Anders J skrev:Nypremiären av Parsifal på Stockholmsoperan igår. Otroligt bra ur alla aspekter. Samma besåttnibg i titelrollerna som förra omgången, nytt var att Peter Mattei gjorde Amfortas. Sådana sångare vi har.
Två reflektioner:
- När man ger sig i kast med ett sådant extremt långt verk (fyra och en halv timme speltid plus mellanakter) så intråffar samma sak oftast, det är litet motigt i början, men vartefer föreställningen fortskrider så kommer så lossnar det. Jag undrar i hur stor utsträckning musikerna hittar varandra och går in i verket och i hur stor utsträcknibg den processen sker i min hjårna. Oavsett vilket så är jag absolut salig når det inträffar och då är det skönt att fortfarande ha två timmar föreställning kvar.
- Med "Konsert" tycks de flesta av er mena någonting helt annat. Jag är inte dummare än att jag kan ta sådant till mig också. Är sådana som jag i utdöende? Det var totalt utsålt i alla fall och det måste väl vara andra som pallar med sådana sittningar av er, eller?
Såg Parsifal på GöteborgsOperan för några..(många antagligen..) år sedan. En fantastisk föreställning, många timmar gick väldigt fort

GSO Barock i söndags kväll i Stenhammarsalen var också fantastiskt bra