Vad har du för DA-omvandlare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: Vad har du för DA-omvandlare?

Inläggav darkg » 2016-03-05 21:30

sprudel skrev:
Morello skrev:Tyvärr blir inte sådana där rapporter speciellt trovärdiga då faktum är att skillnaderna mellan olika bra DA-omvandlare är ganska liten.

Det som pekar på att det är inbillning snarare än de facto hörbara skillnader är avsaknaden av blindtest i kombination med påstående som står i stark kontrast till verkliga prestandaskillnader hos DA-omvdnaler

Fritt för dig att tycka. :)

Provlyssna gärna en MSB själv. Har du lyssnat på din egen förresten?
Nu lyssnar jag på kombo av DAC och försteg, använder MSBs inbyggda. Så gör jag även med Oppo, Lavry da 10 osv. Skillnaderna är enligt mig inte små, men allt är ju relativt.

Vad Morello konstaterar är att det finns minst två förklaringar till en upplevd skillnad i det här fallet, och att apparatskillnad inte kan förmodas vara den bästa förklaringen, utifrån den information vi har. Min uppfattning är att detta är ett faktum.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-03-05 22:09

sprudel skrev:
Piotr skrev:Så pass.. Blindtestat? :)

Jag ska säga dig att det är första gången, tror jag, som jag blir svettig av musikupplevelsen, på samma sätt som vid live-performance. Så mycket mer information som plockas fram, små saker som bär fram harmonier mm.
Önskar att alla fick möjlighet att lyssna på en sådan här apparat i sin egen setup.
Kul är det. :)

Saxat från MSB TECHNOLYGY:s hemsida:

"a 'reach-out-and-touch-it' quality, creating the illusion of someone standing in front of me singing." Vade Forrester, The Absolute Sound, January 2014

"With a DAC like the MSB, you get a sense of someone hitting Play on a big reel of wide-track analog tape, after being fed by live mikes in a room." Jon Iverson, Stereophile, April 2014

Ja, så kan dä va . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-03-05 22:30

darkg skrev:
sprudel skrev:
Morello skrev:Tyvärr blir inte sådana där rapporter speciellt trovärdiga då faktum är att skillnaderna mellan olika bra DA-omvandlare är ganska liten.

Det som pekar på att det är inbillning snarare än de facto hörbara skillnader är avsaknaden av blindtest i kombination med påstående som står i stark kontrast till verkliga prestandaskillnader hos DA-omvdnaler

Nu lyssnar jag på kombo av DAC och försteg, använder MSBs inbyggda. Så gör jag även med Oppo, Lavry da 10 osv. Skillnaderna är enligt mig inte små, men allt är ju relativt.

Vad Morello konstaterar är att det finns minst två förklaringar till en upplevd skillnad i det här fallet, och att apparatskillnad inte kan förmodas vara den bästa förklaringen, utifrån den information vi har. Min uppfattning är att detta är ett faktum.

Är det inte att slå sparka in öppna dörrar att vareviga gång komma farande och trycka ned det i halsen på folk så fort någon rapporterar om sina lyssningsupplevelser?
Speciellt som Sprudel verkar vara väldigt bekant med de begränsingar som att lyssna öppet innebär.
Han rapporterar ju det han upplevde helt enkelt, varken mer eller mindre? Han beskriver ju att han är upplevelsedriven.
Det blir lite av en härskarteknik när ältandet om blindtest dras upp hela tiden.
Att bara dela med sig av en upplevelse måste vara ok. Det skall inte mötas med krav på blindtest i tid och otid.

Det är en helt annan sak om man utifrån sina upplevelser extrapolerar och hävdar saker som man inte har fog för. Men det gör ju Sprudel inte.
Sluta älta om detta :) Då sliter ni ut det. Använd det när det är befogat annars blir det bara löjligt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-03-05 22:37

darkg skrev:
sprudel skrev:

Ursäkta, men nu låter du som en präst väser bannelse över någon som hädat. Gå och kamma dig. :mrgreen:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-05 22:38

Jo, ja, jag förstår delvis kritiken, men samtidigt... jag håller inte med om att Morellos inlägg var en åsikt, helt enkelt. Jag tycker att det är lite lurigt och som sagt, det blir antagligen trist att höra på detta pjämmel. Jag inser det. Jag försöker inte sabotera - faktiskt. Jag är medveten om problemet.

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2016-03-05 22:39

PappaBas skrev:
darkg skrev:
sprudel skrev:

Är det inte att slå sparka in öppna dörrar att vareviga gång komma farande och trycka ned det i halsen på folk så fort någon rapporterar om sina lyssningsupplevelser?
Speciellt som Sprudel verkar vara väldigt bekant med de begränsingar som att lyssna öppet innebär.
Han rapporterar ju det han upplevde helt enkelt, varken mer eller mindre? Han beskriver ju att han är upplevelsedriven.
Det blir lite av en härskarteknik när ältandet om blindtest dras upp hela tiden.
Att bara dela med sig av en upplevelse måste vara ok. Det skall inte mötas med krav på blindtest i tid och otid.

Det är en helt annan sak om man utifrån sina upplevelser extrapolerar och hävdar saker som man inte har fog för. Men det gör ju Sprudel inte.
Sluta älta om detta :) Då sliter ni ut det. Använd det när det är befogat annars blir det bara löjligt.

+1, instämmer med PappaBas.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-03-05 22:39

Jag har hört att man kan bota öppen lyssning med hjälp av lök i öronen :)

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-03-05 22:48

darkg skrev:Jo, ja, jag förstår delvis kritiken, men samtidigt... jag håller inte med om att Morellos inlägg var en åsikt, helt enkelt. Jag tycker att det är lite lurigt och som sagt, det blir antagligen trist att höra på detta pjämmel. Jag inser det. Jag försöker inte sabotera - faktiskt. Jag är medveten om problemet.

Jag är inte emot ett vetenskapligt kritiskt förhållningssätt på något sätt :) Men det måste få plats för upplevelser och lite magi också.
Den här med ljud och musikåtergivning existerar ju i gränslandet mellan många olika dicipliner och förhållningssätt.
Var man skall lägga sig i en diskussion är ju dynamiskt.
De som förtjänar kritik är de som tar sina upplevelser och försöker upphöja de till universella sanningar.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-03-05 22:53

PappaBas skrev:Jag har hört att man kan bota öppen lyssning med hjälp av lök i öronen :)

Dags för ena McGurk igen typer. :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-03-05 23:14

darkg skrev:Jo, ja, jag förstår delvis kritiken, men samtidigt... jag håller inte med om att Morellos inlägg var en åsikt, helt enkelt. Jag tycker att det är lite lurigt och som sagt, det blir antagligen trist att höra på detta pjämmel. Jag inser det. Jag försöker inte sabotera - faktiskt. Jag är medveten om problemet.

Allvarligt?
Visst är det en åsikt? Varför bygger han själv en DA-omvandlare om nu skillnaderna är små mellan olika bra omvandlare som han påstår. Det är dessutom ett faktum enligt honom själv. Läs gärna det sista igen.
En sådan utsaga bedömer jag på intet annat sätt än en åsikt.
Jag ser fram emot Morellos blindtester av sin egen DAC. :D
Så kan jag lyssna och njuta av en förnämlig apparat som spelar underbar musik under tiden! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-03-05 23:17

Jag har själv upplevt skillnader mellan DAC:ar och har full förståelse för de som lägger pengar på dessa när allt annat är på plats. Visst skillnaderna är små men de finns där tycker jag. Tror de flesta vet att skillnaderna är små relativt sett men de kan ändå vara så pass stora att man njuter av musiken så mycket mer. Om jag någonsin får ordning på mitt rum och basar så är det inte omöjligt att det blir ett dedikerat 2-kanals försteg och dac. Dvs. om jag vid den tiden fortfarande hör skillnad till det bättre.

I teorin skall det inte vara några skillnaderna mellan saker men i praktiken så finns det ändå skillnader. Även slutsteg har väl ändå detekterats i F/E lyssning flera ggr? Samma sak med kablar egentligen..det skall inte finnas skillnad men likt förbannat så konstrueras saker och ting fel eller inte bra nog. Har själv mätt 10dB skillnad mellan två RCA-kablar jag har för att kontakterna på ena verkar glappa även om det är en ny kabel. Även dyra slutsteg som det där Bryston-steget Ingvar testade hade ju fel i sig som han fixade? Nä i praktiken tror jag som så att det finns en stor chans att de billiga prylarna är felkonstruerade eller har allmänt dålig kvalitet som gör att de dyrare helt enkelt KAN låta bättre. Och ja jag vet att pris är ett dåligt mått på prestanda men ni vet vad jag menar. Mätningar och teori är inte att lita på alla ggr tycker jag.

Om det är något jag lärt mig i den här hobbyn så är det att man skall hålla sig öppensinnad. Och tur är väl det annars hade jag fortfarande suttit med dyrare elektronik än högtalare. Men det går åt båda hållen så att säga. Jag är fortfarande öppen för att det kan bli bättre ljud här hemma med t.ex. en svindyr dac och ett väldigt bra dedikerat 2-kanalsförsteg. Får se vad jag hör när jag väl testar det en vacker dag. Om jag skulle höra skillnad så är frågan ändå om det är värt pengarna..antagligen inte..men kanske.

Oj det blev mycket text..så kan det gå med några lördags-öl i kroppen :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2016-03-05 23:29

Jag har upplevt stora skillnader på "konstiga" DA-omvandlare.

Kör jag t.ex. via hörlursuttaget på min iphone 5s så blir ljudbilden pyttepytteliten mitt mellan högtalarna. Kör jag via Playstation 4 blir ljudbilden helt enorm. Vad gör dessa apparater med signalen egentligen (jag vet, vi är nog utanför strikt DAC här)?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2016-03-05 23:42

sprudel skrev:

Jag ska säga dig att det är första gången, tror jag, som jag blir svettig av musikupplevelsen, på samma sätt som vid live-performance. Så mycket mer information som plockas fram, små saker som bär fram harmonier mm.
Önskar att alla fick möjlighet att lyssna på en sådan här apparat i sin egen setup.

På dina ord verkar det som den funkar som en kompressor! :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-03-05 23:44

Xenod skrev:Jag har upplevt stora skillnader på "konstiga" DA-omvandlare.

Kör jag t.ex. via hörlursuttaget på min iphone 5s så blir ljudbilden pyttepytteliten mitt mellan högtalarna. Kör jag via Playstation 4 blir ljudbilden helt enorm. Vad gör dessa apparater med signalen egentligen (jag vet, vi är nog utanför strikt DAC här)?

Kör vinyl vetja, låter ungefärligen lika vareviga gång . . . förutom då, efter ett par bira då . . . typ. :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-06 00:20

sprudel skrev:

Allvarligt?
Visst är det en åsikt? Varför bygger han själv en DA-omvandlare om nu skillnaderna är små mellan olika bra omvandlare som han påstår. Det är dessutom ett faktum enligt honom själv. Läs gärna det sista igen.
Så kan jag lyssna och njuta av en förnämlig apparat som spelar underbar musik under tiden! :)

Allvarligt, ja. De skillnader som kan finnas bör (utifrån teori, mätningar och lyssningar) nog kunna antas vara mindre än andra skillnader, de omtjatade förväntanseffekterna och biasarna. Det påstår jag vara ett faktum. Det behöver inte, hoppas jag, ställa till det för någon.

Jag har inte uppfattat att M. bygger för att det som finns att köpa inte låter bra nog. Men han får svara för sig.

Det verkar vara olösligt det här, jag vet ju att det uppfattas som irriterande att i tid och otid försöka bena ut i vilken utsträckning en upplevelse bör antas kunna förklaras av apparatskillnad. Det är absolut inte mitt mål att ta ifrån någon något. Själv håller jag inte på med undersökningar av den sorten som skulle behövas för att kunna avgöra om orsakerna till eventuella upplevda skillnader finns i apparaturen. Det skulle vara kul, men jag orkar inte riktigt. Sådan kunskap är, tycker jag personligen, lite överskattad - men var och en efter sitt huvud.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-06 00:24

sprudel skrev:

Allvarligt?

Problemet är att du rapporterar om stora hörbara skillnader, men samtidigt har du inte:

1. Matchat nivåerna (relevansen i din rapportering försvinner redan här)
2. Testat blint
3. Stöd av några mätdata

Skillnader mellan DA-omvandlare finns såklart och är i förekommande fall hörbara, men det tarvar upplägg en helt annan grad av seriositet för att påvisa det.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-06 00:26

Johan_Lindroos skrev:
sprudel skrev:

På dina ord verkar det som den funkar som en kompressor! :wink:

Mja, DA-omvandlare med olinjäriteter av sådan dignitet finns knappast.
Vill man söka efter den typen av kompression får man skaffa sig en liten rörhäck.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-03-06 01:13

darkg skrev:
sprudel skrev:

Ja, och i detta fallet finns det ju ett 100 000-kronors-incitament att avliva en eventuell placeboeffekt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-03-06 01:23

PappaBas skrev:Är det inte att slå sparka in öppna dörrar att vareviga gång komma farande och trycka ned det i halsen på folk så fort någon rapporterar om sina lyssningsupplevelser?

Tja, jo kanske. Eller så ser man det som en tjänst till alla de som läser detta och tror att Sprudels upplevelse verkligen beror på apparaten.

Jag har under de ett par års tid nu lyssnat på ganska många DACar i LTS regi och det är verkligen som Morello säger att det är väldigt små skillnader mellan dem. Både lyssningsmässigt vid blindtest och mätmässigt.

Det som Sprudel säger stämmer inte med min upplevelse, och när Sprudel säger att han kommer att ha svårt att lyssna på en "vanlig" DAC som inte kostar 100 000:- för att skillnaden är stor, jag då finns det bara två förklaringar kvar: Sprudel har trillat i placebofällan eller så har apparaten en kraftig färgning som gör att den verkligen låter markant annorlunda mot de fina DACar som han har lyssnat på tidigare. Inget av de två skulle motivera mig att lägga ut 100 000:- på burken, och jag tycker att andra bör få den bilden klar för sig också.

Sen om det är tjatigt eller att trycka ner i halsen, jag vet inte. Det är iaf inte tjatigare än att hela tiden få höra att blindtester inte testar upplevelsen, eller att mätningar inte säger hela sanningen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-03-06 01:27

Nope Svante.
Det finns en möjlighet till. Nämligen att apparaten är himla bra, även om den kostar 100 kkr+. :mrgreen:

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-03-06 01:30

Jag har fö fyra st plastkrokodiler stående på min ena högtalare. Jag tycker att de gör en enorm skillnad på ljudet. Jag förstår inte hur någon kan vara utan krokodiler.

Mina krokodiler är fö till salu för 100 000:-

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-06 01:31

PappaBas skrev:

Jag är inte emot ett vetenskapligt kritiskt förhållningssätt på något sätt :) Men det måste få plats för upplevelser och lite magi också.
Den här med ljud och musikåtergivning existerar ju i gränslandet mellan många olika dicipliner och förhållningssätt.
Var man skall lägga sig i en diskussion är ju dynamiskt.
De som förtjänar kritik är de som tar sina upplevelser och försöker upphöja de till universella sanningar.

Jag drack en riktigt god öl idag. Det kan bero på att den flaskan var en lyckoträff på bryggeriet. Samma öl har tidigare smakat helt ok, men sällan så här gott, vad jag minns. Troligare är att sällskap och stämning påverkade upplevelsen. Upplevelsen av ölgodhet förminskas inte ett dugg av att jag tänker så. Men jag kommer inte att försöka kolla upp vilka batchar som eventuellt har det där lilla extra. Och verkligen inte stöka med blindtest. Inget skulle påverka det faktum att jag njöt extra mycket av ölen. Det varken kan eller behöver utredas. Det skulle mer eller mindre att få bättre klarhet i hur mycket, om något, innehållet i flaskan var annorlunda mot andra (det är ett litet bryggeri, det kan absolut inte uteslutas att det fanns en icke försumbar skillnad).

Nästa gång kanske det gäller vin, och så missar jag betydelsen av årgång eller nåt (ointresserad av vin) och förklarar felaktigt alltför mycket av upplevelsen med situationen eller temperaturen eller glaset.

Min upplevelse av dryckerna är det den är, inte opåverkad av föreställningarna, inte heller i behov av analys för att finnas till. Jag kan ha mer eller mindre sanna och mer eller mindre användbara teorier.

Om jag har druckit ett vin av två olika årgångar, den ena gången godare än den andra, så kan detta med min nya kunskap om årgångens betydelse göra det nästan oseriöst att fortsatt hävda att det är den där lilla temperaturskillnaden som gör skillnad. Inte för att det måste vara oriktigt, utan för att jag bör inse att jag inte vet. Det kan också hända att jag verkligen inte bryr mig så mycket att jag tar reda på hur det är, förstås, det finns väl annat här i livet, vindrickning till exempel. Men min härliga upplevelse av vin med viss temperatur kan inte automatiskt antas vara "giltiga data" utöver vad som faktiskt är undersökt. Edit särskilt inte i ljuset av en känd potentiellt jättemycket större faktor, alltså.
Senast redigerad av darkg 2016-03-06 01:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-03-06 01:33

Kan väl lägga till att min bias inför lyssningarna var mer åt tveksamhet om den skulle vara så bra som alla säger, samt en svag förhoppning att den inte skulle vara så bra, men det sket sig, den är bra.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-03-06 01:36

:mrgreen:
Svante skrev:Jag har fö fyra st plastkrokodiler stående på min ena högtalare. Jag tycker att de gör en enorm skillnad på ljudet. Jag förstår inte hur någon kan vara utan krokodiler.

Mina krokodiler är fö till salu för 100 000:-

Du har för stora högtalare. Sälj dem, behåll krokodilerna och lyssna på dem. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-03-06 01:37

Jag blir iaf. nyfiken på att lyssna på MSB-DAC'en och vad den gör.
Sprudel, vilken modell är det du har hemma?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-03-06 01:39

sprudel skrev:Nope Svante.
Det finns en möjlighet till. Nämligen att apparaten är himla bra, även om den kostar 100 kkr+. :mrgreen:

Fast det du påstår implicit är att den är väsentligt BÄTTRE än en normalt prissatt välkonstruerad DAC. Jag vågar lova att den inte är det. Om lyssningsupplevelsen är markant annorlunda än en DAC vars påverkan på signalen inte är hörbar, då är den antingen felaktig, eller så inbillar man sig skillnaden.

Om du hade sagt att den lät likadant som den felfria DAC som du hade tidigare så hade jag trott på dig när du säger att det är en himla bra DAC.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-03-06 01:41

sprudel skrev:Kan väl lägga till att min bias inför lyssningarna var mer åt tveksamhet om den skulle vara så bra som alla säger, samt en svag förhoppning att den inte skulle vara så bra, men det sket sig, den är bra.

Man vet aldrig med det undermedvetna ;) . Det är ju just det som gör att man behöver blindtester om man verkligen vill visa något med lyssning. Om en burk kostar 100 000:- kan jag tycka att det är värt den mödan innan man köper iaf.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-03-06 01:42

MSB Analog dac, driver den via rca från Oppon, och rca till Ino CR80es.
Prova den gärna om du får chansen, riktigt kul. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-03-06 01:43

Jag kan tillägga att det dessvärre börjar bli vanligare att DACar har myriader av inställningsmöjligheter som gör att de blir sämre och påverkar ljudet hörbart om man ställer dem fel.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-03-06 01:44

sprudel skrev:MSB Analog dac, driver den via rca från Oppon, och rca till Ino CR80es.
Prova den gärna om du får chansen, riktigt kul. :)

Menar du Coax eller Analog ut från Oppo?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi