Moderator: Redaktörer
bergggren skrev:Alright, ska försöka torka bort det. Blir ju lite nojjig att man ska torka ut gummit men det är väl ingen risk.
Inlägget ovanför min mätning skrev jag hur jag delar topparna mot basarna.
PappaBas skrev:
bergggren skrev:Så avrullningen hos de slutna topparna är av naturligt skäl 12db/okt och så delar man med ett 18db/okt brant filter så summan blir 30db/okt som basen?
Glasmannen skrev:Vad rekommenderar iö för dämpning bakom i6? Är det bara aco eller ska det dämpas mer? Mvh
Glasmannen skrev:Ok tänkte om du fick några tipps av iö? Hur nära väggen trivs dom tycker du?
Glasmannen skrev:Ok tänkte om du fick några tipps av iö? Hur nära väggen trivs dom tycker du?
bergggren skrev:
Går även i tankar att gå all in med Ino genom att byta ut mina dubbla Dayton Ultimax 15" i 90L lådor (rätt kraftigt LT-kompenserade) mot ProfX-2 alt Y-2. Är detta en bra idé eller slöseri med tid/pengar? Lika bra att få tag i en CR80S i samma veva då men min kära minidsp kommer att saknas med EQn som jag länge har dragit nytta utav i olika konstellationer. Att börja akustikbehandla basregistret är inget som jag kommer att kunna göra de närmaste 2 åren pga litet boende och plugg.
boom skrev:Ultimaxen spelar bara disco bas i 90 liter med ett Q värde på 0.88.
om du skall ha alternativ till ino så titta på scan-speak 30w.
bergggren skrev:boom skrev:Ultimaxen spelar bara disco bas i 90 liter med ett Q värde på 0.88.
om du skall ha alternativ till ino så titta på scan-speak 30w.
Discobas vet jag inte. Jag har kompenserat med ca 15dB i botten så f3 ligger på 15hz. Det är mycket, jag vet. MEN jag lyssnar sällan mer än 90dB i lyssningsplats så jag har lite slaglängd kvar ändå. Interna disten är ju en annan femma. Självklart skulle det vara bättre med 150L lådor men det har jag inte riktigt plats med.
30W verkar intressant, antar att du menar i BR då? Jag har ingen erfarenhet av BR-bygge och bygger helst inte egna lådor. Krångligt med transport till föräldrarna och har inte den tiden heller så jag köper gärna Ino Prof.X-2 om tillfälle ges.
Frågan är om jag kommer uppleva akustiska fördelar med Prof.X-2 jämfört med Ultimaxarna?
bergggren skrev:Intressant, bra tankegångar från samtliga.
Anledningen till att jag går och tänker på hur det skulle vara med Prof.X-2 istället är egentligen att jag bara är hemskt nyfiken![]()
De verkar kunna spela väldigt starkt utan att svettas. Även att dom är så känsliga gör ju att man slipper ha ett PA-steg som drar el som en halv stad.
Men å andra sidan lyssnar jag inte speciellt högt heller. Det är inga fel på ultimaxarna, dom rör på sig duktigt. Välter böcker och skakar om porslinet rejält![]()
Jag skulle kunna tänka mig att bygga 4st slutna 30W men isf när jag bytt boende, som är om 2 år.. Bor nu på 20kvm i en stuga med kök och badrum så det är tight minst sagt med bara 2st 90L-moduler. Jag får leka med tanken tills vidare helt enkelt och sitta lugnt i båten. Det är lätt att fantasin drar iväg och man glömmer den ekonomiska kostnaden och energin som går åt till att byta och hålla på. De senaste 9 månaderna har jag ägt 3st olika bassystem så det är dags att sitta nöjd nu.
Har beställt skumpaneler för första reflexen från i6orna och får se om de förbättrar helhetsupplevelsen av systemet.
Eller sälja allt och köpa pi60s!?Då försvinner ju uppgraderingsdjävulen för gott!
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 9 gäster