Surt med tweetrarna..

En liten Macbook Pro är trevligt om man håller på med ljud och musik. I all väsentlighet befriad från allt strul och smuts man drabbas av i windows-världen.

Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:Morello, sorry, allt är förgäves.[ YouTube ]
Det är bara att lägga ner.
Med vänlig hälsning
Peter
Svante skrev:Hur verifierar man det?
Piotr skrev:En liten Macbook Pro är trevligt om man håller på med ljud och musik. I all väsentlighet befriad från allt strul och smuts man drabbas av i windows-världen.
AndreasArvidsson skrev:Piotr skrev:En liten Macbook Pro är trevligt om man håller på med ljud och musik. I all väsentlighet befriad från allt strul och smuts man drabbas av i windows-världen.
Du har precis samma problematik med omsampling och digital nivåjustering på OSX. Omsamplaren i osx är nog bättre än den i windows, men iaf. Så asio får man allt använda även på en mac.
AndreasArvidsson skrev:...Omsamplaren i osx är nog bättre än den i windows...
Piotr skrev:AndreasArvidsson skrev:Piotr skrev:En liten Macbook Pro är trevligt om man håller på med ljud och musik. I all väsentlighet befriad från allt strul och smuts man drabbas av i windows-världen.
Du har precis samma problematik med omsampling och digital nivåjustering på OSX. Omsamplaren i osx är nog bättre än den i windows, men iaf. Så asio får man allt använda även på en mac.
Finns öht. ASIO för Mac? CORE audio (inbyggt i OSX) trodde jag var det enda som gällde och mjukvara och drivisar skrivs för denna.
Den hårdvara och de applikationer jag kör går förbi alla inställningar i Mac. Kan inte justera nivå eller något. Men det är via firewire skall tilläggas. Samplerate ställs i appen och ljudkortet lyder snällt.
Har bara kört ljud via USB ett par enstaka ggr och minns inte hur det var med det. Antingen hade jag tur eller så var det samma sak där.
AndreasArvidsson skrev:Piotr skrev:En liten Macbook Pro är trevligt om man håller på med ljud och musik. I all väsentlighet befriad från allt strul och smuts man drabbas av i windows-världen.
sprudel skrev:AndreasArvidsson skrev:Piotr skrev:En liten Macbook Pro är trevligt om man håller på med ljud och musik. I all väsentlighet befriad från allt strul och smuts man drabbas av i windows-världen.
Det här du skriver är jag tveksam till.
Enligt Oppos manual för installation av Wasapi:
"Mac OS X
There is no need to install a driver in order to get the BDP-105AU to work properly with Mac OS X, and configuring the operating system to output audio to the BDP-105 is relatively simple."
AndreasArvidsson skrev:Svante skrev:Hur verifierar man det?
Den mest vetenskapliga metoden är ju att verifiera med checksumma/hash, men en betydligt enklare metod att göra för de flesta är att spela upp en enkodad ljudström som tex en DTS-fil. Om bitströmmen är förvanskad så kommer dekodningen att misslyckas.
Piotr skrev:Finns öht. ASIO för Mac? CORE audio (inbyggt i OSX) trodde jag var det enda som gällde och mjukvara och drivisar skrivs för denna.
Den hårdvara och de applikationer jag kör går förbi alla inställningar i Mac. Kan inte justera nivå eller något. Men det är via firewire skall tilläggas. Samplerate ställs i appen och ljudkortet lyder snällt.
Har bara kört ljud via USB ett par enstaka ggr och minns inte hur det var med det. Antingen hade jag tur eller så var det samma sak där.
Svante skrev:"den i windows" är inte entydigt, det har varit olika i olika versioner av windows. Vista var bottennappet.
Johan_Lindroos skrev:Morello lär ju inte ha någon bitströmsdekoder, t.ex. av DTS-typ!![]()
![]()
Sedan brukar ju dylika inte ha USB-ingång heller.
sprudel skrev:Det här du skriver är jag tveksam till.
"Mac OS X
There is no need to install a driver in order to get the BDP-105AU to work properly with Mac OS X, and configuring the operating system to output audio to the BDP-105 is relatively simple."
AndreasArvidsson skrev:Svante skrev:Hur verifierar man det?
Den mest vetenskapliga metoden är ju att verifiera med checksumma/hash, men en betydligt enklare metod att göra för de flesta är att spela upp en enkodad ljudström som tex en DTS-fil. Om bitströmmen är förvanskad så kommer dekodningen att misslyckas.
Morello skrev:Då gäller det att man har en DTS-avkodare.
AndreasArvidsson skrev:Jag kan inte svara på vad som är enklast när man jobbar med XMOS då jag helt enkelt inte vet, men kan du skapa en checksum av datan på bägge sidor så har du svaret där.
Morello skrev:Som jag förstår det är det viktigt att drivaren till ljudenheten skickar ut datat med samma samplingsfrekvens som spelaren (foobar etc) genererar, men då undrar jag - hur vet man tex vad spotify spottar(!) ut?
Detta måste ju vara ett ämne som är relevant för var och varannan gubbe på forumet.![]()
Eller lämnar folk detta åt slumpen?
Morello skrev:AndreasArvidsson skrev:Jag kan inte svara på vad som är enklast när man jobbar med XMOS då jag helt enkelt inte vet, men kan du skapa en checksum av datan på bägge sidor så har du svaret där.
Som jag förstår det är det viktigt att drivaren till ljudenheten skickar ut datat med samma samplingsfrekvens som spelaren (foobar etc) genererar, men då undrar jag - hur vet man tex vad spotify spottar(!) ut?
Detta måste ju vara ett ämne som är relevant för var och varannan gubbe på forumet.![]()
Eller lämnar folk detta åt slumpen?
petersteindl skrev:Morello, sorry, allt är förgäves.[ YouTube ]
Det är bara att lägga ner.
Med vänlig hälsning
Peter
Morello skrev:Mätte THD och övertonerna landar på cirka -100dB - inte illa!
Johan_Lindroos skrev:
Ok, men vad händer då om man spelar upp två ljud samtidigt som är i två olika samplingsfrekvenser? Någonstans behöver en samplingsfrekvensomvandling ske i i Macen.
Piotr skrev:Morello skrev:Mätte THD och övertonerna landar på cirka -100dB - inte illa!
Är det vid 0dBFS?
sprudel skrev:AndreasArvidsson skrev:Piotr skrev:En liten Macbook Pro är trevligt om man håller på med ljud och musik. I all väsentlighet befriad från allt strul och smuts man drabbas av i windows-världen.
Det här du skriver är jag tveksam till.
"Mac OS X
Almen skrev:Har du möjlighet att mäta motsvarande 19+20 kHz också?
Morello skrev:Palle, vad är det för maskin som står bredvid CR80?
Blir väl för övrigt till att ta en repa till hifi kit strax för att köpa ny diskanter.
Morello skrev:Blir väl för övrigt till att ta en repa till hifi kit strax för att köpa ny diskanter.