High End Mässan 2016 - 20-21 Feb

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ronnie

Re: High End Mässan 2016 - 20-21 Feb

Inläggav Ronnie » 2016-02-24 13:50

Erik: QB5/1750 heter röret tydligen. Håller med angående livsfarligheten.
"Cover cage optional" heter det på tillverkarens sajt. 8O
http://www.nataudio.com/products/all-pr ... itter.html

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2016-02-24 14:11

OK, vid närmare eftertanke har ju 833 oval och större anod. Det borde rimligtvis finnas en kåpa till apparaten och kåpan måste vara borttagbar med verktyg! Men då ser kanske inte apparaten så trevlig ut längre. I regel de som bygger förstärkare liknande denna , säljer juveler och inte alla gånger bra ljud. När vi konstrurerade The Dream, byggde vi in alla spänningsförande delar noggrant, för att göra den säker mot ofrivillig strömberöring. Om någon skulle skadas eller ännu värre av en förstärkare jag konstkurerat skulle jag inte kunna leva vidare med det.
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-02-24 14:23

"Välljud att dö för! (referenser på begäran)"

Nej, döden är i praktiken sällan lustig. De ovant höga spänningarna i rörförstärkare är att ta på allvar. När olyckan är framme är det för sent.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-02-24 14:26

8O :) Oj, lurlyssning med flygande pingviner.

Mvh
Gubben Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2016-02-24 15:18

Bild

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-02-24 15:34

Kommentaren från Niklas Forsblad är lysande. "Öhman gör garanterat en akustikkonsultation på pappret han kluddar på."

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2016-02-24 15:35

Kanske inte ser så tokig ut i alla fall, men tyvärr är anodkontakten fortfarande alltför lätt åtkomlig. Man borde nog tillverkat en heltäckande porslinshona för just detta ändamål. Nog om detta, Jag missade mässorna i år på grund av nöff-nöff. Jag har nämnt tidigare år att det inte är någon höjdare att anordna mässor i influensatider.
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-02-24 16:47

Almen skrev:
Morello skrev:Jag gillar Deep Purple, men skulle aldrig spela det på en mässa av den anledning att ljudkvaliteten av samtliga album jag hört (inklusive den dubbel-LP jag köpte på mässan i lördags) helt enkelt inte duger att lira som demomusik.

Det är tyvärr så att populärmusik i allmänhet och hårdrock i synnerhet ofta är tämligen taffliga produktioner; Deep Purple är inget undantag.

Ronnie skrev:Jag håller med Morello om hårdrock och DP. Har för mig att Who Do We Think We Are låter acceptabelt, men skulle inte ta gift på't.

Nja, Machine Head låter inte så illa, och till exempel Lazy är det ju nästan referensklass på i sammanhanget. Det finns en singel från den inspelningen som heter When a Blind Man Cries som finns med på en Anniversary-utgåva på CD. Lyssna på den (lyssna förresten på Roger Glovers ommixning av hela skivan) och återkom sedan.

Medhåll!!
Dessutom... att spela rufflig musik är ett lysande bra test. Låter inte Deep P njutbart är det fel på återgivningen. Death Magnetic med Metallica är även det en bra testskiva. Asbra på ett bra system!

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-02-24 17:39

sportbilsentusiasten skrev:
Almen skrev:
Morello skrev:Jag gillar Deep Purple, men skulle aldrig spela det på en mässa av den anledning att ljudkvaliteten av samtliga album jag hört (inklusive den dubbel-LP jag köpte på mässan i lördags) helt enkelt inte duger att lira som demomusik.

Det är tyvärr så att populärmusik i allmänhet och hårdrock i synnerhet ofta är tämligen taffliga produktioner; Deep Purple är inget undantag.

Ronnie skrev:Jag håller med Morello om hårdrock och DP. Har för mig att Who Do We Think We Are låter acceptabelt, men skulle inte ta gift på't.

Nja, Machine Head låter inte så illa, och till exempel Lazy är det ju nästan referensklass på i sammanhanget. Det finns en singel från den inspelningen som heter When a Blind Man Cries som finns med på en Anniversary-utgåva på CD. Lyssna på den (lyssna förresten på Roger Glovers ommixning av hela skivan) och återkom sedan.

Medhåll!!
Dessutom... att spela rufflig musik är ett lysande bra test. Låter inte Deep P njutbart är det fel på återgivningen. Death Magnetic med Metallica är även det en bra testskiva. Asbra på ett bra system!

… förutsatt att man spelar Guitar Hero III rippen då. Originalutgåvan låter inte bra hur man än vänder och vrider på det. 8O

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2016-02-24 17:41

Almen skrev:

Medhåll!!

Jag har inte hört något system där DM låtit bra. Eller ok. Eller ens accepterbart. Skivan är ju brutalt skitusel?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-02-24 17:59

steveo1234 skrev:
Almen skrev:

Medhåll!!

Jag har inte hört något system där DM låtit bra. Eller ok. Eller ens accepterbart. Skivan är ju brutalt skitusel?

Guitar Hero III rippen är ju riktigt skaplig:

Spoiler:
Visa
Loudness (EBU R 128) normaliserat, dvs inte RMS normaliserat. Originalutgåvan är väl OK om man gillar att lyssna på fyrkantsvåg och annat skumt. :P

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2016-02-24 21:24

ljungberg_Sthlm skrev:Det som är lite trist med dessa mässor är faktiskt just musiken som spelas. Gäller även diverse butiker i stan som också envisas med att köra samma jäkla ljudspår år efter år. Tänker på diverse Yello spår som spelats sönder totalt i high-end butikerna...

För några år sedan spelade man Rammstein - Los i Totems rum på Sheraton, väldigt omtyckt av dem som satt och lyssnade. Ett plus var att det lät fruktansvärt bra ur Totem högtalarna som det spelades på :-)

Tycker att man måste våga vara lite annorlunda istället för att jämt välja ett säkert kort som lätt blir uttjatat.

Har du aldrig varit på någon av Audionord Ludwigs demos? Har t.o.m hört honom spela Lou Reed´s "New York Telephone Conversation", skapligt annorlunda tycker jag. Rammstein tycker jag har blivit hårdrockens motsvarighet till mässjazz, Keith don´t go eller Brothers in arms och anledningen till att man inte hör så mycket annan hårdrock är väl den ofta usla ljudkvaliteten. Hörde dock hårdrock hos Sladd... som inte var Rammstein.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-02-24 21:34

joakimfors skrev:
steveo1234 skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Medhåll!!

Guitar Hero III rippen är ju riktigt skaplig:

[spoiler]Loudness (EBU R 128) normaliserat, dvs inte RMS normaliserat. Originalutgåvan är väl OK om man gillar att lyssna på fyrkantsvåg och annat skumt. :P

Herrejävlar var den så illa däran, måste vara en prestation att komma ner till 5-6dB Crest. Jag trodde det var svårt att komma under 10dB

Är GH versionen helt omastrad??

Henrik

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2016-02-25 07:58

Almen skrev:
Nja, Machine Head låter inte så illa, och till exempel Lazy är det ju nästan referensklass på i sammanhanget.

+1

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-02-25 09:50

Anledningen till att det spelas mässjazz och plingplongmusik i nästan alla rum är väl för att det är det enda som låter bra i sk finanläggningar. Slänger man på en rockplatta faller allt platt till marken. En bra anläggning gör all musik rättvisa.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-02-25 10:59

Bill50x skrev:Anledningen till att det spelas mässjazz och plingplongmusik i nästan alla rum är väl för att det är det enda som låter bra i sk finanläggningar. Slänger man på en rockplatta faller allt platt till marken. En bra anläggning gör all musik rättvisa.

/ B

Objection!! Anhåller om avvikande synpunkt.

Genom mastring misshandlade inspelningar låter inte bra i högupplösta anläggningar men kan vara acceptabla via enklare d:o, tex bilradion.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

ljudochakustik

Inläggav ljudochakustik » 2016-02-25 11:09

Dårlige innspillinger i høyoppløste anlegg kan ofte være en utfordring ja. Det beror IMO (innahabil her!) også mye på akustikken i lytterommet. Både frekvens og det tidmessige har stor innvirkning. Skal et høyoppløst anlegg takle dårlige innspillinger, trenger det helst å være uten klare svakheter. Det er det få som får til i vanlige oppholdsrom/stuer.

Høyttalerne har selvsagt også stor betydning.
Jag företräder ljudochakustik
http://www.lydogakustikk.no, info@lydogakustikk.no

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2016-02-25 11:53

Bill50x skrev:Anledningen till att det spelas mässjazz och plingplongmusik i nästan alla rum är väl för att det är det enda som låter bra i sk finanläggningar. Slänger man på en rockplatta faller allt platt till marken. En bra anläggning gör all musik rättvisa.

/ B

Jag håller med. Tycker mässor ofta är skittråkiga för musiken som spelas är dels sådan som låter bra vart det än spelas och dessutom är det på låg volym ofta. Det är få utställare som accepterar att man spelar sin egen musik dessutom. Så till stor del blir det mest bara ögongodis.
Men ibland finns det ju undantag förstås.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-02-25 12:25

Kraniet skrev:

/ B

Jag håller med. Tycker mässor ofta är skittråkiga för musiken som spelas är dels sådan som låter bra vart det än spelas och dessutom är det på låg volym ofta. Det är få utställare som accepterar att man spelar sin egen musik dessutom. Så till stor del blir det mest bara ögongodis.
Men ibland finns det ju undantag förstås.

Det är lite lustigt. Anledningen till att vi som ställer ut spelar mässjazz är att folket går ut ur rummet då vi spelar klassiskt eller lite mer udda avantgardistisk jazz eller kör eller orgel eller annat som visar på neutralt ljud.

Så är det i München, i Göteborg, i Berlin, i Las Vegas, i Stockholm, i Milano, och i princip på alla hifi-mässor världen över. :)

Ibland hittar man ett udda guldkorn men oftast kommer klagomål från publiken även då.

The Wall funkar.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-02-25 12:35

sprudel skrev:

/ B

Objection!! Anhåller om avvikande synpunkt.

Genom mastring misshandlade inspelningar låter inte bra i högupplösta anläggningar men kan vara acceptabla via enklare d:o, tex bilradion.

Jämför du min anläggning med en bilradio? :evil:

Skämt åsido, det är (för) ofta jag kommer hem och upptäcker att de plattor som lät skräp på dyr-fi'n låter alldeles utmärkt hemma hos mig. Självklart är man tillvand på ljudet härhemma, men ändå. Ta den skiva som lät sämst på mässan och knalla in på valfri Linn-butik och lyssna så kanske ni ändrar åsikt. Jag har tex varit på musikaftnar på High Fidelity där man spelat The Doors så det står härliga till. Och nej, ingen jämförelse med bilradio :-)

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-02-25 12:44

petersteindl skrev:Det är lite lustigt. Anledningen till att vi som ställer ut spelar mässjazz är att folket går ut ur rummet då vi spelar klassiskt eller lite mer udda avantgardistisk jazz eller kör eller orgel eller annat som visar på neutralt ljud.

Jo. "Man" har uppfostrat mässbesökarna att man ska lyssna på viss musik och vissa sätt för att kunna avgöra vad en anläggning går för. "Alla" tror att man måste spela skittråkig musik som man lider sig igenom för att höra alla detaljer som man aldrig hört förut. När jag var på mässan i söndags hade jag (tyvärr) med mig två kamrater som faktiskt gillar den sortens mässjazz som spelades så dom flydde direkt när det spelades något häftigare.

Men varför måste man spela avantgardistisk jazz eller kyrkorgel för att visa vad en anläggning går för? Sätt på en bra pop-/rockplatta, något som de flesta lyssnar på. Detta förutsätter ju faktiskt att ens anläggning klarar av den musiken utan att krokna... Många, även riktigt dyra och avancerade, anläggningar kroknar betänkligt och låter bara tunt och skramligt - när man faktiskt vet att dessa alster kan låta riktigt bra hemma eller hos någon som kan sätta upp en anläggning på ett bra sätt.

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-02-25 12:51

Tror det hade varit bra om fler anammat gäst-DJ som egentligen inte har något med anläggningen att göra, utan som vill berätta något annat med musikspelandet.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2016-02-25 13:04

petersteindl skrev:
Det är lite lustigt. Anledningen till att vi som ställer ut spelar mässjazz är att folket går ut ur rummet då vi spelar klassiskt eller lite mer udda avantgardistisk jazz eller kör eller orgel eller annat som visar på neutralt ljud.

Så är det i München, i Göteborg, i Berlin, i Las Vegas, i Stockholm, i Milano, och i princip på alla hifi-mässor världen över. :)

Ibland hittar man ett udda guldkorn men oftast kommer klagomål från publiken även då.

The Wall funkar.

Med vänlig hälsning
Peter

Inte konstigt att kritiken återkommer år efter år när allt utställarna lyckas prestera i form av musikaliskt nytänk är klassiskt, avantgardistisk jazz eller orgel. Och lite Pink Floyd för att visa att man hänger med...

Hur vore det om en bråkdel av tiden ägnades åt att hitta intressant musik ur både musikalisk och ljudkvalitetsmässigt perspektiv inför en mässa, det är ofrånkomligen så att det är den vi i slutändan lyssnar på

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-02-25 13:13

RogerGustavsson skrev:

Kommentaren från Niklas Forsblad är lysande. "Öhman gör garanterat en akustikkonsultation på pappret han kluddar på."

Kommentaren var inte bara lysande, han den där Niklas var även jävligt snygg!
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-02-25 13:34

Bill50x skrev:Men varför måste man spela avantgardistisk jazz eller kyrkorgel för att visa vad en anläggning går för? Sätt på en bra pop-/rockplatta, något som de flesta lyssnar på. Detta förutsätter ju faktiskt att ens anläggning klarar av den musiken utan att krokna... Många, även riktigt dyra och avancerade, anläggningar kroknar betänkligt och låter bara tunt och skramligt - när man faktiskt vet att dessa alster kan låta riktigt bra hemma eller hos någon som kan sätta upp en anläggning på ett bra sätt.

/ B

+10

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2016-02-25 13:46

Jag använde då shazam appen ett par gånger på mässan, Hörde inte en enda saxofonbärnade låt vilket är ett instrument dom bara älskar på många andra mässor..

Visst förekom uttjatade Chriss Jones i några rum men i Harbeth rummet fick jag lyssna på Street Life med Commodores på vinyl vilket var trevligt, En dos live Zappa fick jag i Monitor Audios rum. Bra musik men Zappa lät inte nå vidare.. För mig okände Boz Scaggs hamnade i min Shazam och den snubben skall jag lyssna närmare på!

Så jag vet inte. Jag tycker det fanns mycket bra musik ändå jämfört med High End mässan i Munchen, där är blir man överöst av plint-plong och saxofoner tills man spyr..
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-02-25 14:02

BORIS skrev:Hur vore det om en bråkdel av tiden ägnades åt att hitta intressant musik ur både musikalisk och ljudkvalitetsmässigt perspektiv inför en mässa, det är ofrånkomligen så att det är den vi i slutändan lyssnar på

Jag tror att vårt eget forum rätt väl visar balansen mellan musik- och teknikintresse, och att det är ungefär detsamma som hos mässutställare. Du själv är ett av våra undantag, i alla fall om man bedömer vad inläggen handlar om.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2016-02-25 14:05

bassman skrev:För mig okände Boz Scaggs hamnade i min Shazam och den snubben skall jag lyssna närmare på!

Prova gärna Thanks to You från skivan Dig. Skön låt med en del mustig djup bas :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-02-25 14:19

Förra året så hade jag med mig en bunt skivor, men ingenstans ville eller kunde dom spela upp CD.
Antingen så hade dom ett strikt program dom skulle spela och vägrade att frångå detta...
Eller så hade dom inte ens möjlighet att spela CD... 8O och det enda som verkade gälla var Spotify, vilket jag då inte hade :roll:

Nu i år så hade jag en samling låtar på Spotify slm jag ville lyssna på några olika anläggnkngar.
Men inte en enda utställare hade i år Spotify... :(
Jag frågade gång på gång men antingen hade dom inte stabilt nätverk eller så hade dom inte spotify och tillslut gav jag upp och insåg att det var hopplöst.
Så jag fick inte spela mina egna låtar i år heller.

Det spelades några låtar på mässan som jag tyckte var intressanta, så jag fick musik tips och i övrigt är är jag ganska imun mot den trist sörja som omger dessa mässor.
Jag struntar helt enkelt i att lyssna på musiken och koncentrerar mig på att snappa upp tydliga styrkor och svagheter hos anläggningen.

Nästa år ska jag ha med mig CD, LP, Spotify lista, USB minne och för att säkra upp htterligare en egen signalkälla som kan spela upp ALLT som man kan koppla in och spela upp det man vill lyssna på.
Men då har dom väll bytt standard till någon ny idiotisk anslutning som jag inte har någon adapter till... :lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-02-25 14:24

DVD-ai skrev:Förra året så hade jag med mig en bunt skivor, men ingenstans ville eller kunde dom spela upp CD.
Antingen så hade dom ett strikt program dom skulle spela och vägrade att frångå detta...
Eller så hade dom inte ens möjlighet att spela CD... 8O och det enda som verkade gälla var Spotify, vilket jag då inte hade :roll:

Nu i år så hade jag en samling låtar på Spotify slm jag ville lyssna på några olika anläggnkngar.
Men inte en enda utställare hade i år Spotify... :(
Jag frågade gång på gång men antingen hade dom inte stabilt nätverk eller så hade dom inte spotify och tillslut gav jag upp och insåg att det var hopplöst.
Så jag fick inte spela mina egna låtar i år heller.

Det spelades några låtar på mässan som jag tyckte var intressanta, så jag fick musik tips och i övrigt är är jag ganska imun mot den trist sörja som omger dessa mässor.
Jag struntar helt enkelt i att lyssna på musiken och koncentrerar mig på att snappa upp tydliga styrkor och svagheter hos anläggningen.

Nästa år ska jag ha med mig CD, LP, Spotify lista, USB minne och för att säkra upp htterligare en egen signalkälla som kan spela upp ALLT som man kan koppla in och spela upp det man vill lyssna på.
Men då har dom väll bytt standard till någon ny idiotisk anslutning som jag inte har någon adapter till... :lol:

Du skall inte ställa ut själv, så du kan spela som du vill? 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi