Vart håller HiFi-Sverige hus?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-01-05 13:43

Kaha:
det har till och med stått i Schweiziska tidningar och TV redan ca 1999 att så började ske och det var ett stort rabalder för schweizarna själva kunde inte tro sina öron när dom hörde det. Sen dess har Swiss Air gått i konkurs en gång och nu i stort sett igen. Och tågen stod stilla nästan en hel dag för att strömmen hade "gått" över nästan "hela" det schweiziska järnvägsnätet. Så det finns ett förfall i världen även om man inte vill tro det.
Har upplevt det på plats.

Möjligen möjligen en aning OT
Ursäkta.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-05 15:21

Jag har hört talas om en snubbe som köpt ett par high end-högtalare (>10 000:-) helt ohört!

Det är jag som gjort det Iö... Och det var inte första gången jag tog vådliga steg o chansade heller...

Skall det du skriver tolkas som att folk i branschen, praktiskt taget varenda en, har prima omdöme (oavsett deras tekniska kunskaper) och att det är därför det också låter så fenomenalt utmärkt, i närapå varenda hifi-butik?

Och var jag skulle påstått det du försöker få inplanterat här vet jag inte.. Men du yrar väl i hysterin att få dina åsikter uppvisade via att säga andra säger saker dom inte gör som vanligt Iö..

Jag brukar tycka att de presentationer som görs av apparater i hifi-butiker brister lika mycket med avseende på tillgänglig teknisk saklig information, som de brister med avseende på att göra apparaterna rättvisa ljudmässigt

Och detta säger du utifrån din syn på saker o ting. Problemet är att du sprider irrläror om andra säljare i tid och otid Iö...

Du och andra säljare är exakta kopior av varandra. Bara att ni har olika utgångspunkter..
Problemet med din utgångspunkt är att du helt frankt säger dina grejor o synsätt är "det rätta"
Och ännu värre det ENDA rätta också 8O

Förlåt mig jag :lol: en del åt sådan själviskhet Iö.. Du vet nog bättre.. Men ok.. Din image är ju att såga andras synsätt eller metoder..

Ha gärna egna åsikter, men sluta med påhoppen, att en Faktiskt-deltagare skall kritiseras (i inlägg efter inlägg) av en annan Faktiskt-deltagare som inte accepterar allas rätt att ha en åsikt, är verkligen trist.

Håller fullständigt med dig.. Därför torde du avsluta dina irrläror omgående. Om du så frankt anser dina prylar bäst.. Samt att dina ekk o denonnadprylar är bäst

Hela din marknadsföring är baserad på att genom kritisera andra tillverkare framhålla dina grejor. Och detta via att framföra ditt kunnande som argument ett..

Du säjer sällan du är bäst. Men du framhåller alltid att andra är okunniga osv. Och därmed bygger du ditt ego att va bäst...

Jag är förbannat less på dina marknadsföringsmetoder iö..
Ifrån mitt kunnande på den fronten kan jag säga jag aldrig sett någon tillverkare säljare så kapitalt bygga sin marketing på att svartmåla andra. Skulle liknande metoder liknas med något annat så fick man gå till troslärorna där man svartmålar andra trosbekännelser för att tala om att ens egen tro "är den rätta"...

Ta på dig lite ödmjukhet Iö.. Dina grejor behöver inte marknadsföras på så sätt.. Dom kan "tala för sig själva"...

Och detta är inget påhopp.. Detta är en uppsträckning av en för egotrippad konstruktör som får smaka egen medicin enbart...

förmåga att kunna höra när det är rätt ger inte per automatik färmågan att kunna åstadkomma det

Och det kan du då anser du? DVS du vet vad som är "rätt".. Och enbart du o dina likar.. Alla vi andra vet inte detta "rätt".. Och är därför vilseledda o okunniga... :?:

Dumheter Iö.. Man kan enbart antingen skratta eller gråta då man ser denna självgodhet...Eller som jag gör här besvara den med samma medel. DVS fräckhet samt elakhet..

Om du vill skapa en myt runt dig själv så gör det gärna. Men gör det på egna lagrar.. .. Och den dagen du går in o tar mig som exempel på oseriös så kan du lita på att du får svar...
Detta gjorde du här i tråden.

[/quote]Det skulle jag aldrig göra. Inte heller skulle jag sälja några högtalare till någon som inte ens hört dem. I synnerhet är det oseriöst att sälja utan att den man säljer till har fått en chans att lyssna ordelntligt (under goda förutsättningar), så även om det är mindre oseriöst att köpa; vem vill köpa från någon oseriös säljare?
[quote]

Och jag kan säga dig att Artsound VILLE INTE sälja min silverline ohörda till mig.. Han ville jag skulle lyssna på en konkurents högtalare i stället där jag kunde lyssna före köp.. Det är seriöst anser jag.. Du har väl aldrig i ditt liv hänvisat en ev kund till konkurent som jag sett.. Så snacka om seriös Iö.. Det borde du inte göra. I alla fall inte via att kalla andra oseriösa framhålla dig själv..För du är så smart så du säger inte du är bäst. Men du säger alla andra är sämst. Resultatet blir detsamma..
DVS du vet o är bäst...

Du borde ha källinfo innan du tar dig ton min vän..I detta fallet kunde du bara frågat mig. Så hade du vetat hurvida Artsound va seriös eller ej.
Mitt köp av en 9000 dollars högtalare osett samt ohört. Det var o är 100% mitt beslut. Och det finns inte en så slipad säljare i världen som skulle kunna styra mina val av hifi via påsäljande..

Ibland får du ursäkta mig Iö.. Men du skriver så förbannat dumma saker så man kan bara bli förbannad på dig. Och skriver du skit öppet på forumet så får du även svar här...

Och moderatorer.. Sudda nu inte här.. Iö ber om detta om ni tittar.. Han ska fan inte kunna sitta o slänga skit omkring sig här oavsett mannen ifråga är en guru i en förening som snudd äger detta forum

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-01-05 15:26

Mayro
Jag instämmer till minst 100%.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-01-05 15:31

IngOehman skrev:Jag har hört talas om en snubbe som köpt ett par high end-högtalare (>10 000:-) helt ohört! 8O

Det skulle jag aldrig göra. Inte heller skulle jag sälja några högtalare till någon som inte ens hört dem. I synnerhet är det oseriöst att sälja utan att den man säljer till har fått en chans att lyssna ordelntligt (under goda förutsättningar), så även om det är mindre oseriöst att köpa; vem vill köpa från någon oseriös säljare? :wink:

Vh, iö

Enligt din definition så har jag väl "syndat" då. Eller rättare sagt, jag var säljaren. Jag talade uttryckligen om att jag inte visste hur de lät, och dessutom sade jag att de förmodligen inte är lika bra som de andra jag rekommenderade. Det enda som fanns att tillgå var information från en test i High Fidelity med "hyfsat" väl utförda mätningar. Här var det istället de utseendemässiga kraven som gick före allt annat. Det måste man också respektera tycker jag. Annars skulle det kanske inte hamnat några högtalare alls i anläggningen utan istället blivit TV:ns inbyggda dito. Hursomhelst så låter det numera helt okej i anläggningen, tack vare att högtalarna är ganska bra jämfört med andra i motsvarande pris (dock ej superhighend). Egentligen bättre än vad många skaffar sig sådana där obskyra anläggnigar (ja ni faktiskt-medlemmar vet ju vad jag menar). Sedan placerade jag in högtalarna så bra som möjligt med tanke på dörröppningar, fönster, gardiner, och utseende. Tyvärr accepterades ej mitt förslag med sex stycken surroundhögtalare... Naturligtvis provlyssnade jag högtaleriet ingående innan leverans, och jag berättade ärligt hur jag upplevde dem, d.v.s. ljudet okej utan förmåga att nå upp till "Nirvana", ej den perfekta utsträckningen nedåt i frekvens, aningen tendens till att diskanten låter lite "grusigare" än verkligheten. Men men, ljudet överträffar min kunds förväntningar.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-01-05 17:07

Mayro och Flint: Ni har just fått faktiskt att bli ett så otrevligt ställe att jag hoppar.
Maken till lögner, ondsint förtal, grundlösa spekulationer och ovänligheter har jag sällan sett. :(

Adjö.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-05 17:21

Japp.. gråtvalsen går då man får svar på tal. :lol: .. Du borde verkligen lära dig att inte hela tiden framhäva din perfekta image genom att skita ner andra.. Då slapp du få svar på tal Iö..

Hej me dig .. 8)

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-01-05 17:26

Vem ska du hoppa på härnäst, Mayro?
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-01-05 17:28

IngOehman

Mayro kan säkert tala för sig själv men så här ser jag det.
Mayro påpekade att du förtalar en hel näring och dömer den som felaktig utifrån ditt trådsmala perspektiv och att det perspektivet inte är mer värt än någon annans i sammanhanget. Du kan alltså inte hävda att du har rätt, du har bara en personlig åsikt och det har du förstås rätt till. Länge leve åsiktsfriheten.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-01-05 17:44

Mayro, nu får du fan skärpa dig. Att hififörsäljare (och försäljare överhuvudtaget, för övrigt) generellt sett är okunniga om produkterna de säljer är inget som IÖ hittat på, det är snarare ett faktum. Prova att fråga valfri försäljare t.ex. hur produkterna egentligen fungerar. Hur bra tror du det går? Jag har själv fått de mest hårresande svar när jag har frågat om även enkla saker. Det handlar inte om att man gör sin egen åsikt till "den enda rätta läran" utan om hur saker och ting faktiskt förhåller sig! Anledningen till att det är så här är naturligtvis att den enda kunskap som verkligen krävs av en försäljare är att han ska vara bra på att sälja.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-01-05 17:50

Mayro skrev:Japp.. gråtvalsen går då man får svar på tal. :lol: .. Du borde verkligen lära dig att inte hela tiden framhäva din perfekta image genom att skita ner andra.. Då slapp du få svar på tal Iö..

Hej me dig .. 8)

Mayro, snälla. kan du inte ge dig på mig också. Stenhårt. Spy din galla över mig. Utlåt ditt hat och din ilska över mig. Sedan kan du fortsätta med alla andra personer här på Faktiskt. Ge dig framför allt på några av moderatorerna, så att också de får känna hur det är. När vi sedan blir sårade, och talar om detta, så önskar jag att du bemöter även oss med ord som "gråtvals" och "svar på tal". För det är väl OK, eller? Med tangentbordet får man såra någon hur mycket som helst?

Jag önskar du ville göra det, för då kanske moderatorerna skulle se över möjligheten att implementera en ignore-funktion, så att jag kunde få trycka på en knapp och aldrig mer behöva läsa ett endaste ord till ifrån dig. Jag är fullkomligt övertygad om att minst hälften av läsarna på Faktiskt skulle välja att trycka på den knappen. Och då skulle du aldrig få svar på tal. Och när trollen inte får svar, så tystnar de till slut.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-05 17:53

Jax skrev:Vem ska du hoppa på härnäst, Mayro?

Jag minns för inte länge sedan då Jorma stog på shavotten här inför er.. Då skrattades det gott i stugorna där inoismen frodas..

Men då man tar Iö i örat då han klampar på med alla sina imagefrämjande angående alla andras okunskap.. Alla ifrån sibasäljaren till alla i världen förekommande konstruktörer o tillverkare.. Då jäklar är det påhopp..

Tro mig jag garvar gott här. Och hoppas verkligen iö fattar då man tar han i kragen o skakar om hans o en del andras världsbild en aning...

Detta är patetikt i sin mest larviga form man kan finna... :lol:

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-01-05 17:55

Sandlåda, Mayro.

I övrigt kommenterar jag inte mer.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-01-05 17:58

Det är lika mycket sandlåda att förtala en hel näring/industri.
Senast redigerad av Flint 2006-01-05 18:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-05 18:01

Jax skrev:Sandlåda, Mayro.

I övrigt kommenterar jag inte mer.

undrar varför du inte pep då Jorma blev shavoterad här på faktiskt förut för.. Kan det ha med en viss partiskhet att göra tro... :lol:

Larva dig inte Jax.. Om Iö går på mot alla andra som han gör så får han fasiken stå ut med att en del som blir utpekade går mot honom..

Han tog mig bland annat som exempel på blindköp som då oseriös.. Då får man stå sitt kast..

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-05 18:05

tyvärr morgan.
Jag har inget att säga om ditt skrivande.. Du är ingen ledande person som bör föregå med gott omdömme direkt..

Så sorry..

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-01-05 18:07

Mayro skrev:undrar varför du inte pep då Jorma blev shavoterad här på faktiskt förut för.. Kan det ha med en viss partiskhet att göra tro... :lol:

Larva dig inte Jax.. Om Iö går på mot alla andra som han gör så får han fasiken stå ut med att en del som blir utpekade går mot honom..

Han tog mig bland annat som exempel på blindköp som då oseriös.. Då får man stå sitt kast..

Så här efteråt ångrar jag faktiskt mig lite att jag inte beklagade att Jorma valde att lämna faktiskt.se men gjort är gjort.

Dock förekom det inga personangrepp mot Jorma i stil med vad du sysslat med här.

Larvet står du för själv här med ditt eviga insinuerande.

Nog om detta.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-01-05 18:09

invar ö är en frisk fläckt som behövs i hifivärlden
hans högtalare hör till det bästa som kan köpas
kom igen grabbar istället för svammel om lyssnings intryck
kom med distmätningar mätningar på frekvänskurvan och impulsvar
leta upp något som är i närheten :wink:
när vissa leker med shakti och vattenfylda kablar är lts en frisk fläckt
som tar udden av humbugg
att vissa blir sura när han dödförklarar deras dyra amerikanska cdspelare bryr han sig nog inte om

att de flesta butiker är helt kassa för att dema grejorna de säljer är väl inte spesielt kontroversielt heller

när man tittar på komersiella högtalare som säljs undrar man ju många ggr om dom är konstruerade av en pryo :lol:
vi har ju en många på detta forum som gått från dyra vodoprylar till riktig hifi
ingvar strunta nu i mayros påhopp han har ju vid något tillfälle glömt att använda pallbock när han hissat upp moparjunket

och till sist köpa högtalare för tiotusen utan att höra dom
är väl som att gifta sig utan att prövkört damen i fråga
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-05 18:24

profbd..

Du ger goda skratt kan ja säga.. Stå på dig.. "tron" försätter berg..

även "Iö tron".. Så stå på dig.. :lol: det är ju detta han eftersöker.. era tillbedjanden så han kan komma med sin slängkappa o leda ... 8)

bedrövligt barnsligt...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-01-05 18:24

IngOehman skrev:Jag har hört talas om en snubbe som köpt ett par high end-högtalare (>10 000:-) helt ohört! 8O

Skulle jag kunna gøra, utan tvekan! Det hænger helt på vilken information jag fått om høgtalaren (annat æn sjælv lyssnat på den).

Jag kan næmna att jag nyligan køpt en sportartikel før +10000:- utan att ha provat sjælv. Flera skæl till detta:

- Den fanns innan jag køppte min inte i rætt storlek i landet.
- Jag har læst om dess egenskaper från mycket pålitligt håll.
- Jag har snackat med folk med mycket stor erfarenhet som provat den.

Så att køpa høgtalare utan att først provlyssna ær inte så konstigt, førutsatt att man kan få adekvat infromation på annat sætt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-01-05 18:37

Denna tråd är låst då man inte hade den minsta förmåga att för andras skull sköta en vettig argumentering. De som vill få detta till att vi håller ngn om ryggen så må det vara hänt. Men det är NI som gjort bort er, å det grövsta. Därför kommer också era snedsteg att finnas kvar till allas beskådan.

Bild
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Föregående

Återgå till Generellt om hifi