Demo Ino i6 Stockholm

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fostex

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav Fostex » 2016-03-01 17:32

Ja, som ovan nämns är det intressant att du får ett sånt tillskott vid 100-300 Hz. Kan det ha med hörnplaceringen att göra kanske? Hur har du delat?
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-03-01 17:48

Det må vara hörnplaceringen som golvet som förstärker, rummet är ca 16m2. Jag delar i minidsp vid 80hz med ett lågpass BW 12db/okt till basen och högpass BW 18db/okt till topparna.
Blandat olika kombinationer hejvilt tidigare idag och kom fram till den lösningen. Det visade sig att ju brantare jag delade basen, desto djupare blev dippen vid 80hz som jag vill undvika. Finns det någon tumregel på hur brant man delar slutna högtalare mot varandra?

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-03-01 18:43

Jag provade att ställa upp dom på ett par pallar från IKEA och resultatet blev helt annorlunda:
Bild

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-03-02 00:02

Jag hade också samma vita "damm" på själva upphängningarna. Där de låg emot kartongen. Tänkte inte närmare på det utan torkade bara bort det med en lätt fuktad trasa.

Hur delar du? I receivern? Vilken delningsfrekvens?

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-03-02 08:17

Alright, ska försöka torka bort det. Blir ju lite nojjig att man ska torka ut gummit men det är väl ingen risk.
Inlägget ovanför min mätning skrev jag hur jag delar topparna mot basarna.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-03-02 10:05

bergggren skrev:Alright, ska försöka torka bort det. Blir ju lite nojjig att man ska torka ut gummit men det är väl ingen risk.
Inlägget ovanför min mätning skrev jag hur jag delar topparna mot basarna.

Ahh såg inte det inlägget :)
Att det blir en dip beror ju på att de inte är i fas över delningen och således släcker ut varandra.
Man brukar väl säga att en sluten topp faller av med 12dB/oktav så jag delar med 30dB/oktav i basen och 18dB/oktav i topparna så att den akustiska delningen blir samma för de båda.
Det blir ändå inte helt rätt eftersom basarna befinner sig på lite olika avstånd osv.
För att trimma in det kan man köra en testton precis över delningen och analysera den med circFFT eller liknande så ser du amplituden just över delningen.
Varierar man sedan tidsfördröjningen över basen så att den amplituden blir så stor som möjligt säkerhetsställer man att bas och toppar spelar i fas över delningen och det inte blir någon utsläckning.
Det kan vara värt att laborera lite med det men mät och se att du inte får en utsläckning någon annanstans då.
I slutänden delade jag mina ganska högt upp (det beror på rummet).
Lycka till :)

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-03-02 23:24

PappaBas skrev:

Så avrullningen hos de slutna topparna är av naturligt skäl 12db/okt och så delar man med ett 18db/okt brant filter så summan blir 30db/okt som basen?

Jag fick en väldigt smutt minidsp-fil som innehöll smaskiga biquad-värden av en trevlig medlem. Karaktären skulle lika ett visst filter som är populärt i detta forum.
Resultatet blev mycket bättre! Rummet är fortfarande knepigt, det är kvadratiskt så minsta rörelse av micen visar en helt annan kurva.
Jag kom fram till att en mer extrem EQ-kurva framkallar en större puckel vid 100-250hz, eftersom den är väldigt dämpad i området <80hz så frekvenserna som inte delningsfiltret åt upp var med och tryckte till puckeln. Därför blir baskurvan lite svajig, men det låter bra! Tidskompenseringen fick bort dippen vid delningsfrekvensen också, men endast vid sweetspot. Det är ju lite trist men man kan inte få allt genom elektronisk kompensering direkt.
Målet var att jag skulle bli väck den otrevliga 200hz puckeln, och efter en del mätande hit och dit med olika EQ-kurvor så får jag nöja mig med denna tills vidare:

Bild

Gamla mätningen som jämförelse:

Bild

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-03-03 10:00

Tycker det ser bra ut :) Det är precis som du säger alltid en avvägning, man får det inte perfekt överallt.
Jag skulle kanske satt en lite "skidbacke" med höjning i basen som börjar vid lite under 50 Hz och sedan lutar uppåt när man går ned i frekvens med kanske som mest +7-8dB vid runt 15 Hz eller något (det är väl en sluten konstruktion?). Laborera lite upp och ned med hur mycket du höjer.
Jag tror du kommer bli nöjd med det. En rak kurva i den nedersta basen upplever jag ofta som lite "blodfattig" och en sådan kompensation kommer låta naturlig.

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-03-03 22:40

Jadå, modulerna är slutna och jag har en LT-kompensation som uppgår till 15db som tar vid runt 30hz har jag för mig.
Om man ökar på ännu mer känns det som risk att slå igenom eftersom biquadvärderna jag blev tilldelad tar bort möjligheten att ha ett HP-filter.
Men skam den som ger sig, basarna har knappt spelat 5h uppskattat och mer tweakande lär det definitivt bli 8)

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2016-03-26 10:09

Hur går det för dig spelat in grejerna ännu?

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-03-27 23:22

Jo tack, här spelas det för fullt! Tycker att diskanten har blivit något snällare men annars har jag inte märkt av någon inspelningseffekt på varken i6orna eller Ultimaxarna(?).
Det som jag tycker saknas är dämpning vid första reflexen för det kan bli lite väl vasst ibland, även fast allting känns helt rätt så förstör en del inspelningar helhetsupplevelsen.
Jag har tittat på Thomanns skumpaneler som verkar vara ett prisvärt alternativ. De dämpar väl i princip mest diskant men det är det jag är ute efter. Även lite "närhet" som dämpning medför.
32 st 30*30cm plattor för 720:-, det som blir över kan jag sätta på bakväggen. Rätt snygga är dom också om man placerar dom rätt. http://www.thomann.de/se/eq_acoustics_c ... s_grey.htm
Saknar även vettiga stativ till i6orna, ska se om jag får tid till det nu i vår annars får det bli framåt sommaren.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-03-28 12:51

Dom passar väl "i varandra" om du vill kan du alltså sätta 3st lager av dessa för att få en bredare absorbtion i 1a reflexen om det behövs.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-03-28 21:44

Bra tanke! Det ska jag definitivt prova. Tänkte köra enkla så jag täcker upp i princip hela vägen upp till taket (150cm) och 90cm brett (den högra väggen är väldigt kort (badrum)). Då går det åt 30st plattor. Det är möjligt att det blir för dämpat i diskanten då men får se vad som blir bäst.
Om jag kör 3 lager så blir det 60x60cm och då går det åt 24 st plattor. Men som sagt så provar jag med 3 lager först :lol:

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2016-04-10 09:02

Vad rekommenderar iö för dämpning bakom i6? Är det bara aco eller ska det dämpas mer? Mvh

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-04-10 16:24

bergggren skrev:Så avrullningen hos de slutna topparna är av naturligt skäl 12db/okt och så delar man med ett 18db/okt brant filter så summan blir 30db/okt som basen?

Fast det beror när fallet hos topparna sätter in också. THX-normen räknar med att fallet sker under 80 Hz. Är det så med de slutna i6 också?

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-04-10 18:46

Manifestet säger 80-22 000 hz +-2db så lite djupare går dom nog i frekvens. Tyckte dom skötte sig bra utan basmoduler faktiskt till vanlig musik.

Jag spånar på dämpmaterial från thomann, kvadratiska skumpaneler 30*30*5 cm 12st. 6 per sidovägg för förstareflexen. Snygga! Länkar till Schonnings album hos mhb:
http://www.minhembio.com/Schonning/349339#490302

Eller två 100*50*5 cm paneler från conrad. Enklare att montera.

Går även i tankar att gå all in med Ino genom att byta ut mina dubbla Dayton Ultimax 15" i 90L lådor (rätt kraftigt LT-kompenserade) mot ProfX-2 alt Y-2. Är detta en bra idé eller slöseri med tid/pengar? Lika bra att få tag i en CR80S i samma veva då men min kära minidsp kommer att saknas med EQn som jag länge har dragit nytta utav i olika konstellationer. Att börja akustikbehandla basregistret är inget som jag kommer att kunna göra de närmaste 2 åren pga litet boende och plugg.

Har jag medhåll här eller bör jag behålla dom?
Kommer några akustiska skillnader att upplevas? Nu har jag bandbredd ner till ca 13hz och det är ju rätt kul :P

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-04-10 18:50

Glasmannen skrev:Vad rekommenderar iö för dämpning bakom i6? Är det bara aco eller ska det dämpas mer? Mvh

Det vette tusan Glasmannen. Jag har byggt två ovetenskapliga absorbenter med stenull på ca 60*120*10 cm och dom dämpar någorlunda ialf när man vrålar lite sporadiskt. Bättre än inget :D

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2016-04-10 19:44

Ok tänkte om du fick några tipps av iö? Hur nära väggen trivs dom tycker du?

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-04-10 20:57

Glasmannen skrev:Ok tänkte om du fick några tipps av iö? Hur nära väggen trivs dom tycker du?

Nej jag frågade inte när jag var där tyvärr. Han kan säkert flika in något intressant om han tittar förbi :?:

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-04-10 21:10

Jag drog till med 22cm dämpning bakom. Jag tror det är i dämpaste laget. Om jag lyckades tolka mätningar rätt, och i skrivande stund kommer ihåg rätt, yttrar det sig som en lite för låg nivå mellan ca 100 och 250 Hz. Det låter hur som helst helt klart bättre än när jag hade för lite dämpning.

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2016-04-10 21:27

Kanske 10cm stenull och en skiva aco på det blir lagom? Får väl testa mig fram lite mvh

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-04-10 22:06

Glasmannen skrev:Ok tänkte om du fick några tipps av iö? Hur nära väggen trivs dom tycker du?

Just ja, jag har hörnplacering på mina, upptryckta mot framväggen och absorbent på 10cm stenull + 5 cm luftspalt ungefär. Ska dämpa sidoväggarna också med antingen 50'50'3cm stenullstavla eller skum från Thomann/Conrad. Hoppas på någon slags förbättring ialf.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-04-12 05:47

bergggren skrev:
Går även i tankar att gå all in med Ino genom att byta ut mina dubbla Dayton Ultimax 15" i 90L lådor (rätt kraftigt LT-kompenserade) mot ProfX-2 alt Y-2. Är detta en bra idé eller slöseri med tid/pengar? Lika bra att få tag i en CR80S i samma veva då men min kära minidsp kommer att saknas med EQn som jag länge har dragit nytta utav i olika konstellationer. Att börja akustikbehandla basregistret är inget som jag kommer att kunna göra de närmaste 2 åren pga litet boende och plugg.

Ultimaxen spelar bara disco bas i 90 liter med ett Q värde på 0.88.
om du skall ha alternativ till ino så titta på scan-speak 30w.

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-04-12 15:13

boom skrev:Ultimaxen spelar bara disco bas i 90 liter med ett Q värde på 0.88.

Discobas vet jag inte. Jag har kompenserat med ca 15dB i botten så f3 ligger på 15hz. Det är mycket, jag vet. MEN jag lyssnar sällan mer än 90dB i lyssningsplats så jag har lite slaglängd kvar ändå. Interna disten är ju en annan femma. Självklart skulle det vara bättre med 150L lådor men det har jag inte riktigt plats med.
30W verkar intressant, antar att du menar i BR då? Jag har ingen erfarenhet av BR-bygge och bygger helst inte egna lådor. Krångligt med transport till föräldrarna och har inte den tiden heller så jag köper gärna Ino Prof.X-2 om tillfälle ges.
Frågan är om jag kommer uppleva akustiska fördelar med Prof.X-2 jämfört med Ultimaxarna?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-04-12 16:50

bergggren skrev:
boom skrev:Ultimaxen spelar bara disco bas i 90 liter med ett Q värde på 0.88.

Discobas vet jag inte. Jag har kompenserat med ca 15dB i botten så f3 ligger på 15hz. Det är mycket, jag vet. MEN jag lyssnar sällan mer än 90dB i lyssningsplats så jag har lite slaglängd kvar ändå. Interna disten är ju en annan femma. Självklart skulle det vara bättre med 150L lådor men det har jag inte riktigt plats med.
30W verkar intressant, antar att du menar i BR då? Jag har ingen erfarenhet av BR-bygge och bygger helst inte egna lådor. Krångligt med transport till föräldrarna och har inte den tiden heller så jag köper gärna Ino Prof.X-2 om tillfälle ges.
Frågan är om jag kommer uppleva akustiska fördelar med Prof.X-2 jämfört med Ultimaxarna?

Man kan aldrig ändra på ett elements fysika egenskaper genom att eq a eller linkwitz transform det enda som man gör är att flytta ingrepps frekvensen .
30w är ett trevlig element som klarar sig med 75 liter sluten för att spela bra 4 st så är man i hamn med lågt Q värde under 0.6

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-04-12 16:57

Varför vill du byta basar är min första fråga? Vad är det som inte låter rätt? Mitt tips är att inte slösa tid med 2 basar om du byter. Jag har slösat flera månader på att försöka få till det med Y-2. Man måste ha ett bra rum om det skall gå. Mitt tips är fyra basar om du skall byta. Fördelen med Ino-basarna är att du kan vara säker på att de spelar rätt. Men underskatta inte hur mycket du kan behöva göra till rummet för att kunna utnyttja detta. Jag vet inte hur mycket PEQ du har gjort under 80Hz i dina mätningar men det ser ju inte ut som att du har problem i rummet med basen. Men jag nämner det bara. Om du vill ha Ino-basar satsa på P-4 eller X-4 direkt annars riskerar du att sitta där i veckor med miniDSP och inte få till något vettigt ändå. Det gjorde jag.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-04-12 17:20

ja i dom föesta fall så är det bättre att ha fler basar :)

I mitt rum så hade det faktiskt blivit helt okey med 2st basar placerade exakt där pi60s står, dessa själv spelar faktiskt tämligen fint i mitt rum.
Men då står dom också precis på 1/4måttet på bredden och inte alls långt från det ena 1/4 måttet på längden i rummet medan lyssnaren sitter på den andra ;)

Jag kan nämna att jag med 4st basmoduler hos mig inte lyckades få till det lika bra dom med bara 2st basmoduler eller för den delen 2st fullrange högtalare. (Inte inom rimliga/ i praktiken görbara placeringar)
Det är således inte alls så att 4st moduler behöver bli mer rätt med dom pöaceringar som du anser görbara, den trista sanningen är att det finns undantag fan helatiden :lol:

Nu med 8st basar så har jag fått till det nästan tillräckligt bra, lite problem i värmeområdet fortfarande och som alltid har hängt efter modul/topp lösningar i detta rummet.
Det låter än så länge på flera olika sätt bättre med bara pi60s spelandes hos mig än med mina infraX8, 2st vs 8st utstrålningskällor !
Helt enkelt för att placeringen i rummet är helt avgörande!
Och jag kan inte få till en modulplacering lika nära optimal som för pi60s, titta på vart du behöver få ut energin i rummet och skaffa basar därefter.

Mitt tips är att testa och testa och testa för att lära dig att förstå rummet lite, detta innan det blir något byte av basmoduler :)
Även om det med 4st basmoduler nästan alltid blir bättre eller som sämst lika bra som med 2st, så underlättar det att fatta korrekta beslut om åtgärd om du har erfarenhet av hur rummet beter sig.
(Därmed inte sagt att du saknar erfarenhet om det :) bara säger det)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-04-12 17:41

Haha ja tyvärr finns det inga tumregler för sånt här.

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-04-12 17:45

Intressant, bra tankegångar från samtliga.

Anledningen till att jag går och tänker på hur det skulle vara med Prof.X-2 istället är egentligen att jag bara är hemskt nyfiken :)
De verkar kunna spela väldigt starkt utan att svettas. Även att dom är så känsliga gör ju att man slipper ha ett PA-steg som drar el som en halv stad.
Men å andra sidan lyssnar jag inte speciellt högt heller. Det är inga fel på ultimaxarna, dom rör på sig duktigt. Välter böcker och skakar om porslinet rejält :D

Jag skulle kunna tänka mig att bygga 4st slutna 30W men isf när jag bytt boende, som är om 2 år.. Bor nu på 20kvm i en stuga med kök och badrum så det är tight minst sagt med bara 2st 90L-moduler. Jag får leka med tanken tills vidare helt enkelt och sitta lugnt i båten. Det är lätt att fantasin drar iväg och man glömmer den ekonomiska kostnaden och energin som går åt till att byta och hålla på. De senaste 9 månaderna har jag ägt 3st olika bassystem så det är dags att sitta nöjd nu.
Har beställt skumpaneler för första reflexen från i6orna och får se om de förbättrar helhetsupplevelsen av systemet.

Eller sälja allt och köpa pi60s!? :twisted: Då försvinner ju uppgraderingsdjävulen för gott!

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-04-12 18:35

bergggren skrev:Intressant, bra tankegångar från samtliga.

Anledningen till att jag går och tänker på hur det skulle vara med Prof.X-2 istället är egentligen att jag bara är hemskt nyfiken :)
De verkar kunna spela väldigt starkt utan att svettas. Även att dom är så känsliga gör ju att man slipper ha ett PA-steg som drar el som en halv stad.
Men å andra sidan lyssnar jag inte speciellt högt heller. Det är inga fel på ultimaxarna, dom rör på sig duktigt. Välter böcker och skakar om porslinet rejält :D

Jag skulle kunna tänka mig att bygga 4st slutna 30W men isf när jag bytt boende, som är om 2 år.. Bor nu på 20kvm i en stuga med kök och badrum så det är tight minst sagt med bara 2st 90L-moduler. Jag får leka med tanken tills vidare helt enkelt och sitta lugnt i båten. Det är lätt att fantasin drar iväg och man glömmer den ekonomiska kostnaden och energin som går åt till att byta och hålla på. De senaste 9 månaderna har jag ägt 3st olika bassystem så det är dags att sitta nöjd nu.
Har beställt skumpaneler för första reflexen från i6orna och får se om de förbättrar helhetsupplevelsen av systemet.

Eller sälja allt och köpa pi60s!? :twisted: Då försvinner ju uppgraderingsdjävulen för gott!

Jag spelar i ca 30kvm nu med 2st 30w och är tamefan imponerad hur bra dom spelar sen tycker jag att inos basar är för dyra .

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino