Byggsatsprojekt piP Signatur

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Byggsatsprojekt piP Signatur

Inläggav paa » 2016-03-08 14:25

Fredzz0rs skrev:Det börjar ta sig så smått med spacklingen :) Jag råkade slipa avfasningarna lite ojämt ett tag så fick lite smått panik men tror jag fick skaplig ordning på det igen.
Frågan är hur mycket mer noggrant jag behöver göra. Jag vill inte riskera att slipa snett igen.

Slipa fronten med stor slipklots och kanten med liten slipklots. Slipklotsarna ska vara stabila så dom inte böjer sig, annars känner man inte vad man håller på med.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2016-03-08 14:33

Fredzz0rs skrev:Jag funderar på att testa att spraylackera fronten med en produkt som heter Plasti dip. Den används framförallt som ett billigt alternativ om man vill lackera om bilen, dock ej permanent.
Man sprayar i flera lager och hinnan blir gummiaktig men ändå slitstarkt. En fördelen med denna metod är att man lätt kan skifta färg.

Någon som testat detta på högtalare?

Inte på högtalare men lackade mina stativ med biltemas vita gummifärg, det var rätt enkelt att få en jämn yta utan att rinna. Ytan är lätt gummerad och högtalarna står stadigt, färgen känns tålig men ändå rätt lätt ta bort om man vill. Tips är att lacka minst 3ggr i tunna skikt.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-08 14:35

Fredzz0rs skrev:Kan man inte bara maskera vid fanèrkanten där skåran går och dra bort maskeringen innan färgen torkat? Ska man lägga i flera lager som ja förstått så får man väl bara maskera om mellan spruten. Det är ju lättmaskerat :)

Det blir säkert bra.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-08 22:04

Känner mig lite knäckt men vet inte om jag behöver göra det. När jag studerade lådorna lite efter att jag våtslipat fronten, ja ni hörde rätt (amatör) så kunde jag ana en liten sprickbildning i en av lådornas övre sida.
mdf:en har svält lite där jag tänkt fanéra. Är det något som kan bringa problem? När jag trycker lite mot sprickan så flexar mdf:en lite eftersom sprickan uppstått så nära ytan.

Dessutom så har jag lyckats slipa fronten några mm oplan så när jag lägger ner baselementet så kan man vicka någon mm på elementet. Vad ska jag göra?!!!

Faktiskt 3.jpg
Faktiskt 3.jpg (232 KiB) Visad 4576 gånger

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-08 22:15

Bli inte knäckt, det finns alltid lösningar och för oss amatörer går inte allt som på räls.

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-03-08 22:29

Fredzz0rs skrev:Känner mig lite knäckt men vet inte om jag behöver göra det. När jag studerade lådorna lite efter att jag våtslipat fronten, ja ni hörde rätt (amatör) så kunde jag ana en liten sprickbildning i en av lådornas övre sida.
mdf:en har svält lite där jag tänkt fanéra. Är det något som kan bringa problem? När jag trycker lite mot sprickan så flexar mdf:en lite eftersom sprickan uppstått så nära ytan.

Dessutom så har jag lyckats slipa fronten några mm oplan så när jag lägger ner baselementet så kan man vicka någon mm på elementet. Vad ska jag göra?!!!

Du kan tunna ner lite trälim med vatten och sätta ner i sprickan, eller väldigt tunnt superlim om du har det. Sen klämmer du ihop med nån bräda och tving. En variant på lösning alltså.
Som du säkert förstått så ska man inte våtslipa MDF eftersom det sväller och håller på, och det är precis det du vill undvika. :P

Slipat någon millimeter ojämnt? Det låter som en överdrift rent spontant, några millimeter är ju väldigt mycket i sammanhanget.
Elementet kommer du ju att skruva på plats och sätta tätningslist runt, så det fyller ut rätt mycket kring hålet, jag skulle inte oroa mig särskilt.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-03-08 23:37

Såvida du inte har slipat med bandslip så förstår jag inte hur du kan ha slipat bort några millimeter? MDF behöver ju knappt putsas alls om det inte är repor eller andra skador, ett snabbt tag med 180-papper innan grundning och sedan går du uppåt i korn i mellanslip.

Som Cinder säger, vitlim i sprickan, försök få ner det en bit med hjälp av något smalt typ bladmått, tolkstål, skalpell och dra sedan dit en bit maskeringstejp tills limmat härdat.

Angående din fanerfråga så är det svårt att köpa i små volymer, åtminstone i Sverige. Kika på ebay, där brukar man kunna hitta det mesta och kan köpa det bladvis, I Sverige gäller hela paket så vida du inte hittar ett snickeri att handla av.

Summer Passing

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-09 00:12

Jag vet inte hur stora paketen är, men det är ju inte omöjligt att någon forumbroder är intresserad av att dela!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-03-09 09:34

Det finns ju stryk-på faner med värmelim. Men dom arken är smalare än en piP-lådas djup, vilket gör att dom måste skarvas.
Tyvärr är det nästan omöjligt att få till en perfekt skarv när faneret måste värmas. Värmeutvidgningen gör att faneret drar och skarven blir lite böjd.
För mindre lådor funkar det dock perfekt, som t.ex iP.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-09 09:36

Ni har helt rätt. När jag skrev igår så var jag lite lätt uppgiven så då blev det att jag tog i lite i min uppskattning.
Dock så är det lite ojämnt slipat i fronten men det kanske man kan få bukt med. Om jag ställer högtalarna (främst den ena) på parketten med fronten nedåt så går det att vicka på lådan en aning.
Det kanske är så lite så ingen jävel kommer bry sig eller se det med blotta ögat. Det jobbiga är att jag vet om att det inte är rakt och det stör mig.

Beträffande sprickan så har jag en idé. Min sambo är sjuksyrra så jag kan "låna" hem en spruta med tunn nål och injicera limmet i sprickan. Borde funka.

Angående fanéret så hoppas jag fortfarande på att min lokala snickare ska få tag på ett mindre parti almfanér via sin distributör.

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-03-09 09:41

Fredzz0rs skrev:Ni har helt rätt. När jag skrev igår så var jag lite lätt uppgiven så då blev det att jag tog i lite i min uppskattning.
Dock så är det lite ojämnt slipat i fronten men det kanske man kan få bukt med. Om jag ställer högtalarna (främst den ena) på parketten med fronten nedåt så går det att vicka på lådan en aning.
Det kanske är så lite så ingen jävel kommer bry sig eller se det med blotta ögat. Det jobbiga är att jag vet om att det inte är rakt och det stör mig.

Beträffande sprickan så har jag en idé. Min sambo är sjuksyrra så jag kan "låna" hem en spruta med tunn nål och injicera limmet i sprickan. Borde funka.

Angående fanéret så hoppas jag fortfarande på att min lokala snickare ska få tag på ett mindre parti almfanér via sin distributör.

Är du säker på att parketten är helt plan då..? Inte något jag skulle sätta några större pengar på!
Om det ser okej och rakt ut så kommer du nog inte att märka nåt när elementet väl är satt på sin plats.
Det är det här som kan vara nackdelen med DIY ibland - man vet precis vart felen finns ;)

Det är nog lite overkill att ha en spruta för sprickan där, ta bara lite trälim på tummen och tryck ner över sprickan så får du nog ner en del,
du kan pilla med något smalt också som Aerob föreslog. Gör det inte svårare än det behöver vara, kanyler får hon väl inte ta från jobbet heller gissar jag... så skippa det.

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-09 15:20

Gött att ni stillar min oro. Ska testa att trycka i lite lim med en mattkniv

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2016-03-10 11:09

Av egen erfarenhet så tipsar jag om någon form av mjukmedel i färgen innan du lackar.....har inte följt tråden helt men förstått att du ska lacka själv....
En firma jag använde mig av att lacka mina dåvarande piPs hade aldrig lackat högtalare tidigare så de körde på med vanlig färg de lackar skåpluckor med....färgen sprack litegrann med tiden.....
När jag sedan skulle lacka ett par pi60 så hade de tillsatt nåt mjukmedel och det blir nu inga sprickor....dock blev färgen halvblank istället för helmatt som var tanken.....Nåja, nu har det tillkommit ett par bs60 som lackats med blank samt mjukmedel så då blev resultatet typ pianolack........ett tips bara....

/Anders
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-10 20:16

Tack för tipsen! Jag tänkte dock testa att lacka fronten med en typ av gummiaktig sprayfärg av märket Plasti dip.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2016-03-11 11:11

Är man osäker rekommenderar jag att lacka en lös mdf-bit innan går på i skarpt läge..
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-11 14:11

Cinder skrev:
Fredzz0rs skrev:Ni har helt rätt. När jag skrev igår så var jag lite lätt uppgiven så då blev det att jag tog i lite i min uppskattning.

Är du säker på att parketten är helt plan då..? Inte något jag skulle sätta några större pengar på!
Om det ser okej och rakt ut så kommer du nog inte att märka nåt när elementet väl är satt på sin plats.
Det är det här som kan vara nackdelen med DIY ibland - man vet precis vart felen finns ;)

Det är nog lite overkill att ha en spruta för sprickan där, ta bara lite trälim på tummen och tryck ner över sprickan så får du nog ner en del,
du kan pilla med något smalt också som Aerob föreslog. Gör det inte svårare än det behöver vara, kanyler får hon väl inte ta från jobbet heller gissar jag... så skippa det.

Ne du har rätt. Parketten är allt annat än plan :)
Jag har insett att mina farhågor om felslipade lådor var helt i onödan. Efter att jag slipat lite mer idag så kan ja konstatera att jag helt enkelt hade slipat för lite och att det var därför som det såg ojämt ut. Det var för mycket spackel kvar.
Nu när jag nästan han slipat ner till mdf:en igen så ser det rakt och fint ut :)

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-11 15:49

Någon som vet en nätsida där jag beställa fläktgaller
Som skydd till baselementet? Eller det kanske Ingvar har som man kan köpa? Ska nämligen upp till honom den 31:e på en demokväll :)

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-13 19:26

Nu är jag äntligen klar med slipandet så nu väntar fanéring :) Måste bara få tag på Almfanér.

Färdigslipat.jpg
Färdigslipat.jpg (247.85 KiB) Visad 4001 gånger

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-03-15 13:46

Om du skall ha alm så se till att den är sen vuxen då får du en mörkare faner och det skall vara av kärnvirket.

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-15 13:52

Tack för råden! Funderar på att beställa från en sida som heter Fanerami.se
Någon som har erfarenhet av dem?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-03-15 14:27

Fredzz0rs skrev:Tack för råden! Funderar på att beställa från en sida som heter Fanerami.se
Någon som har erfarenhet av dem?

Säljer dom småposter till privatpersoner?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-15 15:03

Ja, om jag har tolkat det rätt.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-03-15 17:49

skall ta fram en bild på riktigt röd kärna på alm lunda almen har bättre röd kärna än vad en skogs alm har den är mera vit i kärnan kork almen kan se lite ut som både skogs alm och lunda alm.

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2016-03-15 20:21

Hör finns att välja på. Maila och be att få gratisprover samt fråga om närmaste svenska trävaruaffär som kan förmedla affären.

http://www.decospan.com/en/Wood_veneer/Wood_species/

Användarvisningsbild
Waxxarn

Inläggav Waxxarn » 2016-03-15 21:17

Fanerami säljer nog inte direkt till privatpersoner, polaren jobbar där så jag kan kolla med honom när vi spelar innebandy.
Harden The Fuck Up!

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-03-15 21:59

boom skrev:skall ta fram en bild på riktigt röd kärna på alm lunda almen har bättre röd kärna än vad en skogs alm har den är mera vit i kärnan kork almen kan se lite ut som både skogs alm och lunda alm.

Bild på lunda Alm s på hur röd kärnan är .
Bilagor
IMG_20140429_114802414.jpg
IMG_20140429_114802414.jpg (189.98 KiB) Visad 3760 gånger

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-15 23:50

Jag vill att fanéret ska se ut så här.

image.jpeg
image.jpeg (130.14 KiB) Visad 3728 gånger

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2016-03-17 18:44

Har provat plastidip jag gillade resultatet men det är inte 100 procent jämnt. Kanske mitt fel.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-03-25 16:14

Plastidipp känns ju annars som ett mycket intressant sätt att få yta på sina iP/piP(s) :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-26 01:21

Ja vet! Tror det kan bli väldigt bra och lite annorlunda :)

Nu kanske vissa blir besvikna men jag har efter lite moget övervägande valt att leja bort fanerandet till en snickerifirma här i stan.
Jag valde tillslut originellt ekfaner som jag funderar på att behandla med vitpigmenterad olja, se nedan bild.
Firman kommer fanera sidor/topp och baksida samt fräsa en cirka 2 mm bred och djup skåra längst med där faner och mattsvart front möts.
Typ som den första högtalaren jag postade på sida 1.

Vad tror ni :)?

IMG_2176.jpg
IMG_2176.jpg (254.64 KiB) Visad 3409 gånger

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino