Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:Så länge signalen in till graververket är digital finns det inget att vinna på extra upplösning på en vinylskiva. Då är det bättre att skicka den digitala signalen till konsumenten ograverad (no pun intended!).
petersteindl skrev:Eftersom vinyl är helt överlägset CD så är väl detta spiken i kistan för CD. En vinylspelare har ju betydligt längre livslängd än en CD-laser.
petersteindl skrev:Detta är ett typiskt fall av en cd.
peh skrev:CD:n är död. Länge leve dess innehåll! Spiken i kistan kom med FLAC och feta hårddiskar.
petersteindl skrev:Eftersom vinyl är helt överlägset CD så är väl detta spiken i kistan för CD. En vinylspelare har ju betydligt längre livslängd än en CD-laser. Vinyl har mindre jitter. Vinyl har mindre dither. Vinyl har 20 dB högre dynamik. Vinyl har oftast bättre master. Vinyl har rakare amplitudkurva och speciellt i diskanten.
Här är ett traditionellt digitalt filter som används i en del DACar.
[ Bild ]
Här är ett typiskt fall av interpolationsfilter i CD.
Detta är ett typiskt fall av en cd.
[ Bild ]
Vinyl är bättre. Det är bara att gilla läget.
darkg skrev:Ja, spelar man vinyl förstår jag inte varför man inte skulle prova!
Morello skrev:petersteindl skrev:Eftersom vinyl är helt överlägset CD så är väl detta spiken i kistan för CD. En vinylspelare har ju betydligt längre livslängd än en CD-laser. Vinyl har mindre jitter. Vinyl har mindre dither. Vinyl har 20 dB högre dynamik. Vinyl har oftast bättre master. Vinyl har rakare amplitudkurva och speciellt i diskanten.
[ Bild ]
[ Bild ]
Peter, jag tror inte ironin i ditt inlägg framgår och filtret är inte typiskt då du valt att visa frekvensgången i "slow rolloff"-läge.
AndreasArvidsson skrev:Att man kan förbättra vinyltekniken tvivlar jag inte på, men jag känner dock inte att det är speciellt nödvändigt då det redan finns bättre system. Drabbar ju iof ingen så visst, kör på.
Morello skrev:AndreasArvidsson skrev:Att man kan förbättra vinyltekniken tvivlar jag inte på, men jag känner dock inte att det är speciellt nödvändigt då det redan finns bättre system. Drabbar ju iof ingen så visst, kör på.
Visst, men det är väl kul att ha en bra demoplatta att lira när polarna kommer över på en pilsner? Vad skall man annars ha 100 000 SEK-spelaren till?
AndreasArvidsson skrev:Morello skrev:AndreasArvidsson skrev:Att man kan förbättra vinyltekniken tvivlar jag inte på, men jag känner dock inte att det är speciellt nödvändigt då det redan finns bättre system. Drabbar ju iof ingen så visst, kör på.
Visst, men det är väl kul att ha en bra demoplatta att lira när polarna kommer över på en pilsner? Vad skall man annars ha 100 000 SEK-spelaren till?
Ja du, beundra?
Bill50x skrev:AndreasArvidsson skrev:Morello skrev:
Ja du, beundra?
Spela musik med kanske?
Var på en demo hos High Fidelity igår där det demades ett Majik-system (när presentatören från Canada/Skottland pratade lät det som han sade Magic) och där man visade skillnaden mellan ett passivt system (dvs med ett slutsteg via det inbyggda filtret i högtalaren) jämfört med ett aktivt Exakt-system (där det passiva filteret var förbikopplat, drevs av separata förstärkare där signalen delades med Exakt-tekniken). Bland annat lyssnades det på ett klassiskt stycke från vinyl och jag vågar påstå att det var världsklass på återgivningen, trots lite knaster. Vad som slog mig var hur mycket bättre man upplevde musikerna, dvs man upplevde musikerna som bättre, med Exaktsystemet. Så visst finns det fog för att använda en skivspelare för 100k. Att samma inspelning från en CD eller digital strömning låter lika bra är nog en kvalificerad gissning men det förtar ändå inte hur mycket musikalisk glädje som kan utvinnas ur de gamla vinylerna.
/ B
Objektivisten skrev:High Definition Vinyl ska bli nästa superformat, kommer ni haka på? http://www.digitalmusicnews.com/2016/03/15/high-definition-vinyl-will-soon-become-a-reality/
petersteindl skrev:Eftersom vinyl är helt överlägset CD så är väl detta spiken i kistan för CD. En vinylspelare har ju betydligt längre livslängd än en CD-laser. Vinyl har mindre jitter. Vinyl har mindre dither. Vinyl har 20 dB högre dynamik. Vinyl har oftast bättre master. Vinyl har rakare amplitudkurva och speciellt i diskanten.
[ Bild ]
[ Bild ]
Bill50x skrev:AndreasArvidsson skrev:Morello skrev:
Ja du, beundra?
Spela musik med kanske?
Var på en demo hos High Fidelity igår där det demades ett Majik-system (när presentatören från Canada/Skottland pratade lät det som han sade Magic) och där man visade skillnaden mellan ett passivt system (dvs med ett slutsteg via det inbyggda filtret i högtalaren) jämfört med ett aktivt Exakt-system (där det passiva filteret var förbikopplat, drevs av separata förstärkare där signalen delades med Exakt-tekniken). Bland annat lyssnades det på ett klassiskt stycke från vinyl och jag vågar påstå att det var världsklass på återgivningen, trots lite knaster. Vad som slog mig var hur mycket bättre man upplevde musikerna, dvs man upplevde musikerna som bättre, med Exaktsystemet. Så visst finns det fog för att använda en skivspelare för 100k. Att samma inspelning från en CD eller digital strömning låter lika bra är nog en kvalificerad gissning men det förtar ändå inte hur mycket musikalisk glädje som kan utvinnas ur de gamla vinylerna.
/ B
Bill50x skrev:Spela musik med kanske?
Jansson skrev:För en person som tänker svart-vitt fungerar det inte så.
Vetskapen att världen inte alltid är konsekvent kan te sig obegriplig.
Att något inte alltid är antingen eller, utan både och, krånglar till det och gör att man undviker att förutsättningslöst ta reda på hur saker kan förhålla sig. Det är ett val som får respekteras.
Morello skrev:Missade du den gapflabbande gubben, Bill?
AndreasArvidsson skrev:Bill50x skrev:Spela musik med kanske?
Självklart. Det är ganska uppenbart att man kan spela musik med en vinylspelare. Jag tror nog att vi kan anta att Morello var ironisk.
Jag kommer dock aldrig ha råd med en spelare för 100kkr så för mig är frågan i bästa fall retorisk och i värsta fall lite löjlig.Jansson skrev:För en person som tänker svart-vitt fungerar det inte så.
Att något inte alltid är antingen eller, utan både och, krånglar till det och gör att man undviker att förutsättningslöst ta reda på hur saker kan förhålla sig. Det är ett val som får respekteras.
Eller så kan det vara så att man mycket väl vet hur saker förhåller sig, men gjort ett aktivt val att inte krångla till saker i onödan. Att bara anta att personer som inte tycker som du är oupplysta eller tänker i "svart och vitt" är minst sagt oupplyst i sig.
Jag tycker vinylspelare kan vara väldigt snygga och jag samlar hellre på vinyl än CD, men för att spela musik så är alla fysisk media onödigt krångligt enligt mig. Att samla och beundra saker kan jag absolut förstå, men då är det förmodligen inte musiken man primärt(eller iaf uteslutande) är ute efter.
Jansson skrev:AndreasArvidsson skrev:Bill50x skrev:Spela musik med kanske?
Självklart. Det är ganska uppenbart att man kan spela musik med en vinylspelare. Jag tror nog att vi kan anta att Morello var ironisk.
Jag kommer dock aldrig ha råd med en spelare för 100kkr så för mig är frågan i bästa fall retorisk och i värsta fall lite löjlig.Jansson skrev:För en person som tänker svart-vitt fungerar det inte så.
Eller så kan det vara så att man mycket väl vet hur saker förhåller sig, men gjort ett aktivt val att inte krångla till saker i onödan. Att bara anta att personer som inte tycker som du är oupplysta eller tänker i "svart och vitt" är minst sagt oupplyst i sig.
Jag tycker vinylspelare kan vara väldigt snygga och jag samlar hellre på vinyl än CD, men för att spela musik så är alla fysisk media onödigt krångligt enligt mig. Att samla och beundra saker kan jag absolut förstå, men då är det förmodligen inte musiken man primärt(eller iaf uteslutande) är ute efter.
Mitt sista inlägg var klumpigt skrivet och jag ber om ursäkt.
I klarspråk:
- Nej, ingen som avstår från vinylavspelning anser jag är mindre vetande. Jag ser inte på människor på det sättet.
Därför är det olyckligt att jag skrev som jag skrev eftersom det måste tolkas så.
Tvärtom, var och en gör de val de anser kloka och bra.
-Jag blir provocerad av sådant här raljerande som jag läste i de inläggen från dig och Morello.
Det är tämligen respektlöst, som jag ser det, gentemot den individ som faktiskt har gjort en sådan investering i vinylmediet.
Jag tror att orsaken till att man gör en sådan investering har noga övervägts.
Beundran; det är bara trams, anser jag.
Jag tror valet att använda vinylmediet baseras på helt andra grunder för de allra flesta.
Det primära för mig är musiklyssning ; läs faktiskt ljudåtergivning.
Om du verkligen är intresserad av att veta varför jag anser det, vilket jag inte tror, kan jag utveckla saken.
Om inte, så gör det inget heller.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 27 gäster