PappaBas skrev:darkg skrev:Jo, ja, jag förstår delvis kritiken, men samtidigt... jag håller inte med om att Morellos inlägg var en åsikt, helt enkelt. Jag tycker att det är lite lurigt och som sagt, det blir antagligen trist att höra på detta pjämmel. Jag inser det. Jag försöker inte sabotera - faktiskt. Jag är medveten om problemet.
Jag är inte emot ett vetenskapligt kritiskt förhållningssätt på något sätt

Men det måste få plats för upplevelser och lite magi också.
Den här med ljud och musikåtergivning existerar ju i gränslandet mellan många olika dicipliner och förhållningssätt.
Var man skall lägga sig i en diskussion är ju dynamiskt.
De som förtjänar kritik är de som tar sina upplevelser och försöker upphöja de till universella sanningar.
Jag drack en riktigt god öl idag. Det kan bero på att den flaskan var en lyckoträff på bryggeriet. Samma öl har tidigare smakat helt ok, men sällan så här gott, vad jag minns. Troligare är att sällskap och stämning påverkade upplevelsen. Upplevelsen av ölgodhet förminskas inte ett dugg av att jag tänker så. Men jag kommer inte att försöka kolla upp vilka batchar som eventuellt har det där lilla extra. Och verkligen inte stöka med blindtest. Inget skulle påverka det faktum att jag njöt extra mycket av ölen. Det varken kan eller behöver utredas. Det skulle mer eller mindre
gå att få bättre klarhet i hur mycket, om något, innehållet i flaskan var annorlunda mot andra (det är ett litet bryggeri, det kan absolut inte uteslutas att det fanns en icke försumbar skillnad).
Nästa gång kanske det gäller vin, och så missar jag betydelsen av årgång eller nåt (ointresserad av vin) och förklarar felaktigt alltför mycket av upplevelsen med situationen eller temperaturen eller glaset.
Min upplevelse av dryckerna är det den är, inte opåverkad av föreställningarna, inte heller i behov av analys för att finnas till. Jag kan ha mer eller mindre sanna och mer eller mindre användbara teorier.
Om jag har druckit ett vin av två olika årgångar, den ena gången godare än den andra, så kan detta med min nya kunskap om årgångens betydelse göra det nästan oseriöst att fortsatt hävda att det är den där lilla temperaturskillnaden som gör skillnad. Inte för att det måste vara oriktigt, utan för att jag bör inse att jag inte vet. Det kan också hända att jag verkligen inte bryr mig så mycket att jag tar reda på hur det är, förstås, det finns väl annat här i livet, vindrickning till exempel. Men min härliga upplevelse av vin med viss temperatur kan inte automatiskt antas vara "giltiga data" utöver vad som faktiskt är undersökt. Edit särskilt inte i ljuset av en känd potentiellt jättemycket större faktor, alltså.
Don’t just do something, sit there.