Vilka hifi-butiker (eller relaterade) är de bästa?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-01-04 23:42

silvervarg
Jag väljer att inte besvara ditt inlägg. Det är HiFi vi ska prata och inte dissekera forumdeltagarnas egenheter.

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2006-01-04 23:58

Stridbeck Hifi. För att J-H Stridbeck är så härligt annorlunda.

Jag brukade ofta gå dit på väg från plugget i slutet på 70-talet och lyssna en stund.

Och Hifistället då då.
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
peterl

Inläggav peterl » 2006-01-05 00:26

Vee-Eight skrev:Audio Concept i Stockholm
Robban är trevligheten själv och är inte alls en sälja-till-varje-pris-typ. Ständigt mysig stämning. Gott kaffe. ;)

Instämmer, Robban är verkligen trevlig. Jag placerar den butiken på klar första plats.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2006-01-05 00:38

Bernt skrev:Och Hifistället då då.

Bästa butiken i Gbg, tycker jag. Kunnig säljare (Anders, tror jag han heter) och vettiga produkter. Är man medlem i LTS har man dessutom 10% rabatt där... :wink:

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-01-05 01:10

Jag placerar Ljudmakarn som klar 1a här i Stockholm, då deras personal både är trevlig och kunniga och inte är några typiska "krängartyper" som det tyvärr finns för mycket av i en del butiker.
Audio Concept har jag bara som hastigast besökt, men efter alla lovord här så är det läge för ett nytt besök någon gång.

Sedan så fick jag ett mycket positivt intryck av Ågrens och Linn-stället i Göteborg när jag besökte Göteborg 2002 och skulle på Arken mässan. På fredagen så strosade jag omkring i stan och besökte då dessa butiker mest för att ha något att göra, och när man klev in i dessa två och sade att man bara vill titta lite och inte var intresserad av något direkt och att man var på besök för Arken mässan så fick man till svar att det var bara att kolla runt lite så skulle de koppla in något som man ville lyssna på. Sådant bemötande gillar jag skarpt :D
Senast redigerad av distad 2006-01-05 01:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-05 01:22

veteran ligger varmt om hjärtat även om jag inte köpt nåt där.. Men maken till go stämmning får man söka efter.. Tiden står stilla där..

Att sedan bästa kormoj ligger utanför butiken skadar inte direkt... :lol:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-01-05 02:00

Flint skrev:
IngOehman skrev:Robban är faktiskt, tillsammans med ljudmakaren, den enda som i butik som fått sälja mina högtalare (under en kort tid). Det var när han drev skandinavisk hifi.

En annan butik man inte bör missa är förresten Cinema Concept. Det är väl det enda stället där man kan bilda sig en någotsånär bra uppfattning om hur olika projektorer ser ut i förhållande till varandra (fast varför är väggarna alldeles för ljusa???). Fast bäst går sådana jmförelser förstås att göra på den årligt återkommande mässan han (Jimmy) kör. Tycker han borde ha mässa året runt!

Det enda han inte har är trestråliga crt-projktorer, så vill man ha sådan är det Runt Ljud/hemmabiobutiken/Laserföreningen på Ulvsundavägen 181 D i Bromma man besöker!

Min absoluta favvobutik just nu är ingen hifi-butik alls dock, utan en DVD-butik, nämligen 'bara DVD' på s:t Eriksgatan. Man ägnar ju mera tid åt att köpa fonogram och videogram, än åt att köpa apparater.

Varför är dom butikerna bra då? Har dom samma tumregler om ljudåtergivning som du? Är det därför?

Jag tror inte på tumregler alls. Du är nog den enda som inte fattat det. :lol: Verkligheten till skillnad från tumregler är komplicerad, och den kommer därför aldrig att beskriva kunna beskrivas med tumregler på ett bra sätt.

Flint skrev:Eller finns det någon verklig anledning?

Är du inte läskunnig???
Missade du:
iö skrev:...det enda stället där man kan bilda sig en någotsånär bra uppfattning om hur olika projektorer ser ut i förhållande till varandra

iö skrev:...Har faktiskt aldrig köpt något av honom, men känner mig alltid välkommen där ändå. Kaffe har han bjudit på också, och gott!

iö skrev:...inte har är trestråliga crt-projktorer, så vill man ha sådan är det Runt Ljud/hemmabiobutiken/Laserföreningen...

Den sistnämnda är förresten så vitt jag vet den enda som säljer begagnade crt till rimliga priser (ofta << 1/10 av nypris).

Du borde tagga ned Flint, och komma med några egna bidrag istället. Klaga och tramsa är lätt, men gör som det står i tråden istället: Berätta vilka butiker du tycker är bra, eller protestera mot några butiker som någon annan har sagt något bra om, men sluta tramsa och löjla dig.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-01-05 02:14

Flint skrev:Vee-Eight
Håller med. Att alltid ha rätt är inte trovärdigt.

"Jag vet inte men om du vill så tar jag reda på det" är inte fel.

Vad jag kan påminna mig så har IÖ aldrig haft den inställningen men efterlyser den hos andra.

Jag vet inte vad de tär för fel på dig Flint, men om du vill tar jag gärna reda på det.

Du kan börja med att berätta varför du är så otrevlig. Du beter dig riktigt svinigt mot mig i den här tråden. Jag har väl aldrig gjort dig något ont?

Så - vad är det som stör dig på riktigt, det är knappast jag. Som förut tror jag att jag har blivit utvald att ta emot din vrede över något annat bara. Vad är det som bekymmrar dig denna gång? Berätta så kanske vi kan reda ut problemet. Kvinnor, sprit, hälsan? Vad det än är så se till att få det ur systemet och sluta hacka på mig eller någon annan som inte gjort dig något ont.

Vh, iö

- - - - -

PS. Jag har aldrig efterlyst något så befängt som Flint antyder i sitt inlägg, alltså att det skulle vara något speciellt bra med att INTE kunna svara när en fråga om något ställs, självklart är det bättre att kunna svara, men om man inte kan svaret skall man naturligtivs inte ljuga. Att kunna eller inte kunna svara är en helt annan fråga än hur folk som inte kan svaret beter sig.

Men om jag frågar någon så föredrar jag givetvis att de skall kunna svaret. Det är ju därför de fått frågan! Att anklaga folk för bristande trovärdighet bara för att de kan svara på ens frågor är ju svagbegåvat. Skärpning Flint!

Om du har svårt att bedöma vad du skall tro på så till den milda grad att du måste räkna antalet "jag vet inte" för att veta om du skall tro på de svar du får, så är det ditt problem.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-01-05 09:02

Hifi smörgåsbordet!

-Audioconcept är trevligast

-Pause har bäst läge

-www.hemmabiocenter.se på Lidingö är mycket kunniga om projektorer. Man kan dessutom leasa tex en Ruby vilket jag är sugen på som egen företagare 8) :twisted:

-Inoaudio har bäst ljud

-Reference audio och Best Sound har bästa sortimentet.

-Hifi klubben har bästa katalogen

-Ljudmakaren är bäst på shakti

Sen har alla sina nackdelar men de hoppar vi här
8)
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-01-05 09:55

IngOehman
Jag har noterat dina inlägg.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-01-05 10:11

Håller med MichaelG om Radiolagret i Gbg. Om man bara har gott om tid och är inställd på att få en föreläsning om musik och ljud, så har de bra lyssningsrum, bra rekommendationer (har också kommit därifrån med mer pengar kvar i plånboken än jag tänkt mig) och sund inställning till HiFi.

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2006-01-05 12:07

Min erfarenhet av Radiolagret var inte en positiv en. Visserligen var jag inte förberedd på hur de kan vara. Så jag kan ha förvärrat det hela. Men när jag kom in där och vill lyssna var det mest som han som var där ville bli av med mig. Visst han ställde upp ett par EA stativare som jag fick lyssna på. Men när han hörde vilken musik jag hade med mig så tyckte han bara att det var skit eftersom det inte var riktiga instrument som man "vet" hur de låter. Det är inte så trevligt att komma till en hifibutik som säger du har helt fel musiksmak för att testa högtalare! Jag skall ju trots allt lyssna på min musik i anläggningen så jag vill ju höra hur min musik låter. Jag kan till viss grad acceptera åsikten, men även en platta med akustiska instrument behöver ju inte låta som instrumenten gör i verkligheten så man kan fortfarande inte vara säker på när plattan låter som den som gjorde den avsåg. Men mitt största problem är hur han sade det hela.

Däremot håller jag med den positiva kritiken om TeleHå och Hifistället. Båda två var mycket trevliga besök. Inget tomsnack och man fick ta sin tid för att lyssna. Enda kritiken är möjligtvis att de avsaknar avskilda lyssningrum så att det blir ibland lite ströljud när andra kommer in butiken.

Sontec är också en butik som i mina ögon varit mycket bra. Bra service gav mig gått om tid att lyssna. Vettiga råd och tips och diskussion runt olika högtalare.

Magnus

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2006-01-05 12:13

Radiolagret har jag varit på en gång, det fick räcka. :roll:
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-01-05 12:14

Flint skrev:IngOehman

Tack!

Kompisar igen? :P

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-01-05 12:18, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-01-05 12:15

IngOehman skrev:
Flint skrev:IngOehman

Tack!

Kompisar igen?

Vh, iö

Självklart. Har vi inte alltid varit det? :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-01-05 12:17

Nästan. Men igår var du inte snäll.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-01-05 12:22

IngOehman skrev:Nästan. Men igår var du inte snäll.

Det var tråkigt att höra. Jag märkte ingen skillnad. 8O
Jag har som tumregel att alltid vara snäll. :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-01-05 12:28

Då gör jag ett undantag från min allmänna motvilja mot tumreglerier, och rekommenderar dig att hålla fast vid just den tumregeln, hårt! :wink:

Bättre än du gjorde igår. Jag blev jätteledsen över påhoppen.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-01-05 12:35

IngOehman skrev:Då gör jag ett undantag från min allmänna motvilja till tumreglerier, och rekommenderar dig att hålla fast vid den tumregeln, hårt! :wink:

Bättre än du gjorde igår. Jag blev jätteledsen över påhoppen.

Mitt tangentbord är lite vasst. Jag ska runda av det med bandslipen få se om det hjälper. :oops:
Åter till verkligheten. Butiker och puckade försäljare.

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2006-01-05 12:43

Mycket Stockholmsbutiker som nämns, har ingen erfarenhet av dessa förutom Robban som är hur trevlig som helst, annars vill jag framhäva Malmsjö Hifi i Hbg, Bernt ör mycket trevlig och tillmötesgående, aldrig några problem att låna hem apparater och han prackar aldrig på en saker som man inte vill ha eller alltid det dyraste, vilket jag uppskattar :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-01-05 12:52

Flint skrev:Åter till verkligheten. Butiker och puckade försäljare.
Nej, nej, du har fortfarande inte förstått: butiker och trevliga försäljare! :D

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-01-05 12:59

Hm har inte varit på så mycket hifibutiker. Fast en vill jag nämna även om de är mer åt hembiohållet, nämligen The Rock i Lund. Sällan har jag blivit så välmottagen som där. Jag var nyfiken på projektorer och säljaren visade de olika (Sanyo 4, Sonyn Hs 50, Toshiba 400, Pannan osv). Jag fick lugn och ro fråga (även dumma frågor) säljaren stressade inte en till att köpa. Projektorrummet var i mitt tycke perfekt.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-01-05 13:09

Almen skrev:
Flint skrev:Åter till verkligheten. Butiker och puckade försäljare.
Nej, nej, du har fortfarande inte förstått: butiker och trevliga försäljare! :D

Ja, inte nog med att tangentbordet är vasst, det är trögt också. :?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-01-05 13:20

:lol:

Din humor är i toppform idag!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-01-05 13:21

IngOehman skrev::lol:

Din humor är i toppform idag!

Jag är 8) .

Användarvisningsbild
Tux

Inläggav Tux » 2006-01-05 13:57

Bra initiativ till tråd!

Audio Concept i Stockholm,
Helhetsupplevelsen vid mitt första besök innebar att jag gärna åkte tillbaka trots att butiken ligger 45 mil bort när jag skulle investera i en cd-spelare och man hade kunnat köpa den på betydligt närmare håll.

Hificonsult i Alingsås,
Stor butik som har flera separata lyssningsrum, stort sortiment, bra bemötande och dessutom anordnar de en del olika aktiviteter såsom julmusikskväll, diy-träff mm.

Ino Audio, Stockholm,
Bra demo och intressant att kunna samtala med konstruktören.

Takt & Ton i Luleå,
Mycket bra bemötande och flera bra lyssningsrum. Har även fler livsnjutningsprodukter såsom Espressomaskiner.
Klart värd ett besök om man är i närheten.
Redaktör @ Carlsson Illuminati
Klubbmästare AGV @ Hififorum.nu

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-01-05 14:09

Hallå där!

Ino Audio ligger i Lahäll i Täby :P , inte i Stockholm. :o

Det är 200 meter till skogen, och därefter är det en jättelik golfbana, följt av bondgårdar.

Sen får man fortsätta en bra bit vidare söderut för att komma fram till den där stora staden som börjar med S som man (på grund av oärliga politiker som också börjar på S) inte vill åka till längre. För gör man det är risken uppenbar att det blir justitia nästa... :cry:

Kan påpeka att tunnelbanesystemet inte sträcker sig till Täby, utan vill man ta sig från Stockholm till Lahäll kan man ta tåget. Ett särdeles gammat fint smalspårigt system som heter Roslagsbanan. Fast det var trevligare vagnar förr. Bruna som man kunde hoppa på och av i farten från. :P

Vh, iö

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-01-05 14:23

man kan säga att det ligger alldeles för långt från mig för njutningsnivån är väldigt hög :)

Användarvisningsbild
b_lindroos

Inläggav b_lindroos » 2006-01-05 16:12

Sontec har jag bra erfarenheter av, går dock väldigt sällan till hifi-butiker (var varit oftare hos Ino Audio än hifi-klubben de senaste åren) så det finns säkert flera bra butiker som jag har missat :oops: . Det som jag tycker gör Sontec till en bra hifi-butik är god service (bl a lätt att låna hem grejor), trevlig personal och ett ganska bra utbud av apparater :P .

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-01-05 16:57

Tre hifi-butiker där jag nästan alltid har blivit mycket trevligt bemött är Reference Audio på söder, Veteran HiFi i vasastaden och HiFi Art/Boys Toys på östermalm.

Men av alla butiker som funnits finns det en, för mig, som tagit alla rekord i trevlighet, nämligen Tesserakt!*

Alla här kanske inte minns den, men den drevs under en tid av den helt igenom trevlige och entusiastiske Anders Edenholm (och en sot hette Leif men hans efternamn ahr jag nog aldrig kunnat). Verksamheten var den mest underliga man kan tänka sig - import av franska "extrem-gör-det-själv-hifi-byggsatser"!

Det var mycket mer än en butik, för det blev en mötesplats för hifi-människor! Dit kunde man åka när som helst och bara prata hifi med en massa kul typer som också råkat hamna där. Nästan varje gång gick det dessutom att hitta någon kul skiva som man ville köpa.

Om det var ett Mekka eller en oas vet jag inte, men det är få saker jag saknar mer än den lilla butiken Tesserakt och för all del även personen Anders Edenholm (som bor i England sedan många år tillbaka).

Vh, iö

- - - - - -

*En tesserakt är en geometrisk form som kan sägas vara en fläkt fyrdimensionell illustration. Tittar man på den noga, och koncentrerar sig, så kan man faktiskt konvertera till fyrdimensionalitet, och förstå universums eventuella konstruktion! (Ändlöshet trots begränsad volym.)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi