kan säga rimligt säkert
är att Vas bör vara två eller kanske till och med uppåt tre gånger
större än den tilltänkta lådvolymen*.
Resten är balanseringar, som det inte finns några objektiva svar
på, med avseende på vad som är optimalt. Det beror på, och det
beror på rätt många olika saker - där även människa och rum är
viktiga delar av ekvationen. Visst kan man säga att vissa dimen-
sioneringar är helt på tok, men inom ett rätt stort område råder
kanske-land. Inte sett från en tänkares synvinkel kanske - men
väl om man försöker att ge ett generellt svar på frågan.
Som sagt - det är helt subjektiva bedömningsfrågor.
Man kan utgå ifrån valfri rimlig dimensioerning, och berätta vad
som skulle bli bättre om man instället gjorde sisåhär eller sisådär.
Andra saker blir sämre. Men vad är viktigare? Jag har såklart en
uppfattning, men den utgör ingen objektiv sanning.
Det mesta av det som har stor betydelse är dessutom inte para-
meterfrågor. Det är frågor som handlar om metodologi för själva
framtagandet av elementet. En del av det är att inse att sådana
här trådar kanske inte är vägen till svaren...![]()
Men det kan ju ändå vara en kul utflykt!
Fast allt det där kan nog sammanfattas med att jag tycker det
är lite märkligt att se, att det verkar finnas en spridd tro att man
skulle kunna göra en rimlig bedömning av ett element genom att
bara titta på lite parametrar för det - eller för all del lite mätdata.
Högtalare är inte förstärkare.
Vh, iö
- - - - -
*Och för att hålla inlägget kort struntar jag i att nedteckna en
massa potentiellt viktiga reservationer för det påståendet. Vi får
se om jag kommer att få ångra det...
PS. Missförstå mig inte - självklart kan man använda data för att
få hjälp att underkänna vissa element. Men det tar nog stopp, i
varje fall ungefär, där. Tabellbitares blöta drömmar till trots.
DVD-ai skrev:Antar att det INTE är proportionsenligt ?!![]()
bakerman22 skrev:Det är kanske bara typ 120 cm i takhöjd.
Kitchenmaster skrev:Min evighetshusrenovering fortsätter och stommen till min blivande biograf står och väntar på min kärlek och omtanke. För ett tag sedan dök det upp ett nytt objekt på kartan, Stereo Integrity HT18. Sedan jag hittade element är det denna bas som jag tror skulle passa mig bäst. Enligt Data-Bass mätningar Förefaller den vara helt ok, om än lite högre än den 4-5 ggr dyrare LMS5400, framförallt under 20 Hz. Då jag tänkt använda flera basar så borde inte slaglängden behöva nyttjas till sitt max speciellt ofta.
8 st basar i slutna lådor, ca 230 liter per bas. 4 st placerade närmast respektive hörn vid fronthögtarna och 4 st placerade 1/4 del in på rumsbredd och rumshöjd. Ungefär så här:
[ Bild ]
I sann faktiskt-anda förväntar jag mig att få höra (läsa) hur fel jag tänkt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster