Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Vad jag vill åt är att datat går raka vägen från applikationen till ljudkortets drivare, dvs ingen omsampling, ingen volymreglering etc.
Jag känner mig vilsen i denna djungel.![]()
Rippade Dire Straits Brothers in arms och spelar i foobar. Ställde ljudkortets drivare till 16bit/44,1k.
LÅter som CD-spelaren vill jag påstå.
music4ever skrev:Morello skrev:Vad jag vill åt är att datat går raka vägen från applikationen till ljudkortets drivare, dvs ingen omsampling, ingen volymreglering etc.
Rippade Dire Straits Brothers in arms och spelar i foobar. Ställde ljudkortets drivare till 16bit/44,1k.
Ett problem är väl de-emphasis. Vad jag förstår så sker detta i den analoga delen av CD-spelaren, så rippar man en pre-emphasad CD så kommer den är inte är den inte de-emphasad. Förr fanns det inget som löste detta när man spelade upp filen, det kanske finns något nu?
%Alexi skrev:Morello skrev:Blir väl för övrigt till att ta en repa till hifi kit strax för att köpa ny diskanter.
Du får gå med i LTS innan så får du 10% rabatt på Hifi Kit
Morello skrev:music4ever skrev:Morello skrev:Vad jag vill åt är att datat går raka vägen från applikationen till ljudkortets drivare, dvs ingen omsampling, ingen volymreglering etc.
Ett problem är väl de-emphasis. Vad jag förstår så sker detta i den analoga delen av CD-spelaren, så rippar man en pre-emphasad CD så kommer den är inte är den inte de-emphasad. Förr fanns det inget som löste detta när man spelade upp filen, det kanske finns något nu?
Pre-emfasen hanteras i de flesta CD-maskiner i översamplingsfiltret. Analoga lösningar är ytterligt ovanligt.
Frågan är dock högst relevant. Hur hanterar man detta när man ripppar?
philipbtz skrev:I min erfarenhet är det mycket lurigare att få det bit-korrekt från Mac..om det ens går. Att skicka multikanals-musik/film från en mac bitkorrekt går INTE. Det finns inte stöd i OS:et för detta. Du måste förvandla allt till LPCM osv.
Piotr skrev:philipbtz skrev:I min erfarenhet är det mycket lurigare att få det bit-korrekt från Mac..om det ens går. Att skicka multikanals-musik/film från en mac bitkorrekt går INTE. Det finns inte stöd i OS:et för detta. Du måste förvandla allt till LPCM osv.
Intressant.. vilka format pratar vi om då?
Och menar du då att detta bara är ett problem för icke PCM?
sprudel skrev:Morello skrev:Idag kommer nog DF1704 från digikey.
Jag kan avslöja att en uppsättning om 2 st PCM1704 och 1 st DF1704 kostar cirka 1 500 SEK plus moms.
Anser du det vara dyrt?
Kan kan avslöja att på fredag lånar jag hem en MSB Analog dac med extern strömförsörjning och potent (enligt MSB) förstegsdel. Ska bli himla intressant att lyssna på en av de mest välrenommerade apparaterna. Spännande också att se hur man upplever differensen i kvalitet i förhållande till kostnaden som är +100 000 kr. Återkommer med rapport efter helgen.
Piotr skrev:Alltså det där måste handla om vilken mjukvara du kör i din burk. Det finns ju tusentals om inte tiotusentals proffs som använder Mac för in och uppspelning i stereo och surround, inklusive undertecknad. Jag känner inte igen det där alls.
OBS att jag inte använt Dolby eller andra hokus-pokus-kodade varianter utan enbart PCM rakt av (wav och aif) och kör OSX 10.6.8.
Piotr skrev:Så pass.. Blindtestat?
sprudel skrev:Piotr skrev:Så pass.. Blindtestat?
Jag ska säga dig att det är första gången, tror jag, som jag blir svettig av musikupplevelsen, på samma sätt som vid live-performance. Så mycket mer information som plockas fram, små saker som bär fram harmonier mm.
Önskar att alla fick möjlighet att lyssna på en sådan här apparat i sin egen setup.
Kul är det.
sprudel skrev:Piotr skrev:Så pass.. Blindtestat?
Jag ska säga dig att det är första gången, tror jag, som jag blir svettig av musikupplevelsen, på samma sätt som vid live-performance. Så mycket mer information som plockas fram, små saker som bär fram harmonier mm.
Önskar att alla fick möjlighet att lyssna på en sådan här apparat i sin egen setup.
Kul är det.
Morello skrev:Tyvärr blir inte sådana där rapporter speciellt trovärdiga då faktum är att skillnaderna mellan olika bra DA-omvandlare är ganska liten.
Det som pekar på att det är inbillning snarare än de facto hörbara skillnader är avsaknaden av blindtest i kombination med påstående som står i stark kontrast till verkliga prestandaskillnader hos DA-omvdnaler
RogerGustavsson skrev:sprudel skrev:Piotr skrev:Så pass.. Blindtestat?
Kul är det.
Är det något i den digitala domänen som ställer till med något med tidigare använd apparatur? Har du analoga källor att jämföra med?
Piotr skrev:Alltså det där måste handla om vilken mjukvara du kör i din burk. Det finns ju tusentals om inte tiotusentals proffs som använder Mac för in och uppspelning i stereo och surround, inklusive undertecknad. Jag känner inte igen det där alls.
OBS att jag inte använt Dolby eller andra hokus-pokus-kodade varianter utan enbart PCM rakt av (wav och aif) och kör OSX 10.6.8.
Piotr skrev:Får man fråga hur du kollar om det är bitkorrekt?
Spelar in den digitala strömmen från Mac och från PC/Win och kollar skillnad?
sprudel skrev:Fråga 1, ingen aning. Men om du går från en Fiat till en bra BMW så ställer man ju snarare frågan vad BMW gör så mycket bättre än vad Fiat gör dåligt, kanske?
sprudel skrev:Morello skrev:Tyvärr blir inte sådana där rapporter speciellt trovärdiga då faktum är att skillnaderna mellan olika bra DA-omvandlare är ganska liten.
Det som pekar på att det är inbillning snarare än de facto hörbara skillnader är avsaknaden av blindtest i kombination med påstående som står i stark kontrast till verkliga prestandaskillnader hos DA-omvdnaler
Fritt för dig att tycka.![]()
Provlyssna gärna en MSB själv. Har du lyssnat på din egen förresten?
Nu lyssnar jag på kombo av DAC och försteg, använder MSBs inbyggda. Så gör jag även med Oppo, Lavry da 10 osv. Skillnaderna är enligt mig inte små, men allt är ju relativt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster