Vad har du för DA-omvandlare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Vad har du för DA-omvandlare?

Inläggav sprudel » 2016-03-06 01:48

Svante skrev:
sprudel skrev:Nope Svante.
Det finns en möjlighet till. Nämligen att apparaten är himla bra, även om den kostar 100 kkr+. :mrgreen:

Fast det du påstår implicit är att den är väsentligt BÄTTRE än en normalt prissatt välkonstruerad DAC. Jag vågar lova att den inte är det. Om lyssningsupplevelsen är markant annorlunda än en DAC vars påverkan på signalen inte är hörbar, då är den antingen felaktig, eller så inbillar man sig skillnaden.

Om du hade sagt att den lät likadant som den felfria DAC som du hade tidigare så hade jag trott på dig när du säger att det är en himla bra DAC.

Fel, eller rätt, det måste vi reda ut lite. Hur mycket fel ska det vara för att vara fel, och hur mycket rätt?
I min värld finns inte den perfekta DA-omvandlaren, antagligen inte i din heller då du vet att alla är kompromisser på ett eller annat sätt. Därför har jag aldrig haft en felfri dac tidigare, och lyssnar nu på en som antagligen för mindre fel än de tidigare.
Väsentligt är också svårt, relativt i högsta grad helt beroende på vilka krav man har i lyssningssituationen. Jag är dock förvånad att skillanden är så stor som jag upplever, det var inte förväntat.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-03-06 01:49

Alexi skrev:
sprudel skrev:MSB Analog dac, driver den via rca från Oppon, och rca till Ino CR80es.
Prova den gärna om du får chansen, riktigt kul. :)

Menar du Coax eller Analog ut från Oppo?

Ah! Sorry, slarvigt av mig, digitalt coax från Oppo, även optiskt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-06 01:52

Svante skrev:
Det finns en möjlighet till. Nämligen att apparaten är himla bra, även om den kostar 100 kkr+. :mrgreen:

Fast det du påstår implicit är att den är väsentligt BÄTTRE än en normalt prissatt välkonstruerad DAC. Jag vågar lova att den inte är det. Om lyssningsupplevelsen är markant annorlunda än en DAC vars påverkan på signalen inte är hörbar, då är den antingen felaktig, eller så inbillar man sig skillnaden.

Om du hade sagt att den lät likadant som den felfria DAC som du hade tidigare så hade jag trott på dig när du säger att det är en himla bra DAC.

Det är inte så att jag har en annan uppfattning, men inbillning är antagligen inte rätt ord. Upplevelsen är inte inbillad, den är där, i förekommande fall. Det är bara det att den - det är svårt att tro ibland - inte nödvändigtvis orsakas av det som tycks vara fallet (en ljudström till exempel). Det upplevt hörda är inte en pålitlig kopia av ljudet. (Därför blir det lite oklart vad som egentligen menas med jag hörde).
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-06 02:11

darkg skrev:
sprudel skrev:
Morello skrev:Tyvärr blir inte sådana där rapporter speciellt trovärdiga då faktum är att skillnaderna mellan olika bra DA-omvandlare är ganska liten.

Det som pekar på att det är inbillning snarare än de facto hörbara skillnader är avsaknaden av blindtest i kombination med påstående som står i stark kontrast till verkliga prestandaskillnader hos DA-omvdnaler

Fritt för dig att tycka. :)

Provlyssna gärna en MSB själv. Har du lyssnat på din egen förresten?
Nu lyssnar jag på kombo av DAC och försteg, använder MSBs inbyggda. Så gör jag även med Oppo, Lavry da 10 osv. Skillnaderna är enligt mig inte små, men allt är ju relativt.

Vad Morello konstaterar är att det finns minst två förklaringar till en upplevd skillnad i det här fallet, och att apparatskillnad inte kan förmodas vara den bästa förklaringen, utifrån den information vi har. Min uppfattning är att detta är ett faktum.

darkg skrev:Jo, ja, jag förstår delvis kritiken, men samtidigt... jag håller inte med om att Morellos inlägg var en åsikt, helt enkelt. Jag tycker att det är lite lurigt och som sagt, det blir antagligen trist att höra på detta pjämmel. Jag inser det. Jag försöker inte sabotera - faktiskt. Jag är medveten om problemet.

Jag vet inte var jag skall börja, men jag tycker det är rimligt att börja med att försöka reda ut vad som sagt och om det finns mandat att säga det.

Sprudel har berättat om sina upplevelser, och synligen inte försökt upphöja det till universella sanningar. Det kan inte rimligen någon ha några invändningar emot*.

Morello säger då att rapporten inte blir särskilt trovärdig. Och vad betyder egentligen det? Well... den som skriver något sådant försöker framställa det som att den brist på trovärdighet han rapporterat, liksom tillhör det som Sprudel sagt. Men trovärdighet eller icke trovärdighet är ingenting faktiskt, det är en åsikt som hör till den som uttalar sig om saken.

Så självklart är det en åsikt och ingenting annat, från Morello, att det Sprudel skrev inte var trovärdigt. Det är till och med urtypen för vad som är en åsikt.

Vidare anför Morello att frånvaron av blindtest talar för inbillning, men det är ju bara nonsens.

Detta är sant: Man kan inte utesluta att något KAN vara inbillning om inget ordentligt blindtest gjorts, men det är ju inte alls samma sak som att det talar för inbillning.

Utan blindtest kan man inte veta, och att inte veta inkluderar att man inte vet att något är inbillning.

- - -

Förvisso nämner Morello även att de påstådda skillnaderna står i stark kontrast med verkliga prestandaskillnader, men hur vet man det då?

Men kan förvisso uttala sig om det man mätt, men näppeligen om det man inte har mätt.

Att det man HAR mätt inte visar någon förklaring till att hörbara skillnader finns där, säger ju bara att man inte har en mätmässig förklaring till potentiella hörbara skillnader - vilket inte alls är samma sak som att påstå att mätningarna bevisar att skillnaderna inte man finnas. Det kan betyda att man inte hittat orsaken bara.

Mätningar kan i bästa fall påvisa fel, men om man inte hittar fel med de mätningar man gör, så bevisar det inte att inga fel kan finnas. Den sambandsfrånvaron är liksom något av det mest grundläggande inom vetenskapen.

Vh, iö

- - - - -

*Om det varit oklart om Sprudel blindtestat eller inte så hade det varit rimligt att fråga om saken, för det är bra att veta om man avser använda rapporter från andra, till att dra slutsatser om testobjektet.

Men att påstå att något inte är "trovärdigt" på grund av att ingen blindtest gjorts, berättar ju inte om hur det är, det berättar bara vad man själv tror (den som säger "inte trovärdigt"). Om något är trovärdigt eller icke trovärdigt är en subjektiv fråga, och en åsikt som någon har om detta, tillhör personen, inte objektet (rapporten i detta fall).

Det är lika subjektivt som en åsikt om estetik.

Om en person istället för att recensera en rapport genom att kalla den "icke trovärdig", recenserar säg en bil och kallar den ful, så tror jag alla förstår att det bara är en åsikt, inte en sanning om bilen. Någon annan kan ha en avvikande åsikt - anse att bilen är väldigt snygg. Det är också bara en åsikt och inte fakta om bilen.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-06 02:40

Jag tänkte skriva lite i tråden angående Sprudel och Morello, men jag ser nu att IÖ redan skrivit ungefär det jag tänkt skriva. Jättebra, då slipper jag lägga ner mer tid.

Om Sprudel anser att han haft en upplevelse och Morello anser att det inte är trovärdigt så kan man ju analysera konsekvensen och ändra lite på orden och istället skriva så här: Nej Sprudel du är inte trovärdig. Jag tror du ljuger eftersom jag tror att du aldrig haft denna upplevelse vad det än vara må. Dessutom vet jag mycket bättre än du vilka upplevelser du har och har haft och kommer att ha, så det är ingen idé att du skriver om dina upplevelser. Du borde istället överlåta till mig att redogöra för dina upplevelser.

Ja, ungefär så. Det blir konsekvensen av Morellos resonemang. Men då ställer jag motfrågan, är i så fall Morello mer trovärdig än Sprudel?

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2016-03-06 02:44

Är Morello mer trovärdig än Sprudel? Eventuellt, det kan vara så, men det är omöjligt att veta innan blindtest.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-06 02:51

STICK UT DERAS ÖGON

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-06 02:56

gflar skrev:Är Morello mer trovärdig än Sprudel? Eventuellt, det kan vara så, men det är omöjligt att veta innan blindtest.

Det behövs ingen blindtest för att säkerställa en upplevelse. Upplevelsen är i sig säkerställd då den upplevs vad det än vara må. Det är en okränkbar faktor. Det kalas för personlig integritet.

En helt annan sak är att påstå att andra kommer ha samma upplevelse. Det är också i sig ett inkräktande på andras personliga integritet. Personligen använder jag mig aldrig av blindtest. Det är för mig ett uselt sätt att uppleva saker på. Jag litar på mina upplevelser vad det än vara må. Upplever jag att vinet är gott så upplever jag det oavsett om jag blindtestat eller inte.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-06 02:57

petersteindl skrev:Jag tänkte skriva lite i tråden angående Sprudel och Morello, men jag ser nu att IÖ redan skrivit ungefär det jag tänkt skriva. Jättebra, då slipper jag lägga ner mer tid.

Om Sprudel anser att han haft en upplevelse och Morello anser att det inte är trovärdigt så kan man ju analysera konsekvensen och ändra lite på orden och istället skriva så här: Nej Sprudel du är inte trovärdig. Jag tror du ljuger eftersom jag tror att du aldrig haft denna upplevelse vad det än vara må. Dessutom vet jag mycket bättre än du vilka upplevelser du har och har haft och kommer att ha, så det är ingen idé att du skriver om dina upplevelser. Du borde istället överlåta till mig att redogöra för dina upplevelser.

Ja, ungefär så. Det blir konsekvensen av Morellos resonemang. Men då ställer jag motfrågan, är i så fall Morello mer trovärdig än Sprudel?

Med vänlig hälsning
Peter

Påstår du att du tror att Morello tvivlar på att Sprudel har haft en upplevelse?!

Nu är du inte trovärdig :twisted:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-06 03:00

darkg skrev:
petersteindl skrev:Jag tänkte skriva lite i tråden angående Sprudel och Morello, men jag ser nu att IÖ redan skrivit ungefär det jag tänkt skriva. Jättebra, då slipper jag lägga ner mer tid.

Med vänlig hälsning
Peter

Påstårcdu att du tror att Morello tvivlar på att Sprudel har haft en upplevelse?!

Nu är du inte trovärdig :twisted:

Jag påstår att Morello skriver att Morello tvivlar på att Sprudel haft den upplevelse som Sprudel säger sig haft.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-06 03:09

Jag tycker inte som du (och IÖ) i denna fråga. Jag ser ingen rimlighet i att tolka det Morello skriver som ett ifrågasättande av upplevelsens existens.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-03-06 03:16

sprudel skrev:
Svante skrev:

Fel, eller rätt, det måste vi reda ut lite. Hur mycket fel ska det vara för att vara fel, och hur mycket rätt?
I min värld finns inte den perfekta DA-omvandlaren, antagligen inte i din heller då du vet att alla är kompromisser på ett eller annat sätt. Därför har jag aldrig haft en felfri dac tidigare, och lyssnar nu på en som antagligen för mindre fel än de tidigare.
Väsentligt är också svårt, relativt i högsta grad helt beroende på vilka krav man har i lyssningssituationen. Jag är dock förvånad att skillanden är så stor som jag upplever, det var inte förväntat.

Finns den inte ens i tankevärlden, eller menar du att man bara inte har lyckats implementera den ännu?

Jag menar att man har lyckats göra DACar som med god marginal är så bra att deras påverkan på signalen inte går att detektera med öronen. Man har lyckats frigöra sig från att behöva kompromissa, eller i varje fall får inte kompromisserna några allvarliga konsekvenser längre. Därmed är felen så små att DACen gör rätt. Alla hörbara avvikelser från detta blir då per automatik fel, så länge man ser det som DACens uppgift att konvertera den digitala signalen till en analog signal utan hörbara fel.

Det vanligaste och mest hörbara felet verkar dessutom vara enkla tonkurvefel på några tiondels dB vid hörområdets övre eller undre gränsfrekvens. Det är förstås en sk*tsak, men likafullt den vanligaste orsaken till detektion.

Kvar finns då bara förklaringen "dålig DAC" eller inbillning. Vill du övertyga Morello eller mig så tror jag att du måste göra ett blindtest, men det måste du förstås inte och det är fullt begripligt om du inte vill det. Men då får du också finna dig i att vi tvivlar på att det är någon verklig skillnad i ljudet som du har hört. Och vi kommer nog att tvivla på det offentligt, precis som du berättar om upplevelsen offentligt.

Och så kan det ju få vara utan att man är osams för det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-03-06 03:20

...och vad gäller upplevelsen betvivlar jag inte ett ögonblick att den är reell. Jag har haft många sådana upplevelser som har försvunnit så fort jag har blindtestat.

Detta kombinerat med tex McGurkfilmerna ger mig tolkningen att "hörseln är ett svagt sinne". Vi vet inte riktigt vad vi hör, och hjärnan fyller i med sådant som den tror är rätt, ganska långt under medveten nivå.

Så när jag skriver "inbillning" är det ingen förolämpning om nu någon skulle tro det, det är bara en observation hur människan är, inklusive jag själv.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-06 03:35

darkg skrev:Jag tycker inte som du (och IÖ) i denna fråga. Jag ser ingen rimlighet i att tolka det Morello skriver som ett ifrågasättande av upplevelsens existens.

Fast det är inte det jag skriver. Jag är helt övertygad om att Morello inte ifrågasätter upplevelsens existens. Men Morello ifrågasätter Sprudels specifika upplevelse som Sprudel upplevt.

sprudel skrev:
Piotr skrev:Så pass.. Blindtestat? :)

Jag ska säga dig att det är första gången, tror jag, som jag blir svettig av musikupplevelsen, på samma sätt som vid live-performance. Så mycket mer information som plockas fram, små saker som bär fram harmonier mm.
Önskar att alla fick möjlighet att lyssna på en sådan här apparat i sin egen setup.
Kul är det. :)

Morello skrev:Tyvärr blir inte sådana där rapporter speciellt trovärdiga då faktum är att skillnaderna mellan olika bra DA-omvandlare är ganska liten.

Det som pekar på att det är inbillning snarare än de facto hörbara skillnader är avsaknaden av blindtest i kombination med påstående som står i stark kontrast till verkliga prestandaskillnader hos DA-omvdnaler

Jag vill säga att oavsett om det är inbillning eller inte så har Sprudel haft sin upplevelse under förutsättning att Sprudel talar sanning. Det gäller att definiera vad som menas med fenomenet upplevelse.

Man skulle kunna tänka sig att Sprudel inte haft just denna sin upplevelse som Sprudel skriver. I så fall är Sprudels utsaga falsk. Det skulle kunna vara ett logiskt alternativ. Eftersom det är svårt att bevisa huruvida Sprudels utsaga är sann eller falsk så väljer jag att Betrakta Sprudels utsaga som sann :)

Man skulle också kunna säga så här: Sprudel, om du istället skulle ha lyssnat blint så tror jag inte att du skulle fått denna upplevelse att bli svettig av musikupplevelsen, på samma sätt som vid live-performance. Sprudel, du skulle heller inte upplevt så mycket mer information som plockas fram, eller upplevt små saker som bär fram harmonier mm.

Ok, må så vara att det skulle kunna vara så, men i valet och kvalet är det så att Sprudel i så fall vill avstå sin specifika upplevelse? Är det så att Sprudel vill ha det ogjort? Det kan endast Sprudel svara på.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-06 03:52

petersteindl skrev:
darkg skrev:Jag tycker inte som du (och IÖ) i denna fråga. Jag ser ingen rimlighet i att tolka det Morello skriver som ett ifrågasättande av upplevelsens existens.

Fast det är inte det jag skriver. Jag är helt övertygad om att Morello inte ifrågasätter upplevelsens existens. Men Morello ifrågasätter Sprudels specifika upplevelse som Sprudel upplevt.

Det var Sprudels specifika upplevelse jag avsåg med 'upplevelsen'. Det är ju den vi talar om. Den som ingen ifrågasätter. "Rapporten" är inte en nedteckning av upplevelsen. Den innehåller observationspåståenden.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-03-06 04:18

sprudel skrev:Härligt att höra. :)
Alltså jag jämför inte på det viset, A/ B eller liknande. Jag spelar och upplever, olika album gör sig ju på olika nivåer.
Jag kan säga redan nu att jag är imponerad av apparaten men det är ändå inte riktigt vad jag är ute efter, och om det jag saknar beror på DA-delen eller förstegsdelen vet jag inte.
Jag hade ju helst försökt klara mig utan separat försteg och nyttjat en kombo av DA/försteg som är tillfyllest.
Nu middag med min vackra fru! :P
Stackare, vilket besvärligt lyxproblem :wink:
Kan du formulera vad du saknar ännu?
Är det perspektivåtergivningen som känns underlig, kanske den inte upplevs som helt kontinuerlig fram till begränsningytorna?
Eller att tajmingen inte upplevs om perfekt genom alla register, såvida det inte är musikernas fel, eller något helt annat?

Använder du den obalanserade utgången från MSB direkt till cr80es enligt rekommendationen jag hittat?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-03-06 04:19

Varför måste man i alla lägen kvalificera sina påståenden om en upplevelse man haft? :?

-"Jag tycker pizzan jag åt igår var fantastisk!"
-"Har du blindtestat med den från Vesuvio och nivåanpassat skinkan? I annat fall har jag inget val än att inte tillmäta din upplevelse något värde"

-"Pizzan jag åt i går var nog den godaste i världen!"
-"Har du testat alla pizzor i hela världen? Om inte så är din observation värdelös"

Det är inte fel att göra de ifrågasättandena i ett vetenskapligt sammanhang, i ett socialt sammanhang anses det nog som lite plumpt.
Jag har inget emot vetenskaplig metodik, men det går inte att dra det till sin spets på ett diskussionsforum på nätet.
Kan lägga in mina akustikartiklar i Endnote och infoga i varje post, det var ju en stolle som ville ha det :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-06 04:37

darkg skrev:
petersteindl skrev:

Det var Sprudels specifika upplevelse jag avsåg med 'upplevelsen'. Det är ju den vi talar om. Den som ingen ifrågasätter. "Rapporten" är inte en nedteckning av upplevelsen. Den innehåller observationspåståenden.

Menar du att observationerna inte var upplevda?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-06 06:09

petersteindl skrev:
darkg skrev:
petersteindl skrev:

Menar du att observationerna inte var upplevda?

"Jag tog nån tablett och provade nya dansgolvet. Extremt lovely! Känslan var helt klart speciell. Svante var där i en klänning av ekk."

Hans redogörelse är trovärdig!

Men...

Jo, för det är en upplevelse.

Jaha, men alltså jag tror inte...

Ekkobservationen är upplevd, så redogörelsen är trovärdig.
-----
Så här menar du nog inte. Hur menar du?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-03-06 06:11

Svante skrev:

Jag tycker att ni diskuterar med för mycket i bakhuvudet att det är endast en DAC det är frågan om. Det är en DAC med inbyggt försteg så det finns en analogdel inblandad också som möjligen driver filtret bättre än vad en Oppo gör direkt eller att kanske den är väsentligt bättre än vad Oppon är rakt ut.
Personligen vill jag minnas att den "fantastiska DAC-1" rankades som i princip felfri i massor av diskussioner här tidigare. Det sker ju inte längre då fler och fler börjar tycka att den kanske ändå inte var så jättebra. Sen förstås så när man rankar upplevda fels storlekar så finns det ingen absolutskala att ta till. Sprudel och Svante kan t.o.m vara eniga om vad de skulle höra för skillnad om de lyssnade tillsammans och den ena rankar det upplevda felet som stort och den andra som försumbart. Kan tycka att det är lite "ingenjörigt" att försöka bestämma hur storleken på ett upplevt fel skall bedömas och förstås avsaknaden av det, finns ingen upplevelse som man t.ex. kan ge värdet 4,2 i detta sammanhang.

/Harryup

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-06 06:30

Harryup skrev:små fel...

Ja, där finns ett problem. Om det inte handlar om avvikelser som ligger nära ohörbarhet kan saken komma i ett annat läge. En tillräckligt stor skillnad kan antas kunna observeras ganska otvetydigt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-03-06 10:09

lennartj skrev:
sprudel skrev:Härligt att höra. :)
Alltså jag jämför inte på det viset, A/ B eller liknande. Jag spelar och upplever, olika album gör sig ju på olika nivåer.
Jag kan säga redan nu att jag är imponerad av apparaten men det är ändå inte riktigt vad jag är ute efter, och om det jag saknar beror på DA-delen eller förstegsdelen vet jag inte.
Jag hade ju helst försökt klara mig utan separat försteg och nyttjat en kombo av DA/försteg som är tillfyllest.
Nu middag med min vackra fru! :P
Stackare, vilket besvärligt lyxproblem :wink:
Kan du formulera vad du saknar ännu?
Är det perspektivåtergivningen som känns underlig, kanske den inte upplevs som helt kontinuerlig fram till begränsningytorna?
Eller att tajmingen inte upplevs om perfekt genom alla register, såvida det inte är musikernas fel, eller något helt annat?

Använder du den obalanserade utgången från MSB direkt till cr80es enligt rekommendationen jag hittat?

Säger inget ännu, kom hem och lyssna, du tar det efter en stund. Jag håller på md brödbak så jag är hemma hela dagen.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-03-06 10:45

@Svante, läs IÖs, Peters, Harryups, och Pappa bas inlägg, om du missat dem. Vill inte lägg mer tid på det resonemanget, det kan fortsätta i blindtesttråden tycker jag. :)
Angående din fråga om den perfekta DA-omvandlaren så är den mycket intressantare.
Lavry och Oppo är bra båda, de har olika karaktärer och jag föredrar Lavry, men ingen är egentligen något speciellt stort steg framåt, snarare en sidledes variation. MSB är ett steg framåt jämfört med de andra, vilket jag hoppades att den inte skulle vara.(för dyr)
Till din fråga: Rent filosofiskt så finns inte den perfekta dacen, kravet är väl då att den skulle passa alla. Blir svårt.
Tror nog också att de absolut bästa dacarna som finns är ganska nära det man kan komma, och det är de som jag vill lyssna på, hur bra kan det bli, och tycker jag att det stämmer med min inre referens?
Att du (?) inte lyckas påvisa skillnader mellan tex Oppo och Mytek innebär inte att det är slagit sten att skillnader inte kan finnas. Det är ju inte långt borta att du faktiskt påstår detta, vilket gör mig lite besviken.
En osäker faktor har jag tydligt annonserat, och noterats av Harryup, nämligen förstegsdelen. Det är då tämligen meningslöst att isolerat resonera kring skillnader hos DA-omvandlare, vilket flera gör i tråden.
En DA har alltid en analog del, så helt kan man ju inte utelämna den heller, även om de kan svinga olika mycket spänning, men med en attenuator mm i signalvägen finns flera påverkansfaktorer ytterligare. Slutresultatet beror ju på hur väl konstruerad apparaten är som helhet.
DA direkt till försteg så är kombo av DA/försteg en annan osäkerhetsfakor osv, osv. Jag har omständigheterna ganska klara för mig när jag lyssnar, så därför pratar jag om mina upplevelser av apparaten och kommer fram till att den spelar bättre än något gjort tidigare. Nota Bene, trots negativ bias!!

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-03-06 12:46

darkg skrev:
Svante skrev:

Det är inte så att jag har en annan uppfattning, men inbillning är antagligen inte rätt ord. Upplevelsen är inte inbillad, den är där, i förekommande fall. Det är bara det att den - det är svårt att tro ibland - inte nödvändigtvis orsakas av det som tycks vara fallet (en ljudström till exempel). Det upplevt hörda är inte en pålitlig kopia av ljudet. (Därför blir det lite oklart vad som egentligen menas med jag hörde).

Det är väl just det inbillning är; en upplevelse av något som inte finns?

Det enda problemet med ordet som jag ser det är att det ofta används på ett förolämpande sätt. Det var inte min mening.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-03-06 12:50

petersteindl skrev: Men då ställer jag motfrågan, är i så fall Morello mer trovärdig än Sprudel?

Det handlar inte om vilken person som är mest trovärdig, utan om huruvida en upplevelse i ett öppet lyssningstest säger något användbart om apparaten.

I varje fall för mig.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-03-06 12:51

petersteindl skrev:Jag påstår att Morello skriver att Morello tvivlar på att Sprudel haft den upplevelse som Sprudel säger sig haft.

Ett citat vore bra där för att styrka det. Jag tror inte du kommer att hitta det.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-03-06 13:02

PappaBas skrev:Varför måste man i alla lägen kvalificera sina påståenden om en upplevelse man haft? :?

-"Jag tycker pizzan jag åt igår var fantastisk!"
-"Har du blindtestat med den från Vesuvio och nivåanpassat skinkan? I annat fall har jag inget val än att inte tillmäta din upplevelse något värde"

-"Pizzan jag åt i går var nog den godaste i världen!"
-"Har du testat alla pizzor i hela världen? Om inte så är din observation värdelös"

Det är inte fel att göra de ifrågasättandena i ett vetenskapligt sammanhang, i ett socialt sammanhang anses det nog som lite plumpt.
Jag har inget emot vetenskaplig metodik, men det går inte att dra det till sin spets på ett diskussionsforum på nätet.
Kan lägga in mina akustikartiklar i Endnote och infoga i varje post, det var ju en stolle som ville ha det :)

Krydda beskrivningen så här så kanske du förstår min synpunkt:

Jag blev ihop med Berta-Stina igår. Vi hade ingen mat hemma så vi gick och åt en varmkorv på Sibylla, och det var nog den godaste varmkorv jag ätit. Korvgubben var hygglig och gav mig extrapris, jag betalade bara 3500:- för den, och då bjöd han Berta-Stina på en också. Himla hyggligt. Jag förstår inte hur jag ska kunna äta vanlig korv igen, för den där korven var verkligen något extra.

Jag tvivlar inte på upplevelsen, men ifrågasätter att det var korven som var så fantastisk, att kanske upplevelsen av korven inte primärt hade med korven att göra. Och jag skulle definitivt inte rekommendera andra att gå till Sibylla och betala 3500:- för en varmkorv.

Missförstå mig rätt; jag är INTE emot att man beskriver upplevelser, tvärtom tycker jag att det är intressant att diskutera dem. Men så fort man tar steget till att vilja förklara dem, eller låta dem styra sitt handlande så bör man fundera över om det man säger stämmer. Är det vettigt att inte vilja lyssna på en öhörbart påverkande DAC efter att ha provat en annan DAC för 100 000:- som man har upplevt som mycket bättre? Den frågan bör alla ställa sig.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-06 13:04

Jösses, sitter folk och skriver hela nätterna.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-03-06 13:16

sprudel skrev:@Svante, läs IÖs, Peters, Harryups, och Pappa bas inlägg, om du missat dem. Vill inte lägg mer tid på det resonemanget, det kan fortsätta i blindtesttråden tycker jag. :)
Angående din fråga om den perfekta DA-omvandlaren så är den mycket intressantare.
Lavry och Oppo är bra båda, de har olika karaktärer och jag föredrar Lavry, men ingen är egentligen något speciellt stort steg framåt, snarare en sidledes variation. MSB är ett steg framåt jämfört med de andra, vilket jag hoppades att den inte skulle vara.(för dyr)

...vilket inte garanterar att du har en negativ förväntan på den, tvärtom.

sprudel skrev:Till din fråga: Rent filosofiskt så finns inte den perfekta dacen, kravet är väl då att den skulle passa alla. Blir svårt.
Tror nog också att de absolut bästa dacarna som finns är ganska nära det man kan komma, och det är de som jag vill lyssna på, hur bra kan det bli, och tycker jag att det stämmer med min inre referens?

Om vi bara talar om ljudkvalitet vågar jag påstå att den finns. Det finns DACar med distorsionsdata som ligger riktigt långt under hörbarhetsgränsen, tonkurvan ligger nära gränsen, och i högupplösande lyssningstester lyckas vi inte detektera dem. Allt stämmer.

När det kommer till handhavande, hur de passar med signalnivåer etc så måste de förstås passa med de önskemål man har, men sannolikheten är ändå stor att man hittar en ohörbart påverkande DAC som inte kostar 100 000:- med de övriga krav man har.

sprudel skrev:Att du (?) inte lyckas påvisa skillnader mellan tex Oppo och Mytek innebär inte att det är slagit sten att skillnader inte kan finnas. Det är ju inte långt borta att du faktiskt påstår detta, vilket gör mig lite besviken.

Ja, jag förstår hur du menar. Samtidigt är det väl lite så att om man letar efter fel tillräckligt noga, så är det till sist rimligt att anse att de inte finns när man inte hittar dem. Analogivarning: "Ligger det några nycklar på bordet?" (Tittar på ett tomt vardagsrumsbord.) -"Nej det finns inga nycklar på bordet."

sprudel skrev:
En osäker faktor har jag tydligt annonserat, och noterats av Harryup, nämligen förstegsdelen. Det är då tämligen meningslöst att isolerat resonera kring skillnader hos DA-omvandlare, vilket flera gör i tråden.

I den mån försteg är inbyggda i DACarna har jag inkluderat dem i mina resonemang. Givetvis sitter det analogelektronik i DACarna och den kan ställa till det. tex är digitalt styrda analoga volymkontroller som regel mycket sämre än rent digitala. Samtidigt så ligger påverkan från de analoga volymkontrollkretsarna nog under hörbarhetsgränsen, så frågan blir närmast filosofisk.

Med DA-omvandlare menar jag (här) hela burkar, inte bara chipen.

sprudel skrev:
En DA har alltid en analog del, så helt kan man ju inte utelämna den heller, även om de kan svinga olika mycket spänning, men med en attenuator mm i signalvägen finns flera påverkansfaktorer ytterligare. Slutresultatet beror ju på hur väl konstruerad apparaten är som helhet.
DA direkt till försteg så är kombo av DA/försteg en annan osäkerhetsfakor osv, osv. Jag har omständigheterna ganska klara för mig när jag lyssnar, så därför pratar jag om mina upplevelser av apparaten och kommer fram till att den spelar bättre än något gjort tidigare. Nota Bene, trots negativ bias!!

...eller positiv, det vet du inte. Psyket är lurigt (ditt, mitt och allas).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-03-06 13:17

Morello skrev:Jösses, sitter folk och skriver hela nätterna.

Det är ju helg :) .

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi