Senaste konserten

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jonas

Re: Senaste konserten

Inläggav Jonas » 2016-03-01 22:28

Anders J skrev:Nypremiären av Parsifal på Stockholmsoperan igår. Otroligt bra ur alla aspekter. Samma besåttnibg i titelrollerna som förra omgången, nytt var att Peter Mattei gjorde Amfortas. Sådana sångare vi har.

Två reflektioner:

- När man ger sig i kast med ett sådant extremt långt verk (fyra och en halv timme speltid plus mellanakter) så intråffar samma sak oftast, det är litet motigt i början, men vartefer föreställningen fortskrider så kommer så lossnar det. Jag undrar i hur stor utsträckning musikerna hittar varandra och går in i verket och i hur stor utsträcknibg den processen sker i min hjårna. Oavsett vilket så är jag absolut salig når det inträffar och då är det skönt att fortfarande ha två timmar föreställning kvar.

- Med "Konsert" tycks de flesta av er mena någonting helt annat. Jag är inte dummare än att jag kan ta sådant till mig också. Är sådana som jag i utdöende? Det var totalt utsålt i alla fall och det måste väl vara andra som pallar med sådana sittningar av er, eller?

Såg Parsifal på GöteborgsOperan för några..(många antagligen..) år sedan. En fantastisk föreställning, många timmar gick väldigt fort 8O

GSO Barock i söndags kväll i Stenhammarsalen var också fantastiskt bra :D :D

Användarvisningsbild
data_foggen

Inläggav data_foggen » 2016-03-03 09:33

Ett litet sömnpiller till konsert besöktes igår. Dream Theaters rock opera The Astonishing.
De har blivit väldigt tillrättalagda och gulliga.
Fotoförbud var påbjudet, därav en bild på en tom scen.
/h
Bilagor
20160302_191520.jpg
20160302_191520.jpg (153.43 KiB) Visad 14095 gånger
Det finns ingen planet B.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-03-03 11:13

Jag kunde nästan ana av att ha lyssnat lite på The Astonishing att konserten skulle vara aningen trött. Jag hade inte en tanke på att ta mig dit. Men vad trist då. King Crimson dyker ju upp i höst. :D
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
data_foggen

Inläggav data_foggen » 2016-03-03 12:50

Var är överraskningarna i deras senaste platta? De as coola riffen och övergångarna?
Det ser inte ljust ut för giganterna, för tillfället.
Det finns ingen planet B.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-03-03 14:38

Jag får samma känsla, tyvärr. :(

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-03-03 16:18

Kevin Drumm i måndags. Fantastiskt bra. Somnade lite, precis som man ska vid en bra noisespelning.

Stephen O'Malley i går. Bättre än Kevin Drumm, så megafantastiskt bra. Somnade inte, men sjönk helt in i mig själv under spelningen, precis som man ska vid en bra Stephen O'Malley-spelning.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2016-03-03 18:38

Svårt avundsjuk, särskilt Stephen O'Malley vore soft

Såg att Sunn O))) hittills bokat bara tre spelningar i Europa, varav två i Belgien tror jag det var och en i Amsterdam, alla i Juni.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-03-03 20:37

Har inte kollat om O'Malley är på turné nu eller ej, men viss chans till Sverige-spelningar finns i och med att svenska bolaget Ideal Recordings släpper tre skivor med honom nu i snabb följd. Värt att undersöka (och kanske kontakta Joakim som driver bolaget om Sverige-spelning är på gång).
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-03-03 21:43

BORIS skrev:Svårt avundsjuk, särskilt Stephen O'Malley vore soft

Såg att Sunn O))) hittills bokat bara tre spelningar i Europa, varav två i Belgien tror jag det var och en i Amsterdam, alla i Juni.

De ska också komma till Hellfest, en trevlig halvstor festival lite utanför Nantes i Frankrike. Jag blir sugen på att åka dit med tanke på att man då skulle kunna kombinera campingsemester med gojira, down, black sabbath, ghost och den trevliga kvällen med sunn 0)), melvins, earth och stoned jesus på samma scen. Inte undra på att det är utsålt...

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2016-03-04 09:20

Aha, det var så det var

Hoppas på att någon spelning något närmare ska dyka upp. Festival är jag för gammal och trött för, Amsterdam är ju en trevlig stad men som sagt hoppas och tror dom kommer till Skandinavien

The band then immediately crosses the Atlantic for three newly confirmed European shows, Amsterdam on June 14th, Ghent on the 15th, and a return to the massive Hellfest in France on June 17th.

The touring lineup for these shows will include founding members Greg Anderson and Stephen O’Malley, as well as longtime members Attila Csihar, Tos Nieuwenhuizen, and Steve Moore (Earth, Stebmo). Additional international live performances are still being scheduled for the Spring and Summer months.

Användarvisningsbild
1987

Inläggav 1987 » 2016-03-05 12:11

mrGaskill skrev:Jag kunde nästan ana av att ha lyssnat lite på The Astonishing att konserten skulle vara aningen trött. Jag hade inte en tanke på att ta mig dit. Men vad trist då. King Crimson dyker ju upp i höst. :D

Jag ser annorlunda på Dream Theaters senaste platta / gig. De har helt klart breddat sig stilmässigt. Här finns all från Broadway och jazz till ganska tunga tongångar, även om den mjuka sidan dominerar på The Astonishing.

Är det bra då? Jag kan helt enkelt konstatera att detta är det bästa jag någonsin har hört, och onsdagens gig är det bästa jag har sett. Jag avgudar deras förmåga att bredda sig, tänka utanför sin egen gamla box och klara av det med stor bravur. Men det är kanske inte så förvånande med 5 st übergudar i lineupen. Här briljerar Petrucci mest som låtskrivare, hans gitarrspelande är ju ingen överraskning.

Det finns ett antal spår på plattan som är fullständigt episka även med deras mått mätt.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-03-05 13:16

Jag håller kanske inte med. James dynamska starka röst tycker jag är borta som ett intressant instrument. Jag tycker de går på tomgång. Men glädjande att du är nöjd och hade trevligt. Jag tycker PTrees Lightbulb Sun är en av deras bästa. Jag vet inte någon som håller med om det. :-) Huvudsaken man är nöjd själv. Defintivt. :-)

Chaconne

Inläggav Chaconne » 2016-03-05 19:01

Var precis och såg Janine Jansen på konserthuset, grymt!

Mvh

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-03-09 00:47

Precis hemkommen från 8e mars-firandet på mejeriet i Lund. Gudrun var kanske inte världens bästa allsångsledare, men körsångarna var däremot riktigt bra och resten av bandet med. kul kul

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2016-03-26 16:25

Vokonis på Rock Bar i Örebro... helt otroligt bra gig!

Väldigt intimt, stod en meter från bandet och hade nog en meter till vägen bakom mig :lol:

Lyssna här: https://vokonis.bandcamp.com/track/acid-pilgrim

Bild
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2016-03-31 21:24

Jag blev av med min Bob hund-oskuld på Babel i Malmö för ett par veckor sen. För jävla bra!

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2016-03-31 22:36

Precis lyssnat på GSO på Konserthuset. Före paus - bl.a. Cello-septett, Barbara Hannigan och Villa-Lobos, intressant och mycket välspelat men eftersom jag inte hört det innan eller har någon relation till musiken så blev jag inte så upphetsad. Efter paus däremot - Mussorgskijs "Tavlor på en utställning" i Ravels orkestrering - vansinnigt bra och ståpäls hela tiden. GSO är så tajta under Ken Naganos ledning och musiken är ju dramatisk så det räcker och blir över. Nu talar vi DYNAMIK! För er som inte var där så spelade SR in för sändning fram i maj om jag hörde rätt. Annars kanske konserten kommmer upp på GSOplay.se.
De kör även en gång till nu på lördag för intresserade framsidesbor.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-03-31 23:03

Stranne skrev:Jag blev av med min Bob hund-oskuld på Babel i Malmö för ett par veckor sen. För jävla bra!

Ja, visst blir man glad av dem? :D

Några andra som var spelglada var Baroness som jag såg på KB nu för några dagar sen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-04-01 08:35

Igår kväll på Ljunglöwska Slottet i Blackeberg (snuskungens sommarresidens). Liten intim konsert baserat på tolkningar av Edith Piaf men även John Lennon mfl. Mycket trevlig tillställning i en härlig miljö. Extra kul att den gamle basisten Anders Forslund i The Mascots (svenskt 60-talsband) stod för allt basspel och mycket sång. Pianisten Bo Johansson (bla chefsdirigent för Eskilstuna Symponiorkester) var oerhört skicklig och lyhörd. Det var en fröjd att höra två så skickliga musikers samspel. Och Vendela Duclos hade precis de där rullande R'en som man ska ha när man sjunger Piaf-sånger. Liten, tunn och mörk och med en härlig stämma, så även den fysiska utstrålningen var mycket Piaf.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-04-06 11:29

Quartetto di Cremona i Malmö igår. Musik av Mozart, Beethoven och Webern.
http://www.quartettodicremona.com/artist.php?view=cal&cid=28163
Riktigt härlig konsert! De var otroligt samspelta, och spelade i toppklass både tekniskt och musikaliskt.

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2016-04-06 22:17

idea skrev:Precis lyssnat på GSO på Konserthuset. Före paus - bl.a. Cello-septett, Barbara Hannigan och Villa-Lobos, intressant och mycket välspelat men eftersom jag inte hört det innan eller har någon relation till musiken så blev jag inte så upphetsad. Efter paus däremot - Mussorgskijs "Tavlor på en utställning" i Ravels orkestrering - vansinnigt bra och ståpäls hela tiden. GSO är så tajta under Ken Naganos ledning och musiken är ju dramatisk så det räcker och blir över. Nu talar vi DYNAMIK! För er som inte var där så spelade SR in för sändning fram i maj om jag hörde rätt. Annars kanske konserten kommmer upp på GSOplay.se.
De kör även en gång till nu på lördag för intresserade framsidesbor.

Jag var där på fredagen, de är riktigt duktiga musiker! Dock ska sägas att jag hade lite svårt att ta in de första styckena innan pausen. Men efter pausen var det mycket bättre och gav mersmak.
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2016-04-08 07:23

Magnus Öström Group på Nefertiti i går kväll, fantastisk spelning :lol:
Magnus Öström åter i toppform! Åke Linton skötte jobbet med ljudet suveränt, men förvånande att det var lite glest i publiken :?

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2016-04-08 12:37

++1 på den. Grabben tyckte de spelade som "kattungar på ett garnnystan". Så jäkla bra uttryckt, proffs som kan leka o bara uttrycka ren spelglädje.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2016-04-08 13:45

idea skrev:++1 på den. Grabben tyckte de spelade som "kattungar på ett garnnystan". Så jäkla bra uttryckt, proffs som kan leka o bara uttrycka ren spelglädje.

Ett uttryck som memoreras för att helt oblygt slängas ut när det passar. Briljant sagt, hälsa grabben det.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2016-04-11 07:38

Söndag kväll:
Bengt Forsberg och Erik Risberg spelade piano på ett lekfullt sätt i en nästan fullsatt Stenhammarsal :)

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-04-22 09:48

Senaste var de två gratis inledande akterna på intonal festival. Särskilt having never written a note for percussion var en upplevelse. Jag tyckte det blev ett häftigt samspel mellan publiken i johanneskyrkan som satt (näst intill) knäpptyst i början och i slutet av stycket för att ens höra. Roligt att en ensam gång kan vara intressant att lyssna på i så lång tid.

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2016-04-24 12:51

Refused på Club 700 i Örebro. Otroligt tajt band med enorm energi och drive. Ljudet var grötigt de första låtarna, men tog sig fint varefter. Förbandet Dolores Haze var mer charmigt än bra.

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2016-04-24 13:08

Rocky Erickson på Debaser.
Nu verkar han befinna sig på vår planet igen!
\\Sky

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2016-05-02 11:19

Julia Fisher Quartet i går kväll på Stemhammarssalen, GBG konserthus... Martinů, Dvořák och Schubert på programmet. Fantastikt bra helt enkelt :D :D

Chaconne

Inläggav Chaconne » 2016-05-04 12:54

Jonas skrev:Julia Fisher Quartet i går kväll på Stemhammarssalen, GBG konserthus... Martinů, Dvořák och Schubert på programmet. Fantastikt bra helt enkelt :D :D

Kul, hade gärna gått och sett dem ifall de hade kommit till Stockholm. Får trösta mig med Janine Jansen nu i maj i stället.

Mvh

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan