Vad har du för DA-omvandlare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila

Re: Vad har du för DA-omvandlare?

Inläggav Laila » 2016-03-04 11:58

:mrgreen:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-03-04 12:03

Morello skrev:Vad jag vill åt är att datat går raka vägen från applikationen till ljudkortets drivare, dvs ingen omsampling, ingen volymreglering etc.

Jag känner mig vilsen i denna djungel. 8O

Rippade Dire Straits Brothers in arms och spelar i foobar. Ställde ljudkortets drivare till 16bit/44,1k.
LÅter som CD-spelaren vill jag påstå.

Ett problem är väl de-emphasis. Vad jag förstår så sker detta i den analoga delen av CD-spelaren, så rippar man en pre-emphasad CD så kommer den är inte är den inte de-emphasad. Förr fanns det inget som löste detta när man spelade upp filen, det kanske finns något nu?

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-03-04 12:08

I min erfarenhet är det mycket lurigare att få det bit-korrekt från Mac..om det ens går. Att skicka multikanals-musik/film från en mac bitkorrekt går INTE. Det finns inte stöd i OS:et för detta. Du måste förvandla allt till LPCM osv. Man skulle tro att det blir samma resultat som bitkorrekt men det är inte fallet i min erfarenhet. Nivåerna blir fel. Även bitkorrekt i tvåkanal finns det väldigt få program som stödjer för mac.

Bitkorrekt i windows är lätt som en plätt. Bara att ladda ner plugin till spelaren och sedan välja pluginet som output device i spelaren. Done and done!

Edit: Om det är något special man vill göra med ljud/bild så finns det garanterat något till windows för vad du än vill göra. Tyckte jag läste något om spotify. Här finns det en spotify klient till windows som garanterat kör bitkorrekt http://fidelify.net/

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-04 12:36

music4ever skrev:
Morello skrev:Vad jag vill åt är att datat går raka vägen från applikationen till ljudkortets drivare, dvs ingen omsampling, ingen volymreglering etc.

Rippade Dire Straits Brothers in arms och spelar i foobar. Ställde ljudkortets drivare till 16bit/44,1k.

Ett problem är väl de-emphasis. Vad jag förstår så sker detta i den analoga delen av CD-spelaren, så rippar man en pre-emphasad CD så kommer den är inte är den inte de-emphasad. Förr fanns det inget som löste detta när man spelade upp filen, det kanske finns något nu?

Pre-emfasen hanteras i de flesta CD-maskiner i översamplingsfiltret. Analoga lösningar är ytterligt ovanligt.

Frågan är dock högst relevant. Hur hanterar man detta när man ripppar?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-03-04 12:36

Det var några versioner av OS X (tror det var 10.8 och 10.9) där allt konverterades till flyttal i CoreAudio men sen 10.10 så går det att köra bitperfekt igen.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-04 12:37

Alexi skrev:
Morello skrev:Blir väl för övrigt till att ta en repa till hifi kit strax för att köpa ny diskanter. :)

Du får gå med i LTS innan så får du 10% rabatt på Hifi Kit ;)
%
Jag har mycket mer än 10% :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-03-04 12:58

Morello skrev:
music4ever skrev:

Pre-emfasen hanteras i de flesta CD-maskiner i översamplingsfiltret. Analoga lösningar är ytterligt ovanligt.

Frågan är dock högst relevant. Hur hanterar man detta när man ripppar?

http://www.head-fi.org/t/423506/ripping ... e-emphasis

http://www.exactaudiocopy.de/en/index.p ... /download/ - lite osäker på hur den hanterar emfasen i dagsläget dock

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-03-04 13:09

philipbtz skrev:I min erfarenhet är det mycket lurigare att få det bit-korrekt från Mac..om det ens går. Att skicka multikanals-musik/film från en mac bitkorrekt går INTE. Det finns inte stöd i OS:et för detta. Du måste förvandla allt till LPCM osv.

Intressant.. vilka format pratar vi om då?

Och menar du då att detta bara är ett problem för icke PCM?

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-03-04 14:11

Jag kollade lite på någon msdn-sida över wasapi apiet. Jag kan tänka mig att man skriva ett eget plugin (till foobar, alla kör väl det nästan?) för att göra det som efterfrågas dvs en ren signal mellan app och drver/hårdvara.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-04 14:59

Nya diskanter på plats. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2016-03-04 15:01

Jag kör JRiver och där kan du välja bland ASIO och WASAPI + lite fler alternativ i en lista. KODI har också valbart med WASAPI om jag kommer ihåg rätt?

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-03-04 15:41

Piotr skrev:
philipbtz skrev:I min erfarenhet är det mycket lurigare att få det bit-korrekt från Mac..om det ens går. Att skicka multikanals-musik/film från en mac bitkorrekt går INTE. Det finns inte stöd i OS:et för detta. Du måste förvandla allt till LPCM osv.

Intressant.. vilka format pratar vi om då?

Och menar du då att detta bara är ett problem för icke PCM?

Alla lossless format. Eller vad jag vet så gäller det iaf DTS HD MA, Dolby True HD och Dolby Atmos. Det kan även gälla andra format - detta kommer jag inte ihåg. Själv har jag bara mekat med få bitkorrekt stereo från Mac men har följt flertal trådar på nätet om Mac och att skicka surroundformat bitkorrekt. Detta för att jag var nära på att köpa en macbook pro en gång i tiden. Det blev inte av pga. detta. I vissa versionen av macar så går det inte ens att skicka som LPCM. Man kan alltid hoppas på att någon bevisar mig fel eller att de har ändrat på det nu men sist jag läste om det något år sedan var det fortfarande en begränsning på OS-nivå.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-03-04 21:40

Alltså det där måste handla om vilken mjukvara du kör i din burk. Det finns ju tusentals om inte tiotusentals proffs som använder Mac för in och uppspelning i stereo och surround, inklusive undertecknad. Jag känner inte igen det där alls.

OBS att jag inte använt Dolby eller andra hokus-pokus-kodade varianter utan enbart PCM rakt av (wav och aif) och kör OSX 10.6.8.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-03-05 12:34

sprudel skrev:
Morello skrev:Idag kommer nog DF1704 från digikey.
Jag kan avslöja att en uppsättning om 2 st PCM1704 och 1 st DF1704 kostar cirka 1 500 SEK plus moms. :roll:

Anser du det vara dyrt?
Kan kan avslöja att på fredag lånar jag hem en MSB Analog dac med extern strömförsörjning och potent (enligt MSB) förstegsdel. Ska bli himla intressant att lyssna på en av de mest välrenommerade apparaterna. Spännande också att se hur man upplever differensen i kvalitet i förhållande till kostnaden som är +100 000 kr. Återkommer med rapport efter helgen. :)

Skit också. :evil:
Hur ska man kunna gå tillbaka till en standard DA efter det här??? :(
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-03-05 12:38

Så pass.. Blindtestat? :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-03-05 13:09

Piotr skrev:Alltså det där måste handla om vilken mjukvara du kör i din burk. Det finns ju tusentals om inte tiotusentals proffs som använder Mac för in och uppspelning i stereo och surround, inklusive undertecknad. Jag känner inte igen det där alls.

OBS att jag inte använt Dolby eller andra hokus-pokus-kodade varianter utan enbart PCM rakt av (wav och aif) och kör OSX 10.6.8.

Nä, känner inte igen det där heller.
Vad finns för källor?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-03-05 13:32

Piotr skrev:Så pass.. Blindtestat? :)

Jag ska säga dig att det är första gången, tror jag, som jag blir svettig av musikupplevelsen, på samma sätt som vid live-performance. Så mycket mer information som plockas fram, små saker som bär fram harmonier mm.
Önskar att alla fick möjlighet att lyssna på en sådan här apparat i sin egen setup.
Kul är det. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-03-05 14:21

Spännande! :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-05 16:28

sprudel skrev:

Jag ska säga dig att det är första gången, tror jag, som jag blir svettig av musikupplevelsen, på samma sätt som vid live-performance. Så mycket mer information som plockas fram, små saker som bär fram harmonier mm.
Önskar att alla fick möjlighet att lyssna på en sådan här apparat i sin egen setup.

Förväntans makt är stor och icke att negligera.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-05 16:33

sprudel skrev:

Är det något i den digitala domänen som ställer till med något med tidigare använd apparatur? Har du analoga källor att jämföra med?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-05 17:12

Tyvärr blir inte sådana där rapporter speciellt trovärdiga då faktum är att skillnaderna mellan olika bra DA-omvandlare är ganska liten.

Det som pekar på att det är inbillning snarare än de facto hörbara skillnader är avsaknaden av blindtest i kombination med påstående som står i stark kontrast till verkliga prestandaskillnader hos DA-omvdnaler
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-03-05 17:18

Morello skrev:Tyvärr blir inte sådana där rapporter speciellt trovärdiga då faktum är att skillnaderna mellan olika bra DA-omvandlare är ganska liten.

Det som pekar på att det är inbillning snarare än de facto hörbara skillnader är avsaknaden av blindtest i kombination med påstående som står i stark kontrast till verkliga prestandaskillnader hos DA-omvdnaler

Fritt för dig att tycka. :)

Provlyssna gärna en MSB själv. Har du lyssnat på din egen förresten?
Nu lyssnar jag på kombo av DAC och försteg, använder MSBs inbyggda. Så gör jag även med Oppo, Lavry da 10 osv. Skillnaderna är enligt mig inte små, men allt är ju relativt.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-03-05 17:21

RogerGustavsson skrev:
sprudel skrev:

Är det något i den digitala domänen som ställer till med något med tidigare använd apparatur? Har du analoga källor att jämföra med?

Fråga 1, ingen aning. Men om du går från en Fiat till en bra BMW så ställer man ju snarare frågan vad BMW gör så mycket bättre än vad Fiat gör dåligt, kanske?
Fråga 2, skivspelare tänker du? Nej, har jag ingen och hur 17 vet jag att jag får samma master. Lyssnar igenom massor av album för tillfället.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-03-05 17:45

Piotr skrev:Alltså det där måste handla om vilken mjukvara du kör i din burk. Det finns ju tusentals om inte tiotusentals proffs som använder Mac för in och uppspelning i stereo och surround, inklusive undertecknad. Jag känner inte igen det där alls.

Vet inte vad jag skall säga. Det finns ingen på nätet som fått Dts HD MA eller True HD att skickas bitkorrekt från OSX

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-03-05 18:10

Får man fråga hur du kollar om det är bitkorrekt?

Spelar in den digitala strömmen från Mac och från PC/Win och kollar skillnad?

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-03-05 18:12

Piotr skrev:Får man fråga hur du kollar om det är bitkorrekt?

Spelar in den digitala strömmen från Mac och från PC/Win och kollar skillnad?

Om det lyser upp DTS HD MA eller Dolby True HD i receivern så är det skickat bitkorrekt. Annars står det t.ex. bara "Dts"(endast komprimerad Dts Core skickat) eller Multi Channel Audio in.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-03-05 18:16

sprudel skrev:Fråga 1, ingen aning. Men om du går från en Fiat till en bra BMW så ställer man ju snarare frågan vad BMW gör så mycket bättre än vad Fiat gör dåligt, kanske?

Vet inte om jag skulle säga att Ferrari är dåliga bilar. ;)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-05 18:54

sprudel skrev:
Morello skrev:Tyvärr blir inte sådana där rapporter speciellt trovärdiga då faktum är att skillnaderna mellan olika bra DA-omvandlare är ganska liten.

Fritt för dig att tycka. :)

Provlyssna gärna en MSB själv. Har du lyssnat på din egen förresten?
Nu lyssnar jag på kombo av DAC och försteg, använder MSBs inbyggda. Så gör jag även med Oppo, Lavry da 10 osv. Skillnaderna är enligt mig inte små, men allt är ju relativt.

Lyssnar på den just nu. Ett rippat album med Dave Weckl. Mkt fin och dynamisk produktion och trumspel i den absoluta högsta klassen.

Kalibrerade du nivåerna innan du jämförde?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-03-05 19:58

Härligt att höra. :)
Alltså jag jämför inte på det viset, A/ B eller liknande. Jag spelar och upplever, olika album gör sig ju på olika nivåer.
Jag kan säga redan nu att jag är imponerad av apparaten men det är ändå inte riktigt vad jag är ute efter, och om det jag saknar beror på DA-delen eller förstegsdelen vet jag inte.
Jag hade ju helst försökt klara mig utan separat försteg och nyttjat en kombo av DA/försteg som är tillfyllest.
Nu middag med min vackra fru! :P

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-03-05 21:01

Middag med vacker fru går utanpå det mesta! Jag tycker också det är trevligt, och vi hade sällskap av son och sonfästmö. Plus en DAC inbyggd i en Squeezebox Classic... :)
... tycker jag!

Per

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi