Vad har du för DA-omvandlare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Piotr

Re: Vad har du för DA-omvandlare?

Inläggav Piotr » 2016-03-04 00:31

Morello.. ARTA har 24bit tongenerator med valbar dither (ingen, 16, 18, 20 bit). Liten snabb installation, highly recommended!

Surt med tweetrarna.. :(

En liten Macbook Pro är trevligt om man håller på med ljud och musik. I all väsentlighet befriad från allt strul och smuts man drabbas av i windows-världen. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-04 00:34

Precis. Den har väl även USB 2 Audio. Jag skall väl också skaffa nåt dylikt vad det lider.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-03-04 00:35

petersteindl skrev:Morello, sorry, allt är förgäves.

[ YouTube ]

Det är bara att lägga ner.

Med vänlig hälsning
Peter

Jaa, vad ska man säga. Man skulle vilja höra en psykologs syn på hans personlighet. Varför är det så viktigt för honom att göra den där videon? Vad driver honom, jag bara skulle vilja veta.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-04 00:49

Svante skrev:Hur verifierar man det?

Den mest vetenskapliga metoden är ju att verifiera med checksumma/hash, men en betydligt enklare metod att göra för de flesta är att spela upp en enkodad ljudström som tex en DTS-fil. Om bitströmmen är förvanskad så kommer dekodningen att misslyckas.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-04 00:51

Piotr skrev:En liten Macbook Pro är trevligt om man håller på med ljud och musik. I all väsentlighet befriad från allt strul och smuts man drabbas av i windows-världen. :)

Du har precis samma problematik med omsampling och digital nivåjustering på OSX. Omsamplaren i osx är nog bättre än den i windows, men iaf. Så asio får man allt använda även på en mac.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-03-04 01:34

AndreasArvidsson skrev:
Piotr skrev:En liten Macbook Pro är trevligt om man håller på med ljud och musik. I all väsentlighet befriad från allt strul och smuts man drabbas av i windows-världen. :)

Du har precis samma problematik med omsampling och digital nivåjustering på OSX. Omsamplaren i osx är nog bättre än den i windows, men iaf. Så asio får man allt använda även på en mac.

Finns öht. ASIO för Mac? CORE audio (inbyggt i OSX) trodde jag var det enda som gällde och mjukvara och drivisar skrivs för denna.

Den hårdvara och de applikationer jag kör går förbi alla inställningar i Mac. Kan inte justera nivå eller något. Men det är via firewire skall tilläggas. Samplerate ställs i appen och ljudkortet lyder snällt.

Har bara kört ljud via USB ett par enstaka ggr och minns inte hur det var med det. Antingen hade jag tur eller så var det samma sak där.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-03-04 01:40

AndreasArvidsson skrev:...Omsamplaren i osx är nog bättre än den i windows...

"den i windows" är inte entydigt, det har varit olika i olika versioner av windows. Vista var bottennappet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-04 01:53

Piotr skrev:
AndreasArvidsson skrev:

Finns öht. ASIO för Mac? CORE audio (inbyggt i OSX) trodde jag var det enda som gällde och mjukvara och drivisar skrivs för denna.

Den hårdvara och de applikationer jag kör går förbi alla inställningar i Mac. Kan inte justera nivå eller något. Men det är via firewire skall tilläggas. Samplerate ställs i appen och ljudkortet lyder snällt.

Har bara kört ljud via USB ett par enstaka ggr och minns inte hur det var med det. Antingen hade jag tur eller så var det samma sak där.

Det jag hört är att signalen i Macvärlden går direkt ut och att USB 2 drivrutiner är inbyggt i Mac. Så är det inte i Windows, där får man betala licensavgift på typ 50 000 kr. :) från ett tyskt företag. Beställer man några hundra DSP från X-mos så ingår det i paketet. Firewire var dock evigheter sedan det användes. Jag minns samtal på 1870-talet med Alexander Graham Bell där han övergick från Firewire till USB. 8)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-03-04 07:24

AndreasArvidsson skrev:

Det här du skriver är jag tveksam till.

Enligt Oppos manual för installation av Wasapi:

"Mac OS X
There is no need to install a driver in order to get the BDP-105AU to work properly with Mac OS X, and configuring the operating system to output audio to the BDP-105 is relatively simple."
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2016-03-04 07:57

sprudel skrev:
AndreasArvidsson skrev:

"Mac OS X
There is no need to install a driver in order to get the BDP-105AU to work properly with Mac OS X, and configuring the operating system to output audio to the BDP-105 is relatively simple."

Ok, men vad händer då om man spelar upp två ljud samtidigt som är i två olika samplingsfrekvenser? Någonstans behöver en samplingsfrekvensomvandling ske i i Macen.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2016-03-04 07:58

AndreasArvidsson skrev:

Den mest vetenskapliga metoden är ju att verifiera med checksumma/hash, men en betydligt enklare metod att göra för de flesta är att spela upp en enkodad ljudström som tex en DTS-fil. Om bitströmmen är förvanskad så kommer dekodningen att misslyckas.

Morello lär ju inte ha någon bitströmsdekoder, t.ex. av DTS-typ! :wink: :)
Sedan brukar ju dylika inte ha USB-ingång heller.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-04 08:47

Piotr skrev:Finns öht. ASIO för Mac? CORE audio (inbyggt i OSX) trodde jag var det enda som gällde och mjukvara och drivisar skrivs för denna.

Ja det finns.

Att det finns applikationer som löst detta betyder inte att problemet inte finns på osx. Du har fortfarande en samplingsfrekvens och en volym. Att problemet kanske är lättare att lösa för användaren då specifika program redan löst detta åt dem på osx är en sak, men exakt samma problematik finns där i grunden.

Svante skrev:"den i windows" är inte entydigt, det har varit olika i olika versioner av windows. Vista var bottennappet.

Självklart. "Den i osx" är inte heller entydigt.

Johan_Lindroos skrev:Morello lär ju inte ha någon bitströmsdekoder, t.ex. av DTS-typ! :wink: :)
Sedan brukar ju dylika inte ha USB-ingång heller.

Svaret var inte riktat till morello utan till svante som svar på hur jag vet att min signal var bitperfekt. Morello har säkert någon dac med dts stöd liggandes för att verifiera pc-inställningar, men det var inte syftet med min kommentar.

sprudel skrev:Det här du skriver är jag tveksam till.

"Mac OS X

Det behövs mao konfigurering även i osx. Det är inga problem alls enligt mig att konfa windows heller.

Jag vill vara väldigt tydlig här: Det är inga större problem att få bitperfekt signal på varken osx eller windows, men på bägge OS så går det att få ofrivilliga omsamplingsfel och digital volymjustering om man inte har rätt konfiguration. OSX har inte magiskt löst detta problem även om det kanske är lättare för användaren att komma rätt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-04 09:51

Mja, jag använder ju en XMOS-modul för att få ut I2S-datat, så det låter sig inte göras så lätt.

Frågan är högst relevant: hur verifierar man bitperfekthetens vara eller icke vara?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-04 09:54

Jag kan inte svara på vad som är enklast när man jobbar med XMOS då jag helt enkelt inte vet, men kan du skapa en checksumma av datan på bägge sidor så har du svaret där.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-04 09:54

AndreasArvidsson skrev:

Då gäller det att man har en DTS-avkodare. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-04 09:55

Morello skrev:Då gäller det att man har en DTS-avkodare. :)

Exakt. Svaret var som sagt inte riktat mot dig specifikt utan allmänt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-04 09:57

AndreasArvidsson skrev:Jag kan inte svara på vad som är enklast när man jobbar med XMOS då jag helt enkelt inte vet, men kan du skapa en checksum av datan på bägge sidor så har du svaret där.

Som jag förstår det är det viktigt att drivaren till ljudenheten skickar ut datat med samma samplingsfrekvens som spelaren (foobar etc) genererar, men då undrar jag - hur vet man tex vad spotify spottar(!) ut?

Detta måste ju vara ett ämne som är relevant för var och varannan gubbe på forumet. :D

Eller lämnar folk detta åt slumpen? 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-04 09:59

Morello skrev:Som jag förstår det är det viktigt att drivaren till ljudenheten skickar ut datat med samma samplingsfrekvens som spelaren (foobar etc) genererar, men då undrar jag - hur vet man tex vad spotify spottar(!) ut?

Detta måste ju vara ett ämne som är relevant för var och varannan gubbe på forumet. :D

Kan det vara så att spotify endast levererar redbook? Om inte så kan samplingsfrekvenser variera med olika spår och då vet du inte om du inte analyserar ljudströmmen.

Visst är det.

Troligen ja, men större delen av musiken är förmodligen i 44,1kHz så har man det inställt så klarar man sig ganska bra gör jag ett löst antagande om :D
Hade jag personligen brukat spotify för "finlyssning" så hade jag undersökt detta.

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2016-03-04 10:16

Morello skrev:
AndreasArvidsson skrev:Jag kan inte svara på vad som är enklast när man jobbar med XMOS då jag helt enkelt inte vet, men kan du skapa en checksum av datan på bägge sidor så har du svaret där.

Som jag förstår det är det viktigt att drivaren till ljudenheten skickar ut datat med samma samplingsfrekvens som spelaren (foobar etc) genererar, men då undrar jag - hur vet man tex vad spotify spottar(!) ut?

Det är bara ett knapptryck bort för mig ;)

Bild
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-04 10:55

petersteindl skrev:Morello, sorry, allt är förgäves.

[ YouTube ]

Det är bara att lägga ner.

Med vänlig hälsning
Peter

Okunskap är intressant.

Okunskap om ett ämne, i kombination med okunskap om sin okunskap i ämnet, är intressantare.

Och ännu mera intressant blir det när okunskapen används för att lansera en tes som vilar på en massa godtyckliga och irrationella "därför"- och "ju"-påståenden.

Felen han beskriver finns inte eller är illa fel beskrivna, men underligast är iden att high end ("det bästa") inte kan finnas på grund av att inget är perfekt. Det bästa finns ju ändå. Det har funnits high end-audioprodukter i alla tider sedan man började spela in musik. Endast gränsen för vad man kallat high end ändras.

- - -

Han hade kunnat sammanfatta hela den där videon med "jag tror/tycker att systemen och apparaterna är för dåliga men jag tycker nog ändå att vinyl låter bättre än CD".

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-04 11:14

Palle, vad är det för maskin som står bredvid CR80?

Blir väl för övrigt till att ta en repa till hifi kit strax för att köpa ny diskanter. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-04 11:22

Mätte THD och övertonerna landar på cirka -100dB - inte illa!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-03-04 11:32

Morello skrev:Mätte THD och övertonerna landar på cirka -100dB - inte illa!

Är det vid 0dBFS?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-03-04 11:37

Johan_Lindroos skrev:
Ok, men vad händer då om man spelar upp två ljud samtidigt som är i två olika samplingsfrekvenser? Någonstans behöver en samplingsfrekvensomvandling ske i i Macen.

Typiskt så sköts det i din app. Jobbar du i en DAW och hanterar två olika format så konverteras det av appen innan det skickas via CORE audio till ditt interfejs.

I OSX kan du ställa in hur SRC skall hanteras i det fall din app inte går förbi.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-04 11:38

Piotr skrev:
Morello skrev:Mätte THD och övertonerna landar på cirka -100dB - inte illa!

Är det vid 0dBFS?

Ja, eller -1dB för att vara noga.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-03-04 11:39

Har du möjlighet att mäta motsvarande 19+20 kHz också?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-03-04 11:41

sprudel skrev:
AndreasArvidsson skrev:

"Mac OS X

Ja det där är ju lite typiskt Mac. Mindre strul med drivrutiner. Du pluggar in din device och vips så funkar det.

Jag påstår på inget vis att Apple/Mac är perfekt, men det är i mångt och mycket befriat från problem man stöter på i Win.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-04 11:49

Almen skrev:Har du möjlighet att mäta motsvarande 19+20 kHz också?

Allt är möjligt.

Dock går analysatorn bara till 24k
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2016-03-04 11:53

Morello skrev:Palle, vad är det för maskin som står bredvid CR80?

Blir väl för övrigt till att ta en repa till hifi kit strax för att köpa ny diskanter. :)

Det är en maskin som spelar upp Spotify/Internetradio/Musik sparad på hårddisk, Argon Stream 2 heter den.

Trist med skrikorna :(
Du får implementera diskantsäkringar i dina högtalare!
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-03-04 11:55

Morello skrev:Blir väl för övrigt till att ta en repa till hifi kit strax för att köpa ny diskanter. :)

Du får gå med i LTS innan så får du 10% rabatt på Hifi Kit ;)
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi