IngOehman skrev:Jag vet hur den är uppbyggd så jag tror inget om den saken.
Det jag trodde något om var prisets rimlighet. Jag skrev:
...tror nog att det finns skäl till kostnaden. Jag använder inte ordet tror någon annanstans. Och även i det fallet så vet jag ju hur den är uppbyggd och därmed vet jag även att den är väldigt kostsam att producera. Att jag skrev tror beror på att jag ju inte vet t ex var den tillverkas idag, jag vet inte vilka marginaler som distributörer och återförsäljare har...
Allt sådan har betydelse. Det är som regel mycket dyrare att tillverka något i Sverige än att tillverka det i säg Taiwan. Eller hur?
Kostnadsskillnaden är en verklig sådan, och det är upp till kunden att ta ställning till om en apparats tillverkningsland är något som kunden bryr sig om. Appatater kan även vara olika dyra som funktion av hur mycket pengar som lagts på estetik. Inte heller det är något som alla kunder bryr sig om att betala extra för, men det är ändå inte något som gör produkten till en överprissatt bluff. Kostnaden finns ju där även om inte alla är beredda att betala för det, och är man inte det så får man välja något annat. Och min poäng i detta fall var att det finns skäl till att MSB-DACen inte är billig, och det är upp till köparen att bestämma om han eller hon är beredd att betala för det.
Men det är inte för mig en så viktig fråga. Så jag känner inget behov av att undersöka den vidare, jag är inte nyfiken på det. Jag nöjer mig med att veta en del om varför apparaten ifråga är så dyr.
Hoppas även att du förstår att ordet "tror" betyder lite olika saker beroende på sammanhanget.
Almen skrev:MSBs mätvärden har ju diskuterats tidigare. Tror att till exempel både Weiss och Benchmark mäter bättre.
Jag kommenterar över huvud taget inte prissättning eller vad någon kan vara beredd att betala, men
nog borde väl state of the art vara bättre än till exempel nedanstående?[ Bild ]
Fig.8 MSB Analog DAC, spectrum of 50Hz sinewave, DC–1kHz, at 0dBFS into 600 ohms (left channel blue, right red; linear frequency scale).[ Bild ]
Fig.9 MSB Analog DAC, HF intermodulation spectrum, DC–30kHz, 19+20kHz at 0dBFS into 600 ohms (left channel blue, right red; linear frequency scale).P.S. Just ja, jag jämförde ju MSB och Weiss tidigare i den här tråden.
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1823126#p1823126
Först och främst, jag kommenterade inte något som du skrivit, utan Morellos kommentar om apparaten ifråga.
När det gäller det du skrev och som jag fetat: Jag vet inte.
Menar du att övertoner som ligger på -90 dB hörs?
Jag tycker det är rimligt att man, när man konstruerar en audioprodukt, börjar från början - med att mappa upp för sig själv vilka krav man måste uppfylla, och om det är jag som konstruerar så sker detta baserat på det jag vet om vår hörsel.
- - -
Om en apparat har en distorsion om säg 10 % när de starkaste ljudsignalerna som man kör genom apparaten är där, så håller jag med om att den antagligen är ungefär dubbelt så dålig som en med samma sorts olinjäritet men bara 5 % distorsion som mest.
Men om apparatens distorsion ligger under -60 dB så börjar den blir väldigt svår att höra, i de flesta fallen. Jag känner inte till något fall där någon har lyckats detektera distorsion på -80 dB (0,01 %).
Och då frågar jag mig - är en apparat som har distorionskomponenter på -100 dB (0,001 %) tio gånger så bra som en med dist på -80 dB (0,01 %)?
Sett ur ett psykoakustiskt perspektiv så vill jag ju säga att båda apparaterna saknar hörbar distorsion.
Jag kan till och med tycka att begreppet "mäta bättre" är svårapplicerat i ett sådant fall. "Bättre" är ju en värdering, och sådana hör till den subjektiva världen. Jag menar att det heter "mäter lägre distorsion", inte mäter bättre.
Om två apparater har hörbar distorsion och någon sorts mätning visas för att man skall kunna förstå olinjäriteten som orsakat distorsionen så kan jag ställa upp på att säga att den apparaten som med hjälp av mätningarna kan visas distorderar minst/minst störande mäter bättre. Men egentligen tycker jag det är bättre att tala om hur apparaten färgar i det fallet.
För mig är mätningar framförallt ett verktyg för konstruktören, och inget man använder för att få siffervärden som mäter "brahet". En mätning behöver studeras noga, och väldigt ofta så finner man att skalan sämre bättre är svårapplicerad, tycker jag. Det man kan utläsa om man är bra på att tolka mätningar, är om det finns skäl att förmoda hörbarhet och i förekommande fall vilken karaktär färgningen i så fall har - och från det så kan man som konstruktör i många fall förstå problemet bättre, och hitta sätt att göra apparaten bättre.
Men vill man veta hur det låter så är det faktiskt bättre att lyssna.
Det är av det skälet det i MoLt sedan ungefär 25 år tillbaka (då jag tillträdde som teknisk skribent) alltid har varit F/E-lyssningen som fått huvudrollen, och mätningarna spelar en mycket mindre roll som egentligen bara handlar om att försöka förklara det man hört. Inget annat.
- - -
Så ser jag distorsionskurvor som visar dist under -80 dB så tappar jag liksom intresset för dem. Jag undrar då över hur apparaten mäter ur andra aspekter istället, sådana där det kanske finns skäl att misstänka hörbara artefakter. För även om jag är den första att säga att mätningar har ett stort värde, definitivt för konstruktören och kanske i några fall även för kunsumenten, så tycker jag något blivit fel om man glömmer bort vad man skall ha apparaten till - vilket även kan förlängas till, vad mätningarna är bra till: Nämligen att lyssna på/att bedöma hur apparten är att lyssna till.
Kort sagt - om man inte hör (är döv), bryr man sig då om hur apparaten mäter? Troligen inte så mycket.
Om man hör (inte är döv) och därför bryr sig om hur en apparat mäter (om man är lagd åt det håller, alltså som intresserar sig på det planet), är det inte då rimligt att utgå ifrån just var gränserna för vad som gör att höra, går?
Vh, iö