dawelito skrev:Jag har ju två separata steg ett till toppar (qsc) och ett till basarna (t.amp)
Qsc steget hade inga tendenser till clip och topparna spelade på fint hela kvällen . (Gick då och då till stegen och kollade hur de mådde)
Jag ska koppla upp allt undersöka mer ikväll, har jag tur är det bara någon som kommit åt en MUTE Eller liknande på delningsfiltret, men den chansen tror jag är rätt liten.
Jag håller tummarna å dina vägnar.
dawelito skrev:Luktade i sub lådorna imorse och det luktar inte alls brännt.
Det kan vara ett bra tecken.
dawelito skrev:Om nu clip från steget skyddar basarna så, om basarna är kass så orkade dom helt enkelt inte med helgens uppgift kan man säga?
Ja så kan det vara. En större förstärkare hade inte hjälpt dem hur som helst.
Sen skall jag väl förtydliga det jag skrev lite - om en basförstärkare klipper lite då och då så gör det varken till eller från. Det drar ned medeleffekten så oerhört lite.
Lite förenklat så levererar en förstärkare sin maxeffekt på gränsen till klippning, och ju hårdare man klipper den efter det, desto mera effekt levererar den, för att till sist leverera dubbla sin klippeffekt (då den ger ifrån sig fyrkantvåg). Sen kan man gaina på hur mycket som helst utan att uteffekten kommer att öka mera.
Dubbla effekten kan verka mycket, men om man hade haft en förstärkare som INTE hade klippt så skulle uteffekten vid samma gain ha ökar mycket mera.
Kort sagt - en stor förstärkare räddar inga högtalare, trots myten om att så är fallet. Snarare tvärtom. Men den kan rädda öronen från att behöva höra klippning!

dawelito skrev:Jag delade bas/topp vid 100hz och det lät aldrig dåligt ifrån basarna under kvällen. Vi spelade bara elektrisk musik, olika typer av trance.
Sådan musik, speciellt om det är underground-trance, brukar ju vara av särdeles god ljudkvalitet. Massor av transientdynamik, men samtidigt inte så mycket terassdynamik, så i längden kan det ställa rätt så stora krav på högtalarna som inte får vila så mycket och svalna.
dawelito skrev:Vad bör man tänka på i framtiden, skruva ner basen ytterligare på delningsfiltret eller sänka den på steget då. ?
Njae, sänka på delningsfiltret eller på steget blir ju dels samma resultat, och dessutom resulterar det ju i en rätt trist klangbalans.
Bättre i så fall att dra ned volymen för hela registret. Spela lite svagare helt enkelt. Bara några dB mindre gör underverk för högtalarnas överlevnadsförmåga. Eller också får du skaffa ett kapablare system.
OM det nu är så att de brunnit. Kolla det först.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).