darkg skrev:sprudel skrev:Morello skrev:Tyvärr blir inte sådana där rapporter speciellt trovärdiga då faktum är att skillnaderna mellan olika bra DA-omvandlare är ganska liten.
Det som pekar på att det är inbillning snarare än de facto hörbara skillnader är avsaknaden av blindtest i kombination med påstående som står i stark kontrast till verkliga prestandaskillnader hos DA-omvdnaler
Fritt för dig att tycka.
Provlyssna gärna en MSB själv. Har du lyssnat på din egen förresten?
Nu lyssnar jag på kombo av DAC och försteg, använder MSBs inbyggda. Så gör jag även med Oppo, Lavry da 10 osv. Skillnaderna är enligt mig inte små, men allt är ju relativt.
Vad Morello konstaterar är att det finns minst två förklaringar till en upplevd skillnad i det här fallet, och att apparatskillnad inte kan förmodas vara den bästa förklaringen, utifrån den information vi har. Min uppfattning är att detta är ett faktum.
darkg skrev:Jo, ja, jag förstår delvis kritiken, men samtidigt... jag håller inte med om att Morellos inlägg var en åsikt, helt enkelt. Jag tycker att det är lite lurigt och som sagt, det blir antagligen trist att höra på detta pjämmel. Jag inser det. Jag försöker inte sabotera - faktiskt. Jag är medveten om problemet.
Jag vet inte var jag skall börja, men jag tycker det är rimligt att börja med att försöka reda ut vad som sagt och om det finns mandat att säga det.
Sprudel har berättat om sina upplevelser, och synligen inte försökt upphöja det till universella sanningar. Det kan inte rimligen någon ha några invändningar emot*.
Morello säger då att rapporten inte blir särskilt trovärdig. Och vad betyder egentligen det? Well... den som skriver något sådant försöker framställa det som att den brist på trovärdighet han rapporterat, liksom tillhör det som Sprudel sagt. Men trovärdighet eller icke trovärdighet är ingenting faktiskt, det är en åsikt som hör till den som uttalar sig om saken.
Så självklart är det en åsikt och ingenting annat, från Morello, att det Sprudel skrev inte var trovärdigt. Det är till och med urtypen för vad som är en åsikt.
Vidare anför Morello att frånvaron av blindtest talar för inbillning, men det är ju bara nonsens.
Detta är sant: Man kan inte utesluta att något KAN vara inbillning om inget ordentligt blindtest gjorts, men det är ju inte alls samma sak som att det talar för inbillning.
Utan blindtest kan man inte veta, och att inte veta inkluderar att man
inte vet att något är inbillning.
- - -
Förvisso nämner Morello även att de påstådda skillnaderna står i stark kontrast med verkliga prestandaskillnader, men hur vet man det då?
Men kan förvisso uttala sig om det man mätt, men näppeligen om det man inte har mätt.
Att det man HAR mätt inte visar någon förklaring till att hörbara skillnader finns där, säger ju bara att man inte har en mätmässig förklaring till potentiella hörbara skillnader - vilket inte alls är samma sak som att påstå att mätningarna bevisar att skillnaderna inte man finnas. Det kan betyda att man inte hittat orsaken bara.
Mätningar kan i bästa fall påvisa fel, men om man inte hittar fel med de mätningar man gör, så bevisar det inte att inga fel kan finnas. Den sambandsfrånvaron är liksom något av det mest grundläggande inom vetenskapen.
Vh, iö
- - - - -
*Om det varit oklart om Sprudel blindtestat eller inte så hade det varit rimligt att fråga om saken, för det är bra att veta om man avser använda rapporter från andra, till att dra slutsatser om testobjektet.
Men att påstå att något inte är "trovärdigt" på grund av att ingen blindtest gjorts, berättar ju inte om hur det är, det berättar bara vad man själv tror (den som säger "inte trovärdigt"). Om något är trovärdigt eller icke trovärdigt är en subjektiv fråga, och en åsikt som någon har om detta, tillhör personen, inte objektet (rapporten i detta fall).
Det är lika subjektivt som en åsikt om estetik.
Om en person istället för att recensera en rapport genom att kalla den "icke trovärdig", recenserar säg en bil och kallar den ful, så tror jag alla förstår att det bara är en åsikt, inte en sanning om bilen. Någon annan kan ha en avvikande åsikt - anse att bilen är väldigt snygg. Det är också bara en åsikt och inte fakta om bilen.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).