Tips runt Ino Audio

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: Tips runt Ino Audio

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-17 16:47

PerStromgren skrev:
Johan_Lindroos skrev:I Rilles inlägg står ju inget om avstånd mellan högtalare och bakomvarande vägg. Vad är det som gör att du frågar det du frågar?

Det jag egentligen undrar är om de akustikpaneler som brukar finnas bakom Ino-högtalare kan ersättas av ett rejält avstånd till väggen bakom högtalarna. Jag tänker på det Rille kallar "akustik-fix" som ofta (alltid?) innefattar just dessa paneler.

Ja till viss del, men du saknar ju väggstödet.

Det är så här jag förstått det hela:
1. Högtalaren är designad för att stå nära vägg för att få korrekt väggstöd och tonkurva. Positionering bort från vägg ger mindre bas än önskat.
2. Alla(oavsett märke) högtalare som placeras nära angränsningsytor kommer påverkas av interferens från dessa ytor så om man vill placera högtalare nära vägg så bör väggen dämpas.
Ovanstående är inte specifikt för piP(utöver att de designats för att stå nära vägg) eller ino utan gäller högtalare i allmänhet.

Så ja, du kan lösa interferensproblemet genom att öka avstånd till vägg, men avsaknaden av bas löser du inte på detta sätt då högtalaren är avsedd att bruka väggstödet. Anledningen att så många som har ino högtalare har akustikåtgärder har inte med att ino högtalare behöver dessa mer än andra märken av högtalare utan just för att dess säljare(Ingvar) är akustiker och trycker hårt på detta.

Så ser jag på saken iaf.

EDIT: För att förtydliga. När jag skrev "alla högtalare" så menar jag alla konventionella högtalare(vad det nu är?). Inbyggnads och liknande lösningar är undantaget. Ovanstående är självklart förenklat.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-03-17 16:50

PerStromgren skrev:Det jag egentligen undrar är om de akustikpaneler som brukar finnas bakom Ino-högtalare kan ersättas av ett rejält avstånd till väggen bakom högtalarna.

Ja, men för kort avstånd genererar ett falskt djup. Men kommer du upp i samma sorts delay som från väggen bakom dig så funkar det säkert bra.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-03-17 16:52

Jag inser att jag egentligen vill ändra mitt föregående inlägg, egentligen så anser jag följande vara idealiska lyssningsavstånd.

iP/piP: 1-2m
i6/pi25: 1,5-4m
i14/pi60: 3-5m
I28/i32s: 3,5- x(?)m

Där jag anser minsta måttet för varje högtalare vara närlyssningsgräns att föredra för maximal ljudkvalitet och maxmåttet där högtalarna börjar att bli på gränsen till "för små".
"För små" som i att dom inte karar av att ge en återgivning avslappnad nog vid normal-höga ljudnivåer, och inte nödvändigtvis så att något går sönder eller låter direkt dåligt. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-03-17 16:56

Nattlorden skrev:
PerStromgren skrev:Det jag egentligen undrar är om de akustikpaneler som brukar finnas bakom Ino-högtalare kan ersättas av ett rejält avstånd till väggen bakom högtalarna.

Ja, men för kort avstånd genererar ett falskt djup. Men kommer du upp i samma sorts delay som från väggen bakom dig så funkar det säkert bra.

Om det är någon "icke korrekt" egenskap som jag verkligen föredrar exakt varje gång jag hör det, ja då är det absolut falskt djup ! :)
Återgivningen upplevs än mer lugn och skön.
Jag skulle gärna ha ett rum stort nog att kunna trolla fram lite falskt djup :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-03-17 17:08

Nattlorden skrev:

För kort avstånd? Menar du det?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-03-17 17:10

PerStromgren skrev:
Nattlorden skrev:

För kort avstånd? Menar du det?

Ja... typiskt när man ställer högtalare en bit ut så hamnar de kanske en meter ifrån väggen bakom och det har aldrig varit en god idé... men får du 3-4 meter till väggen bakom så blir situationen mycket bättre.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-03-17 17:10

AndreasArvidsson skrev:
PerStromgren skrev:
Johan_Lindroos skrev:I Rilles inlägg står ju inget om avstånd mellan högtalare och bakomvarande vägg. Vad är det som gör att du frågar det du frågar?

Det jag egentligen undrar är om de akustikpaneler som brukar finnas bakom Ino-högtalare kan ersättas av ett rejält avstånd till väggen bakom högtalarna. Jag tänker på det Rille kallar "akustik-fix" som ofta (alltid?) innefattar just dessa paneler.

Jodå, det skrev jag i mitt första inlägg.

Kan detta ersättas med eq om man fortfarande håller sig inom högtalarens arbetsområde nivåmässigt?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-03-17 17:12

Nattlorden skrev:Ja... typiskt när man ställer högtalare en bit ut så hamnar de kanske en meter ifrån väggen bakom och det har aldrig varit en god idé... men får du 3-4 meter till väggen bakom så blir situationen mycket bättre.

Jag leker med tanken att placera ett par sådana högtalare i mitt lyssningsrum på samma ställe som mina Quad:ar, dvs med ca 4,5 m till väggen bakom högtalaren och 3,5 m från lyssningsplats, som i sin tur har ca en meter till vägg bakom sig.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-17 17:13

PerStromgren skrev:
AndreasArvidsson skrev:
PerStromgren skrev:

Jodå, det skrev jag i mitt första inlägg.

Kan detta ersättas med eq om man fortfarande håller sig inom högtalarens arbetsområde nivåmässigt?

Jo jag såg det. Skadar bara inte att vara tydligt.

Det tror jag allt. Du får ju mer dist jämfört med väggstödet då du har en lägre verkningsgrad, men utöver det så bör det fungera.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-17 17:13

PerStromgren skrev:
Nattlorden skrev:Ja... typiskt när man ställer högtalare en bit ut så hamnar de kanske en meter ifrån väggen bakom och det har aldrig varit en god idé... men får du 3-4 meter till väggen bakom så blir situationen mycket bättre.

Jag leker med tanken att placera ett par sådana högtalare i mitt lyssningsrum på samma ställe som mina Quad:ar, dvs med ca 4,5 m till väggen bakom högtalaren och 3,5 m från lyssningsplats, som i sin tur har ca en meter till vägg bakom sig.

Jag kan ta med ett par någon dag om du vill lyssna?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-03-17 17:15

AndreasArvidsson skrev:
PerStromgren skrev:

:D Söndag em?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-17 17:23

PerStromgren skrev:
AndreasArvidsson skrev:
PerStromgren skrev:

:D Söndag em?

Det går nog att ordna. Jag veckopendlar nu mera så för höra med frugan om hon släpper iväg mig på helgen, men en liten stund skall nog allt gå för sig :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-03-17 17:25

PerStromgren skrev:

Bild

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-03-17 18:49

AndreasArvidsson skrev:....
2. Alla(oavsett märke) högtalare som placeras nära angränsningsytor kommer lida av interferens från dessa ytor så om man vill placera högtalare nära vägg så bör väggen dämpas.
Ovanstående är inte specifikt för piP(utöver att de designats för att stå nära vägg) eller ino utan gäller högtalare i allmänhet.
....
Så ser jag på saken iaf.

Är du helt säker på ovan* ? T.ex. mina Allison One skall stå mot eller nära vägg(mindre än 10cm)** utan
någon speciell dämpning av högisväggen/väggarna. Har/hade Roy Allison fel eller beror det på hur
man/du definierar interferens ? Men då du skriver "lida av" så gissar jag att du använder ordet i en viss,
för ljudåtergivningen, negativ betydelse . . . typ. :D

*Att du "ser så på saken iaf", tvivlar jag dock inte på. :)

**Enligt tillverkaren/konstruktören.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-17 19:19

Laila skrev:Är du helt säker på ovan* ? T.ex. mina Allison One skall stå mot eller nära vägg(mindre än 10cm)** utan
någon speciell dämpning av högisväggen/väggarna. Har/hade Roy Allison fel eller beror det på hur
man/du definierar interferens ? Men då du skriver "lida av" så gissar jag att du använder ordet i en viss,

Jag är säker på att alla ljudkällor som placeras nära en intilliggande yta påverkas av interferens. Pratar vi om en högtalare så är detta klart negativt anser jag.

Jag känner inte till högtalarna i fråga så jag kan inte svara på det, men hur ofta är det högtalartillverkare i allmänhet pratar om akustik undrar jag rent generellt? Kan självklart vara så att dämpning kan vara positivt trots att tillverkaren av högtalaren inte sagt detta.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-03-17 19:33

Nu är ju inte jag någon Carlson-kännare men jag har trots allt ägt ett par dito som jag med nöje använt
utan dämpad högis-vägg. Men jag tycker nog att du bör kolla upp t.ex. Roy Alison innan du utalar dig
i så absoluta å generella termer om både sakfrågan å högtalartillverkares disskuss om akustik . . . typ. :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-17 19:36

Laila skrev:Nu är ju inte jag någon Carlson-kännare men jag har trots allt ägt ett par dito som jag med nöje använt
utan dämpad högis-vägg. Men jag tycker nog att du bör kolla upp t.ex. Roy Alison innan du utalar dig
i så absoluta å generella termer om både sakfrågan å högtalartillverkares disskuss om akustik . . . typ. :)

Sa jag att man inte kunde lyssna på högtalare utan akustiska åtgärder? Det gjorde jag nämligen inte och jag har själv högtalare som står i rum utan akustikåtgärder. Det kan dock nästan alltid bli bättre om man tar rummets akustik till hänsyn. Att det skulle finnas en högtalare som låter perfekt i alla rum utan några åtgärder tror jag inte på. Oavsett vad tillverkaren säger.

Vad är det jag uttalat mig om som du anser är felaktigt? Kom gärna med motargument istället för trams om att jag inte skall deltaga i diskussionen.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2016-03-17 19:50

AndreasArvidsson skrev:
Laila skrev:Är du helt säker på ovan* ? T.ex. mina Allison One skall stå mot eller nära vägg(mindre än 10cm)** utan

Jag är säker på att alla ljudkällor som placeras nära en intilliggande yta påverkas av interferens. Pratar vi om en högtalare så är detta klart negativt anser jag.

Jag känner inte till högtalarna i fråga så jag kan inte svara på det, men hur ofta är det högtalartillverkare i allmänhet pratar om akustik undrar jag rent generellt? Kan självklart vara så att dämpning kan vara positivt trots att tillverkaren av högtalaren inte sagt detta.

Fundera på vad som händer om du låter "nära" gå mot noll och vad som då händer med interferens. :wink: Konstruktiv/destruktiv? :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-17 19:53

Johan_Lindroos skrev:Fundera på vad som händer om du låter "nära" gå mot noll och vad som då händer med interferens. :wink: Konstruktiv/destruktiv? :wink:

Ju närmare du kommer desto högre i frekvens blir interferensen. Tillräckligt nära och självklart vid noll avstånd så är det inget problem längre.

Med en vanlig lådhögtalare så är det inte helt enkelt att komma nära nog. piP gör det iaf inte. Inbyggnadshögtalare finns det så klart som inte lider av detta problem alls.

Detta är ju grundläggande fysik. Är det jag något jag sagt som är felaktigt? Isf peka gärna ut detta, men snälla misstolka inte allt med vilje bara för att jag förenklat lite och inte uttryckligen tagit in varenda detalj. Jag är fullt medveten om detta.

EDIT: För att förtydliga. När jag skrev "alla högtalare" så menar jag alla konventionella högtalare(vad det nu är?). Inbyggnads och liknande lösningar är undantaget.
Hela frågan var ju om piP behöver dämpning mer än andra högtalare och då ville jag påpeka att högtalare av andra märken har samma behov. Inte att det inte går att bygga högtalare på andra sätt som minskar problemet. Ursäkta om jag var otydligt, det har vart en väldigt lång vecka och jag sitter på ett tåg och försöker tänka.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-03-17 20:10

AndreasArvidsson skrev:
Laila skrev:Nu är ju inte jag någon Carlson-kännare men jag har trots allt ägt ett par dito som jag med nöje använt

Sa jag att man inte kunde lyssna på högtalare utan akustiska åtgärder? Det gjorde jag nämligen inte och jag har själv högtalare som står i rum utan akustikåtgärder. Det kan dock nästan alltid bli bättre om man tar rummets akustik till hänsyn. Att det skulle finnas en högtalare som låter perfekt i alla rum utan några åtgärder tror jag inte på.

Vad är det jag uttalat mig om som du anser är felaktigt? Kom gärna med motargument istället för trams om att jag inte skall deltaga i diskussionen.

Du sa exakt det här:

"2. Alla(oavsett märke) högtalare som placeras nära angränsningsytor kommer lida av interferens från dessa ytor så om man vill placera högtalare nära vägg så bör väggen dämpas.
Ovanstående är inte specifikt för piP(utöver att de designats för att stå nära vägg) eller ino utan gäller högtalare i allmänhet."

å jag ville göra dig uppmärksammad på att åtminstone inte alla högtalarkonstruktörer nödvändigtvis
håller med dig.

Var har jag sagt att du inte skall delta disskussionen ??? Jag försökte bara tipsa dig om att det har
funnits nog så intresserade å akustikbevandrade kunniga högiskonstruktörer som inte advokerat
dämpning av högisvägg/ar.

Du verkar ta illa upp för detta å anklaga mig för att tramsa då du själv skriver:
"Det kan dock nästan alltid bli bättre om man tar rummets akustik till hänsyn. Att det skulle finnas en högtalare som låter perfekt i alla rum utan några åtgärder tror jag inte på." . . . menar du på allvar att jag skulle ha påstått eller ens antytt något sådant, det kan vi i så fall kanske kalla trams . . . typ.? :D

Läs gärna återigen vad jag skrivit i mitt originalinlägg med lite ljusare glasögon.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-17 20:20

Laila skrev:Du sa exakt det här:

"2. Alla(oavsett märke) högtalare som placeras nära angränsningsytor kommer lida av interferens från dessa ytor så om man vill placera högtalare nära vägg så bör väggen dämpas.
Ovanstående är inte specifikt för piP(utöver att de designats för att stå nära vägg) eller ino utan gäller högtalare i allmänhet."

å jag ville göra dig uppmärksammad på att åtminstone inte alla högtalarkonstruktörer nödvändigtvis håller med dig.

Att det finns andra lösningar vet jag om. Jag pratade om piP mot andra märken. Inget annat. Läs ovanstående edit.

"EDIT: För att förtydliga. När jag skrev "alla högtalare" så menar jag alla konventionella högtalare(vad det nu är?). Inbyggnads och liknande lösningar är undantaget.
Hela frågan var ju om piP behöver dämpning mer än andra högtalare och då ville jag påpeka att högtalare av andra märken har samma behov. Inte att det inte går att bygga högtalare på andra sätt som minskar problemet. Ursäkta om jag var otydligt, det har vart en väldigt lång vecka och jag sitter på ett tåg och försöker tänka."

Laila skrev:Var har jag sagt att du inte skall delta disskussionen ??? Jag försökte bara tipsa dig om att det har
funnits nog så intresserade å akustikbevandrade kunniga högiskonstruktörer som inte advokerat
dämpning av högisvägg/ar.

Att jag skall läsa på innan jag uttalar mig tolkar jag väldigt nedlåtande. Du påpekade inte vad det var i mitt inlägg som var felaktigt utan bara att jag skulle läsa på. Om du inte menar så ber jag om ursäkt, men i min värld så kan inte det där tolkas annat än nedlåtande.

Laila skrev:Du verkar ta illa upp för detta å anklaga mig för att tramsa då du själv skriver:
"Det kan dock nästan alltid bli bättre om man tar rummets akustik till hänsyn. Att det skulle finnas en högtalare som låter perfekt i alla rum utan några åtgärder tror jag inte på." . . . menar du på allvar att jag skulle ha påstått eller ens antytt något sådant, det kan vi i så fall kanske kalla trams . . . typ.? :D

Läs gärna återigen vad jag skrivit i mitt originalinlägg med lite ljusare glasögon.

Ja jag tolkade dig så, vilket jag inser nu förmodligen inte alls var det du menade.

Jag får känslan att jag tolkar dig totalt felaktigt. Är förmodligen mitt fel för jag är inte helt i form. Jag hoppas du(och andra) förstår vad jag försökte säga iaf. Ledsen om jag var otrevlig, det var inte alls det jag ville när jag började att skriva.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-03-17 20:45

Dä ä lugnt . . . typ. :D

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-17 20:46

Skönt... typ :lol:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-03-17 20:47

Kramar till alla ! :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-17 20:56

Och här kommer jag med kaffebröd!

Bild
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-17 20:58

Ni är för sköna. Kram och ha en god kväll :D

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2016-03-18 00:33

Mums! :)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-18 09:05

PerStromgren skrev:Jag leker med tanken att placera ett par sådana högtalare i mitt lyssningsrum på samma ställe som mina Quad:ar, dvs med ca 4,5 m till väggen bakom högtalaren och 3,5 m från lyssningsplats, som i sin tur har ca en meter till vägg bakom sig.

Nja, det tror jag blir en dålig placering för piP (om det är sådana som åsyftas). Jag har haft mina piP en knapp meter från vägg och det blev givetvis en utfasning i basen men behovet av att dämpa väggen blev mindre. Rumsstödet minskar i en del av basen, ungefär så här:

Bild

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-03-18 09:21

RogerGustavsson skrev:
PerStromgren skrev:Jag leker med tanken att placera ett par sådana högtalare i mitt lyssningsrum på samma ställe som mina Quad:ar, dvs med ca 4,5 m till väggen bakom högtalaren och 3,5 m från lyssningsplats, som i sin tur har ca en meter till vägg bakom sig.

Nja, det tror jag blir en dålig placering för piP (om det är sådana som åsyftas). Jag har haft mina piP en knapp meter från vägg och det blev givetvis en utfasning i basen men behovet av att dämpa väggen blev mindre. Rumsstödet minskar i en del av basen, ungefär så här:

[ Bild ]

Är det där en mätning, eller en simuelring? Jag gissar att den övre kurvan vid 70Hz är nära-väggplacering. Att det inte är en bra placering för ett par piP är jag fullt medveten om, jag undrade mest om väggdämpning kan ersättas med avstånd till samma vägg.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-18 11:38

Det är en simulering men den stämmer någorlunda bra med hur det blir i verkligheten, möjligen något mindre nivåskillnad subjektivt.
Den övre kurvan är bidraget från omgivningen vid placering mer eller mindre dikt an mot vägg, fronten ca 40 cm frän väggen. Det är alltså inte frekvensgången för högtalaren.

Den undre är placering med fronten ca 115 cm från väggen. Blir ett rejält tapp mellan ca 50-90 Hz på grund av gångvägsskillnaden som ger utfasning (som jag förstått det). Vid frekvenser under ca 40 Hz ger närheten till väggen stöd.

Effekten av dämpad vägg inträffar vid högre frekvenser än de redovisade.

Jo, jag har haft mina piP sedan tolv år tillbaka i olika placeringar. De måste inte stå dikt an mot en dämpad vägg men det är så de fungerar bäst. Om man har dem nära vägg utan dämpning blir givetvis stereobilden lidande och frekvensgången knasas till. En bit ut från väggen fungerar det bra utan dämpning men basen försvagas. Hur mycket beror på hur rummet ser ut och inte minst hur nära sidoväggarna är. Jag har haft ett lyssningsavstånd på ungefär 3.5 m. Numera är de placerade vid en TV, dikt an mot vägg utan dämpning.

Bild

Fungerar bättre än vad man kan tro, bildstöd gör underverk! Tycker faktiskt det är märkligt hur hörselns betydelse tonas ned när man har bild till. Å andra sidan kan man ha fått en uppfattning om hur något låter med bild och tar man sedan bort bilden kan den ändras kraftigt. Man hör plötsligt en massa knas.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd