AB-test av DA-omvandlare, Filer att ladda ned!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: AB-test av DA-omvandlare, Filer att ladda ned!

Inläggav Max_Headroom » 2016-03-10 12:53

Morello skrev:Har vi någon mer som lyssnat på filerna och vill delge sin uppfattning om skillnaderna?

Ja, men jag har bara ful-lyssnat. Bestämde mig för att lyssna på hela albumet (utom walk of life, som jag inte gillar) istället eftersom det var skojjigare än att försöka höra skillnad på 3 små snuttar.
Skulle ha gjort finlyssning igår men satt och jobbade med en remix på metallica-filerna som Bill50x lade ut härom dagen. Den blir bra. Men det tar tid innan den blir färdig. Nästan allt blir utbytt. (tycker att musikerna främst verkar inrikta sig på att spela så fort som möjligt istället för bra. När man spelar hela låten så drunknar felen i röran, men lyssnar man på varje spår för sig så hörs alla fel. Inte imponerande.).

Men jag kanske gör ett ryck i kväll. Tänker också titta på vågformerna för att se om det finns någon synliga skillnad. Borde göra det om skillnaden är hörbar och det är den tydligen.

Jag har dessutom snokat i historien om inspelningen och det "körlika" ljudet som ligger lågt i början på låten är med största sannolikhet en fairlight, precis som jag trodde. Dock en tidig version. Man köpte kort efter inspelningen av Brothers in Arms in 2 stycken serie ||x till Monserat-studion till det facila priset av 35000£. Per styck. Har dock inte fått helt 100% klartlagt om man hade en fairlight som fast inventarie när Brothers in Arms spelades in, men jag tror knappast att man skulle dra sig för att flyga in en om andan föll på.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-10 14:38

Morello skrev:Har vi någon mer som lyssnat på filerna och vill delge sin uppfattning om skillnaderna?

Nu när du har berättat vad som är vad är det kanske inte längre så intressant vad någon berättar om sina upplevelser av dem?

Det går ju inte längre att veta säkert om någon lyssnat blindt när facit finns tillgängligt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-03-10 14:57

IngOehman skrev:

Nu när du har berättat vad som är vad är det kanske inte längre så intressant vad någon berättar om sina upplevelser av dem?

Det går ju inte längre att veta säkert om någon lyssnat blindt när facit finns tillgängligt.

Vh, iö

Man kan fortfarande köra Foobar ABX och posta resultaten.. vi får lita på att ingen på faktiskt är så vriden att man manipulerar ett sådant resultat.

Det spelar ju ingen roll om du vet att de två filerna faktiskt skiljer sig åt, om du ändå inte kan detektera det hela i blindtest med vettig statistisk signifikans.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2016-03-10 15:27

Har snabblyssnat utan att kunna höra några skillnader direkt. Skulle behöva lägga mer tid på det. Lyckas dock inte ladda ner filerna, bara öppna dem från webben? :oops: Kul initiativ och det skulle vara lärorikt att lägga in dem i Foobar och testa lite ABX.

/en john

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-03-10 15:42

enJohn skrev:

Har snabblyssnat utan att kunna höra några skillnader direkt. Skulle behöva lägga mer tid på det. Lyckas dock inte ladda ner filerna, bara öppna dem från webben? :oops: Kul initiativ och det skulle vara lärorikt att lägga in dem i Foobar och testa lite ABX.

/en john

Högerklicka och välja "Save link as".

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2016-03-10 15:52

PappaBas skrev:
enJohn skrev:

/en john

Högerklicka och välja "Save link as".

Nä, det var just det. Får inget sådant alternativ i dialogrutan (som man brukar få). Ska testa på en annan dator.

/en john igen

*edtit: fast nu gick det? Hm. Ok, men det blir kul att testa!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-10 15:56

enJohn skrev:

/en john

Håll inne "alt" när du klickar på länken så laddas innehållet ned till disk istället för att öppnas i webbläsaren.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2016-03-10 16:06

IngOehman skrev:

Vh, iö

Nja, men jag tror det är bäst att provlyssna själv för att kontrollera hur stor skillnaden är. Den verkar ju vara ganska liten eftersom folk uppenbarligen bommar då och då i blindtest.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-03-10 16:32

AndreasArvidsson skrev:Håll inne "alt" när du klickar på länken så laddas innehållet ned till disk istället för att öppnas i webbläsaren.

Bra, ska jag komma ihåg, Jag brukar själv högerklicka och välja "Spara länk till disk" men ditt trick är snabbare.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-10 16:46

Bill50x skrev:
AndreasArvidsson skrev:Håll inne "alt" när du klickar på länken så laddas innehållet ned till disk istället för att öppnas i webbläsaren.

Bra, ska jag komma ihåg, Jag brukar själv högerklicka och välja "Spara länk till disk" men ditt trick är snabbare.

/ B

Ja, jag är om något jävligt otålig :lol:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2016-03-10 22:33

Ooooiiii!

Nu har jag provlyssnat. Jag inbillar mig att jag kan höra antydningar till skillnadet mellan dom olika alternativen. Men dessa upplevda skillnader är så små att dom precis lika gärna skulle kunnat vara inbillning.

1. Låter subjektivt bäst. Lite vassare, lite bättre attack.
2. Låter en aning rundare än dom andra 2.
3. Ger en aning dämpat intryck.

Jag har också tittat på vågformerna. Alla 3 ser en aning olika ut, och skillnader mellan 1 och 3 (som alltså skyfflats gneom en och samma ADC) är också olika sinsemellan, så jag vibbar att skillnaderna som är tillräckligt stora för att inte maskeras av ADCs fel uppstår i respektive apparat. Skillnaderna är bara synliga när man zoomar in extremt mycket på vågformen, så man ser enskilda samples. Och även då måste man alltså leta för att hitta några tydliga avvikelser. Jag hittar inget vid den visuella inspektionen som förklarar mina lyssningsintryck.

Min slutsats av lyssnignstestet är att skillnaderna är så små att man helt kan strunta i dom. Detta är inget att bry sig om, alls om man inte är väldigt specialintresserad. Men det är inte jag.
Jag spelade in "Personal Jesus" med Nina Hagen på provskivan också, så att jag fick lyssna på lite musik och inte bara små testsnuttar. Rekomenderas å det varmaste!
https://www.youtube.com/watch?v=GffG2f_f5S0

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2016-03-10 23:03

petersteindl skrev:Jag kan försöka konstatera några saker av all ovanstående resonemang.
Man kan dela in testförfarande i tre huvudgrupper.

1.) Öppen test.
2.) Blindtest.
3.) Dubbelblindtest.

Oavsett vilket av alternativ 2 eller 3 så behövs en testmetod som säkerställer att signifikansen blir högre än slumpen.
Ju högre signifikans desto bättre.

Då gäller det att lägga upp testen så att man vid varje svar inte kan överföra det man tidigare svarat på sitt nästa svar.

I princip kan jag då konstatera att i stort sett allt frågande om subjektiva tester gjorts blint blir ett spel för gallerierna eftersom i stort sett allt apparattestande på lekmannanivå, även om det skulle vara blint, inte ger ett resultat annat än med slumpens signifikans även om det är uppenbar stor skillnad och man de fakto verkligen hört denna uppenbara skillnad.

I princip likställer jag därför öppen lyssning med blindtest vad gäller signifikans under förutsättning att metoden i blindtestet inte kan ge högre siknifikans än slumpens. Därför anser jag att det blir patetiskt då det frågas om lyssningen gjordes blint. Det tillför inget, oavsett och det gäller i samtliga fall som testmetoden inte kan ge statistiskt resultat annat än slumpens, sorry grabbar.

Det betyder att även filer som t.ex. morellos måste in i ett testförfarande där varje ny lyssning blir en helt ny lyssning som inte kan baseras på förra lyssningen och dessutom måste det göras om en tillräckligt mängd gånger för att kunna uppnå en högre signifikans oavsett om det är slumpen man vill påvisa eller avsaknad av slump.

Att avkräva hobbyister och Music lovers en slags vetenskapsmetodik i sitt lyssnande är som jag ser det löjeväckande och rent av korkat och visar enkom på dåligt omdöme och kränkande på andras integritet. Det är min syn på saken och jag vill verkligen betona det med emfas. I klartext. Må sprudel och andra ha sina lyssningar och så länge det fria ordet gäller, vilket vi skall vara glada för, så kan Sprudel och andra redogöra för sina lyssningar. Utgå från att all lyssning skett öppet. Har så inte skett är jag tämligen övertygad om att de som skriver även med stolthet kommer redogöra för sin vetenskaplighet i sitt testupplägg.

Mvh
Peter

+1! Bra skrivet.

/Lasse

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-03-10 23:22

petersteindl skrev:Att avkräva hobbyister och Music lovers en slags vetenskapsmetodik i sitt lyssnande är som jag ser det löjeväckande och rent av korkat och visar enkom på dåligt omdöme och kränkande på andras integritet. Det är min syn på saken och jag vill verkligen betona det med emfas. I klartext. Må sprudel och andra ha sina lyssningar och så länge det fria ordet gäller, vilket vi skall vara glada för, så kan Sprudel och andra redogöra för sina lyssningar. Utgå från att all lyssning skett öppet. Har så inte skett är jag tämligen övertygad om att de som skriver även med stolthet kommer redogöra för sin vetenskaplighet i sitt testupplägg.

Nu vet jag inte om du räknar in mig i detta, men jag vill vara tydlig med att jag tycker att det är bra med öppna lyssningar, jag gör dem ofta själv, men att man ska vara mycket försiktig med slutsatserna från dem. Min viktigaste kritik var mot uttalandet att (något i stil med) ljudet från den dyra omvandlaren var så mycket bättre än det från den gamla att den väl motiverade pengarna. Vad jag har försökt påminna är att en lika rimlig slutsats är att den dyra apparatens utseende eller kanske tom pris gav upplevelsen av ett bättre ljud, och att Sprudels implicita rekommendation ingalunda behöver vara användbar någon annan lyssnare. Jag har också försökt påminna om att för att man ska kunna rekommendera en apparats pga dess ljudkvalitet så behöver man göra ett test där man lyssnar på (bara) ljudkvaliteten.

Och jag tycker att det känns lite angeläget att påminna om det när man pratar om en DAC som kostar 100 000:-. Det vore ju himla synd om någon lade sina besparingar på en sådan burk baserat på ett öppet lyssningstest.

Kritiken gäller alltså tolkningen av lyssningen, inte lyssningen eller rapporterandet av upplevelserna i sig.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
akeda

Inläggav akeda » 2016-03-11 00:31

Jag hade inte riktigt möjlighet att lyssna på någon vidare volym, så jag kollade in FFT-spektrum.

1 hade lite högre brus i lägre oktaverna + en del 50Hz.
2 verkade ha lite DC.
3 Var typ identisk med 2, fast utan DC.

Gissade således som facit.
AD:n är väl AC-kopplad?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-03-11 08:29

@Svante.
MSB Analog dac är mycket bra som kombo försteg/dac i min setup, det bästa jag lyssnat igenom.
Men, den är inte så bra, enligt mina kriterier, att jag köper den. Dessutom är +100 kkr mycket pengar att lägga på en del i kedjan där utvecklingen är som störst med nya innovationer vilket gör att begagnatpriset blir osäkert. Högtalare, slutsteg, försteg och skivspelare har mer mogna marknadsförhållanden.
Jag provlyssnar vidare. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-11 09:48

sprudel skrev:@Svante.
MSB Analog dac är mycket bra som kombo försteg/dac i min setup, det bästa jag lyssnat igenom.
Men, den är inte så bra, enligt mina kriterier, att jag köper den. Dessutom är +100 kkr mycket pengar att lägga på en del i kedjan där utvecklingen är som störst med nya innovationer vilket gör att begagnatpriset blir osäkert. Högtalare, slutsteg, försteg och skivspelare har mer mogna marknadsförhållanden.

Exakt detta du nämner känner jag en person som tyckt. Han är svensk och bor i LA och du känner honom inte men OlA känner honom och även Naq om kände honom. Jag var hemma hos honom med min senaste DAC prototyp i januari. (IÖ var också med.) Min prototyp gillades också. Han har flera DACar men han köpte aldrig MSB men han minns dess forward karaktär med bra upplevd dynamik. Men det var saker med totalljudet som han inte gillade hos MSB.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-11 09:54

Svante skrev:
petersteindl skrev:Att avkräva hobbyister och Music lovers en slags vetenskapsmetodik i sitt lyssnande är som jag ser det löjeväckande och rent av korkat och visar enkom på dåligt omdöme och kränkande på andras integritet. Det är min syn på saken och jag vill verkligen betona det med emfas. I klartext. Må sprudel och andra ha sina lyssningar och så länge det fria ordet gäller, vilket vi skall vara glada för, så kan Sprudel och andra redogöra för sina lyssningar. Utgå från att all lyssning skett öppet. Har så inte skett är jag tämligen övertygad om att de som skriver även med stolthet kommer redogöra för sin vetenskaplighet i sitt testupplägg.

Nu vet jag inte om du räknar in mig i detta, men jag vill vara tydlig med att jag tycker att det är bra med öppna lyssningar, jag gör dem ofta själv, men att man ska vara mycket försiktig med slutsatserna från dem. Min viktigaste kritik var mot uttalandet att (något i stil med) ljudet från den dyra omvandlaren var så mycket bättre än det från den gamla att den väl motiverade pengarna. Vad jag har försökt påminna är att en lika rimlig slutsats är att den dyra apparatens utseende eller kanske tom pris gav upplevelsen av ett bättre ljud, och att Sprudels implicita rekommendation ingalunda behöver vara användbar någon annan lyssnare. Jag har också försökt påminna om att för att man ska kunna rekommendera en apparats pga dess ljudkvalitet så behöver man göra ett test där man lyssnar på (bara) ljudkvaliteten.

Och jag tycker att det känns lite angeläget att påminna om det när man pratar om en DAC som kostar 100 000:-. Det vore ju himla synd om någon lade sina besparingar på en sådan burk baserat på ett öppet lyssningstest.

Kritiken gäller alltså tolkningen av lyssningen, inte lyssningen eller rapporterandet av upplevelserna i sig.

Instämmer med Svantekompis.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-11 09:57

Frågan är då hur den skulle stå sig mot tex "vintage-DAC"-en (cirka 1996) jag använde för att generera en av filerna - i ett blindtest. :)

Jag vill nog hävda att utvecklingen ,om vi talar om avspelning av 16-bitarsmateria,l är mer eller mindre akademisk.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-03-11 10:44

Morello skrev:

Frågan är då hur den skulle stå sig mot tex "vintage-DAC"-en (cirka 1996) jag använde för att generera en av filerna - i ett blindtest. :)

Jag vill nog hävda att utvecklingen ,om vi talar om avspelning av 16-bitarsmateria,l är mer eller mindre akademisk.

Frågan är hur din vintage-dac skulle stå sig vid en veckas lyssning i min setup. :)
Blindtester har ju sina pros & cons de med vilket tydligt framkommit inte minst i den här tråden.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-03-11 10:57

sprudel skrev:Blindtester har ju sina pros & cons de med vilket tydligt framkommit inte minst i den här tråden.

"Pros" håller jag med om, men förutom att de är bökiga att göra, vilka "cons" har de menar du?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-03-11 11:12

Svante skrev:
sprudel skrev:Blindtester har ju sina pros & cons de med vilket tydligt framkommit inte minst i den här tråden.

"Pros" håller jag med om, men förutom att de är bökiga att göra, vilka "cons" har de menar du?

Man hör ju inte skillnad! :evil:
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-11 11:15

Svante skrev:"Pros" håller jag med om, men förutom att de är bökiga att göra, vilka "cons" har de menar du?

Det undrar jag med.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-03-11 12:24

Svante skrev:

Bökiga att göra som du nämner, tolkning av resultat i förhållande till vald metod, uppställning, apparatur osv.
Lyssnar man på enbart dac isolerat, eller använder man förstegsdelen om den finns att driva slutsteg direkt? Det är en viktig distinktion som har betydelse för resultatet. När jag tidigare hade ett försteg i kedjan och jämförde SB Touch med Lavry da 10 var det inte mycket som skilde i återgivningen, väldigt lite. När däremot Lavry fick driva slutsteget så blev det något annat till Lavryns fördel.
Det här måste man ha i åtanke när man diskuterar, och jag vill gärna ha en lösning med inbyggt försteg. Färre apparater i kedjan med dess pros & cons. :)
Jag saknar också lite sund skepticism bland blindtest-förespråkare, lite besviken på det faktiskt. Det finns ett antal omständigheter som skiljer mellan blindtester, A/B med snabba växlingar, och långtidslyssningar under vanliga omständigheter.
Vissa fenomen i återgivningen kan ta lång tid innan du uppfattar, men när du väl gjort det så finns de där och du har ökat din känslighet kanske just för detta. Det kan vara för mycket av något, eller något du saknar som tom är beroende av musikval. Det hjälper föga för dig själv om du vid ett blindtest inte skulle kunna detektera det, vilket jag i och för sig tror att man ökat möjligheten för med sin "överkänslighet".
Blindtester för analys av skillnader är en lyssningsomständighet som skiljer sig från den vardagliga musiklyssningen, med allt vad det innebär, men det är ju under den senare omständigheten apparaten ska fungera för mig framgent och då vill jag veta hur den fungerar i den miljön.
Så för min del är blindtester av skillnader mellan apparater helt ointressant, det är inte så apparaten kommer att användas. Jag vill att musiken ska låta bra enligt mina preferenser, påminna så mycket som möjligt hur jag uppfattar musik irl.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-03-11 12:44

Svante skrev:

Du har ju själv varit med för några sidor sedan och berättat om hur LTS uppställning ser ut och vilka otroligt små toleranser, stor mängd utrustning och tränade lyssnare och försöksledare som krävs för att utföra blindtester med en betydelseful signifikans?
Det har varit debatt om vilken sorts oscilloskåp som är tillräckligt bra för att kunna nivåkalibrera där ni inte alla är helt ense? Balanserade ingångar på olika ställen osv osv.

Så jag hävdar att utföra relevanta blindtester för olika element i transmissionskedjan i princip är ogörligt som privatperson.
Sedan är det lite oklart vad man skall göra med resultatet. Förrutom att förstå hur påverbar människan är.
Men när man väl insett det då? Som alla i denna tråd i alla fall.
Går det att för mig som enskild person få fram all den information som är väsentlig inför ett eventuellt inköp med hjälp av blindtest?
Säg att du i blindtestet detekterar en skillnad vad gör du med det? Säg att du inte detekterar skillnaden i blindtest vad gör du med det?
I slutändan är det ändå en preferenssak.
Jag tycker det är bra om någon med resurserna och den inte oansenliga mängd kunskap och vana som krävs för att meningsfullt utföra testerna gör det.
Blindtester har ett stort didaktiskt värde men det är inte ett verktyg jag själv kan använda vid evaluering av vad jag skall köpa.
Jag tar gärna del av detektionstester som subjektiv beskrivning av hur eventuell färgning upplevs.
Men i slutänden är det min egen preferens som avgör.

En intressant fråga tycker jag är om resultatet av ett blindtest förändras om du utför det precis när du anskaffat någonting eller när du haft det ett tag? Hörsel lär sig ju höra saker som man sedan inte kan ignorera.
I era (LTS) försök med flera tränade lyssnare som övar på objektet går det kanske relativt fort men för mig som är ovan kanske det tar lång innan jag lärt mig detektera en viss färgning. Skall jag blindtesta både i början och efter jag haft grunkan ett tag?

Nä lägg ned det där :) Du ser ju hur dumt det blir. Superbra att LTS gör det och jag läser gärna om resultaten men det blir löjligt att "kräva" det av forumdeltagare på faktiskt.

Bild

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-11 13:55

AndreasArvidsson skrev:
Svante skrev:"Pros" håller jag med om, men förutom att de är bökiga att göra, vilka "cons" har de menar du?

Det undrar jag med.

Det undrar jag med.

Den stora nackdelen är givetvis att det är bökigt för gemene man att genomföra, å andra sidan finns det ingen annan metod för den som söker sanningen.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-03-11 13:58

Morello skrev:

I allafallen jag tyckte ju att den(om det nu var fil 1?) lätt sämre än Fil 2(CD:n) som var den som
jag främst jämförde med 1:an. Jag lyssnade fram å tillbaka kanske ett tjugotal ggr och kom fram
till samma resultat varje gång. Detta med hjälp av icke top-notch datorhögisar.
Risken finns kanske att jag skulle komma fram till samma resultat genom Televerkets gamla hederliga
koppartrådstelefon . . . så ev att en viss ljudlig skillnad föreligger(eller inte) hos DAC-arna . . . typ ? 8)
Senast redigerad av Laila 2016-03-11 14:01, redigerad totalt 1 gång.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-03-11 13:59

IngOehman skrev:

Vh, iö

Jag hann lyssna lite innan jag hittade facit, och noterade att det är en skillnad i hur virvelanslaget klingar av mellan inspelning 1 och 2. Jag fick för mig att det hängde kvar längre i inspelning 2, men kan vara helt ute och cykla. :)
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-03-11 15:56

sprudel skrev:Vissa fenomen i återgivningen kan ta lång tid innan du uppfattar, men när du väl gjort det så finns de där och du har ökat din känslighet kanske just för detta. Det kan vara för mycket av något, eller något du saknar som tom är beroende av musikval. Det hjälper föga för dig själv om du vid ett blindtest inte skulle kunna detektera det, vilket jag i och för sig tror att man ökat möjligheten för med sin "överkänslighet".

Vet inte om jag förstår dig rätt, men jag tror det och säger, precis! :)

Det bästa är ju om man kan leva med en intressant produkt ett tag och sedan lyssna i ett hrmmm, "kontrollerat" test. ;)

Eller varför inte: 1) Grovsålla med blindtest och mätningar för att få bort sådant som uppenbart inte håller måttet.. 2) Lev med bapparaten en tid 3) Blindtesta igen för att se om de öppna intrycken står sig.

Håller med om att det kan vara meckigt och någonstans får man ju dra gränsen, men jag har svårt att skriva av blindtest helt.

Men men.. jag är lite skadad, har något i mig som vill veta hur och varför.. nöjer mig inte med att bara tycka. Att mäta, kartlägga och lyssna med vetenskaplig touch ger mig stimulans och... typ glädje! :)

Vet inte om det är så att jag tror att det förhållningssättet i slutändan skall göra det lättast för mig att välja apparater/system och sen bara njuuuuta!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-11 16:32

PappaBas skrev:
Svante skrev:

Du har ju själv varit med för några sidor sedan och berättat om hur LTS uppställning ser ut och vilka otroligt små toleranser, stor mängd utrustning och tränade lyssnare och försöksledare som krävs för att utföra blindtester med en betydelseful signifikans?

Det har varit debatt om vilken sorts oscilloskåp som är tillräckligt bra för att kunna nivåkalibrera där ni inte alla är helt ense? Balanserade ingångar på olika ställen osv osv.

Att några inte är kunniga nog att inse vilka krav och potentiella problem som finns och från det inse hur man bör kalibrera betyder inte att det är svårt. Det är inte svårt alls. Hur lätt som helst att göra en utmärkt nivåkalibrering med ett analogoscilloskop. Låt inte folks invändningar få dig att tro att det är svårt.

Och både det och resten av det du skriver om vad som krävs, skiljer sig ju inte från krav man måste ställa i öppna lyssningar.

Om man vill veta att man inte hör skillnad på grund av felkalibreringar eller missar att höra skillnad på grund av för dåliga lyssnare, fel metodik eller dåliga uppställningar, så måste kraven ju ställas likadant när man lyssnar öppen. Men vid öppen lyssning så kan det ÄNDÅ bli fel, eftersom suggestionen blir en så stor kraft då. Dessutom går det inte att isolera ett objekt vid "vanlig" lyssning (såsom vid F/E-lyssning, som kan göras både öppet och blindt), så bortsett ifrån att suggestion kan störa resultatet illa, finns även problemet att man inte kan säga något en en enskild länk, bara om summan av hela kedjan. Så även om man kan höra skillnader så blir allt man tror sig veta om vad som är bättre eller sämre, spekulationer.

Så öppen lyssning är inte nämnvärt enklare än en blind lyssning, om man vill kunna dra så bra slutsatser som möjligt från den.

PappaBas skrev:Så jag hävdar att utföra relevanta blindtester för olika element i transmissionskedjan i princip är ogörligt som privatperson.

Okej.

Ja, kanske, för många. Men jag tror nästan att okunskap om vad som behöver göras och hur det skall göras, skapar en större svårighet än att verkligen göra det. Men i och för sig spelar det ingen roll - du har rätt ändå. Svårt är ju svårt, oavsett orsak.

PappaBas skrev:Sedan är det lite oklart vad man skall göra med resultatet. Förrutom att förstå hur påverbar människan är.
Men när man väl insett det då? Som alla i denna tråd i alla fall.
Går det att för mig som enskild person få fram all den information som är väsentlig inför ett eventuellt inköp med hjälp av blindtest?

Nej självklart inte. Men det är väl ett orimligt krav att ställa?

Jag menar, om man bildtestar så är det ju inte istället för att titta på apparaten, känna på reglagen, läsa på om funktionaliteterna. Det är ju ett komplement till att göra allt det.

PappaBas skrev:Säg att du i blindtestet detekterar en skillnad vad gör du med det? Säg att du inte detekterar skillnaden i blindtest vad gör du med det?
I slutändan är det ändå en preferenssak.
Jag tycker det är bra om någon med resurserna och den inte oansenliga mängd kunskap och vana som krävs för att meningsfullt utföra testerna gör det.
Blindtester har ett stort didaktiskt värde men det är inte ett verktyg jag själv kan använda vid evaluering av vad jag skall köpa.
Jag tar gärna del av detektionstester som subjektiv beskrivning av hur eventuell färgning upplevs.
Men i slutänden är det min egen preferens som avgör.

Jomenvisst. Kloka ord.

Var och en tar självklart ställning själv.

PappaBas skrev:En intressant fråga tycker jag är om resultatet av ett blindtest förändras om du utför det precis när du anskaffat någonting eller när du haft det ett tag? Hörsel lär sig ju höra saker som man sedan inte kan ignorera.
I era (LTS) försök med flera tränade lyssnare som övar på objektet går det kanske relativt fort men för mig som är ovan kanske det tar lång innan jag lärt mig detektera en viss färgning. Skall jag blindtesta både i början och efter jag haft grunkan ett tag?

Nä lägg ned det där :) Du ser ju hur dumt det blir. Superbra att LTS gör det och jag läser gärna om resultaten men det blir löjligt att "kräva" det av forumdeltagare på faktiskt.

Ja, jo, du har några poänger.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-03-11 16:42

IngOehman skrev:
PappaBas skrev:Det har varit debatt om vilken sorts oscilloskåp som är tillräckligt bra för att kunna nivåkalibrera där ni inte alla är helt ense? Balanserade ingångar på olika ställen osv osv.

Att några inte är kunniga nog att inse vilka krav och potentiella problem som finns och från det inse hur man bör kalibrera betyder inte att det är svårt. Det är inte svårt alls. Hur lätt som helst att göra en utmärkt nivåkalibrering med ett analogoscilloskop. Låt inte folks invändningar få dig att tro att det är svårt.

Det var väl ändå lite att ta i va?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi