vanligaste anledningen till bränd talspole.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dawelito

vanligaste anledningen till bränd talspole.

Inläggav dawelito » 2016-03-14 10:27

Tjenare grabbar, tänkte ge er något att fundera över parallellt med min egna hjärna.

Var på ett litet event i helgen med mitt PA.
Efter ungefär 6-7 timmar dör båda basarna samtidigt.

Jag kollar på steget som fortfarande är igång och får signal, ser att "clip" blinkar då och då. Helvete tänkte jag såklart, grillade talspolar.

Jag hade testkört allt innan så att man kunde ha max volym på mixern utan att det lät dåligt eller att något steg clippte.

Kan det bli så att steget blir utmattat under kvällen och inte orkar längre, och börjar clippa?

Steget är ett t.amp 2400 mkx-T och basarna är HK audio premium pro 18.

topparna och QSC steget var det inga problem med.
Antar att detta är priset jag fått betala för att snålat in på slutsteg till subbarna ?

Och slutligen: vart kan jag köpa omkoningkit till mina HK basar?
Ska maila 4sound i eftermiddag där jag köpte basarna. :)
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: vanligaste anledningen till bränd talspole.

Inläggav IngOehman » 2016-03-14 10:40

Klippande förstärkare skyddar om något talspolarna på baselement något, eftersom det betyder att uteffekten blir lite lägre.

Så en större förstärkare hade nog bara kostat baselementet livet lite snabbare. Ju mindre förstärkare desto snällare mot baselementen, trots en massa myter om motsatsen.

Klippning kan dock utsätta diskanterna för ett lite värre liv, men med dagens tämligen diskantrika inspelningar kan man ifrågasätta även detta. Visst alstras det övertoner (som delvis kommer att hamna i diskantelementet) av klippning, men energin faller ändå med frekvensen, och det är långt ifrån givet att spektrum blir diskantrikare, allt med i ekvationen, när förstärkaren klipper, ens om den klipper hårt. Spelar man bara lågfrekventa ljud så kommer såklart diskanten att få mera effekt vid klippning än med en större förstärkare som inte klipper, men om det man spelar redan har väldigt mycket diskant (men ändå dominerande basljud) så kan det till och med bli tvärtom - att diskanten lever tryggare när det klipper.

Värsta scenario för diskanterna är om ljud med lite övertoner men grundtonerna någon oktav under delningen till diskanten spelas och förstärkaren bringas i klippning.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-14 11:13

Jag "testade" att tuta in 20 kHz cirka 50-100 V peak. Diskanterna höll några sekunder unegefär och de luktade väldigt illa efteråt!
Talspolen i den ena var helt svart.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-14 11:26

Effekt dödar helt enkelt. Ju mera, desto snabbare.

Vh, iö

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-03-14 11:33

Jag har ju två separata steg ett till toppar (qsc) och ett till basarna (t.amp)

Qsc steget hade inga tendenser till clip och topparna spelade på fint hela kvällen . (Gick då och då till stegen och kollade hur de mådde)

Jag ska koppla upp allt undersöka mer ikväll, har jag tur är det bara någon som kommit åt en MUTE Eller liknande på delningsfiltret, men den chansen tror jag är rätt liten.

Luktade i sub lådorna imorse och det luktar inte alls brännt.

Om nu clip från steget skyddar basarna så, om basarna är kass så orkade dom helt enkelt inte med helgens uppgift kan man säga?

Jag delade bas/topp vid 100hz och det lät aldrig dåligt ifrån basarna under kvällen. Vi spelade bara elektrisk musik, olika typer av trance.

Vad bör man tänka på i framtiden, skruva ner basen ytterligare på delningsfiltret eller sänka den på steget då. ?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-14 11:40

Sådan där typ av muzak brukar inte sällan vara ohyggligt lågdynamisk, så det är nog inte så konstigt att talspolarna brunnit av.

Varför itne lira lite skön storbandjazz istället?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-14 12:00

dawelito skrev:Jag har ju två separata steg ett till toppar (qsc) och ett till basarna (t.amp)

Qsc steget hade inga tendenser till clip och topparna spelade på fint hela kvällen . (Gick då och då till stegen och kollade hur de mådde)

Jag ska koppla upp allt undersöka mer ikväll, har jag tur är det bara någon som kommit åt en MUTE Eller liknande på delningsfiltret, men den chansen tror jag är rätt liten.

Jag håller tummarna å dina vägnar.

dawelito skrev:Luktade i sub lådorna imorse och det luktar inte alls brännt.

Det kan vara ett bra tecken.

dawelito skrev:Om nu clip från steget skyddar basarna så, om basarna är kass så orkade dom helt enkelt inte med helgens uppgift kan man säga?

Ja så kan det vara. En större förstärkare hade inte hjälpt dem hur som helst.

Sen skall jag väl förtydliga det jag skrev lite - om en basförstärkare klipper lite då och då så gör det varken till eller från. Det drar ned medeleffekten så oerhört lite.

Lite förenklat så levererar en förstärkare sin maxeffekt på gränsen till klippning, och ju hårdare man klipper den efter det, desto mera effekt levererar den, för att till sist leverera dubbla sin klippeffekt (då den ger ifrån sig fyrkantvåg). Sen kan man gaina på hur mycket som helst utan att uteffekten kommer att öka mera.

Dubbla effekten kan verka mycket, men om man hade haft en förstärkare som INTE hade klippt så skulle uteffekten vid samma gain ha ökar mycket mera.

Kort sagt - en stor förstärkare räddar inga högtalare, trots myten om att så är fallet. Snarare tvärtom. Men den kan rädda öronen från att behöva höra klippning! :)

dawelito skrev:Jag delade bas/topp vid 100hz och det lät aldrig dåligt ifrån basarna under kvällen. Vi spelade bara elektrisk musik, olika typer av trance.

Sådan musik, speciellt om det är underground-trance, brukar ju vara av särdeles god ljudkvalitet. Massor av transientdynamik, men samtidigt inte så mycket terassdynamik, så i längden kan det ställa rätt så stora krav på högtalarna som inte får vila så mycket och svalna.

dawelito skrev:Vad bör man tänka på i framtiden, skruva ner basen ytterligare på delningsfiltret eller sänka den på steget då. ?

Njae, sänka på delningsfiltret eller på steget blir ju dels samma resultat, och dessutom resulterar det ju i en rätt trist klangbalans.

Bättre i så fall att dra ned volymen för hela registret. Spela lite svagare helt enkelt. Bara några dB mindre gör underverk för högtalarnas överlevnadsförmåga. Eller också får du skaffa ett kapablare system.

OM det nu är så att de brunnit. Kolla det först.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-14 12:03

När började du hänga på suspekta klubbar med "underground-trance"? Kan du ge exempel på några spår?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-03-14 15:37

dawelito skrev:....
Och slutligen: vart kan jag köpa omkoningkit till mina HK basar?
Ska maila 4sound i eftermiddag där jag köpte basarna. :)

Ursäkta en novis på omkoningsområdet, men var det inte talspolarna
som var brända . . . typ ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-03-14 16:05

Talspolarna sitter ju fast i konerna, och byts ofta i samma veva. :)
Bild
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-03-14 17:00

Hehe tror inte att folket på festen hade uppskattat jazz just då men man vet ju aldrig.

Jag har hittat nya hela basar från hk för runt 2000kr /st, ska leta vidare efter enbart omkoningkit ikväll, står uppe i ett fruktträd just nu och klipper skott.. pust..

Vet att det ofta är "big no no" men hur lätt är det att hitta ett annat element, av en annan tillverkare och stoppa i min portade HK låda och få det att låta bra, eller bättre än ett HK element?

Antar att det bästa är att fixa elementen och sälja basarna och sen köpa en kralligare låda från jbl eller så. Eller?

Om jag får fram information om lådan och dess parametrar, tror ni att folket på faktiskt skulle kunna hjälpa mig att hitta ett passande element som tål mer än hk elementet? :)

Jag har ju precis lyckats övertala sambon att mina PA högtalare inte alls är så fula i vardagsrummet, vet inte hur hon skulle reagera på en dubbel 18 eller så.. det bästa vore om jag kunde behålla HK lådorna :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-03-14 18:17

Fostex skrev:Talspolarna sitter ju fast i konerna, och byts ofta i samma veva. :)
[ Bild ]

Shit, blandade ihop omkoningomkantning . . . typ. :oops:

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-03-14 18:49

Det jag kan hitta om basarna/lådorna är:

låddimension:
(W x H x D): 53 cm x 61 cm x 64 cm

Det enda jag hittar om baselementet är hos återförsäljare:
"HK Audio replacement woofer 18" for PR:O18S, PR:O18SA, 9940276, 4 Ohms"

inte ens på Hk audios hemsida finns det riktig info om deras element, lite B om du frågar mig, speciellt när de faktiskt säljer lösa högtalare.

Detta är väl alldeles för lite information för att någon skall kunna hitta ett bättre ersättningselement kan jag tänka mig.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-03-14 19:07

Hur vet du att talspolarna är trasiga, har du mätt resistansen?
... tycker jag!

Per

ante_77

Inläggav ante_77 » 2016-03-14 19:21

PerStromgren skrev:Hur vet du att talspolarna är trasiga, har du mätt resistansen?

Precis.

Båda basarna dör samtidigt, känns som att felet kan ligga i steget, eller något filter......

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-03-14 19:36

Nej 100% är jag ju klart inte, hände med ett par vega högtalare jag har också, för ett par månader sedan. Båda dog samtidigt och basarna var tvärlåsta. Bara utgår ifrån att samma sak hänt nu, dock så började vegorna skrika från basarna sekunderna innan de dog.

Verkar ju knappt som att jag kommer innanför skyddsnätet på basarna nu för att känna på dom, utan att ta sönder det.

I vilket fall så ska de ju bort (förmodligen)

Kopplade precis upp basarna till t.amp steget igen och inget ljud kommer, inte om jag kopplar dom på qsc steget heller.

Man ser på dioderna på stegen att de får signal, de blinkar alltså.

Kopplade bort det aktiva filtret och körde slutsteget rakt på front PRE-OUT på förstärkaren hemma, fortfarande inget ljud.

Vad bör jag få för värde om jag resistansmäter bak på terminalen på basen? Genom delningsfiltret i lådan alltså.

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-03-14 19:47

Satte i en speakon i ena lådan med uppskalade ändar på och summrade med en vanlig multimeter och där var ingen generalkortis iallafall, bör kanske ta hem en liten isolationprovare på jobbet och se vad man får för värden.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-03-14 19:59

Senast jag brände talspolar så var det avbrott irom* . . . typ.

*Eller nön annanstans mellan terminalerna.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-03-14 20:47

dawelito skrev:Satte i en speakon i ena lådan med uppskalade ändar på och summrade med en vanlig multimeter och där var ingen generalkortis iallafall, bör kanske ta hem en liten isolationprovare på jobbet och se vad man får för värden.

Det behöver du inte. Har du en multimeter, kan du mäta resistansen. Den bör ligga någonstans mellan 3 och 6 ohm, ungefär, oavsett om du mäter genom delningsfiltret eller inte.

Känn på konen, går den att röra fritt?

Om dessa bägge tester är OK, är det troligen inget större fel på basarna.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-03-14 21:28

Mäter jag på topparna är det 6ohm på båda lådorna och i basarna är det 0, ingen signal. Något i lådan har brunnit av.

Ska försöka få bort nätet framför högtalaren o känna på konen, känner på mig att den kommer vara låst.

Lite konstigt att nätet typ är limmat, kunde de inte satt med kadborreband eller liknande för situationer som dessa.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-03-14 21:44

Har du passiva lågpassfilter i basarna? I så fall kan det ju vara filtren som brunnit upp.
Jag skulle i alla fall råda dig att koppla förbi de passiva filtren eftersom du ju har ett aktivt filter före slutsteget.

Edit: om bilderna på nätet stämmer så kan du ju skruva loss terminalbrunnen på baksidan och kolla filtret först, om det går att komma åt den vägen (innan du bryter sönder fronten med kofot).

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-03-14 22:24

Japp det är passiva filter, faktiskt inte tänkt på det du sa.
Skruvade nu bort terminalerna, filtren sitter väldigt trångt till skruvade på lådans baksida. Kablarna ifrån basen är lödda direkt på kortet, kom inte åt att mäta ordentligt. Det är om jag klipper kablarna och mäter, sen skarvar ihop dom igen.

Men tror inte att jag behöver göra det ändå, kom nämligen åt basen som satt bakom en dämp-matta, kändes onekligen väldigt stum.

Kunde ibland kännas lite svårt att avgöra om det var hela konen som flyttade på sig lite eller om det bara var pappret som svajade, men.. 95% säker på att basen är stum och talspolen helt kass.

Angående de passiva filtren, rekommenderar du att koppla förbi dessa nu i framtiden både i toppar och basar sålänge jag har ett aktivt före? :)

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2016-03-14 23:43

De passiva filtren påverkar nog inte basarna - de ligger troligen på +1 och -1 på speakon kontakterna - basarna ligger på +2 och -2 stiften.

Jag brukar prova högtalare med ett 9volts batteri - så ser man om konen rör sig.
En hyfsat kvalificerad gissning i sammanhanget är att du har nåt steg som släpper likström när det blir stressat och därför grillar talspolar.

Min uppfattning, myt eller inte - är att det är lättare att köra sönder PA system med klena klippande/distande förstärkare än rejäla strömkapabla steg med hög dämpfaktor - jag tror att det handlar om stegens förmåga att kontrollera konrörelsen.

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-03-15 00:08

leffe skrev:De passiva filtren påverkar nog inte basarna - de ligger troligen på +1 och -1 på speakon kontakterna - basarna ligger på +2 och -2 stiften.

Jag brukar prova högtalare med ett 9volts batteri - så ser man om konen rör sig.
En hyfsat kvalificerad gissning i sammanhanget är att du har nåt steg som släpper likström när det blir stressat och därför grillar talspolar.

Min uppfattning, myt eller inte - är att det är lättare att köra sönder PA system med klena klippande/distande förstärkare än rejäla strömkapabla steg med hög dämpfaktor - jag tror att det handlar om stegens förmåga att kontrollera konrörelsen.

jag har ju bara kablar anslutna till 1+ och 1- och basarna har ju spelat fint hittills, av bilden att döma så verkar väl delningsfiltret ligga på 1+ och 1-

http://thumbs5.static-thomann.de/thumb/ ... 67_800.jpg

ska testa med ett 9v batteri imorgon och se om det rör sig något men jag tror, att basen är låst och att det är nya basar som behövs :)

Jag är lite inne på att skaffa ett bättre steg till basarna också, inte med mer effekt utan bara ett av högre kvallité. Min magkänsla säger att t.amp steget inte pallade tillslut "och något hände", som sagt bara en magkänsla.
Kan ett slutsteg bete sig sådär efter att man pressat det hårt, länge? Trancen vi spelar är ju i princip 150-180 lågfrekventa toner i minuten, på hög volym i 9 timmar.

Det jag stör mig på är att basarna aldrig lät ansträngda på något sätt, de första 2-3 timmarna kunde jag knappt koppla av bara för att jag ville lyssna så att allt lät kontrollerat och bra, vilket det gjorde..tills båda basarna dog samtidigt :)

aja, får väl se vad som händer.. Lådorna måste ju i vilket fall lagas, sen får man nog ta beslut utifrån det sen.
Hur viktigt är det med "klangmatchning" mellan topp och bas? Topparna spelar riktigt fint men basarna är man ju sugen på att byta ut mot några kralligare JBL, EV eller liknande som tål mer effekt :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-03-15 02:24

När jag tittar närmare på bilden på terminalen, ser det ut som att det bara finns ett högpassfilter till utgångarna (Satellite Out) och alltså inget LP-filter till basarna.
Då är det ju inget "i vägen" för signalen till basarna. Märkligt om det är tänkt att basarna ska köra fullrange om man kopplar in toppar via Satellite-Out.

Jag har hakat upp mig på att du skriver att båda basarna dog samtidigt. Det låter osannolikt att det skulle uppstå samma "skada" på båda basarna i samma ögonblick. Om nu inte slutsteget fick hicka och sänkte basarna av någon anledning, men då borde väl steget löst ut på någon säkerhetskrets.

Lycka till i felsökandet, men dra inga förhastade slutsatser innan du verkligen kollat upp både ev filter och elementen.

Att byta till något kralligare kan bli ganska dyrt i den storleken, men PA-lådor är i regel inte så noga i storlek, så det kan mycket väl funka med något annat element.

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-03-15 09:30

Fick för mig att HP filtret gjorde så basen spelade upp till 150hz och resten skickas till satellite out :)

Ska koppla bort hk basen o testa lite snabbt med ett annat element på golvet, fast genom filtret. Bara för att se så det funkar.

HK element kostar ju 2300 kr /st ungefär, om PA inte är så känsliga med lådan så kanske det finns en myxket tåligare beyma eller jbl bas för typ 3000kr /st ?

Om jag sköter det snyggt och snabbt när tjejen inte är hemma så kanske jag skulle kunna byta ut hela tv bänken mot 2st dubbel 18" lådor.. man blir ju sugen på att uppgradera.

Men men, måste lösa detta först.
Jag kan tänka mig att t.amp steget flippat efter några timmar och sabbat basarna men det är bara spekulationer.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-03-15 20:49

Du verkar nöjd med ljudet från basarna. Det räcker väl till med de hemma. Skaffa ytterliggare sex styck, så du kan spela med åtta vid event!

//Michael

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-03-15 21:03

Hehe.. jo visst är jag nöjd, fast ändå missnöjd.
Vet ju egentligen inte var felet ligger ännu, om det är steget som pajat basarna eller om basarna helt enkelt inte pallade mer..Pallar dom inte mer, så behöver jag bättre grejor helt klart.

Steget skall ner till tysken på genomgång nu och om dom kommer fram till att steget har defekter så kommer dom sända mig nya baselement ihop med ett reparerat steg, det är ju positivt.
Hur utgången av besöket hos tysken än blir, så kommer jag skaffa mig ett finare steg till basarna också, crown eller qsc.

Har ett par JBL dubbel 18" lådor lite på G, grejen med tv bänken var nog mest ett skämt, tror jag.. Kommer ju se förbannat roligt ut. Bara det att jag är lite som sådan att om jag köper något så ska det användas, känns ju dumt att köpa ett par feta jbl basar och låta de stå i garaget 360 dagar om året.

sambon gillade inte riktigt designen på klipsch rf7 Mk2 igår när jag visade henne och diskuterade lite, jag menar..hallå? Du har ett helt j*vla PA system i vardagsrummet och det är OK men inte ett par förhållandevis stilrena "normala" fronthögtalare.. aja, hon kanske inte ens lyssnade :roll:

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2016-03-16 23:29

Funderat på aktiva basar?
Finns ju aktiva versioner av samma högtalare - då slipper du ju de flesta av de problem du har idag.

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-03-16 23:58

leffe skrev:Funderat på aktiva basar?
Finns ju aktiva versioner av samma högtalare - då slipper du ju de flesta av de problem du har idag.

Jo, ja, visst har tanken slagit mig men jag håller mig nog till passiva högtalare + steg. Får se om det var något fel på steget eller inte.

Finns nog egentligen bara två scenarios:
1. Steget har ballat ur och skickat oren (Full dc?) in i basarna några sekunder tills de dött.
2. Basarna har helt enkelt inte pallat spela på den volymen, så länge och tillslut brunnit upp. (finns det verkligen skydd i ett budget steg som täcker upp denna typ av fel?)

Har en känsla av att även om jag haft aktiva högtalare så hade jag kunnat spela sönder dessa också.

T.amp steget kommer i vilket fall bytas ut mot ett crown steg och högalarna skall lagas. Är lite sugen på att köra JBL basar istället som sagt, lite mer tryck i botten hade kanske behövts. HK topparna gjorde riktigt bra ifrån sig men jag vet inte riktigt hur viktigt det är med klangmatchning mellan top och en ren sub.

Det är denna typ av musik vi lirade, på 90% volym i 9timmar.
https://www.youtube.com/watch?v=_gp51lt9kdA

Nästa

Återgå till Generellt om hifi