PappaBas skrev:Svante skrev:sprudel skrev:Blindtester har ju sina pros & cons de med vilket tydligt framkommit inte minst i den här tråden.
"Pros" håller jag med om, men förutom att de är bökiga att göra, vilka "cons" har de menar du?
Du har ju själv varit med för några sidor sedan och berättat om hur LTS uppställning ser ut och vilka otroligt små toleranser, stor mängd utrustning och tränade lyssnare och försöksledare som krävs för att utföra blindtester med en betydelseful signifikans?
Det har varit debatt om vilken sorts oscilloskåp som är tillräckligt bra för att kunna nivåkalibrera där ni inte alla är helt ense? Balanserade ingångar på olika ställen osv osv.
Att några inte är kunniga nog att inse vilka krav och potentiella problem som finns och från det inse hur man bör kalibrera betyder inte att det är svårt. Det är inte svårt alls. Hur lätt som helst att göra en utmärkt nivåkalibrering med ett analogoscilloskop. Låt inte folks invändningar få dig att tro att det är svårt.
Och både det och resten av det du skriver om vad som krävs, skiljer sig ju inte från krav man måste ställa i öppna lyssningar.
Om man vill veta att man inte hör skillnad på grund av felkalibreringar eller missar att höra skillnad på grund av för dåliga lyssnare, fel metodik eller dåliga uppställningar, så måste kraven ju ställas likadant när man lyssnar öppen. Men vid öppen lyssning så kan det ÄNDÅ bli fel, eftersom suggestionen blir en så stor kraft då. Dessutom går det inte att isolera ett objekt vid "vanlig" lyssning (såsom vid F/E-lyssning, som kan göras både öppet och blindt), så bortsett ifrån att suggestion kan störa resultatet illa, finns även problemet att man inte kan säga något en en enskild länk, bara om summan av hela kedjan. Så även om man kan höra skillnader så blir allt man tror sig veta om vad som är bättre eller sämre, spekulationer.
Så öppen lyssning är inte nämnvärt enklare än en blind lyssning, om man vill kunna dra så bra slutsatser som möjligt från den.
PappaBas skrev:Så jag hävdar att utföra relevanta blindtester för olika element i transmissionskedjan i princip är ogörligt som privatperson.
Okej.
Ja, kanske, för många. Men jag tror nästan att okunskap om vad som behöver göras och hur det skall göras, skapar en större svårighet än att verkligen göra det. Men i och för sig spelar det ingen roll - du har rätt ändå. Svårt är ju svårt, oavsett orsak.
PappaBas skrev:Sedan är det lite oklart vad man skall göra med resultatet. Förrutom att förstå hur påverbar människan är.
Men när man väl insett det då? Som alla i denna tråd i alla fall.
Går det att för mig som enskild person få fram all den information som är väsentlig inför ett eventuellt inköp med hjälp av blindtest?
Nej självklart inte. Men det är väl ett orimligt krav att ställa?
Jag menar, om man bildtestar så är det ju inte istället för att titta på apparaten, känna på reglagen, läsa på om funktionaliteterna. Det är ju ett komplement till att göra allt det.
PappaBas skrev:Säg att du i blindtestet detekterar en skillnad vad gör du med det? Säg att du inte detekterar skillnaden i blindtest vad gör du med det?
I slutändan är det ändå en preferenssak.
Jag tycker det är bra om någon med resurserna och den inte oansenliga mängd kunskap och vana som krävs för att meningsfullt utföra testerna gör det.
Blindtester har ett stort didaktiskt värde men det är inte ett verktyg jag själv kan använda vid evaluering av vad jag skall köpa.
Jag tar gärna del av detektionstester som subjektiv beskrivning av hur eventuell färgning upplevs.
Men i slutänden är det min egen preferens som avgör.
Jomenvisst. Kloka ord.
Var och en tar självklart ställning själv.
PappaBas skrev:En intressant fråga tycker jag är om resultatet av ett blindtest förändras om du utför det precis när du anskaffat någonting eller när du haft det ett tag? Hörsel lär sig ju höra saker som man sedan inte kan ignorera.
I era (LTS) försök med flera tränade lyssnare som övar på objektet går det kanske relativt fort men för mig som är ovan kanske det tar lång innan jag lärt mig detektera en viss färgning. Skall jag blindtesta både i början och efter jag haft grunkan ett tag?
Nä lägg ned det där

Du ser ju hur dumt det blir. Superbra att LTS gör det och jag läser gärna om resultaten men det blir löjligt att "kräva" det av forumdeltagare på faktiskt.
Ja, jo, du har några poänger.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).