PerStromgren skrev:Johan_Lindroos skrev:I Rilles inlägg står ju inget om avstånd mellan högtalare och bakomvarande vägg. Vad är det som gör att du frågar det du frågar?
Det jag egentligen undrar är om de akustikpaneler som brukar finnas bakom Ino-högtalare kan ersättas av ett rejält avstånd till väggen bakom högtalarna. Jag tänker på det Rille kallar "akustik-fix" som ofta (alltid?) innefattar just dessa paneler.
Ja till viss del, men du saknar ju väggstödet.
Det är så här jag förstått det hela:
1. Högtalaren är designad för att stå nära vägg för att få korrekt väggstöd och tonkurva. Positionering bort från vägg ger mindre bas än önskat.
2. Alla(oavsett märke) högtalare som placeras nära angränsningsytor kommer påverkas av interferens från dessa ytor så om man vill placera högtalare nära vägg så bör väggen dämpas.
Ovanstående är inte specifikt för piP(utöver att de designats för att stå nära vägg) eller ino utan gäller högtalare i allmänhet.
Så ja, du kan lösa interferensproblemet genom att öka avstånd till vägg, men avsaknaden av bas löser du inte på detta sätt då högtalaren är avsedd att bruka väggstödet. Anledningen att så många som har ino högtalare har akustikåtgärder har inte med att ino högtalare behöver dessa mer än andra märken av högtalare utan just för att dess säljare(Ingvar) är akustiker och trycker hårt på detta.
Så ser jag på saken iaf.
EDIT: För att förtydliga. När jag skrev "alla högtalare" så menar jag alla konventionella högtalare(vad det nu är?). Inbyggnads och liknande lösningar är undantaget. Ovanstående är självklart förenklat.